Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Otec Trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na výrobu trabantu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R58u29d48o44l36f 34K27l14o97u52č20e50k 6860799892161

Trabant je jednoduché levné auto. Jednou jedeme z Varů a přestane táhnout, nejede. Otevřu kapotu, mrknu na zapalování a ejhle, jak u motorky. Utáhnout dva povolené šroubky kladívka a jede se dál. U dnešních autíček v takovém případě můžete solit za asistenci, odtah a servis, závada v elektronice...

+1/0
6.3.2017 17:06

J22i22ř26í 23B26o18č10e27k 6301914895783

keine Butter, keine sahne, aber hoch di rote Fahne....

+1/0
3.3.2017 8:13

K74a35r25e35l 93W67a38t76z87k22o 9386457207956

Spousta lidí haní Trabanty, ale uvědomte si že NDRáci s nimi projezdili celou Evropu a tahali za nima obytňáky. :-)

+3/−3
28.2.2017 12:02

P82e28t57r 73N75o45v70o76t11n22y 4269455382334

A to je důkaz, že je to dobré auto ?;-D;-D;-D;-D

Panebože, jak bagatelizovat tu příšernou hospodářskou trapnost tehdejšího RVHP ;-D;-D;-D

KAŽDÉ auto z NSR bylo 100 x lepší než z NDR a kdo v NDR měl auto z NSR, tak byl předmětem závisti, pokud vůbec někdo z NSR měl trabanta, tak byl pro smích ( a také popotahován kvůli emisím);-D;-D;-D

+1/0
5.3.2017 1:27

J14i23ř50í 67P95r49o26c84h 6248734407903

To je důkaz pouze toho, že jiné auto ve východním Německu nešlo koupit.

0/0
6.3.2017 14:06

K95a70r57e48l 46W80a52t48z16k86o 9106837637666

No a co, zkrátka byla taková doba. A NDRáci si dovedli poradit. :-)

0/0
6.3.2017 14:16

M74i61c83h56a39l 53S51e52d62m23í80k 3479495486471

Bez Trabantu by byla čeština ochuzena o poetické výrazy "pryskyřník pádivý" nebo "rozzuřený vysavač". ;-D

+15/−1
25.2.2017 11:39

R44a81d76e30k 37H38l82a76d26í58k 6582701751480

Teda to video o řízení trabanta vypadá strašně složitě, to bych asi nezvlád....

0/0
24.2.2017 10:52

Z56d82e96n26ě52k 86T12r14u75t34n91o52v61s88k80ý 7273183516680

že jo.... se divím, že jsem to s pouhou průmyslovkou zvládl.... ovládání je tak složité, že by to snad ani profesor nezvládl....

0/0
24.2.2017 19:02

T71o88m37a50s 23V86r27l27i78k 8867405867664

"Přitom si mě tehdejší ministr pro výrobu strojů a automobilů, Rudi Georgi, zavolal, že prý musím něco udělat s nedostatkem aut na trhu,“-"Zajiste, zruste komunismus."-mela byt ma odpoved.

+10/0
24.2.2017 1:01
Foto

J48i48r86i 87K87r94c87k58a 5661269724358

Když jsem byl malý.měli jsme doma auto zn.Horch.Řadový dvanáctiválec,kabrio,8 míst.Jezdilo to na stlačený dřevoplyn.Asi v roce 1963 skončila výroba dřevoplynu atak nebylo na co jezdit.protože to žralo 30 na 100.JK

0/0
23.2.2017 17:05

J60i65ř48í 55S35c12h71w41a52c95h 8618264958406

stačilo na to přidělat vlastní generátor dřevoplynu a jezdit na dřevěná polínka, jako za války....;-)

+4/0
23.2.2017 20:43
Foto

R77o14m98a23n 25K80o46z43e85l 4447266553654

Trabantem jsem jako malý musel jezdit, a hrůza, nikdy jsem to ani nepokládal za auto. Chápu, že konstruktér už nemohl ovlivnit, že se to vyrábělo tak dlouho a že se to ve fabrice tak odbývalo. Ve Světě motorů byla spousta článků a rad, jak to aspoň trochu autu přiblížit, když tomu v továrně moc nedali.

+3/−4
22.2.2017 18:05

A52n12t23o46n86í65n 19S70e90b65e11r82a 7553628820669

Auto které nemá karoserii z plechu před 50 roky byl geniální tah. Bežné auta vám zrezli do pěti let při intenziním používání.

Až v posledních letech se např škoda dostalal na takovou úroveň, že jsem po 10 letech schopni prodat ojetinu bez koroze karoserie. Je tam nějaká trojí ochrama. Pozink, chemie a kupa laku + metla.

+8/−1
22.2.2017 10:58

J34i33ř15í 51Z54ý18k52a 9429213591290

kupa laku? Když si to změříte, tak se dnes nanáší cirka o 50% méně laku než před nějakými 10-15lety. Po prvním šetrném umytí vypadá ten lak jak na 15 leté ojetině.

