Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Skútr Čezeta jezdil i v USA. A doktor Potužník ho přirovnal k tanku

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je vyhledávaným veteránem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M49a93r57c98e31l 44Š59e38v51č55í16k 9945813191740

Zaujalo ma dobíjanie (cca. 45. sekunda).

Ma motorke je elektrická zásuvka. To odporuje norme. Na spotrebiči nemôže byť klasická elektrická zásuvka. To by na pripojovacej šnúre museli byť na oboch stranách vidlice.

Takú šnúru som videl. Na škole nám takú ukázal profesor ako ukážku, ako nesmie byť elektrická šnúra vyrobená. A ešte povedal, že človek, ktorý niečo také vyrobí, je potenciálny vrah. :-)

0/0
30.3.2017 10:43

P43e60t46r 95J19a34n29d27a 9255721504832

Měli jsme Čízu někdy od roku 1959. Na tehdejší dobu byla opravdu hezká. Sice ještě typ 501/02 (dvouvýfuková, bez startéru). Tehdy se tu daly vidět převážně v provedení šedá/lehounce zelená nebo šedá/sv. modrá. Táta ale přivezl z Prahy 501 v kombinaci horní červeň Jawa a dolní černá lesklá. Prý tu serii někdo v cizině odřekl, tak se to objevilo na trhu (!!!).Po vojně jsem ji převzal já a jezdil jsem na ní cca do r.1970. Vím, že modernizovaný skútr už měl el.startér, jeden doutníkový výfuk a stojánek s jednou nohou. Je fakt, že hodit skůtra na původní dvojitý stojan to někdy dalo fušku. Ale pak zase bezpečně stál. Na Čezetu v dobrém vzpomínám dodnes a podotýkám, že přezdívku Prase jsem snad nikdy neslyšel. !

0/0
22.3.2017 20:50

P71e77t60r 17J92a18n62d38a 9595721924802

Přečetl jsem níže o tom, že majiteli jezdila rikša jako na zpátečku. Protože měla stabilní podvozek, možná se šofér lekl, ale nebylo to nebezpečné. Mně jednou v Mostě vydali po opravě Čízu, která mi čas od času naskočila obráceně a tak jsem se docela vyděsil, couvat na jednostopém vozidle! Podle mně tam šlo o nějakou chybu, už z výroby.

0/0
22.3.2017 20:59

M62a60r23c13e91l 38Š86e86v29č60í86k 9245653291650

Na spátečku jazdila aj trojkolka "hadraplán". Motor sa dal natočiť v opačnom smere. U motoriek je to nezvyklé, mechanizmus pri štartovaní točí motor správnym smerom. Je možné, že pri štartovaní, keď sa stláčala zmes paliva vo válci, prišlo k zapáleniu a piest neprišiel do najvyššieho bodu, ale tlak ho vrátil spať a motor sa začal točiť opačným smerom.

0/0
30.3.2017 10:34

L57i24b74o40r 82M57a93c74h66a72l93e98k 1124735555458

Krasny clanek, diky.

0/0
21.3.2017 13:51

L83i87b53o25r 55M73a15c23h32a44l62e96k 1514275735918

Nas soused Vavra mel 2. Jednu cervenou a vozil na ni svoji starou mamu, rikal ji babrdlinka. Ne motorce, mame. Tu druhou modrou riksu nikdy z garaze nevytahl. Na korbe mela vysypany pytel se samymi barevnymi sklicky nekde z tovarny na bizuterii. Vypadalo to jako poklad. Jinak hrozny bordel v ty garazi. Na cunika jsem vzdycky koukal jako na poradnou motorku a zavidel mu ji. Taky mel 2 krasny kokosy na hlavu. Nakonec u nas v garazi byl taky pekny elent, to se musi taky uznat.

0/0
21.3.2017 14:06
Foto

T36o88m96á79š 44D97v62o96ř15á65k 7485466297431

"Tak oroštuj čuníka a frčíme." :-)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

0/0
21.3.2017 7:43

J87a84n 55D14l50o39u77h75ý 7504129500689

Mne se libi vice klasicke CZ. Mam doma v provozu CZ125C. Uz ji tahne na 70 a furt slape jako hodinky. Krasnej stroj a krasnej zvuk! R^

0/0
21.3.2017 7:28

J26a59n 23P41r77i24c55h30y17s74t84a58l 8641498883

Ale fuj ten titulek!

Na Zelandu se ty skutry rozhodne nevyrabely. V clanku je to uz spravne - Novy Zeland. Titulky nedela autor clanku?

York neni totez co New York a Zeland neni totez co Novy Zeland. V obou pripadech dostal ten "novy" sve jmeno podle toho stareho.

