Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Takhle viděli řidiči v noci v průběhu století aut

Světla jsou jednou z věcí, která se v průběhu vývoje aut prokazatelně zlepšuje. Lucerničky, kterými si řidiči svítili na cestu ještě před patnácti lety, poskytovaly řidiči mnohem horší výhled při nočních jízdách než dnes. Ford vytáhl z muzea své veterány, aby ukázal, jaké byly noční jízdy našich tátů, dědů a jejich otců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M53a85r59t83i57n 16K14ř96í81ž 9423362730667

V roce 1908 ještě jezdily kostiřasy, ne? Pochybuji, že by tehdy někdo viděl takovýhle kolo.

0/0
22.2.2017 11:21

T50o48m34á82š 73V18l31k 4483846549620

No někdy když jedou xenony tak nic nevidím a je to o držku........

+1/0
21.2.2017 20:42

J98a85n84a 37M88e17r12o22p86e 7658929647389

Asi tak - dřív jsme viděli aspoň nějak všechno, teď když jede auto v protisměru, nevidím ani kraj silnice.

+1/0
22.2.2017 22:14

E62d56u27a94r26d 15P88i28t71á46k 6522440553537

Ted jeste aby meli ty svetla polarizovaný aby se to dalo odfiltrovat a neoslepnout.

0/0
21.2.2017 20:12

J79a77n 18Z68e40m96a83n 6716306757175

hmm, to mě přijde, že mi světlo na kole svítí násobně víc, než to nejnovější světlo na fordu. fenix tk20r na helmě i na řidítkách. na silnici používám 2. nejslabší režim.

+1/0
21.2.2017 16:42

R74u39d23o86l11f 56P82e94k29á27r90e36k 9322781659433

Tak to seš ty ten vocas s Fenixem na blembáku!

+1/0
21.2.2017 18:20

J37a48n 41Z91e43m62a20n 6426186567345

vono nás asi bude víc:)

0/0
21.2.2017 23:25
Foto

S33i41l78v84i96a 28S18u39t58o 7155840449950

Souhlasím s většinou diskutujících, že jet proti takovým "permanentním dálkovým světlům" je peklo. Mě už zabírá pouze dívat se na bílý pruh pravé krajnice, hlavně ne před sebe, jinak nevidím nic a začnou mi slzet oči. Druhým problémem je odraz těchto světel ve zpětných zrcátkách, hlavně když stoupá počet těch super úžasných SUV kráv, které mají světlomety zákonitě posazeny výše. Řidič sedanu, či menšího auta si to odnese dvakrát. Jezdívám pravidelně na otočku do Berlína a řídit takhle 6-7 hodin v zimě, kdy se brzy zmráká, je o zdraví.

+2/0
20.2.2017 23:25

T59o33m73á88š 51S85k88á74l62a 6568327

světlomety výše nic neřeší, jejich seřízení je stejné. Dálková světla jsou samozřejmě zakázaná, ale zapomene se, stačí bliknout.

Mnohem větší problém jsou řidiči si nastaví světlomety "aby lépe viděli" když už tam na to mají "kolečko", ale tak pitomci jsou pitomci ať už sedí v autě, nebo ne.

Ve většině aut je běžné, že na zpětném zrcátku je tmavší režim. Takže v noci stačí přepnout zrcátko a zezadu vás nic neoslní.

0/0
23.2.2017 14:02

L87u82k73á21š 28S80e77d54l31á58č63e50k 1413927187240

To by odpovídalo. Ten poslední už svítí do očí a oslňuje.;-D

0/0
18.2.2017 19:24

J49a16n 38B51á13r45t40a 3830396468

Tak tohle jasně potvrzuje, že to není jen můj dojem ale, že dnešní auta opravdu oslňují.

Jestliže je osvětlovaný objekt (cyklista) vzdálený jen 12 metrů, nemůže mít osvětlenou i hlavu.

Trochu záhadou je mi to špatné osvětlení z roku 1976 když mezi roky 1966 a 1994 je rozdíl minimální (daný vyšší svítivostí halogenů oproti normálním žárovkám).

