Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Takhle viděli řidiči v noci v průběhu století aut

Světla jsou jednou z věcí, která se v průběhu vývoje aut prokazatelně zlepšuje. Lucerničky, kterými si řidiči svítili na cestu ještě před patnácti lety, poskytovaly řidiči mnohem horší výhled při nočních jízdách než dnes. Ford vytáhl z muzea své veterány, aby ukázal, jaké byly noční jízdy našich tátů, dědů a jejich otců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M17a82r25t77i54n 70K89ř14í10ž 9233612620747

V roce 1908 ještě jezdily kostiřasy, ne? Pochybuji, že by tehdy někdo viděl takovýhle kolo.

0/0
22.2.2017 11:21

T24o22m17á63š 59V89l79k 4263146329970

No někdy když jedou xenony tak nic nevidím a je to o držku........

+1/0
21.2.2017 20:42

J96a25n37a 73M24e84r47o35p49e 7808409697239

Asi tak - dřív jsme viděli aspoň nějak všechno, teď když jede auto v protisměru, nevidím ani kraj silnice.

+1/0
22.2.2017 22:14

E31d41u38a24r84d 89P46i83t23á83k 6182670833847

Ted jeste aby meli ty svetla polarizovaný aby se to dalo odfiltrovat a neoslepnout.

0/0
21.2.2017 20:12

J45a82n 17Z10e12m60a27n 6796386437265

hmm, to mě přijde, že mi světlo na kole svítí násobně víc, než to nejnovější světlo na fordu. fenix tk20r na helmě i na řidítkách. na silnici používám 2. nejslabší režim.

+1/0
21.2.2017 16:42

R88u24d75o36l22f 93P83e52k92á42r27e61k 9642411249853

Tak to seš ty ten vocas s Fenixem na blembáku!

+1/0
21.2.2017 18:20

J23a83n 40Z29e15m40a10n 6116516427805

vono nás asi bude víc:)

0/0
21.2.2017 23:25
Foto

S37i19l95v50i13a 94S96u95t74o 7695560119890

Souhlasím s většinou diskutujících, že jet proti takovým "permanentním dálkovým světlům" je peklo. Mě už zabírá pouze dívat se na bílý pruh pravé krajnice, hlavně ne před sebe, jinak nevidím nic a začnou mi slzet oči. Druhým problémem je odraz těchto světel ve zpětných zrcátkách, hlavně když stoupá počet těch super úžasných SUV kráv, které mají světlomety zákonitě posazeny výše. Řidič sedanu, či menšího auta si to odnese dvakrát. Jezdívám pravidelně na otočku do Berlína a řídit takhle 6-7 hodin v zimě, kdy se brzy zmráká, je o zdraví.

+2/0
20.2.2017 23:25

T33o25m89á52š 27S30k51á68l86a 6738137

světlomety výše nic neřeší, jejich seřízení je stejné. Dálková světla jsou samozřejmě zakázaná, ale zapomene se, stačí bliknout.

Mnohem větší problém jsou řidiči si nastaví světlomety "aby lépe viděli" když už tam na to mají "kolečko", ale tak pitomci jsou pitomci ať už sedí v autě, nebo ne.

Ve většině aut je běžné, že na zpětném zrcátku je tmavší režim. Takže v noci stačí přepnout zrcátko a zezadu vás nic neoslní.

0/0
23.2.2017 14:02

L95u96k23á20š 57S24e74d83l78á22č55e42k 1963907247660

To by odpovídalo. Ten poslední už svítí do očí a oslňuje.;-D

0/0
18.2.2017 19:24

J66a44n 48B25á66r81t50a 3940896508

Tak tohle jasně potvrzuje, že to není jen můj dojem ale, že dnešní auta opravdu oslňují.

Jestliže je osvětlovaný objekt (cyklista) vzdálený jen 12 metrů, nemůže mít osvětlenou i hlavu.

Trochu záhadou je mi to špatné osvětlení z roku 1976 když mezi roky 1966 a 1994 je rozdíl minimální (daný vyšší svítivostí halogenů oproti normálním žárovkám).

