Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické jaro, vždyť se zde začala vyrábět do té doby nejvýkonnější tatra. Když si trošku zapřeháníme, tak v té době jí žádný jiný náklaďák stejné kategorie z celého širého světa nesahal ani po nápravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81a79r34o62s78l75a60v 74N89o13v82á59k 1175630680527

Nejlepší je ten závěr: "Armáda ČR se rozloučila s posledními raketomety v roce 2010 a v současné době žádnými zbraňovými systémy této kategorie nedisponuje. "

0/0
16.5.2017 20:27

J77o59z88e97f 16B41e85v76i94l96a61q77u72a 9395269181641

Pekný článok...len mi prišlo trochu smutno z toho, koľko podnikov jednoducho "zaniklo" ...len preto, že mali dočinenia s vojenskou výrobou.:-/

P.S.:Moja najobľúbenejšia Tatrovka bola "kačena" - Tatra 805 v sanitnej úprave pre armádu;-D...lebo mala kachle na tuhé palivo!R^ A to bolo na "cvičáku" k nezaplateniu!!V;-D

0/0
12.4.2017 7:09

J12a21r61o58s62l90a82v 72P55u19m83p78a 6627830631309

Byl jsem na vojně v Klecanech. Dole u Vltavy byl lom. kde se těžil a zpracovával kámen. Z lomu byla cesta do Klecan hodně do kopce a vedla kolem konce kasáren. To kamení vozily Tatry 111 a později Tatry 138. Občas jsme je stopli a svezli nás. Byla to báječná vozidla a ten zvuk s plným nákladem. Na to se nedá zapomenout..

0/0
10.4.2017 13:12

P46e76t14r 31B62a98č49a93v57č66í80k 3233828121609

A kdybyste věděli co to dokázalo s pontony! Rusáci při stavbě mostu na Dunaji čuměli jak vyorané myši!

0/0
5.4.2017 18:35

M85a73r94t14i52n 16O93l24e68š15n34ý 5605316116974

Nádherná mašina – nadčasový tvary![>-]R^

0/0
3.4.2017 18:14

S41t22e97p57a35n 62T22o86t12h 8128709675118

a která... za měl nejhezčí 813... Děda jezdil na 111 a ta byla taky úžasná ;-)

0/0
4.4.2017 7:36
Foto

K94a19r68e89l 52S58e97i14d67l 8789215230528

K tématu, probíranému v diskuzi:

"Tatra chce vzduchem chlazený motor splňující Euro 6, byla by jediná na světě"

https://www.novinky.cz/auto/433809-tatra-chce-vzduchem-chlazeny-motor-splnujici-euro-6-byla-by-jedina-na-svete.html

+1/0
31.3.2017 21:43
Foto

K61a44r25e37l 48S27e91i59d35l 8679255340768

Z článku:

"...Nový agregát by tak splňoval emisní normu Euro 6. Kopřivnická automobilka nabízela vzduchem chlazené naftové motory do emisní normy Euro 5, což byl světový unikát. Žádný jiný výrobce totiž tuto koncepci nenabízel..."

0/0
31.3.2017 21:47

M97a72r86c91e12l 80Š48e91v29č59í45k 9445173721130

Pekný článok, šikovní konštruktéri, veľmi dobré čítanie.

Len sa mi nezdá uvádzaný tlak v pneumatikách (0,8 - 4 bary). U nákladných áut býva tlak v pneumatikách uvádzaný od 5,5 do 9,5 barov.

0/0
27.3.2017 11:36

J92a72n 43F86r44i81d10r76i70c73h 6635528759513

Dneska mívají hlavně vzadu dvoumontáže, tady měla velký balóny, kde je obecne potřeba menší tlak.

+2/0
30.3.2017 18:16

J69i50ř53í 64S75c60h34m26i75d76t 5390733594425

Tak s tímhle jsem jezdil na vojně, převážně jsem vozil na přívěsu tanky T55, na tu dobu to bylo pohodlné vozidlo, posilovače, bufík, perfektní výhled z té výšky, dobrá vychytávka bylo centrální dofukování, takže defekty se řešily vždy až v klidu v kasárnách, akorát to bylo trochu hlučné, ten vzduchem chlazený 12 válec byl vlastně uprostřed kabiny i když se to snažili odhlučnit, tak s nástupcem 815 se to nedalo vůbec srovnat.

+6/0
26.3.2017 22:38
Foto

M84a79r92e41k 54C87e65r61n34y 5388896937

Tatra nezna bratra....R^

+5/0
26.3.2017 12:02

R96a95d25i27m 47P38o72l50á58š18e91k 9786403219779

Buďto z filmových záznamů těch zkoušek zmíněných v článku nebo dodatečně vytvořilo tiskové oddělení Tatrovky výborný propagační film. Je tam vidět podvozek Kolosu jak překonává ony zmíněné překážky a všelijaké kopečky a hromady nebo jak se brodí hlubokou vodou přes běžnou řeku, že je vidět jen hlava a ramena řidiče a trubka sání vzduchu k motoru a potom zdolává běžný říční břeh. Vytvořil itaky i propagační film k osobní tatře 613 nebo k nákladním tatrám 148. A docela dobré, s příslušným , na propagační filmy velice dobrým dějem.

