Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Glosa: Smrt dotykovým displejům! Do auta nepatří

Dotykové displeje jsou pro auta pohroma jak v telefonu, tak přímo na přístrojovce. Ne nadarmo jsou teď automobilky nuceny dávat do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73a72n 41K45r62i90v25o34h85l47a30v59y 6319491545350

Pokud se cokoliv ovládá tak, že to není stále na stejném místě, nejde to po slepu nahmatat, a nebo to nekomunikuje hlasem, pak to zákonitě vyžaduje (řidičovu) vizuální pozornost a tudíž by to v autě být spíše nemělo (nemá to tam co dělat).

Typickým příkladem je třeba každá dotyková obrazovka, ovládání klimatizace jedním otočným voličem, apod.

Obdobně jsou na tom i "pohybující se" tlačítka na volantu. Pokud nejezdíte neustále po zcela rovných silnicích, je obtížné v zatáčce cokoliv ovládat. Proti tomu postavte pevné fordovské "pádlo" audiosystému pod volantem a mnoho dalších rozumných vychytávek, které můžete použít snadno zpaměti kdykoliv a za téměř jakýchkoliv podmínek.

Já bych dokonce horoval za sjednocení ovládacího systému automobilu. Podívejte se dnes třeba na ovládátka stírátek, světel atp. Co výrobce, to svérázně volená funkce ovládacích prvků. A pak si půjčte cizí auto...

Nerad bych se dočkal doby, kdy si budeme dělat řidičák na koncernová auta VW, na Francouzké, Italské či Japonské vozy... Nejsem proti designu, ale tahle cochcárna by měla dostat jednotu a rámcová pravidla.

+2/0
14.12.2016 15:03

Z36d63e39n37ě42k 11A66n85t50o75ň 9190247753275

Ti stejní novináři, kteří teď píšou tyto články také psali, jak jsou Opely (Zafira Tourer, Meriva, Astra, Insignia) přečudlíkované a jak by to chtělo dotykový displej. A teď objevili Ameriku, že displeje v autech jsou nebezpečné a čudlíky jsou lepší, protože jsou nahmatatelné poslepu. Když jsem už před jakou dobou říkal, že raději budu mít v autě na všechno čudlík, než jak blázen hledat kde zapnout rádio, tak všichni prahli po displeji. A teď?

Jezdím v Zafiře Tourer a na čudlík na cokoliv nedám absolutně dopustit. A až jednou budu muset auto vyměnit, nevím, jestli budu mít z čeho vybírat. Mobil mám. V autě ho už mít narvanej na palubce nepotřebuju. CHCI ČUDLÍKY!!!

A ještě jeden příklad. Když zapnu navigaci a přeslechnu pokyn, mám tam tlačítko na zopakování posledního příkazu. V neznámém městě K NEZAPLACENÍ! A jak to budu hledat někde v nějakým menu a jeho podmenu uprostřed Vídně na displeji??? Možná napasovanej ve sloupu :-P:-)

+2/0
14.12.2016 17:11
Foto

R82o68m90a23n 41K70ř74i58v22á66n82e14k 7171820611176

Za mě jednoznačně vede mechanika..

a mmch - všiml si někdo, že je skoro přímou úměrou fakt, že čím víc aut má bluetooth handsfree, tím víc jich drží telefon u ucha - a čím dražší auto, tím větší pravděpodobnost telefonu u ucha je?? mě to tedy tak připadá...

+1/0
13.12.2016 23:58

J41a62n 68D88l39o23u98h28ý 7184729150549

Naposled videna zena v bmw5: telefon u ucha a jeste ji dva cizi lidi ukazovali jak vycouvat z parkovaciho mista :-D, pritom to auto ma 3D pohled pro parkovani a bt pro telefonovani ;-D

0/0
15.12.2016 6:50

P86e80t10r 58T67i63c61h68ý 4170181835594

Nevim, jak u ostatnich vyrobcu, ale mazda pri jizde dotyk na displeji vypina a vse jde ovladat joystickem na stredovem tunelu, pripadne radio jeste na volantu.

