- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Já zažil podobný neúspěch, v r. 1967 jsem koupil rezavý a zanedbaný moped Stadion, zvaný "kozí dech". Tedy k Harleji jistě trochu odstup, místo 1000 ccm měl pouhých 48, ale také jel.
Harley měl tenkrát čtyřtakt SV, čili side ventils, takové motory staví pro sekačky na trávu dodnes Briggs & Stratton v USA. Výhodou bylo, že se ventily zdaleka ne tak opotřebovávaly, jako ty pozdější OHV nebo OHC, dnes běžné. Takže se dlouho obešly bez štelování, ale SV motory nesnášely vyšší otáčky, čili i výkonem nebyly zrovna nejsilnější.
Dvoutakt Stadiona ovšem měl výkon 1:10 toho Harleye, přes malý obsah válce měl na každou otáčku pracovní zdvih, Harley muset udělat jednu otáčku naprázdno, poté kompresi a zaplování, takže proti dvoutaktu poloviční počet pracovních zdvihů.
Stadiona jsem v létě 1967 rozebral, odrezik a vše nechal nastříkat vypalovacím kladívkovým lakem. Když jsem však vše chtěl sestavovat, v srpnu 1968, zachránili nás Rusové před kontrarevolucí a tak Stadion musel počkat.
Čeká dodnes, 1969 jsem se musel přesunout dále na západ, co z něj udělali synovci, ani netuším.
Život je plný zvratů, jednou dojde whisky, jindy přijdou dotěrní přátelé.
Výhoda SV je taky v tom, že se ventily nikdy nemůžou tzv. "potkat", jejich dráhy se nikdy nekříží s pístem. I když praskne rozvodový řetěz, tak se nic nestane. Jinak mají ale samé nevýhody.
Stadion měl ovšem taky tuhle výhodu. Jako dvoutakt pochopitelně ventily neměl vůbec.
No 350 TEHDEJŠÍCH dolarů. Ford model T stál v té době 590 dolarů. A jedno z prvních použitelných aut, Oldsmobile Curved Dash, stál v roce 1902 650 dolarů.
Lampa byla na karbid, to bylo jistě dodatečné zaměstnání pilota. Na karbid se tou pumpičkou stříkala postupně voda. Od té doby také rčení: "kape mu na karbid", karbid totiž hezky šuměl a někdy, když bylo té vody moc, vybouchl.
Nádhera. Doporučuji i seriál z produkce HBO: Harley and the Davidsons
Kde i tento stroj uvidíte v akci...a nejen to.
ochutnávka
https://www.youtube.com/watch?v=sxlC-qKX_VY
a ke Stevu McQueenovi bych dodal, že ve filmu Velký útěk, z prostředí zajateckého tábora pro piloty za WWII, celou akci na motorce odjezdil sám. Včetně scén pro kaskadéry. Trval na tom a jeho účast ve filmu byla tím podmíněna z jeho stránky.