Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Skútr Čezeta jezdil i v USA. A doktor Potužník ho přirovnal k tanku

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je vyhledávaným veteránem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M75a19r97c28e18l 29Š43e92v30č57í54k 9135623331660

Zaujalo ma dobíjanie (cca. 45. sekunda).

Ma motorke je elektrická zásuvka. To odporuje norme. Na spotrebiči nemôže byť klasická elektrická zásuvka. To by na pripojovacej šnúre museli byť na oboch stranách vidlice.

Takú šnúru som videl. Na škole nám takú ukázal profesor ako ukážku, ako nesmie byť elektrická šnúra vyrobená. A ešte povedal, že človek, ktorý niečo také vyrobí, je potenciálny vrah. :-)

30.3.2017 10:43

P57e45t67r 18J16a47n42d23a 9695621874342

Měli jsme Čízu někdy od roku 1959. Na tehdejší dobu byla opravdu hezká. Sice ještě typ 501/02 (dvouvýfuková, bez startéru). Tehdy se tu daly vidět převážně v provedení šedá/lehounce zelená nebo šedá/sv. modrá. Táta ale přivezl z Prahy 501 v kombinaci horní červeň Jawa a dolní černá lesklá. Prý tu serii někdo v cizině odřekl, tak se to objevilo na trhu (!!!).Po vojně jsem ji převzal já a jezdil jsem na ní cca do r.1970. Vím, že modernizovaný skútr už měl el.startér, jeden doutníkový výfuk a stojánek s jednou nohou. Je fakt, že hodit skůtra na původní dvojitý stojan to někdy dalo fušku. Ale pak zase bezpečně stál. Na Čezetu v dobrém vzpomínám dodnes a podotýkám, že přezdívku Prase jsem snad nikdy neslyšel. !

22.3.2017 20:50

P25e44t21r 18J89a12n50d67a 9835841374292

Přečetl jsem níže o tom, že majiteli jezdila rikša jako na zpátečku. Protože měla stabilní podvozek, možná se šofér lekl, ale nebylo to nebezpečné. Mně jednou v Mostě vydali po opravě Čízu, která mi čas od času naskočila obráceně a tak jsem se docela vyděsil, couvat na jednostopém vozidle! Podle mně tam šlo o nějakou chybu, už z výroby.

22.3.2017 20:59

M47a42r26c33e23l 34Š55e95v78č51í71k 9115913471620

Na spátečku jazdila aj trojkolka "hadraplán". Motor sa dal natočiť v opačnom smere. U motoriek je to nezvyklé, mechanizmus pri štartovaní točí motor správnym smerom. Je možné, že pri štartovaní, keď sa stláčala zmes paliva vo válci, prišlo k zapáleniu a piest neprišiel do najvyššieho bodu, ale tlak ho vrátil spať a motor sa začal točiť opačným smerom.

30.3.2017 10:34

L95i23b30o72r 12M73a18c34h13a27l16e85k 1294765955478

Krasny clanek, diky.

21.3.2017 13:51

L50i83b92o22r 85M27a90c21h26a33l33e96k 1574225765808

Nas soused Vavra mel 2. Jednu cervenou a vozil na ni svoji starou mamu, rikal ji babrdlinka. Ne motorce, mame. Tu druhou modrou riksu nikdy z garaze nevytahl. Na korbe mela vysypany pytel se samymi barevnymi sklicky nekde z tovarny na bizuterii. Vypadalo to jako poklad. Jinak hrozny bordel v ty garazi. Na cunika jsem vzdycky koukal jako na poradnou motorku a zavidel mu ji. Taky mel 2 krasny kokosy na hlavu. Nakonec u nas v garazi byl taky pekny elent, to se musi taky uznat.

21.3.2017 14:06
Foto

T77o65m19á76š 12D25v29o35ř40á14k 7455376177851

"Tak oroštuj čuníka a frčíme." :-)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

21.3.2017 7:43

J75a10n 87D18l78o60u45h15ý 7114149490789

Mne se libi vice klasicke CZ. Mam doma v provozu CZ125C. Uz ji tahne na 70 a furt slape jako hodinky. Krasnej stroj a krasnej zvuk! R^

21.3.2017 7:28

J38a24n 53P45r22i16c74h76y37s85t42a27l 8891878823

Ale fuj ten titulek!

Na Zelandu se ty skutry rozhodne nevyrabely. V clanku je to uz spravne - Novy Zeland. Titulky nedela autor clanku?

York neni totez co New York a Zeland neni totez co Novy Zeland. V obou pripadech dostal ten "novy" sve jmeno podle toho stareho.

