Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Otec Trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na výrobu trabantu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R79u69d87o49l72f 73K36l59o19u63č38e39k 6890899362701

Trabant je jednoduché levné auto. Jednou jedeme z Varů a přestane táhnout, nejede. Otevřu kapotu, mrknu na zapalování a ejhle, jak u motorky. Utáhnout dva povolené šroubky kladívka a jede se dál. U dnešních autíček v takovém případě můžete solit za asistenci, odtah a servis, závada v elektronice...

+1/0
6.3.2017 17:06

J93i22ř91í 88B87o48č27e40k 6721174305143

keine Butter, keine sahne, aber hoch di rote Fahne....

+1/0
3.3.2017 8:13

K94a68r36e74l 64W54a35t66z61k58o 9126707657136

Spousta lidí haní Trabanty, ale uvědomte si že NDRáci s nimi projezdili celou Evropu a tahali za nima obytňáky. :-)

+3/−3
28.2.2017 12:02

P29e72t30r 24N88o69v77o85t62n42y 4829435302414

A to je důkaz, že je to dobré auto ?;-D;-D;-D;-D

Panebože, jak bagatelizovat tu příšernou hospodářskou trapnost tehdejšího RVHP ;-D;-D;-D

KAŽDÉ auto z NSR bylo 100 x lepší než z NDR a kdo v NDR měl auto z NSR, tak byl předmětem závisti, pokud vůbec někdo z NSR měl trabanta, tak byl pro smích ( a také popotahován kvůli emisím);-D;-D;-D

+1/0
5.3.2017 1:27

J51i56ř76í 65P52r31o63c50h 6378624737453

To je důkaz pouze toho, že jiné auto ve východním Německu nešlo koupit.

0/0
6.3.2017 14:06

K69a19r45e19l 30W32a84t28z53k20o 9576277607366

No a co, zkrátka byla taková doba. A NDRáci si dovedli poradit. :-)

0/0
6.3.2017 14:16

M18i16c93h91a31l 33S92e25d14m81í46k 3289435486771

Bez Trabantu by byla čeština ochuzena o poetické výrazy "pryskyřník pádivý" nebo "rozzuřený vysavač". ;-D

+15/−1
25.2.2017 11:39

R45a66d49e53k 14H17l76a27d32í62k 6202451221970

Teda to video o řízení trabanta vypadá strašně složitě, to bych asi nezvlád....

0/0
24.2.2017 10:52

Z46d28e47n91ě94k 55T44r42u70t52n22o71v54s15k62ý 7713113886460

že jo.... se divím, že jsem to s pouhou průmyslovkou zvládl.... ovládání je tak složité, že by to snad ani profesor nezvládl....

0/0
24.2.2017 19:02

T49o17m52a18s 73V55r28l41i88k 8707395207874

"Přitom si mě tehdejší ministr pro výrobu strojů a automobilů, Rudi Georgi, zavolal, že prý musím něco udělat s nedostatkem aut na trhu,“-"Zajiste, zruste komunismus."-mela byt ma odpoved.

+10/0
24.2.2017 1:01
Foto

J26i67r63i 97K36r48c91k43a 5131959954418

Když jsem byl malý.měli jsme doma auto zn.Horch.Řadový dvanáctiválec,kabrio,8 míst.Jezdilo to na stlačený dřevoplyn.Asi v roce 1963 skončila výroba dřevoplynu atak nebylo na co jezdit.protože to žralo 30 na 100.JK

0/0
23.2.2017 17:05

J42i62ř70í 63S60c60h31w98a71c89h 8928194738456

stačilo na to přidělat vlastní generátor dřevoplynu a jezdit na dřevěná polínka, jako za války....;-)

+4/0
23.2.2017 20:43
Foto

R75o24m55a71n 40K42o33z90e37l 4477986723744

Trabantem jsem jako malý musel jezdit, a hrůza, nikdy jsem to ani nepokládal za auto. Chápu, že konstruktér už nemohl ovlivnit, že se to vyrábělo tak dlouho a že se to ve fabrice tak odbývalo. Ve Světě motorů byla spousta článků a rad, jak to aspoň trochu autu přiblížit, když tomu v továrně moc nedali.

+3/−4
22.2.2017 18:05

A49n53t16o14n55í22n 41S23e64b69e34r20a 7773888880179

Auto které nemá karoserii z plechu před 50 roky byl geniální tah. Bežné auta vám zrezli do pěti let při intenziním používání.

Až v posledních letech se např škoda dostalal na takovou úroveň, že jsem po 10 letech schopni prodat ojetinu bez koroze karoserie. Je tam nějaká trojí ochrama. Pozink, chemie a kupa laku + metla.

+8/−1
22.2.2017 10:58

J36i73ř53í 34Z89ý72k77a 9879403651630

kupa laku? Když si to změříte, tak se dnes nanáší cirka o 50% méně laku než před nějakými 10-15lety. Po prvním šetrném umytí vypadá ten lak jak na 15 leté ojetině.

