Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Test asistenčních systémů ukázal, že cesta k autonomnímu řízení bude dlouhá

Švýcarský autoklub TCS otestoval asistenční systémy tří sedanů vyšší střední třídy. Ani jeden nepřesvědčil. Aby totiž fungovaly správně, potřebují ideální podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R98a90d71e55k 89S15v34o67b64o88d52a 8259250680291

řídit mě baví, ale občas využít funkci jako "Auto, odjeď domů a po práci pro mě přijeď", nebo "Přijeď si pro mě, a odvez mě domů. Jsem na mol..." by se občas hodily ;-D

0/0
21.12.2016 11:12

J60a64n 45H61r60u34z27a 8174988659857

V roce 1970 jsem četl ve VTM, že auta budou v roce 2000 umět létat a bude to běžný kolorit provozu. Takže když čtu, že v roce 2035 budou sama řídit jsem v klidu nejen proto, že se toho nedožiji.:-P

0/0
20.12.2016 16:19

T59o19m80á68š 10J73a33n87í26r56e57k 8250277346419

Je vyslovene hruzna predstava sedet na sedadle se zpocenyma rukama polozenyma na nohach a trnout kazdou vterinu, jestli se to nezblazni .... jak tam treba kousek za krizovatkou nebo na rovne ceste z niceho nic zastavi, tak to uz by bylo za body nebo aspon pokutu. Je naprosty nesmysl, ze ridic musi davat pozor, jak asi chce udrzet pozornost a hlavne, jak zareagovat na chybu, kdyz to auto prave neovlada. Je to proste strasna blbost. Verim, ze na dalnici to NEKDY treba i fungovat muze ... ale na okrskach to vidim nejdriv za 30 let. A i na te dalnici, kdyz se clovekovi chce spat a nechce se mu ridit, tak ma jet na odpocivadlo a ne sedet za volantem ... takhle proste usne v pocitu bezpeci a mozna bude spat az do smrti a v lepsim pripade pouze sve a ne nekoho dalsiho .... daleko vice bych uprednostnil ruzne inteligentni systemy jizdy v pruzich, hlidani mrtveho uhlu, hlidani unavy atd, v zakladni vybave. Kdo nechce ridit, at jede vlakem ......

0/0
20.12.2016 0:11

J68i71ř26í 50J51e61z16d54i67n84s34k32ý 8528862813829

A ty poznate jak? Mozna vite ze venku mrzne, to auto vi davno. O stavu vozovky toho vi vic jak ridic kdykoliv bude vedet diky senzorum z abs + x dalsim. Spousta lidi si mysli, ze potrebujet buhvi jaka data a senzory aby auto mohla byt autonomni, ale pritom vsichni se nikdo z nich nepozastavi nad tim, ze clovek vyuziva temer pouze zrak...

Problem s autonomii neni HW, ale pouze SW a to je jen otazka casu a vse nasvedcuje tomu, ze to bude mnohem driv nez si kdokoliv pred par lety myslel.

+1/0
19.12.2016 18:19

M71i89r14e55k 25G86a94j88e78r 5911376529710

A jak bude vedet stav vozovky 50 m pred vozidlem?

0/0
19.12.2016 20:39

J13a49n 27H37r28u64z54a 8894588239337

Řidič používá zrak a někteří i mozek. To je ten malýrozdíl mezi počítačem a řidičem.;-D

0/0
20.12.2016 16:21

P52e63t22r 83M74i50c80h10a44l 2720844351222

Včera jsem jel z Vysočiny, z Nového Města přes Křižanov, na D1 a na Brno. Šeřilo se, padal sníh, lajny na silnicích občas nebyly vidět, hustý provoz. Chtěl bych vidět, jak by si s tím ten autonomní zázrak poradil.

0/0
19.12.2016 18:17

K77a26r81e75l 37P71o58d34h63o82r64s45k16y 3935333322365

Vzhledem k tomu, že stroje nejsou omezeny jen na optické senzory ve viditelné části spektra, tak mnohem lépe než vy :-)

0/0
19.12.2016 18:29

P92e23t75r 79M12i60c73h21a23l 2370214361182

Jo? Fakt je to schopné orientovat se podle příkopy vedle cesty, stromů, auta před sebou atd.? Tak to bych chtěl vidět naživo, ale nechtěl bych v tom v tu dobu sedět. Raději bych jel za tím. ... A preventivně bych do protisměru pouštěl jen náklaďáky, aby to hned někoho nezabilo.