+4/0
16.2.2017 15:01

J57i83ř30í 89S22c50h44w91a53c15h 8808864478606

samozřejmě že cyklista může (musí) mít osvětlenou hlavu, když se na něj svítí dálkovým LED matrix světlem....;-)

+1/0
17.2.2017 11:11

P94a71v32e77l 77Ř81a92p60e13k 7632846339475

To je pokrok automobilismu za 100 let ;-D Že světla víc svítí. Opravdu gratuluji.

Už je nejvyšší čas celé tohle odvětví odepsat.

0/−2
16.2.2017 14:37

I58g46n24á56c 28M29r17k66v89i63č87k10a 2158972149465

tak to poslední to je o odebrání homologace! z 12 m vzdálenosti to nesmí svítit tak vysoko - to musí oslňovat všecky vokolo

+1/−1
16.2.2017 14:19

J18i85ř79í 96S87c30h93w59a72c26h 8188574958796

dálkové LED matrix prostě svítí jako dálkové, tedy daleko a tím padem i výš než tlumené. Když cyklista pojede proti a bude mít své světlo tak ho nic oslňovat nebude....

0/−3
17.2.2017 11:14

I66g15n87á12c 85M55r39k58v61i66č39k93a 2148182439765

asi nejezdíš autem, co? Ty nový led to je teror - oslňujou tě zepředu zezadu i na 500 metrů

0/0
22.2.2017 13:13

J72a82n 87C24h94o77b15o35t 5592374518631

Také ale ten řidič dneska jede 3x rychleji, než tenkrát...

+1/0
15.2.2017 17:39
Foto

M83i11l21o59š 69F20. 96P81e21c12h22a58r 3163581330235

3× to je leda na dálnici, pokud překročíte povolenou rychlost, ale tam cyklista beztak nemá co dělat.

Běžně je (u nás) maximální povolená rychlost 90 km/h, v obcích ještě nižší.

„Model T (...) s nejvyšší rychlostí 64 – 72 km/h.“ – https://cs.wikipedia.org/wiki/Ford_model_T

0/0
18.2.2017 23:02

J66a92n 26C85h25o94b53o34t 5682804848871

Nejvyšší rychlost vozů, možná kromě Dacie Logan, dnes také obvykle přesahuje 90km/h, takže nevím, jak směrodatná je ta Fordu T.

Jak rychle se tenkrát opravdu jezdilo?

0/0
18.2.2017 23:09

M10i62r51e57k 14G74a74j60e54r 5791336929210

Ty fotky neukazuji, jak videli ridici, ale jak obraz detekuje sensor fotaku. Ten ma totiz uplne jiny prubeh citlivosti nez lidske oko. Fotografove to velmi dobre vedi, ale ostatni by mohli na ten trik autora (originalniho) clanku snadno naletet.

+10/−1
12.2.2017 22:14

J60i65ř69í 70S39c17h45w54a90c68h 8668204658476

není vůbec žádný problém, aby fotograf nastavil buď už expozici, nebo vzhled doladil v postprocesu tak, aby výsledná fotka vypadala úplně stejně jak to vidí lidské oko.

0/0
17.2.2017 11:20

M87i57r85e89k 88G34a18j81e58r 5601636549410

Moderni svetla tedy budou oslnovat protijedouci cyklisty mnohem vice nez drive, jen proto, aby je ridic videl lepe.

0/0
12.2.2017 22:04

P83e71t67r 86T69i32c73h64ý 4390821635394

pumpickari nemaji na ceste co pohledavat.

+5/−11
13.2.2017 7:44
Foto

T72o49m42á18š 92A84n47d47e36r85l12e 2682881444687

Budou...a teď co je pro cyklistu nebezpečnější? Když pár sekund po průjezdu auta neuvidí on, nebo když ho neuvidí řidič auta? Co byste si pro sebe vybral vy? :)

0/0
14.2.2017 3:36

M13i78c16h18a17l 84C75h61a81l33u81p95a 6878910829583

Cyklista má mít především takové vybavení, aby byl vidět i když na něj auto nesvítí. K tomu není potřeba oslňovat všechny okolo.

+3/0
17.2.2017 10:06

J73o32s60e25f 84K74r72o64u75p26a 7161148965697

Ono taky záleží na tom, že když se dvě auta jedoucí proti sobě oslní, tak toho cyklistu neuvidí ani jeden z nich.

