Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Takhle viděli řidiči v noci v průběhu století aut

Světla jsou jednou z věcí, která se v průběhu vývoje aut prokazatelně zlepšuje. Lucerničky, kterými si řidiči svítili na cestu ještě před patnácti lety, poskytovaly řidiči mnohem horší výhled při nočních jízdách než dnes. Ford vytáhl z muzea své veterány, aby ukázal, jaké byly noční jízdy našich tátů, dědů a jejich otců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48a41r30t82i37n 58K34ř86í19ž 9553102290647

V roce 1908 ještě jezdily kostiřasy, ne? Pochybuji, že by tehdy někdo viděl takovýhle kolo.

0/0
22.2.2017 11:21

T87o85m42á43š 47V44l35k 4423916409470

No někdy když jedou xenony tak nic nevidím a je to o držku........

+1/0
21.2.2017 20:42

J16a94n77a 28M79e58r71o60p45e 7708159677909

Asi tak - dřív jsme viděli aspoň nějak všechno, teď když jede auto v protisměru, nevidím ani kraj silnice.

+1/0
22.2.2017 22:14

E88d19u19a65r96d 72P69i20t19á42k 6782870403977

Ted jeste aby meli ty svetla polarizovaný aby se to dalo odfiltrovat a neoslepnout.

0/0
21.2.2017 20:12

J44a86n 63Z55e56m10a82n 6756416807155

hmm, to mě přijde, že mi světlo na kole svítí násobně víc, než to nejnovější světlo na fordu. fenix tk20r na helmě i na řidítkách. na silnici používám 2. nejslabší režim.

+1/0
21.2.2017 16:42

R16u60d83o48l83f 93P82e27k51á54r37e34k 9692451289703

Tak to seš ty ten vocas s Fenixem na blembáku!

+1/0
21.2.2017 18:20

J36a96n 62Z97e39m48a59n 6366736807245

vono nás asi bude víc:)

0/0
21.2.2017 23:25
Foto

S57i66l17v22i77a 37S59u89t22o 7845700349480

Souhlasím s většinou diskutujících, že jet proti takovým "permanentním dálkovým světlům" je peklo. Mě už zabírá pouze dívat se na bílý pruh pravé krajnice, hlavně ne před sebe, jinak nevidím nic a začnou mi slzet oči. Druhým problémem je odraz těchto světel ve zpětných zrcátkách, hlavně když stoupá počet těch super úžasných SUV kráv, které mají světlomety zákonitě posazeny výše. Řidič sedanu, či menšího auta si to odnese dvakrát. Jezdívám pravidelně na otočku do Berlína a řídit takhle 6-7 hodin v zimě, kdy se brzy zmráká, je o zdraví.

+2/0
20.2.2017 23:25

T95o69m87á53š 17S61k93á20l37a 6388557

světlomety výše nic neřeší, jejich seřízení je stejné. Dálková světla jsou samozřejmě zakázaná, ale zapomene se, stačí bliknout.

Mnohem větší problém jsou řidiči si nastaví světlomety "aby lépe viděli" když už tam na to mají "kolečko", ale tak pitomci jsou pitomci ať už sedí v autě, nebo ne.

Ve většině aut je běžné, že na zpětném zrcátku je tmavší režim. Takže v noci stačí přepnout zrcátko a zezadu vás nic neoslní.

0/0
23.2.2017 14:02

L78u78k81á75š 67S10e57d74l13á78č34e60k 1433417597960

To by odpovídalo. Ten poslední už svítí do očí a oslňuje.;-D

0/0
18.2.2017 19:24

J19a54n 16B85á65r72t23a 3120686598

Tak tohle jasně potvrzuje, že to není jen můj dojem ale, že dnešní auta opravdu oslňují.

Jestliže je osvětlovaný objekt (cyklista) vzdálený jen 12 metrů, nemůže mít osvětlenou i hlavu.

Trochu záhadou je mi to špatné osvětlení z roku 1976 když mezi roky 1966 a 1994 je rozdíl minimální (daný vyšší svítivostí halogenů oproti normálním žárovkám).