0/0
19.12.2016 20:04

K97a27r23e14l 59P12o82d78h62o86r63s97k88y 3805573482675

Promiňte, ale z daných dotazů je vidět, že netušíte která bije. Tak tu máte na ukázku:

https://www.youtube.com/watch?v=vSRR0EVPeyc

nebo ukázku, jak to sleduje okolní svět

https://youtu.be/uHbMt6WDhQ8?t=22s

Jak vidíte, sleduje to víc objektů než člověk kdy bude schopen a to včetně trajektorií a rychlostí. Jelikož používají i laser, tak vidí i v případě, že je mlha nebo slejvák, což je pro člověka konečná. Ještě jste nezmínil např. zvířata v okolním lese, pro termokameru to není problém.

0/0
19.12.2016 21:52

K55a57r77e17l 79P71o58d42h74o65r18s63k23y 3435473972545

Ještě jsem narazil na jedno hezké video

https://www.youtube.com/watch?v=tiwVMrTLUW

Zde máte hezký příklad toho co to umělo před rokem, ten váš příkop i se všemi stromy to má zmapovaný mnohem lépe než kdy jaký člověk dovede...

0/0
19.12.2016 23:26

J83a47n 31H11r44u31z48a 8574398359227

U nás na mnohých silnicích bude mít problém rozeznat pole od krajnice silnice.

0/0
20.12.2016 16:25

V80i23l78é26m 72P54ř81í63h58o10d27a 2544649713837

"Dnes už jen neinformují, ale auta umí převzít přečtenou rychlost a s výjimkou Volva ji nastavit do adaptivního tempomatu", hmmm, co když na značku 30 (km/h) připíšu na začátek jedničku nebo na konec nulu?;-D

0/0
19.12.2016 17:25

M46i73r24e48k 53G25a10j43e96r 5191266669200

Predpokladam, ze to jeste nikdo nezkousel. Budete prvni.

0/0
19.12.2016 20:41

A35n38t59o49n45í46n 60S61e85b91e90r67a 7603838490549

No jízdu podle čtení značek a převzetí do tempomatu ano, ale jen pokud tam nastaví rychlost podle GPS a ne podle tachometru.

Protože v mém autě je 130 tacho doopravdy tak sotva 122 GPS.

Takže značka + 10 a šup s tím do tempomatu, ale to ty auta asi neumí. Nebo je tam nějaké volba o kolik to může jet rychleji?

Já jezdím po dalnici asi 145 / hod tacho a pořád nic neporušuju. Poněvadž 135/ hod gps se může normálně jezdit.

0/0
19.12.2016 14:53

Ř65e91h65o39ř 60V83l74a42s90á81k 2954804781806

Mám dojem, že momentálně je dovoleno 130. Že normálně nikomu nestojí za to dokazovat, že někdo jede 135 a tedy to není postihováno, to z toho nedělá povolenou rychlost.

0/−1
19.12.2016 15:27

P16e55t87r 70M37i29c49h76a18l 2270204321592

145 tacho je 130 - 135 skutečná rychlost. Vzhledem k technické toleranci radaru opravdu nic neporušuje.

+1/0
19.12.2016 15:47

Ř81e32h79o91ř 41V60l88a40s27á59k 2374594501636

Vzhledem k technické toleranci radaru je to tak malé porušení obtížné dokazatelné.

0/0
19.12.2016 16:09

Ř26e58h63o50ř 79V81l14a84s44á79k 2894564291146

Takže nastavit do softwaru reálných 135 si nikdo oficiálně netroufne. Naopak, nastaví tam 129 reálných, aby vzhledem k přesností vnitřních přístrojů mohl tvrdit, že automobil nikdy nepřekročí těch 130.

Přínos autonomních vozů bude spíš v plynulosti a v možnosti strávit čas cesty nějak smysluplně, nikoliv v rychlosti.

0/0
19.12.2016 16:16

Ř87e82h47o28ř 38V34l91a20s20á88k 2644294891506

Tedy u přepravy lidí. U kamionů bude hlavní výhoda odstranění povinných přestávek a s nimi souvisejících rizik (krádeže), rovněž tak snížení rizika stávek a jiných nepříjemností souvisejících s lidským faktorem.

0/0
19.12.2016 16:25

P88e94t60r 21M85i65c33h28a53l 2760404491542

Už vidím, jak přijede automatický kamion někam do bývalého kolchozu a nacouvá do haly. :-D

0/0
19.12.2016 18:05

Ř96e86h10o12ř 83V40l83a52s43á21k 2184304261716

Je docela pravděpodobné, že na "poslední míli" ještě nějaký čas vydrží lidské řízení. Podobně, jako lodivod v přístavu.

A nebo tak, že na jednom konci Evropy večer kamioňák vyveze kamion na dálnici, zapne autopilota a půjde spát. Ráno se probudí na druhém konci Evropy, převezme řízení a dovede kamion do cíle mimo dálnici.

0/0
20.12.2016 13:23

P16e48t74r 85M59i90c63h95a49l 2290774701632

Ale Tonda psal o tom, kolik si on nastavuje na tempomatu, ne o softwaru.