Za socíku je občas pouštěli v kopřivnickém kině a myslím je taky pouštěli ve velkém sále tehdejší správní budovy Tatrovky (dneska správní budova úřadu Kopřivnice) pro veřejnost například učňům a studentům a podobně pro nábory zaměstnanců.

Na youtube jsem je hledal marně, možná jsem ale nepoužil správní klíčová slova.

Dneska mohou být tyto filmy snad v kopřivnickém museu. Doufám, že nejsou zničeny, byla by to velká škoda.

Bohužel po 1968 tito kreativní lid v propagačním oddělení zřejmě nesouhlasili s ruskou okupací a tak toto oddělení rozprášili. Od té doby pak Tatrovka produkovala, aspoň co je mně známo, pouze knižní ročenky a drobné předměty jako odznáčky nebo modely tatrovek.

+1/0
26.3.2017 9:13
Foto

R75o96m65a57n 69K32o67z90e90l 4807316963864

Povedené auto, i když toho hluku motoru museli mít šoféři už po několika hodinách dost. A i posilovač řízení to má, na rozdíl od V3S.

0/0
25.3.2017 10:50

L84u18d26ě25k 74P81r62o38v10a57z38n10í10k 8183821762865

Nebylo to tak hrozný, jako PV3S.

Řídil jsem Tatru813 na vojně, byl to skvělej stroj a ten zvuk motoru - opravdová síla R^;-D

+1/0
26.3.2017 20:29

J23i11ř43í 19S88c63h67m79i30d70t 5380143344455

Hlučné to bylo, když jsem z toho přešel na 815, tak jsem byl nadšený tím tichem;-) a mělo to nejen posilovač řízení, ten byl při řízení dvou náprav nezbytný, protože tohle by neutočil ani vzpěrač, ale i řazení, takže ovládání bylo na tehdejší dobu opravdu luxusní a moderní, jelikož šofér seděl před předním kolem, to bylo oproti T 148 opravdu značný posun vpřed.

0/0
26.3.2017 22:44

P26e41t85r 65B50a90č76a14v57č57í49k 3743498371569

Krásnější kravál motoru neznám! Ani Ferrari blahé paměti.

0/0
5.4.2017 18:38

M68i23c84h24a13l 67F30i63n76s94t54e58r44l53e 7209340333758

Škoda, že se z tak významné automobilky (druhá nejstarší na světě) stala dnes pouhá "montovna speciálních podvozků". Kabiny a motory odebírá od dodavatele a hranaté "monstrum á la drezína" 815-7 designéra nikdy nevidělo. Což je škoda rovněž, protože design byl kdysi jedním hlavních atributů Tatry, díky čemuž byla obdivována celým světem.

+2/−1
25.3.2017 9:15

O21n21d68ř24e52j 42Č85a20p19k52a 6841691233234

Sedmička je dělaná pro vojáky, tvar kabiny je daný tím, aby se na to dobře montoval pancíř. HEMTT je úplně stejná krabice.

+2/0
25.3.2017 22:30

B39o33h60d57a53n 89M31a77r95e76k 5195696957424

Je malý zázrak, že tato malá automobilka přežila. To co jmenujete jako negativa jsou naopak důvody, proč Tatra ještě existuje.

+3/−3
26.3.2017 15:24

M41i59c47h33a25l 98F38i25n87s54t70e51r37l91e 7589760783178

Ano přežila..., ale ne jako automobilka, kterou kdysi hrdě bývala !!!

0/0
26.3.2017 22:40

P80e40t28r 21N92i62v79n43i54c42k25ý 3902154825467

A přežila jo co? Když ne jako automobilka?

0/0
27.3.2017 8:04

M52i78c58h15a60l 53F24i84n24s44t15e86r11l61e 7389290283978

Přežila to..., jako " montovna speciálních podvozků"..., ostuda pro ty, kteří ji zakládali. A aby bylo jasno..., kritika nemíří na současné vlastníky, ale na ty minulé...a minulé... a minulé !!!

+2/0
27.3.2017 23:07

R12a87d64i23m 30P65o83l53á81š54e94k 9106953499879

Dneska automobilka přežije jen pokud dělá desetitisíce vozů a víc ročně .A taky je dokáže prodat. Prostě klasická sériová linková montáž zaměřená na to vyrobit to auto co nejlevněji.

Nebo jako kusová výrobna a montovna zaměřená na co nejlepší vyladění speciálních schopností na míru zákazníkovi.

Všechno, co je mezi tím je nestabilní kočkopes, který může dle situace přecházet v první i druhou variantu, ale taky může při oscilacích mezi první a druhou variantou podcenit předpoklady nezbytné pro dobré fungování firmy v té které variantě a padnout jako firma a značka.