Za zvýšenou koroziodolností stojí kvalita plechů, správné svařování, kvalitnější tmely kryjící sváry a také to chemické ošetření.

A co se týče Škodovky ... v tomto zaostávala tak o 10 let za těmi nejlepšími.

+5/0
22.2.2017 11:41

E32d47a 29D61r88á25b41e80k 7759502233157

to není tloušťkou laku ale jeho "ekologickým zeleným složením", asi jako kdybyste to místo nitrobarvou natřel balakrylem...:-)

+2/0
24.2.2017 4:42

M63a23r73t52i79n 93N71e69b71e93s11k73ý 7836950327282

Ona ta nerezavějící bavlněná karoserie bez plechu je jaksi nesmysl.

Plech tam být musel na nosné části a ty se stávaly kořistí koroze stejně jako u ostatních vozů, jen to pod těmi duroplastovými panely nebylo na první pohled viditelné.

Vyřešil se problém s bavlněným odpadem a nedostatkem plechu, avšak technologie byla náročnější, než u celokovových karoserií.

Duroplast se musel přiřezávat v hranách dveří, pilovat, šroubovat, nýtovat a lepit k rámu a šroubové spoje zakrývat lištami s plastovou vložkou.

Fakt je, že panely z Duroplastu byly relativně pevné a houževnaté, dost dlouho docházelo k pružné a vratné deformaci, než panel popraskal (a dal se slepit epoxydovou pryskyřicí).

10 let s Trabantem, rozebraným na holý rám a zase složeným se nezapomíná.

+8/0
23.2.2017 17:31

J33a49n 34U30l54m 7840439296762

Kde jsou ty časy, kdy jsem koupil Trabanta i s papírama za 100 korun.

Dneska jich moc pod 10.000 neni

0/0
22.2.2017 9:25
Foto

Z59b47y68n81ě19k 12M72e61l62i43c56h53a44r 9675457875419

až na ty gramatické chyby pěkný článek :-) v trabantu jsem strávil celé dětství :-))

+3/0
22.2.2017 8:45

L94u81b23o97š 16H13o80l21í13k 5257130532320

A v kombíku bylo mnoho lidí i počato! :)

+6/0
23.2.2017 10:34

M53a21r10t89i27n 59N24e25b37e35s64k84ý 7526110497152

V krátkém Trabantu s opěradly sklápěcími jen dopředu (do 1974) to však nešlo....

0/0
23.2.2017 17:33
Foto

R34o42m30a48n 42K80o27z25e32l 4367926573814

A kdy to bylo a jak jste si připadal před spolužáky třeba? V 90.letech tím jezdil už fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl a bylo to "auto" pro smích.

0/−4
24.2.2017 23:17

J28a83k22u47b 46S16t31a87š58e24k 4447489353694

Docela by mě zajímalo, proč se vlastně plast nepoužívá na vnější části karosérie běžně? Aspoň by to nerezlo.

+9/−1
22.2.2017 8:38

V48ě91r58a 72K31a62b94í80č87k20o95v50á 7354366870527

Asi dost hoří a taky crash testy by asi nedopadly nejlépe.

+6/0
22.2.2017 8:45

J79a53k92u36b 77S21t30a46š27e40k 4107229753694

Nehořlavost by se určitě dala pořešit – a myslím opravdu jen vnější části – blatníky, kapota...

+1/0
22.2.2017 8:46

J97a84k47u10b 39S15t35a85š67e30k 4927749143684

A krom toho si myslím, že moderní kompozity budou pevnostně srovnatelné s ocelí, viz uhlíková vlákna... Tak snad asi kvůli ceně, počítám.

+1/0
22.2.2017 8:47

M53i19l37o20s66l21a96v 13J47a22n93o78u93š73e35k 3316333883548

Tak uhlíková vlákna vás ale ve výsledku vyjdou dráž jak ten kov...

+2/0
23.2.2017 19:01

Z12d51e74n56ě59k 32D28u98b69e26c82k68ý 3667244270988

Tuším že Renault Clio má plastové blatníky.

+3/0
22.2.2017 9:30

P14a45v31e28l 12N43o76v61á57k 7551366639603

Laguna druhé generace taky

+2/0
22.2.2017 10:20

J38i18ř97í 73E75r43b52e70n 1493694956497

To měla už i první generace Espace.

+2/0
22.2.2017 13:21
Foto

J21i91ř67í 26D92v91o45ř27á21k 5775749950358

Nejenom Clio .

+4/0
22.2.2017 19:16

J93i73ř43í 76Z81ý82k88a 9759373301550

plast se používá relativně běžně. Jsou z toho části vík kufrů (Volvo, Ford ...), blatníky (Renault ...) a někde jsem i zahlédl, že z toho dělají povrchové panely dveří - nalepením na kovový rám. A samozřejmě u všech aut plastové nárazníky.