21.3.2017 0:01

R95a20d93e44k 43F84o96l10p88r17e59c93h81t

Nebudete mi věřit, ale z toho titulku jsem "nešťastný" víc než Vy. Samozřejmě jsem měl původně jiný titulek, pak to ale prochází dalšími dvěma kroky, kde může dojít k jeho modifikaci až úplné změně. A to se stalo. Napravit to sice mohu, ale až později, kdy bude článek více odsunut dalšími, abych nebyl "obyčejnějším" titulkem na vině nižší čtenosti. Berte to tak, že "blbé" titulky jsou daní za čtení zdarma, já už jsem se s tím smířil, a to jsem pod tím podepsaný :-).

21.3.2017 0:54

T14o90m88á75š 34K34u40c47h16a60ř 3697111438761

By mě zajímalo, co jsou to ty "další dva kroky". :-)

21.3.2017 0:59

V82á13c43l15a78v 10P84a22v50e92l43e24k 1310306646594

Tak to máte plus za statečnost. Věřím, že je to asi velmi frustrující :-)

21.3.2017 14:09

O63n17d24ř85e10j 12S60e11m78e82c37k23ý 8941756278615

Dr. Potužník byl borec.R^

20.3.2017 19:25

M39i51c90h30a87l 32H47o52r87s69k76y 2662546696740

dík dobrej článek;-)

20.3.2017 19:10

J76a39n 90M74a68j97z81n75e13r 1296167916832

já si vzpomněl na reklamy T-Mobile :)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

https://www.youtube.com/watch?v=Az2sfTyL-SI

20.3.2017 15:25

V67l60a20d51a52n 92Č43e97r26n16ý 8742476473286

Mám dva kousky rozebrané někde na půdě. Asi je jich tam docela škoda.

20.3.2017 15:09
Foto

B54r42o85n34i49s91l61a53v 96G92a51b57r19y45š 2972469631

Jedno takové prasátko máme doma. Zrovna v té červené barvě. :-)

20.3.2017 14:07
Foto

T63o86m42á46š 27D82v33o56ř52á67k 7115916527561

Měl ho můj děda, když umřel, tak ho nikdo nechtěl ani zadarmo a babička ho odvezla do šrotu. To bylo cca v roce 1975, kdo by to byl býval řekl, že dnes to bude něco ikonického. ;-)

21.3.2017 7:45

V23l65a95d50i62m37í53r 47S86t40r26u12s10k15a 4539564783434

Měl jsem kdysi 501 se silentbloky - hrůza, stroj na zabití, později 502 Lux - to bylo kolo, ještě v roce 1990 jsem s ní jezdil denně do práce, déšť nedéšť, pouze na sněhu a ledu jsem raději nejezdil, při pádu boční stupačky urážely nohy, ještě později jsem měl rikšu, která odvozila ohromné množství materiálu, měla samosvorný kolíčkový diferenciál stejně jako KdF 82 Kübelwagen takže měla i velkou průchodnost terénem, montoval jsem na ní vzadu i tupláky, stroj k neutahání. Kromě 501 na oba stroje vzpomínám dodnes.

20.3.2017 11:34

P39e73t37r 29J63a93n97d88a 9285321574482

Jo, ty silentbloky byly strašné! Křížil se rám, tlumiče to nezvládaly.

22.3.2017 21:05

J14i40ř40í 96N10e94u81m90e60i58s33t47e83r 2412405723361

Já jsem vždycky slýchával jen libozvučnější název Čuník. Prase razí zejména redakce idnes, už v několika článcích. Asi to někde zaslechli. Nebo si to přeložili z cizího jazyka.

20.3.2017 10:32

J54i22ř23í 92E73r71b88e61n 1253754776287

Vida, a já naopak slyšel vždycky jen označení "prase". Každý region má své. Ostatně i Š 706 RTO je někde "vajíčko", jinde "okurka".

20.3.2017 11:02

J15a87r49o17s55l42a25v 17P28e24l92d96a

Uživatel požádal o vymazání
20.3.2017 14:11

L54u94b54o41š 95B56ř37e49z84i75n34a 2582853590511

Je pan konstruktér Kejval autorem Jawy " kejvačky" ?

20.3.2017 10:01

R24a63d29e81k 89F93o51l53p13r89e32c76h23t

Není, Zdeněk Kejval byl hlavní profesí automobilový karosář. Motocykly normálně nekonstruoval, jeho návrh skútru můžeme zařadit mezi "vedlejší činnosti", v té době byl technickým vedoucím v Pragovce. A Jawa kývačka se tak nazývá podle zadní kyvné vidlice.