0/0
13.12.2016 23:53

J50i72ř54í 38Z92ý83k34a 9429433561540

mě v autech vadí i barevné displeje. Přes den jsou sice super - z palubního PC vyčtu kvantum věcí a leckdy i naráz. Ale v noci? Jet s tím v noci třeba do Chorvatska, tak ty displeje musím přelepit, jak mě to tahá za oči. To samé u autorádia. A spolujezdce hrajícího si s mobilem bych nejraději nechal vystoupit ;-D

Změnit intenzitu podsvícení nejspíše nejde, nikde jsem to nenašel (Ford).

Nejlépe se mi v noci řídí auta, kde je maximálně monochromatický textový displej jako palubní PC, nebo na rádu, vše ideálně se zeleným podsvícením.

A dotykáč? Neergonomická blbost na entou.

0/0
13.12.2016 23:24

J86i87ř69í 69Z72ý15k67a 9649293631350

nedovedu si ani představit, jak pohodlně se jezdí v noci s budíky nakreslenými na displeji. V prodejně za denního světla to vypadá úžasně, ale v noci ...

0/0
13.12.2016 23:30

T84o81m55á49š 28B98í48l33ý 2535840387

Zlaté BMW s jejich iDrive :-)

0/0
13.12.2016 23:17

T61o72m35á72š 78Z79e31m30a61n 3525348544715

A co teprve když máte na rukou rukavice...

+2/0
13.12.2016 20:50

R78o93b91i95n 12Ž50i28ž39k23a 2258874716826

Do dneška jsem nepochopil, jak tohle může procházet přes miliardy investované celosvětově do vývoje automobilů. To se skutečně nenašel v každé fabrice alespoň jeden člověk s mozkem v hlavě, co by na to upozornil?

.

Nebo jsou ergonomové převálcováváni markeťáky?

.

Nebo je to rafinovanej plán, jak vytěžit víc za promáčklý plechy? :-)

+6/0
13.12.2016 18:04

P52e64t34r 93M19i13c69h57a36l 2950434981352

Pane Dvořáku, dnes smekám, tohle by se mělo vytesat do kamene. Bohužel ani to není všespasitelné - dneska jsem potkal kamion, jehož řidič si za jízdy četl noviny (podle barevnosti tiskoviny to vypadalo na Blesk, Aha nebo něco podobného).

+5/0
13.12.2016 17:58

J87a43r98o11m81í60r 36K82r70á34l 4170529314139

Tak. Ve starém autě poznám po hmatu, v jaké poloze je ten který ovládací prvek. Stajně tak na tlačítkovém telefonu jsem schopný vuťukat číslo i poslepu. Jen holt nejsem "IN". ;-)

+7/0
13.12.2016 16:42

R65a98d47e56k 47Ž11i95ž36k65a 9946665424310

pravda pokud na radiu jde delat neco slozite tak to proste za jizdy nedelam.To same nezapaluji si,netelefonuji.

Pokud jde o radio tak na lcd zas vyberete hudbu ze slozek jako na pc a nemusim mzourat ocima co mi to tam vlastne hraje o vyhledavani hudby na klasickem radiu ani nemluve.Za me LCD do auta ano,ale s jednoduchym ovladanim a prioritne hlasovym.

+3/0
13.12.2016 15:32

V84í23t 52O96ž57a95n76a 1618848395214

Budoucnost je HUD displej a tlačítka na volantu, pak nemusíte spustit oči ze silnice před sebou.

+6/0
13.12.2016 15:31

P43a36v45e98l 81S39t27r51e87l10e13c 4573873480941

Ono vubec to vypinani mobilu za letu melo od zacatku uplne jiny duvod... Mobilni site tehdy nezvladali mobily v letadlech, protoze mobil se pohyboval moc rychle a take zvrchu videl moc vysilacu...

0/0
13.12.2016 15:22

M38i61k76u14l43á48š 38L50é69v28y 5372585554541

Jak je vidět, dotykáče neznamenají pouze krok vpřed ale v některých aplikacích i hodně kroků zpět... :-/

+2/0
13.12.2016 13:59

M68i35c23h20a64l 96F53r36ý77d24a 1542319813652

Skvělá práce pane Dvořáku, mluvíte mi z duše

+8/0
13.12.2016 13:55

V63á57c62l97a47v 10S17v35o76b93o97d93a 3391639120670

jj zlaté rádio tlačítky na stanice a kolečkem na hlasitost V

+11/0
13.12.2016 13:48

J95a42n 58D32l88o61u34h83ý 8426410173500

Nevím jak kde, ale mě se při rozjezdu automaticky funkce dotykové obrazovky vyřadí z provozu. 8-o

0/0
13.12.2016 12:58

V36o29k92o17u68n 14V63l79a95d56i16m49i72r 8432578299228

Hm zasnu. Ta nejlevnejsi a nejjednodussi auta vas hned po zapnuti zapalovani na tom displayi upozorni, ze za jizdy ho nemate ovladat a musite to potvrdit.

