Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Svět amerických trucků chce změnit vodíkový tahač Nikola

Tahače, hlavně ty americké s dlouhým čumákem, jsou opravdovými králi silnic, ikonami obdivovanými po celém světě. V Salt Lake City představili nový tahač úplně nové značky. Nikola One jezdí na elektřinu, kterou si vyrábí z vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J62i97ř47í 54D96v28o45ř68á48k 5675409400148

Tak jsem se podíval na to fotku ještě jednou . Jediná možnost úspory hmotnosti je vidět na první pohled . Traktorjidní kabina řidiče . Minimálně o metr užší , než je běžné .Ale to dvě tuny neudělá .

0/0
12.12.2016 17:45
Foto

J49i68ř76í 29D43v15o73ř98á44k 5545189310968

Pardon : Traktorojidní kab......

0/0
12.12.2016 19:34

K85a93r24e67l 69V31o91h26n24o38u76t 4978359720787

"Výhodou vodíkového tahače má být asi o dvě tuny nižší hmotnost v porovnání s klasickým truckem se spalovacím motorem."

Tohle někdo myslí vážně?

0/0
12.12.2016 9:46

P67e25t87r 24S80p17a14t32z70i16e15r27e96r 7294752135324

Fascinuje mě jak češi opět vše zahodí do kanálu a okomentují to miliony důvodů proč by to nemohlo fungovat. Chápu pak že pracovní nasazení takových lidí je rovna nule a můžou maximálně být někde u pásu....Člověk co chce cokoliv posunout nějak dopředu nezajímá milion důvodů proč by to nešlo (zde např. okecávaný výkon, dojezd, nejsou pumpy atd...) ale jeden jediný důvod, jak to uvést do praxe. Vážení máte pocit, že když se rodily spalovací motory byly ihned maximální výkony a pumpy okamžitě v každém městě?

+1/0
12.12.2016 8:49

K86a37r96e52l 51V34o38h62n42o78u75t 4888199130557

Sorry, ale v článku jsou fakt divné věci.

Ne všechno, co se s velkou pompou předvádí, má nějaký praktický smysl.

+1/0
12.12.2016 9:47
Foto

J89i91ř91í 39D31v47o24ř91á68k 5965939900658

Tak třeba benzín se kupoval v lékárnách , obchodech .

0/0
12.12.2016 19:30
Foto

J97i15ř88í 27D84v35o73ř95á20k 5465879490978

Kolem náklaďáků se už pár desítek let " motám " . A jeké odborné zkušenosti máš ty ?

0/0
12.12.2016 19:33

M14i77r61o24s39l78a75v 82S79u81c37h17y 5150389940700

Kolik českých firem by nevzalo kšeft, který byť jen nepatrně převyšuje jejich kapacitu? A znáte někoho, kdo vezme kšeft, aniž má jakoukoliv vlastní kapacitu? Obdivuji lidi, co něco vymyslí, dotáhnou do realizace a teprve pak přemýšlejí, že by to začali sami dělat. Bravo!

0/0
11.12.2016 21:16

T97o47m61á16š 53V36a67l82d65e52r 7313630579

Vždy se zasměji. Kolik je tu fundovaných konstruktérů, kteří jakoukoliv novinku okamžitě zadupou do země. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Nápad je dobrý a nyní jen doladit logistiku tankování a první technické a konstrukční potíže. I spalovací motor se vyvíjí více jak 100 let. Mimochodem níže zmiňovaný pohon dopravního letounu na vodík (v SSSR Tu-154) dopadl velmi dobře. Problém byla logistika tankování paliva. Největší problém není vyrobit skvělý výrobek, ale zavést nový systém do praxe. A v Evropě to platí několika násobněji než v USA.

+1/0
11.12.2016 18:51
Foto

J84i24ř39í 25D90v68o47ř19á88k 5255669830598

Dopadl velmi dobře ? A kolik jich vyrobili ? Víc , než Tu - 119 ?

0/0
12.12.2016 19:37

T69o20m27á28š 47V72a66l52d82e77r 7143820549

Byl to prototyp. Zkouška technologie. I toto je nutné provést, aby náhodou v budoucnu lidé např nevybouchli ve vzduchu v důsledku nějaké technické chyby.

0/0
13.12.2016 20:43

A82d23a13m 38Ž25í48d60e90k 8205432285273

Dnešní tahače maji cca 300kW .. to znamená, že tenhle zazrak si veze zasobu paliva na 1 hodinu plného výkonu, takže cca 2 hodiny provozu

Tak to nevím jeslti se dopravcům bude líbít

0/0
11.12.2016 17:27

M89a70r21e21k 38G36a44j87d15a 4633114406822

nejedete přece pořád na plný plyn + rekuperace ...