+2/0
17.2.2017 10:37

J98a96n 35C63h70o85b32o73t 5552544968861

A co teprve cyklisti s blikačkou namísto světla, tzv. pánové "bezpečnost především". Radost je potkat, nebo dokonce muset jet v noci za nimi: vidím-nevidím-vidím-nevidím ;-O

+2/−4
15.2.2017 17:41

J60a84n 21B87á58r55t53a 3370386458

Bohužel nejen cyklisty ale všechny protijedoucí snad s vyjímkou kamionů.

+1/0
16.2.2017 15:04

D38a28n82i37e15l 51P42a90n77e71k 6632221332830

Jedna věc je, že sice současná auta svítí silněji, ale také více oslňují protijedoucí. Upřímně dříve bylo lépe vidět na cestu než dnes. Stačí plná silnice protijedoucích a nevidíte zhola nic pokud nesedíte aspoň o 30cm výš.

Druhý problém bývají špatně seřízené světlomety, které si kde kdo podomácku " lajcky " mění nebo nastavuje. Jedno světlo mu svítí dobře a druhé do strany většinou do protijedoucího pruhu.

+10/0
12.2.2017 21:36

M70i33c30h96a35l 98C75h16a28l96u24p87a 6528870669603

Některým to svítí tak, že není pomalu nic vidět ani v zrcátkách, jenom ta světla.

0/0
17.2.2017 10:08

J59i68ř40í 62E68r16b80e42n 1793804416647

Ježkovy voči, jaký že to lucerničky před patnácti lety?

Vždyť i emková škodovka stodvacítka (1985) s tvarovými světlomety svítila líp než o deset let mladší citroeny a renaulty...

0/0
12.2.2017 21:32

L75u34k33á47š 60M37a26l35v34i55n12s38k68y 2328104843238

Mne někdy oslňují i brzdová světla přede mnou stojícího vozu. Mám dojem, že se to týká především některých mercedesů.

+6/0
12.2.2017 19:23

J26a97n 54B33á27r21t93a 3800706258

To je taky jedna z věcí, která mě štve. Dřív byly brzdovky velká svítící plocha, která nešla přehlédnout ale neoslňovala. Dneska jsou to skoro bodové silně oslňující zdroje, které sice taky nejde přehlédnout ale díky nimž pomalu nevidíte nic jiného.

+2/0
16.2.2017 15:09

K64a52r86e26l 53H67o21r39á92k 2738759373253

A teď bych prosil článek o tom, jak se v průběhu století zvýšilo oslňování protijedoucích řidičů. Kde jsou ty doby kdy nejvyšší souhrnná svítivost až čtyř dálkových světel nesměla být větší než 225 000 cd.

+11/−1
12.2.2017 14:32

J70i41ř35í 14S66c12h92w46a16c94h 8298624828866

a k čemu to omezení bylo dobrý, když dálkovými se svítí, když nic proti nejede. Jenom tak k tomu aby řidič viděl málo.... Rv

0/−2
12.2.2017 19:01

M40i57r22e38k 65G89a21j61e81r 5471386579690

Dálkovými se svítí, i když proti neco jede. Nekdy jen moment, nekteri nepripraveni ridici vsak sviti dalkovymi dost dlouho.

+4/−1
12.2.2017 22:06

J57i91ř16í 20T46o88m82e82š 5912910173372

Když něco jede proti dálkovými se nesvítí, ostatně agresivnější protijedoucí řidiči si Vás patřičně vychovají, že se neodvážíte ani bliknout.

0/0
20.2.2017 8:34

A77r76n78o57š57t 66P63á70t79e79k 4817806455207

EU by měla nařídit automobilkám tyhle věci už do základu. Bezpečnost a úspornost. Bohatí ať si platí za výkon, rozežeranost a luxus. Ale kvalitní světla, airbagy, bezpečnostní pásy, zimní výbava a nebo navigace, by měly být ve všech nových autech. I těch nejlevnějších.

+3/−4
12.2.2017 13:59

J47i13ř19í 58E86r74b18e42n 1453534106837

Kvalitní světla, airbagy a pásy jsou povinnou výbavou aut už nějaký ten pátek. Stejně tak jako zpětná zrcátka na obou stranách, vyhřívané zadní sklo, zadní mlhovky, bezpečnostní palivová nádrž či integrální bezpečné nárazníky...