U stredni tridy uz je snad vsude samozrejmosti ovladani hlasem. Tak o cem je rec?

0/−4
13.12.2016 12:44

J70a66n 89D33l19o28u21h71ý 8596750123320

mě se ovládání automaticky vypne a mám smůlu.

0/0
13.12.2016 12:58

R78o65b16i92n 66Ž97i57ž10k89a 2358354986326

V čem je problém? Třeba v tom, že bych to auto za jízdy ovládat chtěl a až do relativně nedávné doby jsem bez problémů mohl?

+5/0
13.12.2016 16:44

T71o48m35á19š 58L54u13d15v70í71k 1730267264262

Když se rádio ovládá na třech místech (volant,infotainment,rádio) a potřebuje tři displeje (palubní počítač, infotainment, rádio) tak tomu říkám pokrok.

+2/0
13.12.2016 12:16

M10i81l45a19n 37S61i56e26b90e10n55b15u44r10g28e32r 8457413895

Ono je to ještě automobilka od automobilky. Když vezmu Citroën, tak tam kompletně celé ovládání vymýšlel nějaký hotentot (francouz). Nelogické uspořádání, všechno komplikované a navíc velmi pomalá odezva na cokoliv (což bohužel vynutí minimálně mrknutí, jestli jsem danou akci fakt provedl nebo nikoliv). Třeba přepnutí z rádia na usb .. Oproti tomu v Octavii mi dotykové ovládání dává smysl, navíc reakce jsou bleskové a nejpoužívanější volby jsou jak na volantu, tak (zaplaťpámbu) i přes standardní tlačítka. SMSku bych "na autě" psát nechtěl, ale přepnout rádio a podobně je docela v pohodě..

+3/0
13.12.2016 11:33

J11a47n 78C84i62g10e31r 2974261185931

No specialne so zastupcom Citroenu (nejaky design/product manager ci co to bolo) som sa o tomto bavil na jednej konferencii a presne na tieto ich dotykove displeje, ktore tam ukazovali ako uzasnu novinku, som sa spytal. Ze ako to planuju riesit z hladiska bezpecnosti - klasicky "knoflik" od klimy nastavim za jazdy aj naslepo po hmate, ale triafat sa prstom do miniaturneho tlacitka na displeji v poskakujucom aute je doslova o zivot.

No chlapik zacal habkat a nieco splietat o tom ako je buducnost a ake nove funkcie to moze mat a bla bla. A ze na spatnej vazbe "sa pracuje" ...

Osobne ked vidim v aute dotykove ovladanie cohokolvek co by som ako sofer mohol potrebovat - klima, radio a pod - utekam. Uz dotykac na navigacii vie byt poriadne na nervy.

0/0
13.12.2016 14:24

T41o75m49á80š 57C28h54r25a96s47t74n54ý 2561344621523

Problém s dotykáči v autě je, že odezva na dotyk je tristní, než to zchroupe požadavek zestárnu, a tak nějak mi to připomíná můj první čínský noname "dotykáč" 8 let nazpět na win 3.11 (zkušenost z Passatu)

0/0
13.12.2016 10:27

P20e13t86r 47H35á41j36e24k 4780312951824

Největší problém je, že pokud se nedíváte na display, nevíte CO mačkáte a jestli mačkáte. U klasických tlačítek i u uplně neznámého auta po pár jízdách klimu a radio ovládáte po slepu...

+5/−1
13.12.2016 11:16

L19u16k62á39š 18O96m68á78č64k62a 5511984771296

Vypínat v letadle mobil na celý let? Autore, představ si, že třeba u Emirátů (a mnoho dalších aerolinek) můžeš že svého mobilu dokonce telefonovat a používat datové tarify.