0/0
11.12.2016 17:37

M74i26r80e12k 11G11a36j86e75r 5291866279770

Tu blbost o neustale potrebe plného výkonu tu uz nekdo nadnesl. Jestli si myslite, ze nekdo bude vyrabet tahac, ktery je k nicemu, tak se hluboce mylite.

0/0
11.12.2016 17:39

A81d48a65m 69Ž98í97d16e89k 8205382785463

vsak ja nepisu nic o plnem vykonu, ale o polovicnim :o)

kazdopadne ... dnesni tahace maji 800L paliva a max. 30L/100km ... to je na 2600km a to pri 70km/h je 37 hodin provozu, a to je furt 15× vice nez tazna nikola :o)

0/0
11.12.2016 17:59

O28n75d73r10a 78M65a42r11a36d24a 7220733247904

Na prejezd Australie je to urcite dobra vlastnost. V podminkach Evropy a povinnych prestavek pro ridice neni problem tankovat casteji ne?

0/0
11.12.2016 18:30

M55i10r48e18k 31G54a50j38e37r 5371966939340

No tak problem to v Evrope je, protoze ty cerpaci stanice v Evrope prakticky neexistuji. Jsou vicemene jen v Kalifornii. Ale je hloupost si myslet, ze vyrobce tohoto tahace o tom nevi a nema zadne reseni.

0/0
11.12.2016 18:47

O31n92d63r97a 52M79a32r45a67d34a 7590613177234

Pred 20 lety se nedalo natankovat ani CNG... Narazel jsem tim spise na pocet prilezitosti k natankovani. ;)

0/0
11.12.2016 21:45
Foto

J12i86ř35í 47D26v61o76ř53á64k 5605819100808

Tak po dvaceti letech v ČR asi devadesát stanic na CNG. A klasických : Počet čerpacích stanic v České republice v prvním pololetí letošního roku mírně vzrostl. Ke konci června evidovalo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) celkem 6551 čerpacích stanic v provozu

0/0
12.12.2016 19:45

M51i92r53o79s45l79a23v 61S77u90c55h86y 5230629820410

Unikla vám jedna "maličkost", ten tahač tankuje vodík, který přeměňuje na elektrickou energii. Není to obyčejný elektromobil, který jezdí na baterky, on si elektřinu vyrábí. V článku je uveden dojezd 1300-2000 km - to stačí při v praxi málokdy dosažitelné rychlosti 100 km/h a s povinnými přestávkami s dostatečnou rezervou na celodenní šichtu za volantem.

0/0
11.12.2016 21:13

T96o61m81á82š 37V88a61l83d71e45r 7213340499

Mám ve voze 85kW a reálně potřebuji tak 45-50kW. Alespoň dle tabulky řazení a výkonu. Nejde jen o výkon, ale i celkový převod na kola jak je navržen a pak teprve můžete tvrdit něco jak úsporné auto bude.

0/0
11.12.2016 18:30
Foto

J50a69r54o71m44í51r 31H16l56u67b16e30k 2106490144921

Pohon na fosilní paliva se uplatnil na trhu, protože tato paliva byla k dispozici a technici vymýšleli jak je co nejefektivněji využít. Problém současných, "ekologických" trendů je v tom, že "nová" paliva a energie k dispozici nejsou. Tím se problém zacykluje. Kdo začne dřív? Elektrárny "nové" energie vyrábějící (potřebné i pro výrobu vodíku) nebo výrobci dopravních prostředků? Bez navýšení energetických výkonů elektráren a vytvoření distribuční infrastruktury se nezvýší počet elektro a vodíkomobilů. Bez nich nebudou mít energetické společnosti motiv zvyšovat svou výrobu a že by ji musily zvýšit mnohonásobně. Toto rozlouskne jedině komunismus, který to dá befelem. Blížíme se k tomu a již jsme to zažili a víme jak to končí, smrtí miliónů, možná miliard, lidí.

0/0
11.12.2016 17:10

P50e64t78r 93P25a75v98l97a38t45a 7396680137381

Tak je dobře, že civilizace začíná odcházet od ropy. už jen z bezpečnostního hlediska. Na druhou stranu té je zatím dost a nesmysly typu státních regulací jsou úplně zbytečné.