A proč se to nepoužívá častěji? Dle mého názoru je to kvůli problémům s odlišným odstínem barev na plechu a na plastu. Zejména metalických barev, kde statický náboj plechu či plastu odlišně ovlivňuje natočení třpitek v nanášeném laku.

+6/0
22.2.2017 8:52

J86a29r54o32s58l82a21v 52P84o11r89t 7649117649315

Používá se běžně , třeba nárazníky , páté dveře atd ...

+3/0
22.2.2017 8:57
Foto

M61i62c30h83a55l 34N19a97j48m22a95n 7839303256730

Plast se používá poměrně často. Například francouzské vozy. Renaulty a citroeny mají vnější části (blatníky, zadní dveře zavazadelníku, části prahů....) plastové

+4/0
22.2.2017 9:36

A90n38t79o24n40í91n 12S79e25b56e55r23a 7423158190279

A auta z karbonu to není určitá forma plastu?

0/0
22.2.2017 11:06

M18i67l83o44s75l78a53v 98J40a23n37o25u51š43e51k 3286503143848

Karbon je dražší než kov

+3/0
23.2.2017 19:02

J18a87k31u26b 51N45o21v25á71k 8890423280932

Na Citroenu mám plastové blatníky.

+1/0
22.2.2017 12:27

M23a65r70t92i98n 32N56e85b61e73s35k16ý 7686700377342

Používá.

Zeptejte se u Renaulta na přední blatníky u malých vozů.

A na korozi to nemá vliv, jsou to jen obvodové díly, které moc nereznou.

+2/0
23.2.2017 17:35

Z39d70e96n92ě92k 55H27á34j65e49k 6617232820163

Ale používá, Nissan Xtrail, BMW X5

+2/0
23.2.2017 17:44

D40i90t79a 39S88m69í26t22a80l42o57v18á 7781269345329

Mopedauta se tak vyrábějí i dnes... Třeba aixam toho na sobě má plechovýho fakt pomálu. Jen se používá laminát namísto duroplastu;-). I na dražších autech je dílů z laminátu povícero už přímo z výroby. O tuningu nemluvě.

+1/0
24.2.2017 4:43

R57a88d93e90k 15H50l79a15d21í17k 6352781221680

Plech se vám při nehodě zkroutí a absorbuje hodně energie. Plast se jen zlomi a neabsorbuje už nic.U trabanta se klidně dalo ležet na střeše a opalovat se, ale jakmile do něj něco drclo, tak plast prdnul a bylo to....

+2/0
24.2.2017 10:50

J42i86ř69í 49E92r91b58e60n 1913214986167

Málo se ví taky o tom, že Trabant byl v 50. letech vlastně prvním autem na světě s dnešní koncepcí pohonu - motor vpředu napříč, pohon přední nápravy homokinetickými klouby...

Slavný Mini Cooper přišel až po něm...

+2/−5
22.2.2017 8:26

J23i17ř98í 12S49c75h53w59a37c54h 8868134938706

Vše vepředu měl už přece nějaký předválečným Citroen.

+7/0
22.2.2017 8:31

J57i92ř68í 49Z75ý33k63a 9309503451180

7CV, 11CV, 15CV resp. Traction Avant? Ten ale neměl motor napříč

+3/0
22.2.2017 8:48
Foto

Z71b12y27n33ě55k 49M27e46l55i23c34h27a18r 9225637315289

"Výroba Trabantu 600 začala v roce 1962" - nebo se předtím vyráběl jiný Trabant?

0/0
22.2.2017 8:46

M98a91r20t45i84n 71L50a22c51o 7293196818

Trabant P50 (500 ccm)

+6/0
22.2.2017 9:17

M82a67r67t80i64n 93N62e28b42e29s42k33ý 7816740707652

a P70 , trošku větší předchůdce.

+2/0
23.2.2017 17:51

R81a33d63e14k 81D50o78l31e36ž35a88l 2449593510890

Hm. A proč to teda Trabant převzal komplet z předválečných DKW? Ostatně, ta linka byla kompletně od DKW, jen se prostě ocitla ve východním bloku.

+1/0
22.2.2017 11:49

J54i63ř27í 22E92r91b92e36n 1473914646467

DKW mělo homokinetické klouby, jo?

0/0
22.2.2017 13:27

D75u37š16a63n 44R92a29j84n25i39n73e32c 4414762223271

Pôvodnú linku rusi demontovali do poslednej skrutky a ako vojnovú trofej odviezli si ju do CCCP . A kde skončila ? Asi niekde v šrote. Veď tam prdsa píše , že auto pôvodne išlo po zeme a montéri sa plazili pod autom !

Rusi zo svojej okupačnej zony demontovali všetko čo malo cenu .

+2/0
23.2.2017 6:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.