0/0
19.12.2016 18:04

J80a69r39o70s87l87a79v 94H32o20r86á79k 8882164975559

V rychlosti také, ale to samozřejmě až v okamžiku, kdy budou všechna auta automatická a budou umět komunikovat i mezi sebou.

0/0
19.12.2016 18:13

P82e51t89r 68P93o26s79p78í90š79i58l 4898104476806

Moje tříletá Octavia ani nepozná, že má otevřený zadní kufr, protože se pravděpodobně rozbil nějaký kontakt v zámku. A pak mám věřit nějakému autonomnímu systému ? Čím víc čidel a elektroniky, tím víc problémů.

+3/0
19.12.2016 11:35

M34a22r76t13i81n 14M50a30i42k45s75n83a37r 3874153708842

Kdyz neco nefunguje, je dobre to nechat opravit, ne rikat "hmm, je to rozbite"

+1/0
19.12.2016 12:14

P65e50t65r 76P86o11s69p63í89š59i79l 4188394896936

Jo na Vaši radu jsem fakt čekal.

+2/0
19.12.2016 12:34

J83a39r62o66s21l12a25v 50H42o30r57á33k 8272424515909

Když se Vám porouchá nějaké čidlo na těle (třeba zrak), taky na něj pak nebude moc spolehnutí. A na rozdíl od lidských čidel, lze u těch umělých tyto problémy řešit znásobením počtu a porovnáváním získaných hodnot.

+1/0
19.12.2016 18:22

P84e18t72r 33N59e81c13h46a21n16i48c91k53ý 7703226128550

A jak by chtěli řešit autonomní motorky?

0/0
19.12.2016 11:19

Ř81e10h97o35ř 47V58l81a50s98á32k 2554384771526

To je nezajímavý trh. Většina motorkářů chce řídit.

+1/0
19.12.2016 11:23

P31e47t67r 93N98e65c65h43a11n35i25c55k15ý 7623326968710

A jak budeme řešit motorky mezi autonomními auty? A co řidiči aut co chtějí řídit. Majitelé Bmw M3, Mazda Miata, Ford Mustang asi nesednou do autonomního vozu a budou pít kafe a kochat se krajinou

+2/0
19.12.2016 11:26

Ř18e54h77o45ř 42V53l65a46s58á89k 2824604591576

Jak bychom je měli řešit? Stejně jako chodce, cyklistu, jezdce na zvířeti.

0/0
19.12.2016 12:58

M17a42r63e27k 53S85l75a22b46i88h47o97u71d19e91k 7538291272123

Doufám, že k tomu, aby mi autonomní auto zaparkovalo do garáže, nebudu muset okolí baráku osadit kurzovým majákem, ILS indikátorem, bližnou a dálnou!

+2/0
19.12.2016 10:36

L60u47d82v10í17k 88G93a11j57d50o74š82í82k 2515773174232

Když takhle garáž vybavíte, tak budete mít jistotu, že se auto neodře o zeď, až bude mít zablácené senzory. ;-)

+1/0
19.12.2016 10:41

M51a44r78t20i94n 94N18e87p96l 4434802566548

Zapomněl jste ještě na vyžádání povolení k zaparkování :-)

0/0
19.12.2016 14:10

Ř14e70h64o58ř 98V20l34a42s56á38k 2594834281716

A zase v diskusi vidím srovnávání s letadly. Ano, z určitých hledisek je to snazší (víc prostoru a méně chodců).

Jenže z hlediska nároků na spolehlivost jsou u letadla dvě související obtíže : 1) nemůže na místě zastavit a počkat na odtahovku 2) musí zvládnout přistání, než dojde palivo.

U rozumně naprogramovaných automobilů povedou ty obávané běžné nestandardní situace jen k zpomalení nebo zastavení provozu. A to je riziko, které společnost snese, zvlášť když uvidí celkový finanční i časový zisk.

+1/−2
19.12.2016 10:05

L70u16d63v55í92k 12G77a12j83d48o90š64í51k 2745223194542

Jenže pokud to budete srovnávt dál, zjistíte, že letadlo prochází velmi pečlivou a pravidelnou údržbou celých týmů techniků, aby vše fungovalo na 100 %. Náklady na servis jsou enormní. To u auta rozhodně nehrozí.

Letadel taky není miliarda jako je potřeba aut.

Při interakci auta s chodci jde o život stejně jako v letectví.

Mimochodem - ani v letectví se zatím nezměnila legislativa a za letoun odpovídá kapitán. Nikoliv autopilot. To bude okolnost pro autonomní auta zcela zásadní.

+6/0
19.12.2016 10:22

Ř23e54h12o45ř 14V27l33a52s67á82k 2794934161296

Ano, ale to je všechno o tom, že letadlo _musí_ doletět.