+1/0
11.12.2016 16:30
Foto

P35e50t27r 35K69o48č40i55č55k62a 4419578576887

Pche! Hracicky!:-P

Zlaty Peterbilty, Macky, Kenworthy, Freightlinery a Internationaly! R^

+7/0
11.12.2016 13:48
Foto

J72i20ř66í 67D95v46o23ř94á14k 5205109500428

Dle udajů z wiki je váha samotných baterií asi 1 600 kg . Do toho se bez problému vydá hmotnost motoru a převodovky . Kde je ta úspora ?

P.S. Proč jsem si vzpomněl na Harryho Jelínka ?

+6/−1
11.12.2016 12:22

M67i26r79e88k 30G97a66j89e54r 5921506609910

Kromě jiného vidím, že jste zapomněl na hmotnost nádrží s naftou..

+3/0
11.12.2016 12:54
Foto

J16i88ř60í 52D64v41o39ř41á97k 5265729980278

A taky na hmotnost elektromotoru / ů , palivového článku a kupodivu ten vodík taky musíš někde skladovat a něco váží . Kde jsou ty dvě tuny ?

+2/0
11.12.2016 13:13

M75i84r18e58k 19G88a59j19e56r 5871716869630

Odpadnou diferencialy. Tak jako tak, vyjde to zhruba nastejno.

0/0
11.12.2016 16:30
Foto

J16i37ř49í 65D30v16o24ř40á14k 5825639150938

U běžného tahače je diferenciál jeden . Sto kilo nemá . Kolik váží dva elmotory a výkonu 150 kW ?

0/0
11.12.2016 18:44

J36i51ř24í 91K40o71c39u21r19e16k 6795964155778

Zato tlaková nádrž na vodík bude ten truck nadnášet.

+5/0
11.12.2016 13:54

A72d38a10m 61Ž20í86d44e35k 8245112935423

900 kilo nadrz na naftu (vc.) .. proti lehke nadri na vodik

odpada diferencial, retardery, konvencni baterie

takze si myslim ze to vyjde na stejno

0/0
11.12.2016 17:30

P19e92t33r 48Z43a92s66k77o27č30i96l 2475802908899

Úspora je ve stáhnutí armád ze Středního východu. Elektřinu vyroběj jaderkama a vodníma.

+1/0
11.12.2016 18:31

P58e37t63r 21Š64i68m94e37k 2949787676618

Tak ještě z toho eliminovat jednu podstatnou zbytečnost a to je řidič. Auta by pak mohla jezdit neomezeně, odpadla by centra u pump, nepotřebné parkování, prostoje, stoupl by přepravní výkon,

+10/−2
11.12.2016 10:28

P21e60t26r 58M90a53l96i78š71k42a 6911855811593

Spíše se mi líbí využití vodíku na vytápění nemovitostí než na pohon aut. Tam by váha a rozměry nemusely hrát významnou roli.

0/−2
11.12.2016 9:58

R33u86d82o79l71f 96D98o31v74i39č86í15n 1249746575802

U vodíku váha nie je problém, nafta má energetickú hustotu 48 MJ/kg, vodík 142 MJ/kg...

+2/0
11.12.2016 10:19

J71i31ř84í 11S23c80h47w57a64c55h 8948184398356

hmotnost vlastního vodiku není problém, horší je to s hmotností nádrže ve které je v autě uskladněn;-)

+3/0
11.12.2016 13:58

M50i79r40e92k 71G95a16j29e49r 5801556959850

Tak to je uplny nesmysl. Neni nahoda, ze se nic takoveho nedela. Bezne se vytapi zemnim plynem. Vodik se vyrabi ze zemniho plynu, nebot jine zpusoby jsou mnohem drazsi. Zbytek si doplnte.

+3/0
11.12.2016 12:52
Foto

M68i76r28o31s22l76a58v 61S53t37e27i13n37e77r 6528544313265

Nemovitost se vytápí štěplou, biomasou. Tam na objemu skladiště nezáleží.

U mobilních spotřebičů je zatím nejvíc energie uskladněno na nejmenším prostoru s nejmenší váhou zařízení jednoznačně v motorové naftě.

Tlakové nádrže zabírají větší prostor a jsou i těžší, mají silné stěny kvůli tlaku.

Výroba vodíku elektrolýzou je možnost pro solárky, které nemají zrovna v době, kdy svítí slunce, velký odběr. Ale co s tím kyslíkem, který je odpadem výroby vodíku?

0/0
11.12.2016 20:31

O67n38d13r43a 79M84a74r92a11d83a 7850623177824

Ten se opět vyváže na vodík při jeho spotřebě... ne?