20.3.2017 10:22

M26a79r38t98i27n 67K60u76ř25í60t22k40a 6107526688295

K rikšám bych podotknul, že zpátečka byla tak, že se musel zastavit motor, něco se tam přeplo a poté se motor nastartoval s protisměrnými otáčkami.

20.3.2017 8:13

J37a96k91u90b 23Š43a27f33a72n49d92a 7645727771281

To bylo i u Velorexu. Stačilo změnit okamžik zapalování.

20.3.2017 8:29

H79o76n97z49a 67T17a72r 3809692974382

U Velorexu se motor zastavil a nastartoval naopak. Takže měl stejný počet rychlosti dopředu i dozadu na zpátečku. ;-)

https://www.youtube.com/results?search_query=welorex

20.3.2017 9:56

J83i62ř75í 22N69e65u53m60e21i76s88t59e88r 2522395443441

Ono se to občas, konkrétně u cezety se špatně serizenym predstihem, mohlo stat, že to pri malých otáčkách koplo a roztocilo na druhou stranu. Takový nešťastník se potom na křižovatce rozjel dozadu.

20.3.2017 10:29

M53a88r42t96i48n 62K72r71o91u79p87a 2581383679180

Zastavil se motor a předstih se změnil v "zástih". :-)

20.3.2017 23:34

J37a46n 30K56a66l28a87b80z86a 6832271388369

Jo, to byly výrobky, vlastní konstrukce a hlavně komplet vyrobené zde v Československu, kvalita na vysoké úrovni, dlouholetá spolehlivost. To jsme ještě byli skutečnou průmyslovou zemí.....

Dnes? Montovny...... bez vlastního vývoje.

20.3.2017 8:09

O46n62d15ř23e28j 40M83u31s45i65l 9217695956344

No, zase bych Čezetu tak neidealizoval. První 501 bez ventilátoru se zadíraly v podstatě pořád. Konstrukce podvozku 501 byla vůbec poměrně nepovedená, prostě si motorka jela tak nějak jak sama chtěla. 502 už byla o dost lepší. Slabinou byly všeobecně brzdy.

Dlouholetá spolehlivost - no, ono bylo tenkrát zvykem se ve strojích pořád vrtat,ať to bylo auto nebo motorka.

Střízlivě vzato byl na motorce nejzajímavější design, ostatně i díky němu je teď po těchto veteránech tako vysoká poptávka.

20.3.2017 10:10

J21i37ř85í 52K83o40c67u13r32e34k 6505634565698

Hmm jak je tedy možné, že Jawa 350 byl prakticky jediný typ motorky vyráběný od roku 1979 ... bez vývoje asi 10 let.

Nebo třeba Avia! To byl vývoj jako řemen! Škoda 1203, rovněž vývojová perla, lehce upravený motor ze Škody 1200 (1948). Licenční tramvaje, licenční lokomotivy...

Ano, lokomotiva s Vmax 140 km/h a výkonem 3600 kW byla "zcela srovnatelná" s pět let starší lokomotivou s Vmax 200 km/h a 5200 kW výkonem. A to ještě ten "Pešing" potřeboval zápaďácké polovodiče.

Zato dnes? Že by nějaká firma v ČR vyvinula něco vlastního? Pokud ano, tak zadupat podvodníky do země.

20.3.2017 10:47

J71i13ř69í 11E10r67b58e73n 1483144366927

Lokomotivy a tramvaje z toho prosím vynech. U lokomotiv bylo od Sécheronu převzato jen pár věcí s přenosem pohonu, u tramvají dokonce jen koncepce. Všechno ostatní se muselo vypočítat, zkonstruovat a ověřit u nás.

20.3.2017 11:05

M11a95r66t49i95n 44N39e41b45e96s56k25ý 7246160127942

Ano, Avia, Renault Saviem z konce 50.let a u nás vyráběný od 1973 s řadovým vstřikovacím čerpadlem na rozdíl od rotačního v původních Saviemech.

Škoda / TAZ 1203, vyvíjená od 1959 a vyráběná od 1969 s agregátem Š1201 ze začátku 50.let, odvozeným ze slabších z konce let 40.

23.3.2017 17:10

J98i57ř53í 55E36r23b30e45n 1973624946567

No a kdo za to může? Kolik milionů lidí po revoluci lačně skočilo po levnějších zahraničních výrobcích, než aby si kupovali ty československé?

Krach Tesly nezpůsobili politici, ale spotřebitelé kupující všechny ty turecké grundigy, čínské philipsy a japonské panasoniky. Stejně tak si ředitelé místo tater raději kupovali audiny a bavoráky, stejně tak podnikatelům víc užitku přinesly tranzity než dvanáctsettrojky, stejně tak hospodyňky raději začaly kupovat Miele a Indesity než ETU a Moru...