Auto může kdykoliv zastavit a zavolat asistenci. Detekuje-li situaci, kterou neumí řešit, zjistí-li poruchu senzorů,...

Kdykoliv.

Riskujeme jen zácpu. A to je mnohem přijatelnější.

+2/−3
19.12.2016 10:28

L36u76d33v46í81k 42G87a86j54d75o12š85í26k 2675433674582

Jenže u letadla se to řeší zdvojením všech systémů a intenzivní vysoce odbornou údržbou. Auto bude muset pracovat s nepatrným zlomkem nákladů na provoz a údržbu oproti letadlu. Přitom nároky na senzory jsou stejné, ne-li vyšší.

Když pak dojedete do cíle pouze v 10 % případů tak, jak jste předpokládal, protože dojde k poruše vašeho vozu, nebo cizího, který vás zablokuje, pak to nebude fungovat.

+4/0
19.12.2016 10:50

Ř30e47h83o46ř 38V26l35a66s87á39k 2134354281976

10 % je samozřejmě nedostatečná spolehlivost.

To spíš bude v 99 % dojedete bez zdržení, v 1 % se zdržením a v průměru každých 200 000 kilometrů bude potřeba neočekávaný servisní zásah.

+1/0
19.12.2016 11:04

O17n76d29ř63e86j 28Š37r40u75b66a35ř 1105351435276

shrnute receno - aut nemusi systemy fungovat na 100%, ale je treba na 100% vedet, ze nefunguji.

0/0
19.12.2016 12:17

Ř11e65h18o10ř 33V59l56a32s82á97k 2604964791926

Jo. Což je o hodně snazší úloha.

0/0
19.12.2016 13:27

M12a84r61t35i77n 93M19a96i13k56s49n30a89r 3704263208372

Ty autra (např tesla) mají automatickou diagnostiku, takze pokud mate problem s autem, casteji se o nem drive dozvite z hovoru od technika, nez se opravdu projevi ten problem. To je dokonce jedna z prednosti, kvuli ktere se mi tesla libi. Ne jako ta zatracena fabie, u ktere mi neslo nastartovat, a musel jsem s technikem prochazet cim to muze byt, a ten mi rekl ze je to baterka, a s novou baterkou to stejne za mesic zase nefungovalo - auto nejakym zpusobem totiz vybijelo bateri. (Ne, zapnute svetla jsme nenechali).

+2/0
19.12.2016 12:18

J89a91n 49D86l73o93u35h93ý 7474599540459

Pokud mate zkrat v el. Soustava, tak s nim vam nepomuze ani slavna tesla. Ze cidlo je pouze cidlo a muze fungovat spatne ukazuje dnes a denne kazde 5 vozidlo co ma lambda sondu. V drtive vetsine pripadu staci cidlo pouze vycistit a motor slape dalsi desitky tisic km naprosto v pohode. Diagnostika je pekna vec ale pokud nevite jak interpretovat jeji vysledky, je vam k nicemu!

+1/0
19.12.2016 18:31

P65e36t30r 57N46e72c80h72a74n57i48c18k14ý 7623616598130

Pokud byste chtěl absolutně zabránit všem nehodám, muselo by auto jezdit 20km/h a senzory by musely detekovat několikamaterový prostor kolem auta, aby mohlo počítat úplně se vším.

+1/0
19.12.2016 11:06

Ř69e84h15o71ř 69V70l14a40s16á38k 2894364401396

Tak to platí i o běžném provozu. Podstatné je nehodu nezavinit. Zabránit i nezaviněné je už bonus navíc a nejde to stoprocentně.

+1/0
19.12.2016 11:12

P43e63t60r 47N30e28c72h52a97n44i46c62k41ý 7533406828210

Samozřejmě, ale určitá "lidská znalost poměrů" tu pomáhá. Zvlášť když ani naše silnice nejsou zrovna v ideálním stavu

0/0
19.12.2016 11:19

Ř42e74h90o77ř 74V48l73a94s64á25k 2274404431906

No jo, ale lidský faktor především většinu nehod způsobuje. Jeho vytlačováním se bude bezpečnost zvyšovat. Zvlášť když celkem přirozeně začnou používat autonomní automobily ti, které řízení nebaví a/nebo nejde jim.

+1/0
19.12.2016 11:29

P46e43t27r 14N53e52c25h41a40n39i26c86k69ý 7343176388600

Tam ano a co ten zbytek? Kdo vymění Mustanga za autonomní alternativu?

0/0
19.12.2016 11:30

Ř98e33h27o57ř 60V49l61a68s24á85k 2514644121556

Ten zbytek si bude muset zvyknout na jiný typ provozu, kde už neplatí, že přece pravidla nedodržuje nikdo.

0/0
19.12.2016 13:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.