0/0
21.3.2017 0:01

R90a27d50e18k 65F75o13l10p74r21e94c22h32t

Nebudete mi věřit, ale z toho titulku jsem "nešťastný" víc než Vy. Samozřejmě jsem měl původně jiný titulek, pak to ale prochází dalšími dvěma kroky, kde může dojít k jeho modifikaci až úplné změně. A to se stalo. Napravit to sice mohu, ale až později, kdy bude článek více odsunut dalšími, abych nebyl "obyčejnějším" titulkem na vině nižší čtenosti. Berte to tak, že "blbé" titulky jsou daní za čtení zdarma, já už jsem se s tím smířil, a to jsem pod tím podepsaný :-).

+1/0
21.3.2017 0:54

T23o56m77á93š 38K45u47c91h33a69ř 3327721228791

By mě zajímalo, co jsou to ty "další dva kroky". :-)

0/0
21.3.2017 0:59

V19á70c55l85a89v 88P84a32v60e41l12e49k 1550226666664

Tak to máte plus za statečnost. Věřím, že je to asi velmi frustrující :-)

0/0
21.3.2017 14:09

O28n43d97ř54e26j 71S12e86m55e60c54k79ý 8581836958535

Dr. Potužník byl borec.R^

0/0
20.3.2017 19:25

M86i93c11h34a66l 46H71o68r38s33k27y 2612356946900

dík dobrej článek;-)

0/0
20.3.2017 19:10

J79a65n 13M13a39j24z35n92e98r 1526987436372

já si vzpomněl na reklamy T-Mobile :)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

https://www.youtube.com/watch?v=Az2sfTyL-SI

0/0
20.3.2017 15:25

V39l52a12d57a16n 95Č25e34r72n64ý 8932756603816

Mám dva kousky rozebrané někde na půdě. Asi je jich tam docela škoda.

+1/0
20.3.2017 15:09
Foto

B57r43o77n68i93s34l58a87v 78G27a91b50r10y72š 2682189351

Jedno takové prasátko máme doma. Zrovna v té červené barvě. :-)

0/0
20.3.2017 14:07
Foto

T23o47m37á41š 97D79v25o14ř28á98k 7745556927481

Měl ho můj děda, když umřel, tak ho nikdo nechtěl ani zadarmo a babička ho odvezla do šrotu. To bylo cca v roce 1975, kdo by to byl býval řekl, že dnes to bude něco ikonického. ;-)

0/0
21.3.2017 7:45

V62l63a52d45i65m73í39r 49S12t80r63u32s39k23a 4559254613134

Měl jsem kdysi 501 se silentbloky - hrůza, stroj na zabití, později 502 Lux - to bylo kolo, ještě v roce 1990 jsem s ní jezdil denně do práce, déšť nedéšť, pouze na sněhu a ledu jsem raději nejezdil, při pádu boční stupačky urážely nohy, ještě později jsem měl rikšu, která odvozila ohromné množství materiálu, měla samosvorný kolíčkový diferenciál stejně jako KdF 82 Kübelwagen takže měla i velkou průchodnost terénem, montoval jsem na ní vzadu i tupláky, stroj k neutahání. Kromě 501 na oba stroje vzpomínám dodnes.

+4/0
20.3.2017 11:34

P56e67t62r 23J54a25n44d97a 9535891154582

Jo, ty silentbloky byly strašné! Křížil se rám, tlumiče to nezvládaly.

0/0
22.3.2017 21:05

J23i33ř34í 53N40e46u18m25e72i69s48t18e87r 2382275253911

Já jsem vždycky slýchával jen libozvučnější název Čuník. Prase razí zejména redakce idnes, už v několika článcích. Asi to někde zaslechli. Nebo si to přeložili z cizího jazyka.

+5/0
20.3.2017 10:32

J74i14ř53í 59E92r88b90e50n 1103494976297

Vida, a já naopak slyšel vždycky jen označení "prase". Každý region má své. Ostatně i Š 706 RTO je někde "vajíčko", jinde "okurka".

+3/0
20.3.2017 11:02

J30a75r84o59s95l31a50v 98P15e69l24d77a 0

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
20.3.2017 14:11

L52u87b82o97š 23B15ř65e86z27i81n61a 2252113150631

Je pan konstruktér Kejval autorem Jawy " kejvačky" ?

0/0
20.3.2017 10:01

R39a44d61e89k 46F68o27l53p48r71e32c38h41t

Není, Zdeněk Kejval byl hlavní profesí automobilový karosář. Motocykly normálně nekonstruoval, jeho návrh skútru můžeme zařadit mezi "vedlejší činnosti", v té době byl technickým vedoucím v Pragovce. A Jawa kývačka se tak nazývá podle zadní kyvné vidlice.