A nebýt Volkswagenu, tak Škoda skončila úplně stejně. Favorit byl sice kvalitní, ale v roce 1991 se jich v celé ČSFR prodalo jen 27 tisíc kusů! Jen díky zahraničnímu vlastníkovi se podařily ohromné prodeje v zahraničí, ze kterých automobilka žije dodnes.

20.3.2017 11:14

O29n84d43ř84e55j 26M89u70s68i91l 9917145656104

To je sice v zásadě pravda, ale chybí tady ještě jedna podmínka, aby totiž ty československé výrobky byly stejně kvalitní jako zahraniční. A to rozhodně nebyly. Takže všechno mohlo fungovat (a i tak velmi špatně) jen do doby, kdy bylo "západní" zboží reálně nedostupné.

Ono těžko někomu vyčítat, že si místo léty ověřené Jawy 350 koupil mírně jetou japonskou motorku, která byla ale 10x lepší než onen tuzemský veterán.

Konkrétně u Čezety byl vývoj docela zajímavý, 502 už byl docela solidní a spolehlivý stroj, také ovšem docela drahý. Další vývoj a výroba byly ukončeny stranickým rozhodnutím, ne nezájmem zákazníků.

20.3.2017 11:56

M53a56r96t67i15n 10K19a14r28á22s89e16k 1578124439704

Ona tam chybí ještě jedna důležitá informace. V rámci RVHP byl utlumen vývoj čehokoli, co nebylo politicky v pořádku. Taže z technologických výšin se usilovným budováním zmrzlo na místě a zlí kapitalisté jeli dál. Proto byl ojetý tranzit lepší než nová dvanáctsettrojka a Třiapůlka jawa pokulhávala za Japoncema, Němcama, Italama, přesto že jim jawa dřív dávala na frak. Podobně na tom bylo československo i ve spoustě dalších oblastí a dohnat se to v globále ještě nepodařilo a hned tak nepodaří.

20.3.2017 14:30

J91a75n 59B95i56r89e80š 9656534558244

Tohle tesat do kamene ! R^

20.3.2017 17:40

T20o89m43á57š 10V98e38l55e24m44a88n 4585765447393

i u nás se vyvíjí .... i ve škodovce , i menší společnosti tvoří ;-)

21.3.2017 16:45

I78v85a81n 22M54i97n94á19ř 7952444247841

Je zvláštní - že ač pamětník a vlástník zmiňovaného skútru - se s jeho názvem "prase".. setkávám až teď ?!

20.3.2017 4:35

J43o98s11e82f 57B25a66b61k14a 3280829442907

Možná to bylo jenom zvolání spolupracovnice, které bylo omylem převzato do nadpisu:-/

20.3.2017 7:08

P22a23v84e92l 57S46ý79k19o74r77a 4354676582464

Taky netuším, kdo a proč se najednou vytasil s tímto potupným názvem...

20.3.2017 8:33

H27o74n75z58a 23T10a96r 3559972984762

Hezký napsaný článek

Vypadá to jako prase. Toto pojmenování se ujalo i v zahraničí

Return of “The Pig”: Cezeta goes electric

http://www.praguevisitor.eu/cezeta/

http://www.scooterfile.com/sf-feature/cezetatype506/

https://www.youtube.com/watch?v=a32mpcQf3_o

Stanislav Malyshev

https://www.behance.net/gallery/24097517/CZta-Scooter

20.3.2017 10:12

M37i54l58a60n 94V86i72k 1677375603493

Protože před nějakým časem na internetu už byl podobný článek - a také se stejným "názvem" pro tento skútr.

20.3.2017 10:22

J58o38s85e69f 45Š58i75m50o64n64č81i48č 2183474136

Ja az takovy pametnik nejsem - tahne mi na 40, ale i ja jsem stastnym majitelem :-) Ale ten nelichotivy nazev znam urcite nejmene 15 let.

20.3.2017 10:34
Foto

T31o36m45á91š 44D85v39o44ř95á50k 7925466167501

Děda ho kupoval novýho, a říkal mu tak. S láskou a jiskrou v oku. ;-)

Nějak jsem nechápal, co se mu na něm líbí.

Pravda, do tý doby dráždil "Pařízka", tak si asi připadal jako v limuzíně.

21.3.2017 7:49

J74i27ř10í 17E41r14b39e98n 1473594416907

A já se s ním setkal už před více než 35 lety coby dítko školou povinné. Vždycky to byla buď "čezeta", nebo "prase". Nic jiného. ;-)

20.3.2017 11:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.