+4/0
16.2.2017 15:01

J52i66ř69í 44S58c77h31w62a18c44h 8448284408336

samozřejmě že cyklista může (musí) mít osvětlenou hlavu, když se na něj svítí dálkovým LED matrix světlem....;-)

+1/0
17.2.2017 11:11

P17a89v73e12l 95Ř81a41p94e42k 7712496689345

To je pokrok automobilismu za 100 let ;-D Že světla víc svítí. Opravdu gratuluji.

Už je nejvyšší čas celé tohle odvětví odepsat.

0/−2
16.2.2017 14:37

I14g28n52á52c 89M81r81k37v20i83č86k10a 2848282789845

tak to poslední to je o odebrání homologace! z 12 m vzdálenosti to nesmí svítit tak vysoko - to musí oslňovat všecky vokolo

+1/−1
16.2.2017 14:19

J44i23ř70í 38S86c56h14w57a33c97h 8948894528276

dálkové LED matrix prostě svítí jako dálkové, tedy daleko a tím padem i výš než tlumené. Když cyklista pojede proti a bude mít své světlo tak ho nic oslňovat nebude....

0/−3
17.2.2017 11:14

I43g65n91á53c 45M57r95k95v15i86č11k20a 2628622209695

asi nejezdíš autem, co? Ty nový led to je teror - oslňujou tě zepředu zezadu i na 500 metrů

0/0
22.2.2017 13:13

J90a28n 92C29h69o15b80o23t 5123348769797

Také ale ten řidič dneska jede 3x rychleji, než tenkrát...

+1/0
15.2.2017 17:39
Foto

M86i84l90o20š 42F11. 44P29e80c35h84a27r 3183471170835

3× to je leda na dálnici, pokud překročíte povolenou rychlost, ale tam cyklista beztak nemá co dělat.

Běžně je (u nás) maximální povolená rychlost 90 km/h, v obcích ještě nižší.

„Model T (...) s nejvyšší rychlostí 64 – 72 km/h.“ – https://cs.wikipedia.org/wiki/Ford_model_T

0/0
18.2.2017 23:02

J36a76n 93C50h47o63b16o76t 5963328569387

Nejvyšší rychlost vozů, možná kromě Dacie Logan, dnes také obvykle přesahuje 90km/h, takže nevím, jak směrodatná je ta Fordu T.

Jak rychle se tenkrát opravdu jezdilo?

0/0
18.2.2017 23:09

M83i77r51e20k 79G25a18j30e95r 5901766619270

Ty fotky neukazuji, jak videli ridici, ale jak obraz detekuje sensor fotaku. Ten ma totiz uplne jiny prubeh citlivosti nez lidske oko. Fotografove to velmi dobre vedi, ale ostatni by mohli na ten trik autora (originalniho) clanku snadno naletet.

+10/−1
12.2.2017 22:14

J89i87ř65í 42S74c21h31w96a96c86h 8348404358426

není vůbec žádný problém, aby fotograf nastavil buď už expozici, nebo vzhled doladil v postprocesu tak, aby výsledná fotka vypadala úplně stejně jak to vidí lidské oko.

0/0
17.2.2017 11:20

M33i77r24e23k 19G53a16j44e12r 5821736469910

Moderni svetla tedy budou oslnovat protijedouci cyklisty mnohem vice nez drive, jen proto, aby je ridic videl lepe.

0/0
12.2.2017 22:04

P38e86t87r 44T98i42c33h56ý 4740501435314

pumpickari nemaji na ceste co pohledavat.

+5/−11
13.2.2017 7:44
Foto

T21o35m40á85š 90A27n79d54e82r84l51e 2802771674177

Budou...a teď co je pro cyklistu nebezpečnější? Když pár sekund po průjezdu auta neuvidí on, nebo když ho neuvidí řidič auta? Co byste si pro sebe vybral vy? :)

0/0
14.2.2017 3:36

M21i55c85h82a68l 38C28h91a20l19u51p34a 6978120849573

Cyklista má mít především takové vybavení, aby byl vidět i když na něj auto nesvítí. K tomu není potřeba oslňovat všechny okolo.

+3/0
17.2.2017 10:06

J19o53s44e16f 66K41r34o21u11p88a 7671748915917

Ono taky záleží na tom, že když se dvě auta jedoucí proti sobě oslní, tak toho cyklistu neuvidí ani jeden z nich.

