Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mráz z nafty ždímá parafin, proto pak diesely nestartují

Zima umí kvůli zamrzající naftě potrápit hlavně řidiče dieselových aut. Všechny nafty prodávané v tomto období u benzinek by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Pokud to nemáte daleko do hor, zkuste sehnat arktickou naftu, která odolá až mrazům až do minus 32 stupňů Celsia.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B89o60h25u78m68í30r 89E97l88i20á42š 1551528474262

Benzin je benzin..nafta patri do traktoru..

0/0
31.12.2016 18:14

J25a84r16o66s10l82a90v 89Š21m20e62j85d47a 8882299139390

Dieselům už odzvonilo. To jenom v Čechách ho kupují nadšenci aby uspořili na levnější naftě. Nikdo už ty čadily nechce .

+1/0
15.12.2016 16:12

V25í68t 35V16č95e58l24i19š 9142311892766

Vůbec nechápu tyhle články o zamrzající naftě. S nafťákama jezdím přes 15 let a nikdy jsem nezažil, že by mě zamrzla nafta. Jednak v timě tankuji u normálních benzínek a ne u různých stojanů v pochybném JZD a jednak se opravdu snažím mít, hlavně v zimě, pořád nádrž spíš plnou než prázdnou. Ale to jen kvůli srážení vody (té atmosférické) než kvůli parafínu. Zamrzlou naftu měl kolega, když to spadlo ke -32°C, kdysi dávno cca před 20 lety, to jsem ještě nafťáka neměl. Od té doby jsem se s tím nesetkal, ale debilních článků jako je tenhle čtu každou zimu často.

0/0
15.12.2016 1:41

J73a93r89d12a 21S70o80k91o96l 1156558741911

Co tak po 60 tis. vyměnit palivový filtr?

+1/0
13.12.2016 23:46

M88a72r72t71i74n 87K83a87r52á78s77e53k 9368223728458

To vam moc nepomuze, kdyz vam nafta "zmrzne"

0/0
14.12.2016 9:39

J84i17r84i 85H44u46b27k73a 1233736274545

To je jak ten ruskej zajatec, co řekl Němcům když nemohli nahodit DB605 v Messerschmittech - půl litru benzínu do oleje a litr na zem pod motor s otevřenými kryty a zapálit. Němci se křižovali ale fungovalo to.

0/0
13.12.2016 23:23

S56t37a51n32i11s46l68a46v 81R90o87s58e53c84k47ý 9575169741529

Mondeo ( MK II, 1998) mi chytlo při -18 i bez žhavičů. Ale jednou mi "zamrzla" nafta cestou už při -7.

0/0
13.12.2016 19:29

S89t10a46n75i41s44l30a48v 73R51o25s51e69c86k89ý 9935829371349

CO to je za věta: Takové fígly na dnes použít nejde.?

0/0
13.12.2016 19:27

M87i77c42h42a94e43l98a 51T42i77c53h78á 3796724391859

na idnes :-P

0/0
13.12.2016 23:17

J54i68ř47í 57K49o72c21u80r67e48k 6575924255538

Krystalický parafín? To je na Nobelovku, jak se to povedlo u amorfního materiálu?

+3/−2
13.12.2016 16:56

R42a15d78i62m 94P71o27l70á60š30e71k 9966723979109

Parafín je krystalický materiál, pokud je chemicky čistý.

+3/0
13.12.2016 17:01

P40e44t82r 31B39u96r77i38a94n 7290185257460

Pane Polášek, vraťte se do do sedmé třídy ZŠ, abyste si ozřejmil rozdíl mezi amorfní a krystalickou látkou.

0/−1
13.12.2016 21:39

V70i77l71é47m 31K69r79a79u79s 9792423935125

A co třeba se vrátit do čtvrté třídy a naučit se oslovovat pátým pádem?

+1/0
13.12.2016 23:32

R39a49d78i21m 77P90o71l52á11š86e24k 9536163219449

Pane Buriane, parafín jakožto technická látka je směs mnoha parafínů , respektive vyšších alkanů a proto se ta látka jeví jako amorfní. Ovšem je to krystalická látka, respektive směs množství jednotlivých druhů parafínů. Ta pouze vypadá jako amorfní, ale amorfní není. A pokud narážíte na to, že při vyšší teplotě postupně měkne, tak to je proto, protože při této teplotě už jsou některé parafíny = vyšší alkany rozpuštěné a v tekutém stavu a ostatní krystaly nerozpuštěných parafínů po nich kloužou.

Ale pokud dojde k ochlazení roztoku pod hranici nasyceného roztoku, jako je tady nafta obsahující v sobě rozpuštěné parafíny, tak se ty parafíny z rotoku vysrážejí v krystalické formě. Nikdy se nemohou srážet v amofrní formě.

