Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské fabrice v Molsheimu vyrobily do roku 1930, jich sto padesát jezdilo po českých silnicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J59i75ř28í 63K28o40c19u43r92e57k 6115114445368

A to sem taky patří! Bugatti bylo v ČR tak oblíbené, že pro něj Jaroslav Ježek složil kus muziky. A ne ledajaké!

https://www.youtube.com/watch?v=VUPiVc9ICYs

+1/0
18.3.2017 16:54

M78i16l17a53n 11V74o93s19t12r89ý 6379886634844

Tak pro ty co tu píší o bohatství první republiky tak trocha faktů.

1) Krize postihla ve třicátých letech nejhůře z Evropy právě ČSR (důsledek ekonomiky zaměřené na export).

2) Srovnání platů z doby kdy naše ekonomika nejvíce rostla (tedy druhá polovina dvacátých let) vše přepočtené na koruny (prvorepublikové) - učitel v obecné škole v Praze - 1500; v Berlíně - 3040; v New Yorku - 4960, úředník v Praze - 2000; v Berlíně 3040; v New Yorku - 4560 (docela zajímavé, že úředník v ČSR měl větší plat než učitel, v USA to bylo přesně naopak), dělník specialista v Praze 1250; v Berlíně - 2760; New York - 10800 (ano skutečně plat byl skoro 9x vyšší než v ČSR a byl vyšší než plat učitele v obecné škole nebo úředníka), plat vyučeného dělníka v Praze - 875; v Berlíně 1860; v New Yorku - 4800 (takže v USA měl v dané době nejnižší plat úředník, naproti v ČSR byl úředník placen nejlépe).

3) Srovnání nákladů ve stejné době: kg chleba Praha - 2 koruny; Berlín 3,10; New York 6,40; kg brambor Praha - 0,70; Berlín - 0,51; New York - 2,40; kg cukru Praha 6,30; Berlín 4,57; New York 4. Nájemné bylo nejvyšší v New Yorku, nejnižší v Berlíně (Praha byla uprostřed), elektřina a plyn byly nejdražší v Praze a nejlevnější v New Yorku...

Zdroj: Velké dějiny zemí Koruny české XIII., Praha 2000, ISBN 80-7185-328-3, strana 489.

+2/0
17.3.2017 12:39

T83o18m35a69s 62S28l51o81v29a46k 8577689117808

Je dobre ze sa Ceskoslovensko rozpadlo - Cesko / Ceskoslovensko niektori jedinci este aj dnes povazuju za to iste.

0/−4
17.3.2017 10:28

O69n89d79ř42e54j 74M16u75s97i45l 9267135636494

To je důležitá informace. A kolik bugatek bylo tedy na Slovensku? ;-)

+5/0
17.3.2017 10:40

L72u37b35o38š 76B33ř58e84z32i41n47a 2252833950851

R^Model T 35 a na něm barva jak na modelu A 30. Jinak obdiv a palec nahoru.

R^

0/0
17.3.2017 10:10
Foto

D69r95.41m73e23d49.21d20e94n44t87. 78J17i19ř88í 53W59. 64P12o18l91l20a28k91, 76s31c84. 2676485937386

Pánové, diskutujte prosím na téma a nepoplakávejte nad vlastní a národní nemohoucností (1948 a 1968). Téma by mohlo být: proč asi p.Samohýl montuje do replik originální díly :-/?

+2/−1
17.3.2017 8:47

R89a19d89e38k 49H83o39l49í98k 1618274400936

Teď jsme rádi, že našmudlíme na 3válcovou fábii...

+1/−2
17.3.2017 5:19

J87i54ř50í 74P42e86l87n60á81ř 6865933586769

Lopata co dnes jezdí ve tříválcové fábii by tenkrát chodila pěšky. Ono těch lidí, co si vůbec mohlo dovolit si v něčem vozit zadek, zase tolik nebylo... :-P

+6/0
17.3.2017 5:27
Foto

M49i95r90o64s53l71a11v 15S97t68e27i80n48e68r 6298244123565

Nesplnitelným snem českého drobného podnikatele byla v 30- letech minulého století Aerovka 500- Cililink. Rodiny tenkrát měly zpravidla 4 - 7 dětí, auto bylo pro ně nedostupné.

Také volný čas se trávil jinak, než dnes. Můj tatínek byl vášnivý rybář, na ryby však musel na kole - ani na motorku mu nezbývalo.

Takové hobby jako Bugatti si mohl dovolit velkostatkář nebo opravdu významný průmyslník.

Jiná kategorie byli už tenkrát politici- V. I. Lenin měl Rolls Royce- potvrdil tím marxistickou poučku, že automobil je dopravní prostředek dělnické třídy, která jej používá prostřednictvím volených zástupců.

Němečtí socialisté upředňostňovali Mercedes a Horch.

Takže si ani tu Masarykovu republiku zase tak růžově nepředstavujte, bídy i bohatství bylo dost a mezitím se žilo daleko skromněji, než dnes.

+10/0
17.3.2017 8:34

M73i79c34h13a32l 80S19t34e60h15l77í17k 9314951781719

Za vaši neschopnost tady někdo opravdu nemůže

0/0
18.3.2017 8:47

R44u42d58o44l18f 54R38u87b88e84š 3329925931274

Ano, byli jsme tenkrát bohatá země, než nás vykradli rusové a komunisti. A než se tu rozlezlo zlodějské papalášstvo.

+17/0
17.3.2017 0:35
Foto

M67i46r78o40s29l77a52v 45S73t20e54i28n20e94r 6378894473315

Za první republiky byla viditelná vrstva keťasů- válečných zbohatlíků, kteří si stavěli luxusní vily, dnes obdivované jako architektonické klenoty. U nás v Jihlavě byla u městského nádraží celá čtvrť, zvaná "Na Keťásku".

Kdo měl za války C & K zakázky, měl zdroj potravin, vydělal majlont, odíral své zaměstnance i erár.

+7/0
17.3.2017 8:39

M12i76l34a86n 64V67o48s28t51r45ý 6239476574254

Většina toho co se o ekonomice ČSR říká je spíše legenda (šlo by srovnat s tím jak se za bolševika dívali na husitské období)... ve dvacátých letech kdy naše ekonomika šlapala na maximum (třicátá léta nás naopak díky krizi postihla nejhůře z celé Evropy) byl průměrný plat v ČSR 2x nižší než v Německu, přičemž ceny (energie, potraviny) byly stejné a nebo i vyšší...

+1/0
17.3.2017 12:43

P40a43v47e40l 38R90e75z10n28i98c68e47k 3885884444432

proste podobne jako dnes :)

0/0
17.3.2017 14:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.