+2/0
17.2.2017 10:37

J30a76n 49C91h80o51b97o36t 5243118859697

A co teprve cyklisti s blikačkou namísto světla, tzv. pánové "bezpečnost především". Radost je potkat, nebo dokonce muset jet v noci za nimi: vidím-nevidím-vidím-nevidím ;-O

+2/−4
15.2.2017 17:41

J87a45n 96B74á26r73t46a 3190486758

Bohužel nejen cyklisty ale všechny protijedoucí snad s vyjímkou kamionů.

+1/0
16.2.2017 15:04

D13a83n92i72e89l 83P68a69n14e98k 6152851542800

Jedna věc je, že sice současná auta svítí silněji, ale také více oslňují protijedoucí. Upřímně dříve bylo lépe vidět na cestu než dnes. Stačí plná silnice protijedoucích a nevidíte zhola nic pokud nesedíte aspoň o 30cm výš.

Druhý problém bývají špatně seřízené světlomety, které si kde kdo podomácku " lajcky " mění nebo nastavuje. Jedno světlo mu svítí dobře a druhé do strany většinou do protijedoucího pruhu.

+10/0
12.2.2017 21:36

M70i72c22h49a21l 27C29h14a80l70u46p75a 6148240509103

Některým to svítí tak, že není pomalu nic vidět ani v zrcátkách, jenom ta světla.

0/0
17.2.2017 10:08

J55i82ř93í 53E72r65b98e18n 1603234666547

Ježkovy voči, jaký že to lucerničky před patnácti lety?

Vždyť i emková škodovka stodvacítka (1985) s tvarovými světlomety svítila líp než o deset let mladší citroeny a renaulty...

0/0
12.2.2017 21:32

L95u85k64á12š 90M25a13l53v61i95n97s30k55y 2978134313368

Mne někdy oslňují i brzdová světla přede mnou stojícího vozu. Mám dojem, že se to týká především některých mercedesů.

+6/0
12.2.2017 19:23

J24a79n 54B28á14r53t31a 3900106178

To je taky jedna z věcí, která mě štve. Dřív byly brzdovky velká svítící plocha, která nešla přehlédnout ale neoslňovala. Dneska jsou to skoro bodové silně oslňující zdroje, které sice taky nejde přehlédnout ale díky nimž pomalu nevidíte nic jiného.

+2/0
16.2.2017 15:09

K15a73r14e87l 96H59o74r18á93k 2158439833873

A teď bych prosil článek o tom, jak se v průběhu století zvýšilo oslňování protijedoucích řidičů. Kde jsou ty doby kdy nejvyšší souhrnná svítivost až čtyř dálkových světel nesměla být větší než 225 000 cd.

+11/−1
12.2.2017 14:32

J20i96ř48í 58S83c72h97w74a61c76h 8808464438226

a k čemu to omezení bylo dobrý, když dálkovými se svítí, když nic proti nejede. Jenom tak k tomu aby řidič viděl málo.... Rv

0/−2
12.2.2017 19:01

M35i91r42e42k 21G90a17j97e78r 5571186109700

Dálkovými se svítí, i když proti neco jede. Nekdy jen moment, nekteri nepripraveni ridici vsak sviti dalkovymi dost dlouho.

+4/−1
12.2.2017 22:06

J80i89ř18í 26T92o39m90e43š 5312640933472

Když něco jede proti dálkovými se nesvítí, ostatně agresivnější protijedoucí řidiči si Vás patřičně vychovají, že se neodvážíte ani bliknout.

0/0
20.2.2017 8:34

A28r12n42o52š95t 32P51á63t46e48k 4257616715327

EU by měla nařídit automobilkám tyhle věci už do základu. Bezpečnost a úspornost. Bohatí ať si platí za výkon, rozežeranost a luxus. Ale kvalitní světla, airbagy, bezpečnostní pásy, zimní výbava a nebo navigace, by měly být ve všech nových autech. I těch nejlevnějších.

+3/−4
12.2.2017 13:59

J92i79ř21í 27E90r50b82e11n 1263834526607

Kvalitní světla, airbagy a pásy jsou povinnou výbavou aut už nějaký ten pátek. Stejně tak jako zpětná zrcátka na obou stranách, vyhřívané zadní sklo, zadní mlhovky, bezpečnostní palivová nádrž či integrální bezpečné nárazníky...