Kdyby byly parafíny amorfní, tak by v naftě nikdy nedocházelo k vysrážení pevné fáze, která by například ucpávala filtry. Docházelo by pouze k postupnému zvyšování viskozity nafty.

+2/0
14.12.2016 10:15

J97a81r25o90m83í75r 58K95r41á56l 4920869314489

;-D A co je to "chemicky čistý" ? Parafín není sloučenina, ale směs sloučenin. Takže těžko může krystalizovat.

0/−1
14.12.2016 9:31

R71i40c29h51a81r34d 32M82r84a19z42e30k 8788920949881

...to jsou zase bláboly, snad se to můj nafťák (C5) nedočte :)

Stačí netankovat babišovku (bionaftu) a připlatit si pár kaček za normální naftu a není se čeho bát. V -20 se motor třikrát převalí než chytne, to je asi tak to nejhorší co jsem kdy zažil... S C5 teda. Jako učeň jsem si se starou Avií a Destou a Vétřiskou v mrazech užíval teda "parádně"... Starty V3S na éterové kapsle, to bylo něco :)

+3/0
13.12.2016 16:40

P37e33t85r 91M57i92c32h71a14l 2860674531882

Ventru jsme startovali na Rudé právo. :-)

0/0
13.12.2016 18:00

R93i16c62h19a79r17d 31M57r26a85z16e74k 8948320439901

Na Rudé právo jsme startovali hlavně Destu, jednou se nezadařilo a shořela... :) Ale za komančů se to zas tak neprožívalo. Né že by to bylo jedno, ale prostě se absolvovalo mimořádné školení bezp. práce a jelo se dál.

0/0
13.12.2016 18:19

V53o86k91o54u88n 49V97l37a42d18i30m48i43r 8602768159968

Ty naftaky (myslim osobaky ) startovaly uz v praveku za mrazu bez problemu. Jednak v tom praveku mely jeste vstrikovani do komurky s zhavici svickou. A pak byl ovsem problem po ujeti 15-20 km, kdy zmrzla nafta prestala tych skrz filtr.

On treba prvni naftak od Renaultu 18 diesel startoval za mrazu daleko spolehliveji nez benzinak.

0/0
13.12.2016 18:40

M77i43l46o97š 45S12a51l12o42š82e44k 7464933301603

Nafta se lije do traktora. :-D

+4/−2
13.12.2016 14:38

J23i50ř65í 53K17o76c83u96r37e28k 6725814715298

A Ventra si po ránu přečte Rudé právo, jinak nenastartuje :D

0/0
13.12.2016 16:41

M15a24r53t32i40n 58H38o22u40b39a 6453361109808

Ja ji tedy leju do nádrže

+1/0
13.12.2016 23:02

V71í23t 39V14č89e57l65i70š 9412701892526

...a benzín do sekačky ;-D

0/0
15.12.2016 1:42

M54a13r87e69k 32F71l22e65k16a81č 1626735794908

Dřív jsem při předpovědi která hlásila -15 flákl do nádrže na 50 litru nafty a 2 litr benzinu. Bez problému.

ted kupuju naftu "nemrznoucí" do -29 (aspon dle stojanu) a zatím dobrý

0/0
13.12.2016 13:04

P55e33t91r 98M81i75c15h92a54l 2820254831222

Na naftu jezdím teprve necelých pět let, mám common rail, tomu by benzín nesvědčil. Tankuju naftu bez řepky a přidávám Super diesel aditiv, letní i zimní. Zatím jsem neměl nikdy problém. Pravda, auto má najeto necelých 70 tisíc.

0/0
13.12.2016 15:08

P49a56v92e57l 47G50ö76t83z57e 4313832152525

Problem uz jsem mel nekolikrat a to tankuju plnou nadrz kazdy tyden. tankuju vervu. kdyz jde teplota na -20 tak uz zacinam mit vazne obavy. Nevim, kde jinde cerpat, ale treba Verva ma problem uz od shruba teto teploty.

0/0
13.12.2016 12:25

P36e28t15r 65P30e84t31r 6743732528313

To je ale prekvapeni, kdyz je delana do max -20...

+2/0
13.12.2016 12:35

P83e76t41r 15M14i35c14h21a10l 2860164221782

To chce najít benzinku s arktickou naftou a přidávat aditiva.

0/0
13.12.2016 15:10

R62o57b17e59r16t 33B58a28l55a59b91á38n 9602483772

Zlatí komunisti.

+1/−9
13.12.2016 12:00

J88a78r11d48a 69K86o44n67i86c29k75ý 9968253606563

Ono to je dnes jedno. Nafta není ideální, ale benzínový minimotůrek to nezachrání. Takže asi zpátky na koně!