+4/0
16.2.2017 15:01

J16i28ř21í 86S14c30h37w61a42c97h 8558834328216

samozřejmě že cyklista může (musí) mít osvětlenou hlavu, když se na něj svítí dálkovým LED matrix světlem....;-)

+1/0
17.2.2017 11:11

P37a94v31e69l 70Ř19a54p21e57k 7642836649305

To je pokrok automobilismu za 100 let ;-D Že světla víc svítí. Opravdu gratuluji.

Už je nejvyšší čas celé tohle odvětví odepsat.

0/−2
16.2.2017 14:37

I52g89n16á65c 79M16r17k93v38i62č26k73a 2148322819975

tak to poslední to je o odebrání homologace! z 12 m vzdálenosti to nesmí svítit tak vysoko - to musí oslňovat všecky vokolo

+1/−1
16.2.2017 14:19

J60i50ř34í 32S93c58h69w50a53c41h 8598154938706

dálkové LED matrix prostě svítí jako dálkové, tedy daleko a tím padem i výš než tlumené. Když cyklista pojede proti a bude mít své světlo tak ho nic oslňovat nebude....

0/−3
17.2.2017 11:14

I56g12n49á98c 84M70r36k42v74i77č24k27a 2978422159945

asi nejezdíš autem, co? Ty nový led to je teror - oslňujou tě zepředu zezadu i na 500 metrů

0/0
22.2.2017 13:13

J66a86n 71C22h95o23b59o42t 5352934308641

Také ale ten řidič dneska jede 3x rychleji, než tenkrát...

+1/0
15.2.2017 17:39
Foto

M22i48l56o12š 98F66. 15P23e34c14h47a20r 3713271750565

3× to je leda na dálnici, pokud překročíte povolenou rychlost, ale tam cyklista beztak nemá co dělat.

Běžně je (u nás) maximální povolená rychlost 90 km/h, v obcích ještě nižší.

„Model T (...) s nejvyšší rychlostí 64 – 72 km/h.“ – https://cs.wikipedia.org/wiki/Ford_model_T

0/0
18.2.2017 23:02

J17a76n 59C36h45o57b73o71t 5422804748431

Nejvyšší rychlost vozů, možná kromě Dacie Logan, dnes také obvykle přesahuje 90km/h, takže nevím, jak směrodatná je ta Fordu T.

Jak rychle se tenkrát opravdu jezdilo?

0/0
18.2.2017 23:09

M52i16r73e89k 50G70a30j36e31r 5221276419360

Ty fotky neukazuji, jak videli ridici, ale jak obraz detekuje sensor fotaku. Ten ma totiz uplne jiny prubeh citlivosti nez lidske oko. Fotografove to velmi dobre vedi, ale ostatni by mohli na ten trik autora (originalniho) clanku snadno naletet.

+10/−1
12.2.2017 22:14

J90i70ř62í 49S61c50h78w47a12c34h 8588444928286

není vůbec žádný problém, aby fotograf nastavil buď už expozici, nebo vzhled doladil v postprocesu tak, aby výsledná fotka vypadala úplně stejně jak to vidí lidské oko.

0/0
17.2.2017 11:20

M63i73r83e68k 27G91a71j70e27r 5401566699100

Moderni svetla tedy budou oslnovat protijedouci cyklisty mnohem vice nez drive, jen proto, aby je ridic videl lepe.

0/0
12.2.2017 22:04

P95e48t35r 93T58i28c10h54ý 4850211325804

pumpickari nemaji na ceste co pohledavat.

+5/−11
13.2.2017 7:44
Foto

T40o95m95á49š 81A24n55d56e51r65l61e 2462531104487

Budou...a teď co je pro cyklistu nebezpečnější? Když pár sekund po průjezdu auta neuvidí on, nebo když ho neuvidí řidič auta? Co byste si pro sebe vybral vy? :)

0/0
14.2.2017 3:36

M63i29c53h32a91l 91C49h81a97l76u39p10a 6268920739773

Cyklista má mít především takové vybavení, aby byl vidět i když na něj auto nesvítí. K tomu není potřeba oslňovat všechny okolo.

+3/0
17.2.2017 10:06

J62o61s87e85f 95K75r31o45u25p11a 7221588405867

Ono taky záleží na tom, že když se dvě auta jedoucí proti sobě oslní, tak toho cyklistu neuvidí ani jeden z nich.