+1/0
12.2.2017 21:34

J87o17s51e78f 13Č37i47h94á91k 7871749550826

Jenže to auto z roku 1903 by se o cyklistu rozbilo :-)

+9/0
12.2.2017 12:31

J35a66r46o34s41l73a56v 53D69r45o21z31d 6143729530637

Nevím, kolik toho najezdí všichni ti plusovaní přispěvatelé, kteří tu mluví o oslňování. Moje zkušenost je, že oslňují hlavně starší auta, protože nemají světla seřízená. Naopak moderní vozy s xenony se samoregulací, případně LED matrix neoslňují prakticky nikdy, pokud řidič nenechá zapnuté dálkové.

+2/−10
12.2.2017 12:27

M26i84c57h98a45e43l 43P22r67i45n87c 7235765390145

Tak samoregulace má dost dlouhé zpoždění a k oslnění dochází i kvůli nečistotám na světlometech.

+7/0
12.2.2017 12:38

J15i65ř43í 65S83o46c76h84o20r 1952162283701

Zapoměl jste napsat s fungující samoregulací, protože mnoho starších aut s xenony nemá regulaci funkční (oprava je dost nákladná) a oslňuje.

+9/0
12.2.2017 12:40

J40a56n 98H63á92l41a 8755135270557

Z mé zkušenosti oslňují dva typy aut - starší s halogenovými (tuším H4?) žárovkami (typicky Fabia I), kde to má řidič nastavené na hodnotu nezatíženého auta a jede s něčím těžkým a druhá garda jsou řidiči superbů nejnovějšího provedení, kde to přepínání, pokud funguje, funguje pozdě a pak jsem jako řidič stejně v háji, protože k oslnění dojde a následuje pár nebezpečných okamžiků, než se mi vrátí noční vidění. Sem tam se najde i nějaké to SUV, či dodávka, kde jsou světlomety umístěny tak vysoko, že to podle mne nemohlo dostat certifikaci pro provoz, protože to oslňuje za tmy při libovolném nastavení.

+3/0
12.2.2017 14:58

J46o90s32e34f 66C95h85a43l76u40p41n15ý 3659691174694

Fabia 1 má H7, kdysi jsem ji měl a i na nejvíc sklopené světlomety to bylo co se tyká svitivosti super auto...podotykam ze jsem do servisu jezdil pravidelne na jare i na podzim na sezonni servisní akce....

0/0
12.2.2017 16:45

J27a49n 10B46á13r38t25a 3720816218

A taky snad vůbec nejvíc oslňující auto s halogeny. Viděl jste někdy kresbu světlometů fabie proti zdi? To totiž není kresba ale jakýsi světelný shluk, který svítí všude možně. Nechápu jak to vůbec mohlo dostat homologaci.

0/0
16.2.2017 15:16

I46g34n29á44c 63M10r87k20v96i73č60k22a 2208872349615

ty samonivelační to je šmejd, stačí nerovnost a pálí ti to xenonama do očí, že se vysekáš

0/0
16.2.2017 14:22

J39o86s38e34f 89P38o55l32í24v35k13a 1792527186759

Je dobře, že řidič dobře vidí, ale nic se nemá přehánět. Zvlášť za mokra, kdy se světlo odráží i od vozovky, dokážou i některé silné potkávačky oslnit tak, že protijedoucí řidič 1-2 sekundy nevidí vůbec nic.

+8/0
12.2.2017 11:59

J58a51r55d59a 60K23a41n75í40k 5276559722423

Škoda, že se přestalo experimentovat s použitím polarizačních filtrů v čelních sklech - ty dokážou eliminovat odrazy mokré silnice ve dne i v noci.

Matně si vzpomínám na předváděčku, kdy byly filtry směrované pod úhlem 45° v čelním skle i ve skle lampy - pak proti sobě mohli šoféři svítit dálkovýma, aniž by se oslnili.

Mám sluneční brejle s filtrem, ve dne je to moc fajn. Ale v noci jsou poněkud nepoužitelné.

+1/0
17.2.2017 9:31

A18n14t39o21n22í50n 97T37i44c56h30e17r77a 6966308373966

Pro titulkáře a korektory: vyžíváte se v jazykových kličkách nebo jste úplně pitomí?

+3/−1
12.2.2017 11:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.