+9/0
13.12.2016 11:13

K34r79y68š23t37o68f 45L52a84n93í51k 1819230895955

tak mne staci bezne prodavany atmosfericky benzinovy dvoulitr.

0/0
14.12.2016 13:35

J47a27n 16K37r23p84e36c 5596873984932

čím více zamrzlých čoudometů, tím méně odporného smradu.

+5/−21
13.12.2016 10:59

P44e78t89r 69P79o72s34p14í77š77i47l 4638114606816

Co pořád máte s těmi čoudomety?? Viděl jste někdy novější diesel? U mého nafťáku si mohu prstem vytřít vnitřek výfuku a ani se nezašpiním. Ani si nepamatuji, kdy jsem naposledy viděl kouřící osobní nafťák.

+5/0
13.12.2016 12:11

M51i86c63h43a36l 56F68r91ý84d95a 1172549793822

Slepeckou holí toho moc nenakoukáte

+1/−5
13.12.2016 14:10

P98e75t90r 44M89i14c43h91a13l 2520644271792

No, tak exotů s vykuchaným DPF jezdí poměrně dost. A za nimi je to fakt lahůdka. Tomu bych sbíral techničáky na potkání.

0/0
13.12.2016 18:01

V63o49k78o34u31n 40V16l39a56d75i87m32i13r 8982888849358

Tak nevim, ale treba uvadeny Mercedes nebo BMW maji vyhrivany filtr paliva uz skoro 40 let.

+16/0
13.12.2016 10:53

T87o69m81á48š 59C97h83r24a32s35t60n20ý 2791344861603

A co teprve ten řepkový humus co v ní je, to je v zimě pro motor pošušňáníčko.

+14/0
13.12.2016 10:28

P67e45t87r 84Č17e31r29m91á23k 9278365409450

A nebo kupovat bez řepky...

+2/0
13.12.2016 12:07

R16a89d21i65m 51P41o83l92á92š12e81k 9426453459339

Ono by docela mohlo pomoct kompletní zakrytí auta plachtou kompletně kolem dokola přesahující až na zem. Země má v hloubce teplotu +5 - + 8 st C, takže když se zabrání profukování pod autem a chladnutí auta shora, tak za mrazů zem trošku topí a aspoň 5 - 10 st C k dobru z toho je.

0/0
13.12.2016 10:16

J83i19ř63í 62S70c95h71w63a82c93h 8248314288496

tak to by ta "plachta" musela být z cca 10 cm polystyrenu, aby uchoval pár hodin teplo z motoru, promrzlá zem rozhodne nic nevytopí a tenká plachta nic neizoluje.

+4/0
13.12.2016 10:47

R64a65d15i80m 42P88o88l24á85š95e24k 9326963969489

Není pravda, protože ze země jde teplo. Pokud to místo není předchozími mrazy totálně promrzlé, ale i tak je to lepší než bez plachty. Stačí jen uzavřít prostor pod autem, aby tam neprofukovalo a už tam je o pár stupňů méne mrazu.

Plus případně ještě shora na kapotu motoru a na kabinu třeba 2 - 4 mm pěnového polyetylenu jako izolace.....

0/0
13.12.2016 12:54

K25a31r33e36l 14V69a94c77h70u74t 9403342579313

Radime, asi máte pravdu, ale stejně je to rada spíš jen pro ty, co mají dvůr nebo zahradu... Na (veřejném) parkovišti bych toto asi nepraktikoval. ;-)

0/0
13.12.2016 13:58

R76a36d54i86m 77P70o15l83á93š30e24k 9986563149939

No, dřív to nebylo zas tak zvláštní, když třeba u paneláku bylo nějaké auto zakryté příslušnou na míru auta ušitou plachtou. Ale je fakt, že tehdy to bylo asi nejvíc kvůli tomu, že tehdy barva auta na slunci dost rychle vyšisovala. To u dnešních autolaků už nehrozí.

Jinak máte pravdu, že se to asi nejlépe hodí na vlastní parkovací plochu. Třeba jak jsou teď u těch nových baráčků stání pro auta jen jako volné přístřešky.

Tam se dá použít ještě další fígl, když se odjede s autem. Plachta, případně ještě s tím pěnovým polyetylenem se rozpostře na na zemi. Zem je tak odspodu stále zahřívána zemním teplem a když se pak s autem vrátí a přikryje ho plachtou, o to víc je pod tou plachtou tepleji.

Ale zas je fakt, že kdo má auto na své ploše u baráku, může za velkých mrazů auto prohřívat nějakým elektrickým topidlem.