+2/0
17.2.2017 10:37

J87a50n 57C78h45o35b42o88t 5392874908231

A co teprve cyklisti s blikačkou namísto světla, tzv. pánové "bezpečnost především". Radost je potkat, nebo dokonce muset jet v noci za nimi: vidím-nevidím-vidím-nevidím ;-O

+2/−4
15.2.2017 17:41

J96a72n 51B23á38r63t77a 3870986848

Bohužel nejen cyklisty ale všechny protijedoucí snad s vyjímkou kamionů.

+1/0
16.2.2017 15:04

D64a23n52i87e96l 17P16a90n78e90k 6512211872880

Jedna věc je, že sice současná auta svítí silněji, ale také více oslňují protijedoucí. Upřímně dříve bylo lépe vidět na cestu než dnes. Stačí plná silnice protijedoucích a nevidíte zhola nic pokud nesedíte aspoň o 30cm výš.

Druhý problém bývají špatně seřízené světlomety, které si kde kdo podomácku " lajcky " mění nebo nastavuje. Jedno světlo mu svítí dobře a druhé do strany většinou do protijedoucího pruhu.

+10/0
12.2.2017 21:36

M51i46c56h47a44l 72C32h98a94l81u77p58a 6928110719573

Některým to svítí tak, že není pomalu nic vidět ani v zrcátkách, jenom ta světla.

0/0
17.2.2017 10:08

J79i51ř86í 13E84r44b36e57n 1373344816477

Ježkovy voči, jaký že to lucerničky před patnácti lety?

Vždyť i emková škodovka stodvacítka (1985) s tvarovými světlomety svítila líp než o deset let mladší citroeny a renaulty...

0/0
12.2.2017 21:32

L19u10k71á85š 84M62a71l91v17i39n53s35k61y 2658284693198

Mne někdy oslňují i brzdová světla přede mnou stojícího vozu. Mám dojem, že se to týká především některých mercedesů.

+6/0
12.2.2017 19:23

J48a24n 14B29á30r20t98a 3330836138

To je taky jedna z věcí, která mě štve. Dřív byly brzdovky velká svítící plocha, která nešla přehlédnout ale neoslňovala. Dneska jsou to skoro bodové silně oslňující zdroje, které sice taky nejde přehlédnout ale díky nimž pomalu nevidíte nic jiného.

+2/0
16.2.2017 15:09

K17a20r97e20l 19H90o83r89á94k 2198909723403

A teď bych prosil článek o tom, jak se v průběhu století zvýšilo oslňování protijedoucích řidičů. Kde jsou ty doby kdy nejvyšší souhrnná svítivost až čtyř dálkových světel nesměla být větší než 225 000 cd.

+11/−1
12.2.2017 14:32

J39i79ř50í 50S96c60h50w29a25c65h 8488874208776

a k čemu to omezení bylo dobrý, když dálkovými se svítí, když nic proti nejede. Jenom tak k tomu aby řidič viděl málo.... Rv

0/−2
12.2.2017 19:01

M27i87r88e72k 62G10a58j64e80r 5191296449440

Dálkovými se svítí, i když proti neco jede. Nekdy jen moment, nekteri nepripraveni ridici vsak sviti dalkovymi dost dlouho.

+4/−1
12.2.2017 22:06

J77i75ř33í 59T27o74m82e74š 5492790693122

Když něco jede proti dálkovými se nesvítí, ostatně agresivnější protijedoucí řidiči si Vás patřičně vychovají, že se neodvážíte ani bliknout.

0/0
20.2.2017 8:34

A71r42n83o90š53t 59P31á97t22e65k 4117156465387

EU by měla nařídit automobilkám tyhle věci už do základu. Bezpečnost a úspornost. Bohatí ať si platí za výkon, rozežeranost a luxus. Ale kvalitní světla, airbagy, bezpečnostní pásy, zimní výbava a nebo navigace, by měly být ve všech nových autech. I těch nejlevnějších.

+3/−4
12.2.2017 13:59

J72i81ř74í 97E41r31b62e26n 1723524916167

Kvalitní světla, airbagy a pásy jsou povinnou výbavou aut už nějaký ten pátek. Stejně tak jako zpětná zrcátka na obou stranách, vyhřívané zadní sklo, zadní mlhovky, bezpečnostní palivová nádrž či integrální bezpečné nárazníky...