Za zvýšenou koroziodolností stojí kvalita plechů, správné svařování, kvalitnější tmely kryjící sváry a také to chemické ošetření.

A co se týče Škodovky ... v tomto zaostávala tak o 10 let za těmi nejlepšími.

+5/0
22.2.2017 11:41

E17d50a 35D33r64á86b85e81k 7549652843477

to není tloušťkou laku ale jeho "ekologickým zeleným složením", asi jako kdybyste to místo nitrobarvou natřel balakrylem...:-)

+2/0
24.2.2017 4:42

M96a41r32t20i53n 30N61e62b53e44s83k10ý 7736540487842

Ona ta nerezavějící bavlněná karoserie bez plechu je jaksi nesmysl.

Plech tam být musel na nosné části a ty se stávaly kořistí koroze stejně jako u ostatních vozů, jen to pod těmi duroplastovými panely nebylo na první pohled viditelné.

Vyřešil se problém s bavlněným odpadem a nedostatkem plechu, avšak technologie byla náročnější, než u celokovových karoserií.

Duroplast se musel přiřezávat v hranách dveří, pilovat, šroubovat, nýtovat a lepit k rámu a šroubové spoje zakrývat lištami s plastovou vložkou.

Fakt je, že panely z Duroplastu byly relativně pevné a houževnaté, dost dlouho docházelo k pružné a vratné deformaci, než panel popraskal (a dal se slepit epoxydovou pryskyřicí).

10 let s Trabantem, rozebraným na holý rám a zase složeným se nezapomíná.

+8/0
23.2.2017 17:31

J75a74n 27U72l89m 7580349716392

Kde jsou ty časy, kdy jsem koupil Trabanta i s papírama za 100 korun.

Dneska jich moc pod 10.000 neni

0/0
22.2.2017 9:25
Foto

Z46b69y32n91ě16k 43M51e50l36i56c91h66a61r 9345667785129

až na ty gramatické chyby pěkný článek :-) v trabantu jsem strávil celé dětství :-))

+3/0
22.2.2017 8:45

L19u71b66o35š 59H19o47l10í15k 5797470222560

A v kombíku bylo mnoho lidí i počato! :)

+6/0
23.2.2017 10:34

M48a17r60t80i17n 60N38e69b46e11s42k59ý 7476970557272

V krátkém Trabantu s opěradly sklápěcími jen dopředu (do 1974) to však nešlo....

0/0
23.2.2017 17:33
Foto

R24o50m60a93n 86K48o61z15e13l 4867596843904

A kdy to bylo a jak jste si připadal před spolužáky třeba? V 90.letech tím jezdil už fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl a bylo to "auto" pro smích.

0/−4
24.2.2017 23:17

J10a63k13u38b 78S17t84a16š79e26k 4167509423724

Docela by mě zajímalo, proč se vlastně plast nepoužívá na vnější části karosérie běžně? Aspoň by to nerezlo.

+9/−1
22.2.2017 8:38

V70ě34r75a 22K21a90b82í90č38k86o28v68á 7984546540767

Asi dost hoří a taky crash testy by asi nedopadly nejlépe.

+6/0
22.2.2017 8:45

J30a10k53u78b 45S47t38a30š67e89k 4707219433334

Nehořlavost by se určitě dala pořešit – a myslím opravdu jen vnější části – blatníky, kapota...

+1/0
22.2.2017 8:46

J53a52k54u75b 90S80t37a74š48e92k 4187199343264

A krom toho si myslím, že moderní kompozity budou pevnostně srovnatelné s ocelí, viz uhlíková vlákna... Tak snad asi kvůli ceně, počítám.

+1/0
22.2.2017 8:47

M20i19l17o40s60l13a95v 15J96a62n36o33u94š54e53k 3306303713578

Tak uhlíková vlákna vás ale ve výsledku vyjdou dráž jak ten kov...

+2/0
23.2.2017 19:01

Z14d42e74n24ě33k 62D73u49b55e61c59k69ý 3367224220208

Tuším že Renault Clio má plastové blatníky.

+3/0
22.2.2017 9:30

P57a81v39e59l 40N37o48v55á90k 7491676849823

Laguna druhé generace taky

+2/0
22.2.2017 10:20

J30i28ř71í 46E60r30b82e44n 1943834776857

To měla už i první generace Espace.

+2/0
22.2.2017 13:21
Foto

J63i50ř53í 46D91v98o20ř81á43k 5945479890218

Nejenom Clio .

+4/0
22.2.2017 19:16

J27i76ř93í 28Z32ý83k93a 9879653341420

plast se používá relativně běžně. Jsou z toho části vík kufrů (Volvo, Ford ...), blatníky (Renault ...) a někde jsem i zahlédl, že z toho dělají povrchové panely dveří - nalepením na kovový rám. A samozřejmě u všech aut plastové nárazníky.