0/0
13.12.2016 17:00

M34i96r32e57k 46G91a54j90e93r 5761876449750

Obvykle se vam nepodari plachtu nainstalovat tak, aby pod ni neprofukovalo. Obzvlaste pri tech nejnizsich teplotach obvykle fouka. Jinak byste par stupnu urcite ziskal.

+1/0
13.12.2016 19:58

J57a94n 68S10t85o48d19o38l39a 7141240283980

Ze země jde tepla minimálně. Třeba sníh vydrží na zemi i při lehce nednulové teplotě vzduchu, pokud nefouká a nepraží do toho místa slunce. A to ani nemusí být na konci zimy, kdy je země promrzlá. Aby tento způsob fungoval, bylo by potřeba vyvrtat 15-20 metrů hlubokou šachtu a zajistit proudění vzduchu pod auto.

0/0
14.12.2016 19:12

J11a25r33o66s91l77a63v 19H40o20r35á98k 8452644465639

To příliš nepomůže. Země je v zimě promrzlá. K Vámi uvedené teplotě to stoupá až ve větších hloubkách. To je přesně důvod, proč se u domů dává svislá izolace základů. Teplota povrchu země je blízká venkovní teplotě, i když vlivem poměrně velké tepelné kapacity má "zpoždění". Hodně tedy záleží na aktuálních podmínkách. Třeba ráno po hodně chladné noci bude povrchová teplota země nižší než teplota vzduchu.

+1/0
13.12.2016 15:37

R35a38d29i11m 10P76o25l66á83š62e81k 9276593759939

Jasně, pokud je zem odkrytá, tak promrzne a trvá hezkých pár hodin po zakrytí, než zemní teplo tu promrzlou zem ohřeje.

Ale jak už to je, tak jak jsem napsal výše, je v takovém zakrytém autě vždy o pár stupnů tepleji než venku na mraze.

Pokud tam máte naftu do - 20 , která "mrzne" při - 18 st C, tak pod plachtou Vám to nastartuje třeba i při - 25 -28 st C.

A domy se izolují od podlahy proto, protože z hlediska pokojové teploty cca + 22 st C je půda chladná cca + 6 + 8 st C a neizolovanou podlahou by utíkalo hodně tepla.

0/0
13.12.2016 17:09

J82a17r72o76s54l56a77v 49H56o64r66á93k 8572324215499

Zemní teplo tu promrzlou zem nemůže zahřát, protože nad ní je studený vzduch. A přikrytí pěti metrů čtverečních plochy tenkou plachtou to opravdu nevytrhne. On by to nebyl žádný zázrak, ani kdybyste to přikryl metrovou vrstvou polystyrenu, protože dlažba, asfalt a další povrchy mají kromě velké tepelné kapacity také velkou tepelnou vodivost. Jistý vliv by mohlo mít, pokud by to bylo přes den a svítilo slunce (ohřeje se vzduch pod plachtou). Ale u typického scénáře, kdy už za tmy někam přijedete a zastavíte na promrzlém povrchu, tam opravdu nějaký přínos nehledejte - bude zanedbatelný.

Nepsal jsem o izolování podlahy domu (tj. o VODOROVNÉ izolaci), ale o SVISLÉ izolaci základů pod zem.

0/0
13.12.2016 17:32

R52a15d66i50m 81P97o84l95á93š52e56k 9226443109249

Vemte pouhý centimetr dva centimetry silnou polystyrenovou desku, aspoň půl metru velkou, položte ji na půdu a trochu přitlačte, položte tam nějaký kámen nebo kus dřeva. Do odhadem mrazu - 10 st C máte do půl dne pod tou deskou půdu rozmrzlou a teplotu nad nulou.:-)

Vyzkoušejte si to někdy.

0/0
14.12.2016 10:20

J61a75r53o40s50l22a53v 96H21o29r70á77k 8292124905289

To zcela jistě ne. Zjevně jste to nezkoušel. Já narozdíl od Vás ano, dost se zabývám stavbou domů a právě teplotní pole u paty domu je často diskutovaná problematika. Měřil jsem průběh teploty v průběhu zimní noci pod jednou deskou z 10 cm extrudovaného polystyrenu (125x60 cm), teploměr byl ve vydlabaném otvoru uprostřed. Rozdíl proti venkovní teplotě byl sice měřitelný, ale zanedbatelný. Nebyl to profesionální test, ale pro představu to stačilo. Ono jde primárně o plochu - pokud by ta deska nebyla půlmetrová, ale přeba 10x10 metrů, pak ano, uprostřed už se dostanete na pěkné teploty. U půlmetrové, obzvláště na dlažbě nebo na asfaltu (povrchy s velkou tepelnou vodivostí), rozhodně ne.

0/0
14.12.2016 10:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.