+1/0
12.2.2017 21:34

J30o22s37e13f 77Č18i29h69á89k 7661739730366

Jenže to auto z roku 1903 by se o cyklistu rozbilo :-)

+9/0
12.2.2017 12:31

J59a96r45o31s21l74a28v 23D87r12o11z98d 6503479480487

Nevím, kolik toho najezdí všichni ti plusovaní přispěvatelé, kteří tu mluví o oslňování. Moje zkušenost je, že oslňují hlavně starší auta, protože nemají světla seřízená. Naopak moderní vozy s xenony se samoregulací, případně LED matrix neoslňují prakticky nikdy, pokud řidič nenechá zapnuté dálkové.

+2/−10
12.2.2017 12:27

M55i68c41h97a47e38l 18P70r19i87n91c 7845755480155

Tak samoregulace má dost dlouhé zpoždění a k oslnění dochází i kvůli nečistotám na světlometech.

+7/0
12.2.2017 12:38

J17i11ř70í 81S33o27c93h61o77r 1732922413201

Zapoměl jste napsat s fungující samoregulací, protože mnoho starších aut s xenony nemá regulaci funkční (oprava je dost nákladná) a oslňuje.

+9/0
12.2.2017 12:40

J36a13n 36H70á80l31a 8445975420747

Z mé zkušenosti oslňují dva typy aut - starší s halogenovými (tuším H4?) žárovkami (typicky Fabia I), kde to má řidič nastavené na hodnotu nezatíženého auta a jede s něčím těžkým a druhá garda jsou řidiči superbů nejnovějšího provedení, kde to přepínání, pokud funguje, funguje pozdě a pak jsem jako řidič stejně v háji, protože k oslnění dojde a následuje pár nebezpečných okamžiků, než se mi vrátí noční vidění. Sem tam se najde i nějaké to SUV, či dodávka, kde jsou světlomety umístěny tak vysoko, že to podle mne nemohlo dostat certifikaci pro provoz, protože to oslňuje za tmy při libovolném nastavení.

+3/0
12.2.2017 14:58

J88o30s88e73f 21C33h81a42l46u49p95n92ý 3979781654244

Fabia 1 má H7, kdysi jsem ji měl a i na nejvíc sklopené světlomety to bylo co se tyká svitivosti super auto...podotykam ze jsem do servisu jezdil pravidelne na jare i na podzim na sezonni servisní akce....

0/0
12.2.2017 16:45

J30a60n 17B62á33r54t95a 3960446168

A taky snad vůbec nejvíc oslňující auto s halogeny. Viděl jste někdy kresbu světlometů fabie proti zdi? To totiž není kresba ale jakýsi světelný shluk, který svítí všude možně. Nechápu jak to vůbec mohlo dostat homologaci.

0/0
16.2.2017 15:16

I60g31n14á54c 14M17r74k35v81i60č44k52a 2818372949415

ty samonivelační to je šmejd, stačí nerovnost a pálí ti to xenonama do očí, že se vysekáš

0/0
16.2.2017 14:22

J55o91s23e42f 14P56o14l65í10v82k89a 1782507446339

Je dobře, že řidič dobře vidí, ale nic se nemá přehánět. Zvlášť za mokra, kdy se světlo odráží i od vozovky, dokážou i některé silné potkávačky oslnit tak, že protijedoucí řidič 1-2 sekundy nevidí vůbec nic.

+8/0
12.2.2017 11:59

J90a39r15d72a 59K37a90n45í88k 5276729962143

Škoda, že se přestalo experimentovat s použitím polarizačních filtrů v čelních sklech - ty dokážou eliminovat odrazy mokré silnice ve dne i v noci.

Matně si vzpomínám na předváděčku, kdy byly filtry směrované pod úhlem 45° v čelním skle i ve skle lampy - pak proti sobě mohli šoféři svítit dálkovýma, aniž by se oslnili.

Mám sluneční brejle s filtrem, ve dne je to moc fajn. Ale v noci jsou poněkud nepoužitelné.

+1/0
17.2.2017 9:31

A79n77t77o78n66í91n 97T14i83c11h12e13r26a 6486538303276

Pro titulkáře a korektory: vyžíváte se v jazykových kličkách nebo jste úplně pitomí?

+3/−1
12.2.2017 11:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.