+6/0
13.12.2016 8:55

L44u51k36á91š 31K59o98h56o21u94t 7398694672989

"Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu."

mmnt... jak tedy mobil v autě pozná že se má "omezit" resp. jak pozná že zrovna jeho majitel řídí? to se dočkáme doby kdy spolucestující ve voze mají smůlu protože mobil si myslí že jsou řidiči? Protože kdyby to měl poznat jen podle připojení k HF pak to lze snadno obejít tím že telefon k HF nepřipojím.

0/−1
13.12.2016 8:54

O49n35d12ř36e32j 71F16r90a84n44c 4469591658

Mám bezklíčový vstup a startování a auto nenastartuju, když si hodím klíče do kapsy v madlu dveří a nechám je pootevřené. V tu chvíli je klíč třeba jen 10 cm mimo půdorys vozu. Takže si nemyslím, že by bylo technicky složité poznat, jestli je telefon v prostoru, kde operuje řidič. Stačí jen použít vhodnou technologii a zákonem donutit výrobce telefonů a aut, aby byla povinná.

+2/−1
13.12.2016 9:37

J82a86n 56M60a86t69u16c96h83a 5875859987456

Až budou brzdy ovládané hlasem, nebo dotykovým panelem, tak to bude teprve vono.

+1/0
13.12.2016 8:33

V82l61a94s66t10i48m39i68l 38T39e60n25c76e15r 4230520667900

;-D R^

0/0
13.12.2016 18:33

M55a71r93e26k 68P63i43l51k98a 1616126659464

Naprostý souhlas. Vozim k nam do práce nove auta různých značek a občas zeslabit rádio, nebo topení je fakt o hubu. Obzvlášť kdyz sedím v aute prvně. Furt se hraje všechno na bezpečnost, ale pak přepnout rádio na navigaci se u některých značek za jízdy snad ani nedá

+15/0
13.12.2016 7:59

P25a36v85e88l 53Z95a27j44í96č29e95k 8534570946450

Nadotikaci lze samo psat po slepu jen to chce vice presnosti a cviku.. ted jsem to zrovna zkousel

+2/−15
13.12.2016 7:22

J20i63ř91í 54S26c96h40w36a51c65h 8928404338586

no je to vidět.....;-)

+8/0
13.12.2016 10:10

T49o77m66á72š 91K44r87a89i26n68a 7554480564578

No ono hlavně je dnes ten dotykový displej s tisíci funkcemi levnější, než dvacet čudlíků. A protože ho už stejně "musí" do toho auta dát, tak o to více - jestliže "čudlík" přijde na dvacku, je jich deset, tak při milionu aut ročně je to pěkná sumička, a to vůbec nemluvím o rychlosti montáže. Pak se "udělá zájem", který mladí, neznající nic, než smartphone, kvitují a je to. A že je to nebezpečné? Ale, pokud na to není předpis, tak to nikoho nezajímá - důležité je mít v normě CO2 a crash test 40% levý roh...

Mám najeto hodně, ale v mnohých situacích ovládám "čudlíky" poslepu, neboť neriskuji ani těch pár sekund ztracených pohledem na středový panel. Nemluvě o tom, že na mnohých českých cestách je vůbec umění trefit na displeji správné virtuální tlačítko...

+24/0
13.12.2016 7:15

A51d96a71m 20K68o97p41e44č68n56ý 2483495847

Piloti za války trénovali ovládání letadla poslepu. Vždy měl přesně vědět, kterou páčku či tlačítko zvládnout, tohle jaksi u dotykáčů nejde.

+26/0
13.12.2016 6:32

J98a44n 32K59a65r93e85l 57N51o38v80a64k 5596564298466

s tim nadelate :D ty brzdne systemy by se tam davaly i bez toho.. atd.. proste pokrok nezastavis zvykej si Franto :D

+1/−7
13.12.2016 6:27
Foto

P33e97t77r 50P81r84o53c93h81á71z34k26a 3152186202334

Docela rozumný názor a nemám problém s ním souhlasit. Některé věci opravdu do aut nepatří. Přesněji ne do aut s řidiči. Tyhle systémy budou ideální a nejspíš asi také jediné, které se objeví v autech, co budou jezdit bez řidičů.

