- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V dohledné budoucnosti bude potřeba v autě řidič. Když ne na řízení, tak na dohled nad fungováním vozu a právní odpovědnost za případně způsobené škody. Bezšoférovské (a ještě k tomu komerční) fungování může fungovat jen v zabezpečených jízdních koridorech s maxmálním vyloučením náhodných jevů (zvěř, děti, cyklisti, neautonomní auta,...). Použitelné zkušenosti k tomu jsou - letecká i kolejová doprava, omezeně i námořní provoz - tam všude je už roky běžné, že standardní provoz běží autonomně, ale pod dohledem, protože neočekávané nelze naprogramovat.
Ja jako "ajtak" jsem naopak proti tomu, aby jakykoliv software ridil moje auto, dum nebo zivot - protoze z praxe moc dobre vim, jak mizerne je vetsina SW napsana a jak vyrobci flinkaji podporu a aktualizace svych produktu.
Funkci "autonomního letadla" vyzkoušeli už Francouzi na Caravelle v 60 letech. Letadlo dokázalo "samo" odstartovat, uletět trať a zcela zvládlo přistání, bez zásahu pilota. Proč tedy jsou stále v kokpitu letadla piloti? Samozřejmě se jedná o zodpovědnost! Programátoři jsou schopni naprogramovat vozidlo na standartní postupy. Ale jak jsou tyto stroje naprogramovány pro případy krizových situací? To jako napíší posádce "Sorry error - restart"? Jako příklad odpovědnosti bych použil dítě. Je to nevyzpytatelný tvor, který Vám může ve městě kdykoli vběhnout pod kola a potom třeba ani brždění nepomůže a člověk, který nechce způsobit neštěstí to vozidlo raději někam strhne i za cenu třeba nárazu do pevné překážky s rizikem vlastního ohrožení. Jak bude naorogramovaný stroj? Koho ohrozí? Dítě, nebo posádku? A kdo za taková rizika přebere odpovědnost? To už ukazují ty nehody autonomních vozidel dnes. Všichni ti IT experti od nich dávají ruce pryč a nikdo za nic nemůže. Takže Sorry - error.
Jsem trochu z oboru, tak pridam par postrehu:
1) ta technologie je bliz, nez si vetsina lidi mysli, realne za 5-10 let bude dostupna na vetsinu aut (to neznamena, ze bude s oblibou prijimana)
2) alespon v prvnich verzich bude auto spolehat na velmi podrobne mapy, ktere budou prakticky denne aktualizovany, proto jizda za spatnych podminek (dest, mlha, ...) bude vlastne bezpecnejsi (kamery nejsou hlavnim zdrojem informace pro rizeni, krome mapy tam budou i dalsi senzory)
3) asi nejpodstatnejsi vyhodou tech aut (ze socialniho/ekonomickeho hlediska) bude to, ze budou umet jezdit i prazdna, t.j. odjedou si zaparkovat domu, pripadne vyzvednout nekoho dalsiho z rodiny - celkove bude stacit mene aut a nebude potreba parkovat v centrech mest
4) hlavni soucasnou nevyhodou je prilisna konzervativnost (ohleduplnost) algoritmu: pri agresivnejsim stylu jizdy ostatnich prakticky bez sance zapojit se do provozu, stejna cesta trva dele nez lidskemu ridici a podobne, ale i na tom uz se intenzivne pracuje
Ze kterého oboru? Z automotive, nebo z IT? Hádám, že z toho druhého.
Já stejně moc nevěřím tomu, že je to v dohledné době reálné. A že jsou z takové vize nadšení zrovna ajťáci, ve mně tenhle dojem jen posiluje.
V první řadě bych řekl, že se s tím začíná ze špatného konce. Jestli je to taková brnkačka, proč už třeba nejsou dávno automatizovaná veškerá kolejová vozidla? U těch je to přece řádově jednodušší problém - trasa je předem daná, přesná trajektorie vymezená kolejemi, zbývá jen hlídat rychlost a nenadálé překážky v jízdní dráze a nastavení výhybek.
Dovedu si představit podobný vývoj, jaký už dlouho probíhá u letadel. Dokud jde všechno podle plánu a technika šlape, jak má, je autopilot mnohem přesnější než člověk. Jenže nedokáže řešit nestandardní situace, takže stejně potřebuje velice kvalifikovaný a soustředěný dohled.
Podobně asi zvládne robotické auto skvěle jízdu po dálnici nebo popojíždění v kolonách a po městě. I tak je ale představa "řidiče", který si cestou nerušeně čte, dost naivní.
A navíc, co třeba cena a spolehlivost takových vehiklů? Už teď dokáže celé auto vyřadit z provozu jedna nespokojená krabička, která hlídá některou dílčí funkci. Až to bude mít vlastní mozek napojený na x elektronických senzorů, nelze očekávat nic menšího než pravé peklo.
Já to vidím tak, že nejvyšší formou vývoje autonomních vozidel bude veřejná hromadná doprava.
Zkušenosti Googlu z provozu jeho testovacích aut jsou takové, že řidiči jsou při prvních jízdách velmi ostražití a autu nedůvěřují. Jakmile ale uvidí, že auto uspokojivě zvládlo pár obtížných situací, karta se obrací a řidiči začínají autu bezmezně věřit. Zejména na základě téhle zkušenosti se proto Google snaží vytvořit technologii, která bude stoprocentně autonomní od samého začátku.
Tesla není autonomní auto, má jen velmi sofistikovaný asistenční systém. A ten první mrtvý řidič doplatil přesně na to rizikové chování, které Google, na rozdíl od Tesly, dokázal u řidičů rozpoznat.
A co my, kteří rádi řídíme? My, kteří se prostě jedou jen tak, bez cíle, projet, protože je to zábava?
To je stejný jako se silniční cyklistikou. Tu by někdo taky nejraději zrušil, protože to nechápe :)
Buď je zavést plošně na vyhrazených komunikacích jako centrálně řízené řešení, nebo to nemá smysl. UI auta nikdy nebude dokonalá a bezchybná v interakci s náhodnými vlivy (chodci, cyklisti, ostatní auta, atd.)
A vy jste schopen (jako řidič) reagovat na to, když vám někdo vběhne pod kola? Myslím si, že elektronika bude vždycky rychlejší než vy.
Automatická auta se první prosadí pro automatickou přepravu nákladu (náhrada kamioňáků) - a možná i přestanou prasit při předjíždění na D1. Následně ve formě služby- taxi a MHD.
nejsem tak docela přesvědčen, jestli je vůbec správná cesta autonomní vůz "vlastnit". Spíše se dle mého bude civilizace ubírat formou pronájmu autonomních taxíků bez řidiče. veškeré právní náležitosti bude levněji řešit firma pro celý vozový park a ne soukromá osoba.
Trend (v mnoha oborech) jednoznačně směřuje k užívání věcí jako služeb a ne k jejich vlastnictví.