+8/0
20.3.2017 10:22

M95a74r92t68i44n 39K80u50ř11í18t52k85a 6447416418135

K rikšám bych podotknul, že zpátečka byla tak, že se musel zastavit motor, něco se tam přeplo a poté se motor nastartoval s protisměrnými otáčkami.

0/0
20.3.2017 8:13

J93a33k43u94b 26Š85a69f70a17n34d41a 7825697391581

To bylo i u Velorexu. Stačilo změnit okamžik zapalování.

+2/0
20.3.2017 8:29

H50o81n37z55a 31T16a68r 3559652744812

U Velorexu se motor zastavil a nastartoval naopak. Takže měl stejný počet rychlosti dopředu i dozadu na zpátečku. ;-)

https://www.youtube.com/results?search_query=welorex

+2/0
20.3.2017 9:56

J87i42ř53í 47N59e33u85m21e45i77s98t93e45r 2782875323971

Ono se to občas, konkrétně u cezety se špatně serizenym predstihem, mohlo stat, že to pri malých otáčkách koplo a roztocilo na druhou stranu. Takový nešťastník se potom na křižovatce rozjel dozadu.

+3/0
20.3.2017 10:29

M37a15r49t67i40n 77K92r45o62u13p85a 2801863649870

Zastavil se motor a předstih se změnil v "zástih". :-)

+3/0
20.3.2017 23:34

J39a50n 13K80a37l63a85b80z59a 6832271238729

Jo, to byly výrobky, vlastní konstrukce a hlavně komplet vyrobené zde v Československu, kvalita na vysoké úrovni, dlouholetá spolehlivost. To jsme ještě byli skutečnou průmyslovou zemí.....

Dnes? Montovny...... bez vlastního vývoje.

+2/−1
20.3.2017 8:09

O82n43d19ř51e28j 45M56u38s69i42l 9307115746544

No, zase bych Čezetu tak neidealizoval. První 501 bez ventilátoru se zadíraly v podstatě pořád. Konstrukce podvozku 501 byla vůbec poměrně nepovedená, prostě si motorka jela tak nějak jak sama chtěla. 502 už byla o dost lepší. Slabinou byly všeobecně brzdy.

Dlouholetá spolehlivost - no, ono bylo tenkrát zvykem se ve strojích pořád vrtat,ať to bylo auto nebo motorka.

Střízlivě vzato byl na motorce nejzajímavější design, ostatně i díky němu je teď po těchto veteránech tako vysoká poptávka.

+7/0
20.3.2017 10:10

J24i70ř82í 35K63o90c44u15r16e38k 6835504705728

Hmm jak je tedy možné, že Jawa 350 byl prakticky jediný typ motorky vyráběný od roku 1979 ... bez vývoje asi 10 let.

Nebo třeba Avia! To byl vývoj jako řemen! Škoda 1203, rovněž vývojová perla, lehce upravený motor ze Škody 1200 (1948). Licenční tramvaje, licenční lokomotivy...

Ano, lokomotiva s Vmax 140 km/h a výkonem 3600 kW byla "zcela srovnatelná" s pět let starší lokomotivou s Vmax 200 km/h a 5200 kW výkonem. A to ještě ten "Pešing" potřeboval zápaďácké polovodiče.

Zato dnes? Že by nějaká firma v ČR vyvinula něco vlastního? Pokud ano, tak zadupat podvodníky do země.

+1/−1
20.3.2017 10:47

J28i67ř17í 56E60r78b71e78n 1683764396677

Lokomotivy a tramvaje z toho prosím vynech. U lokomotiv bylo od Sécheronu převzato jen pár věcí s přenosem pohonu, u tramvají dokonce jen koncepce. Všechno ostatní se muselo vypočítat, zkonstruovat a ověřit u nás.

0/0
20.3.2017 11:05

M29a41r11t79i70n 60N36e87b41e66s87k11ý 7906580807482

Ano, Avia, Renault Saviem z konce 50.let a u nás vyráběný od 1973 s řadovým vstřikovacím čerpadlem na rozdíl od rotačního v původních Saviemech.

Škoda / TAZ 1203, vyvíjená od 1959 a vyráběná od 1969 s agregátem Š1201 ze začátku 50.let, odvozeným ze slabších z konce let 40.

0/0
23.3.2017 17:10

J38i12ř22í 43E93r84b64e51n 1743224546247

No a kdo za to může? Kolik milionů lidí po revoluci lačně skočilo po levnějších zahraničních výrobcích, než aby si kupovali ty československé?

Krach Tesly nezpůsobili politici, ale spotřebitelé kupující všechny ty turecké grundigy, čínské philipsy a japonské panasoniky. Stejně tak si ředitelé místo tater raději kupovali audiny a bavoráky, stejně tak podnikatelům víc užitku přinesly tranzity než dvanáctsettrojky, stejně tak hospodyňky raději začaly kupovat Miele a Indesity než ETU a Moru...