+29/−1
13.12.2016 6:14

J52a59n 87M55a93t18u89c54h69a 5105989687906

- melo byt + ;)

0/0
13.12.2016 8:31

K55a18r51e22l 96B45a58r70t98a12k 9246901385776

V dnešní době v ČR jezdí již velmi mnoho aut bez řidičů, případně s řidiči bez mozku. Výsledek je stejný.

+3/0
13.12.2016 10:41

P93e68t68r 52H43á28j56e21k 4100672731524

i u bezmozka je rozdíl, jestli čumí před auto nebo do displeje. Zejména když jede 90 ve městě...

+2/0
13.12.2016 11:21

M24a17r32e79k 80J85a84n12e36č62k82a 1147176723601

Někteří stále nepochopili a ani nepochopí, že zmáčknout onen čudlík lze snadno i po paměti, což absolutně není možné na dotykáči, natož když je požadovaná funkce někde zapadlá v menu. Ve vymrzlém voze je to pak taky super rychlá vychytávka hrající leda tak na nervy ;-D A upřímně, kdo se v tom dotykáči má potřebu věčně hrabat, když nemusí. Max. tak při zakoupení vozu a to si ještě nastaví pouze to, co ho zajímá a využije a někteří ani to ne a dají stejně přednost vyvedení paralelního ovládání přes ony mechanické knoflíky ;-)

+29/0
13.12.2016 4:52

L61u53k57á73š 63K65o40h95o85u11t 7578654492439

už se chystají dotykáče s hmatovou odezvou

http://auto.idnes.cz/bosch-novinky-ces-displej-hmatova-odezva-fpk-/automoto.aspx?c=A160118_005442_automoto_vok

0/0
13.12.2016 8:57

A43n18t82o47n54í31n 50S48v29o30b38o16d35a 3514403849632

K navigaci v aute mám ovládání hlasitosti knoflíkem, potom tlačítko menu a přepínání navigace autorádio, asi s tím vydržím dlouho :-). Přijmutí telefonu přes HF je snadné, kouknu a telefon nevezmu :-), když je to nutné někde slušně zastavím a zavolám

0/0
13.12.2016 10:17

R44o70b67i93n 67Ž51i93ž19k85a 2828214466776

To už se chystají asi tak sedm let...

+1/0
13.12.2016 16:46

P33e29t44r 67S91u54c10h65ý 1628509204236

"Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu"

...... to se jako zbláznili??to by pak přeci nefungoval ani spolujezdci, což může být dosti problém hlavně v případě, že jej spolujezdec naviguje podle mapy v mobilu, nebo podle toho, co mu někdo říká do telefonu ....

+8/−1
13.12.2016 3:12

L33u36b45o57m40i88r 64K10a46l23l94a 7810497747653

Muze jet podle GPS.

0/0
13.12.2016 9:21

M88i38c68h47a38l 11H50o96r18á70k 7669584849844

V reálu to ale funguje jinak - téměř vždy jsou základní funkce (topení, klimatizace, výhřev sedadel, ovládání audiosystému) zdvojeny a je možno je ovládat i klasicky. Na velkých displayích palub. systémů je často detailní nastavení různých subsložek, které většinou nastavíte nadlouho a pak je již nepřenastavujete i nastavení obvyklých parametrů základních systémů, které je však možno ovládat i klasicky. Navíc funkce audia bývají i ztrojené, s ovládáním na volantu. Není to tak horké :)

+3/−1
13.12.2016 1:16

P97e81t29r 56S79t44r24a58k61a 9547937555453

No, tak treba ta Tesla kterou maji jako ilustracni foto skoro zadna tlacitka nema. Dotykove displeje jsou opravdu pro zlost. Nic proti displejum jako takovym, ale zakladni a casto pouzivane funkce by mely byt snadno dostupne, bez toho abych se musel proklikavat pres nejake menu. Osobne mi velmi vyhovuje BMW, kde jsou na bezne veci tlacitka, a mene bezne pres display. Satrani v menu jednoduse snizuje pozornost, protoze musite ten displej sledovat. Tlacitko zmacknete a je hotovo. Nad tim asi netreba polemizovat.

+10/−2
13.12.2016 2:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.