+1/0
12.2.2017 21:34

J82o73s98e14f 47Č64i14h10á86k 7221429130346

Jenže to auto z roku 1903 by se o cyklistu rozbilo :-)

+9/0
12.2.2017 12:31

J79a74r86o88s76l19a34v 74D35r51o78z72d 6423159420287

Nevím, kolik toho najezdí všichni ti plusovaní přispěvatelé, kteří tu mluví o oslňování. Moje zkušenost je, že oslňují hlavně starší auta, protože nemají světla seřízená. Naopak moderní vozy s xenony se samoregulací, případně LED matrix neoslňují prakticky nikdy, pokud řidič nenechá zapnuté dálkové.

+2/−10
12.2.2017 12:27

M45i40c34h57a72e82l 89P70r75i41n26c 7755445320345

Tak samoregulace má dost dlouhé zpoždění a k oslnění dochází i kvůli nečistotám na světlometech.

+7/0
12.2.2017 12:38

J70i16ř34í 16S98o31c52h67o44r 1742182573311

Zapoměl jste napsat s fungující samoregulací, protože mnoho starších aut s xenony nemá regulaci funkční (oprava je dost nákladná) a oslňuje.

+9/0
12.2.2017 12:40

J30a41n 15H59á71l81a 8515805170547

Z mé zkušenosti oslňují dva typy aut - starší s halogenovými (tuším H4?) žárovkami (typicky Fabia I), kde to má řidič nastavené na hodnotu nezatíženého auta a jede s něčím těžkým a druhá garda jsou řidiči superbů nejnovějšího provedení, kde to přepínání, pokud funguje, funguje pozdě a pak jsem jako řidič stejně v háji, protože k oslnění dojde a následuje pár nebezpečných okamžiků, než se mi vrátí noční vidění. Sem tam se najde i nějaké to SUV, či dodávka, kde jsou světlomety umístěny tak vysoko, že to podle mne nemohlo dostat certifikaci pro provoz, protože to oslňuje za tmy při libovolném nastavení.

+3/0
12.2.2017 14:58

J60o95s84e25f 23C44h92a58l40u13p27n17ý 3659171974434

Fabia 1 má H7, kdysi jsem ji měl a i na nejvíc sklopené světlomety to bylo co se tyká svitivosti super auto...podotykam ze jsem do servisu jezdil pravidelne na jare i na podzim na sezonni servisní akce....

0/0
12.2.2017 16:45

J96a92n 72B89á81r63t35a 3670506448

A taky snad vůbec nejvíc oslňující auto s halogeny. Viděl jste někdy kresbu světlometů fabie proti zdi? To totiž není kresba ale jakýsi světelný shluk, který svítí všude možně. Nechápu jak to vůbec mohlo dostat homologaci.

0/0
16.2.2017 15:16

I36g65n14á61c 80M52r63k60v73i20č23k16a 2398322509265

ty samonivelační to je šmejd, stačí nerovnost a pálí ti to xenonama do očí, že se vysekáš

0/0
16.2.2017 14:22

J77o53s14e22f 74P96o61l38í84v57k18a 1272727966709

Je dobře, že řidič dobře vidí, ale nic se nemá přehánět. Zvlášť za mokra, kdy se světlo odráží i od vozovky, dokážou i některé silné potkávačky oslnit tak, že protijedoucí řidič 1-2 sekundy nevidí vůbec nic.

+8/0
12.2.2017 11:59

J27a74r77d18a 37K54a77n31í73k 5536149432863

Škoda, že se přestalo experimentovat s použitím polarizačních filtrů v čelních sklech - ty dokážou eliminovat odrazy mokré silnice ve dne i v noci.

Matně si vzpomínám na předváděčku, kdy byly filtry směrované pod úhlem 45° v čelním skle i ve skle lampy - pak proti sobě mohli šoféři svítit dálkovýma, aniž by se oslnili.

Mám sluneční brejle s filtrem, ve dne je to moc fajn. Ale v noci jsou poněkud nepoužitelné.

+1/0
17.2.2017 9:31

A29n89t62o49n48í65n 85T80i63c37h68e39r13a 6756768323446

Pro titulkáře a korektory: vyžíváte se v jazykových kličkách nebo jste úplně pitomí?

+3/−1
12.2.2017 11:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.