A nebýt Volkswagenu, tak Škoda skončila úplně stejně. Favorit byl sice kvalitní, ale v roce 1991 se jich v celé ČSFR prodalo jen 27 tisíc kusů! Jen díky zahraničnímu vlastníkovi se podařily ohromné prodeje v zahraničí, ze kterých automobilka žije dodnes.

+8/0
20.3.2017 11:14

O74n51d90ř23e58j 34M32u24s73i15l 9577235896444

To je sice v zásadě pravda, ale chybí tady ještě jedna podmínka, aby totiž ty československé výrobky byly stejně kvalitní jako zahraniční. A to rozhodně nebyly. Takže všechno mohlo fungovat (a i tak velmi špatně) jen do doby, kdy bylo "západní" zboží reálně nedostupné.

Ono těžko někomu vyčítat, že si místo léty ověřené Jawy 350 koupil mírně jetou japonskou motorku, která byla ale 10x lepší než onen tuzemský veterán.

Konkrétně u Čezety byl vývoj docela zajímavý, 502 už byl docela solidní a spolehlivý stroj, také ovšem docela drahý. Další vývoj a výroba byly ukončeny stranickým rozhodnutím, ne nezájmem zákazníků.

0/0
20.3.2017 11:56

M55a68r29t90i40n 40K73a26r34á34s55e45k 1388954489814

Ona tam chybí ještě jedna důležitá informace. V rámci RVHP byl utlumen vývoj čehokoli, co nebylo politicky v pořádku. Taže z technologických výšin se usilovným budováním zmrzlo na místě a zlí kapitalisté jeli dál. Proto byl ojetý tranzit lepší než nová dvanáctsettrojka a Třiapůlka jawa pokulhávala za Japoncema, Němcama, Italama, přesto že jim jawa dřív dávala na frak. Podobně na tom bylo československo i ve spoustě dalších oblastí a dohnat se to v globále ještě nepodařilo a hned tak nepodaří.

+6/0
20.3.2017 14:30

J54a59n 59B81i84r18e97š 9896274688284

Tohle tesat do kamene ! R^

+2/0
20.3.2017 17:40

T27o50m62á22š 29V84e32l66e35m94a42n 4175755757613

i u nás se vyvíjí .... i ve škodovce , i menší společnosti tvoří ;-)

0/0
21.3.2017 16:45

I13v30a14n 65M73i31n55á82ř 7272214647461

Je zvláštní - že ač pamětník a vlástník zmiňovaného skútru - se s jeho názvem "prase".. setkávám až teď ?!

+14/−1
20.3.2017 4:35

J15o57s26e59f 43B45a37b45k13a 3620879662457

Možná to bylo jenom zvolání spolupracovnice, které bylo omylem převzato do nadpisu:-/

+1/0
20.3.2017 7:08

P88a70v41e29l 59S27ý52k16o18r55a 4934686232124

Taky netuším, kdo a proč se najednou vytasil s tímto potupným názvem...

+2/−1
20.3.2017 8:33

H54o94n94z79a 93T17a29r 3849612774782

Hezký napsaný článek

Vypadá to jako prase. Toto pojmenování se ujalo i v zahraničí

Return of “The Pig”: Cezeta goes electric

http://www.praguevisitor.eu/cezeta/

http://www.scooterfile.com/sf-feature/cezetatype506/

https://www.youtube.com/watch?v=a32mpcQf3_o

Stanislav Malyshev

https://www.behance.net/gallery/24097517/CZta-Scooter

0/0
20.3.2017 10:12

M82i73l39a48n 25V10i67k 1257985383423

Protože před nějakým časem na internetu už byl podobný článek - a také se stejným "názvem" pro tento skútr.

+2/0
20.3.2017 10:22

J83o51s97e61f 47Š92i97m48o69n64č73i32č 2343894176

Ja az takovy pametnik nejsem - tahne mi na 40, ale i ja jsem stastnym majitelem :-) Ale ten nelichotivy nazev znam urcite nejmene 15 let.

+5/0
20.3.2017 10:34
Foto

T66o18m72á37š 68D84v78o50ř79á44k 7785756697401

Děda ho kupoval novýho, a říkal mu tak. S láskou a jiskrou v oku. ;-)

Nějak jsem nechápal, co se mu na něm líbí.

Pravda, do tý doby dráždil "Pařízka", tak si asi připadal jako v limuzíně.

+1/0
21.3.2017 7:49

J93i10ř96í 13E26r62b21e37n 1953554816917

A já se s ním setkal už před více než 35 lety coby dítko školou povinné. Vždycky to byla buď "čezeta", nebo "prase". Nic jiného. ;-)

+2/0
20.3.2017 11:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.