A proč se to nepoužívá častěji? Dle mého názoru je to kvůli problémům s odlišným odstínem barev na plechu a na plastu. Zejména metalických barev, kde statický náboj plechu či plastu odlišně ovlivňuje natočení třpitek v nanášeném laku.

+6/0
22.2.2017 8:52

J86a33r74o91s38l74a62v 97P61o72r76t 7859937189975

Používá se běžně , třeba nárazníky , páté dveře atd ...

+3/0
22.2.2017 8:57
Foto

M49i56c13h48a34l 80N80a34j43m52a88n 7259723986820

Plast se používá poměrně často. Například francouzské vozy. Renaulty a citroeny mají vnější části (blatníky, zadní dveře zavazadelníku, části prahů....) plastové

+4/0
22.2.2017 9:36

A97n96t26o20n58í67n 34S28e52b68e42r48a 7383478490899

A auta z karbonu to není určitá forma plastu?

0/0
22.2.2017 11:06

M98i20l33o43s47l84a26v 98J61a16n98o40u48š49e58k 3886973783748

Karbon je dražší než kov

+3/0
23.2.2017 19:02

J78a69k83u59b 39N25o37v59á79k 8910413520862

Na Citroenu mám plastové blatníky.

+1/0
22.2.2017 12:27

M92a61r88t15i49n 64N45e22b79e26s58k52ý 7686920797132

Používá.

Zeptejte se u Renaulta na přední blatníky u malých vozů.

A na korozi to nemá vliv, jsou to jen obvodové díly, které moc nereznou.

+2/0
23.2.2017 17:35

Z19d52e49n58ě71k 70H30á25j60e92k 6287192350463

Ale používá, Nissan Xtrail, BMW X5

+2/0
23.2.2017 17:44

D16i29t62a 21S46m85í59t53a49l42o43v62á 7981529355169

Mopedauta se tak vyrábějí i dnes... Třeba aixam toho na sobě má plechovýho fakt pomálu. Jen se používá laminát namísto duroplastu;-). I na dražších autech je dílů z laminátu povícero už přímo z výroby. O tuningu nemluvě.

+1/0
24.2.2017 4:43

R70a31d57e56k 70H48l90a92d24í32k 6412731541550

Plech se vám při nehodě zkroutí a absorbuje hodně energie. Plast se jen zlomi a neabsorbuje už nic.U trabanta se klidně dalo ležet na střeše a opalovat se, ale jakmile do něj něco drclo, tak plast prdnul a bylo to....

+2/0
24.2.2017 10:50

J46i35ř86í 42E19r38b88e56n 1563934526657

Málo se ví taky o tom, že Trabant byl v 50. letech vlastně prvním autem na světě s dnešní koncepcí pohonu - motor vpředu napříč, pohon přední nápravy homokinetickými klouby...

Slavný Mini Cooper přišel až po něm...

+2/−5
22.2.2017 8:26

J12i17ř25í 19S70c76h89w53a32c96h 8618784758666

Vše vepředu měl už přece nějaký předválečným Citroen.

+7/0
22.2.2017 8:31

J38i69ř96í 24Z54ý84k97a 9929953171750

7CV, 11CV, 15CV resp. Traction Avant? Ten ale neměl motor napříč

+3/0
22.2.2017 8:48
Foto

Z65b42y95n26ě23k 74M63e13l15i45c83h77a15r 9605637835109

"Výroba Trabantu 600 začala v roce 1962" - nebo se předtím vyráběl jiný Trabant?

0/0
22.2.2017 8:46

M33a48r73t17i66n 51L98a29c59o 7413486668

Trabant P50 (500 ccm)

+6/0
22.2.2017 9:17

M66a19r20t17i42n 15N43e92b36e18s32k97ý 7746700307532

a P70 , trošku větší předchůdce.

+2/0
23.2.2017 17:51

R90a90d62e89k 11D96o69l57e43ž67a97l 2909953960620

Hm. A proč to teda Trabant převzal komplet z předválečných DKW? Ostatně, ta linka byla kompletně od DKW, jen se prostě ocitla ve východním bloku.

+1/0
22.2.2017 11:49

J42i24ř45í 47E36r73b69e71n 1553294896737

DKW mělo homokinetické klouby, jo?

0/0
22.2.2017 13:27

D24u26š75a41n 94R30a55j37n67i78n58e65c 4684482623731

Pôvodnú linku rusi demontovali do poslednej skrutky a ako vojnovú trofej odviezli si ju do CCCP . A kde skončila ? Asi niekde v šrote. Veď tam prdsa píše , že auto pôvodne išlo po zeme a montéri sa plazili pod autom !

Rusi zo svojej okupačnej zony demontovali všetko čo malo cenu .

+2/0
23.2.2017 6:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.