0/0
11.12.2016 21:50

J91a68n 70S98t13e12h67l90i35k 9965727366851

Z čeho se vyrábí vodík ? Pravděpodobně elekrolýzou . Elektřinu vyrábíme jak ? A co skladování vodíku ? Všude jsou tam obrovské ztráty energie. Před pár lety zkoušeli testovat letedla s pohonem vodíku a pak o tom nebylo ani slyšet . A to byla cena ropy trojnásobná.

+3/−1
11.12.2016 9:01

O70n54d37r77a 25M15a10r69a31d91a 7660923427674

Téměř 100% komerčně dostupného vodíku se dnes vyrábí termickým rozkladem zemního plynu při asi 1000°C... z toho plyne, že auto na vodík nikdy nemůže být ekonomičtější proti autu na plyn... Jediná výhoda je ve větší koncentraci energie na 1 kg paliva.

+5/0
11.12.2016 13:07

J15i93ř66í 92K81o37c24u11r69e85k 6275564575888

Nojo, ale kilogam metanu při 10 atm zabere o dost menší prostor než kilogram vodíku o stejném tlaku.

0/−1
11.12.2016 13:55

K80a66r58e15l 12F68i68n92g40r 9628929954234

to je vysvětlení jako kilo peří a kilo železa, lepší je to vyjádřit v látkovém množství, tedy v mol. a tady se dostaneme k tomu, že 1mol metanu zabere stejně místa jako 1mol vodíku. Pokud se ale budeme bavit o CNG, tak samozřejmě je výhodnější CNG

+1/0
11.12.2016 14:23
Foto

M49i33r63o76s42l20a29v 39S76t33e37i85n19e39r 6238644563215

V náklaďáku na kilo peří potřebujete o hodně víc prostoru, než na kilo železa.

0/0
11.12.2016 20:33

K66a10r97e11l 61F98i35n40g49r 9718909534424

A to jenom doplňujete zřejmou věc, která je jasná všem kdo někdy slyšel hádanku: čeho je víc? kilo peří, nebo kilo železa?

nebo to má nějaký smysl, který mě uniká? Nebo to možná není zřejmé z mého příspěvku, tak ještě jednou.

přirovnání na které jsem reagoval, byl ten, že není 1kg metanu jako 1kg vodíku. Že je lepší vyjádřit to v látkovém množství, čili počtem molekul(atomů u vzácných plynů) a to světe div se je v podstatě pro všechny plyny stejné, 1mol kteréhokoli plynu zaujímá stejný objem. Na což jsem chtěl poukázat, když se tu pánové bavili kilo sem a kilo paliva tam. Že, pokud se budou bavit o plynech je lepší vyjádřit objem nebo látkové množství. Teď mohou se pánové domluvit, že na kubík(metr krychlový) paliva ujede tolik a tolik. Což ale ovšem nejde použít pro CNG, protože CNG není plyn ale kapalina a proto skladování 1mol CNG je méně náročný na prostor.

0/0
12.12.2016 0:10

O38n15d94r13a 81M39a19r92a28d71a 7780503537924

Právě na CNG použít lze na rozdíl od LPG

CNG =Compressed Natural Gas tj. stlačený zemní plyn

LPG = Liqufied Petroleum Gas tj. zkapalněný ropný plyn... Propan-butan

0/0
12.12.2016 8:23

O58n90d12r68a 93M39a10r92a69d82a 7100613717324

Ovšem na ten kilogram vodíku dojedete násobně dál. Jednak proto že má asi 3x větší hustotu potenciálně získatelné energie a za druhé proto, že spalovací motor (na ten metan) má účinnost kolem 30%, zatímco palivový článek i dvojnásobnou a účinnost elektropohonu je obecně přes 90% nehledě na rekuperaci.

0/0
11.12.2016 18:45

A10n80t23o43n72í51n 96S76e26b21e50r85a 7153678730509

Nikola Teslova na vodik :-D

+2/0
11.12.2016 8:58

J17i97ř91í 15T95e39p55r 4117170535795

Cejtím za tím Muska Není ta firma Muskovou dceřinkou?

Teslu dal na elektromobily a tady na nás vyskočil název Nikola.

0/0
11.12.2016 8:52
Foto

P66e82t94r 32K68o95č46i50č30k94a 4619398126177

Ne, neni. Jmeno Tesla uz bylo obsazeno, proto si pujcili jeho krestni.

0/0
11.12.2016 13:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.