A speciální parametry tatrováckého podvozku právě znemožňují v rozvinutých regionech, jako je Evropa, mít dostatečně velký trh pro první variantu, tam jsou třeba hlavně silniční náklaďáky a na to se klasický tatrovácký podvozek nehodí. A jinde v málo rozvinutých zemích, kde by se výhody tatrováckého podvozku uplatnily, zase nemá Tatrovka dostatečnou obchodní sílu, aby tolik vozů uplatnila, na tom musí, pokud všechno půjde dobře, ještě hezkých pár let pracovat.

0/0
29.3.2017 6:09

M15i84c23h98a71l 27F62i66n55s14t75e87r75l77e 7809250233958

OK, na tom se shodneme. Nicméně tato bývalá automobilka druhá, založená na světě, trpí svojí minulostí, tedy historií - bohatou historií !!! Mně jde o to, aby bylo už konečně přiznáno oficiálně, že statut automobilky ztratila. Ano, montují se zde dnes už konečně i prodejné kousky, ale jen díky pouze jedné ze tří hlavních součástí celkového výrobku, vyráběných zde. Zbytek jsou nemalé součásti nákladního automobilu bohužel do současnosti dodávané jiným nefiremním subjektem (natožto, ne domácím) .

Jinými slovy, pokud se výroba a vývoj (!!!) ztenčí na třetinovou produkci - myšleno pouze podvozky - nejde bohužel již o automobilku v pravém slova smyslu, ale pouze o "montovnu speciálních podvozků" . A opakuji, jde mi pouze jen o to, aby se uváděla přesná terminologie... !!!

0/−1
29.3.2017 22:34

M92i12l93a80n 39N58ě91m30e17c 1705690886246

Doteď si pamatuju, jak mě jako kluka ty oranžový potvory fascinovaly. Nejúžasnější náklaďák, co byl k vidění. Ani zápaďácký kamiony s michelinama na střeše na tohle neměly :)

+11/0
24.3.2017 20:54

L48u64d97ě95k 76P25r29o56v80a48z31n19í19k 8533771182755

Oranžová potvora funěla, jako tahač podvalníků. Ale ta naše vojenská olivově zelená, když shodila ponton, tak lítala rychleji než leckterý osobák ;-). Ten parádní pocit z řízení toho monstra mi trošku nahrazoval dvouletou ztrátu svobody...

0/0
26.3.2017 20:33

L11u38c80i13a13n 46P92a34p55a64z16i51a20n 5914967651885

Krásné socialistické auto, které mělo respekt u NATO!

+7/−3
24.3.2017 19:00

J37a32n 76S81e14m10i93k 4484217632729

US Army je pouzivala roku 1991 v poustni bouri

(Dodali je Nemci jako pomoc ze stavu byvale armady NDR)

..takze nejen respekt

+6/0
24.3.2017 21:34

J71a29n 14S24e21m41i69k 4404187202459

...fotky tater 813 z poustni boure u US army pro fajnsmekry:

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=97178&page=1

+5/0
24.3.2017 21:35

F28r15a70n31t59i22s15e70k 56C33e53l30i26k54o41v93s96k38y 9869633907

obrazky pekne, akorat s malym detailem-tatru 813 na nich nenajdete

+1/0
25.3.2017 1:53
Foto

K82a30r62e35l 60S91e39i77d31l 8659575780908

Zdá se mi, že je tam 813 tahač zezadu.

0/0
29.3.2017 15:32

F13r71a20n81t49i81s43e50k 17C48e27l98i86k68o79v47s72k11y 9309563537

moc 813 na fotkach v odkazu nevidim

tady alespon nejake

http://img.photobucket.com/albums/v147/s.stransky/2U.jpg

0/0
25.3.2017 2:53

R45a84d18i94m 98P30o74l91á34š67e94k 9506343509689

Nejen USa Army, tehdy si vyžádali podporu našich chemiků, protože naše armáda měla určitý věhlas a ti tam byli s Tatrovkami.

0/0
25.3.2017 10:02

J82a24r87o15s29l49a74v 80N44o36v72á32k 1595400580637

V operaci Pouštní bouře čuměli Američané jako puky i na vzduchem chlazené PV3S. "Véeska" si totiž v průchodnosti terénem nezadá s tankem, kudy projede tank, tudy ona také. A co teprve, když v noci přišel mráz a Ami zaveleli "vypustit chladiče". A ráno pak řešili, kde seženou hektolitr vody do svých obr příšer. Naši měli ve všem, co bylo vodou chlazené nemrznoucí směs a Tatry a PV3S vodu nepotřebovaly. :-)

0/0
16.5.2017 20:36

D36u32š47a67n 86Č11e85č50i61l 1685584811800

Jo, jo tahle Tatra se nedala přehlédnout, a hlavně přeslechnout ten zvuk motoru byl nádherný a hlavně při nastartování dala každému v okolí vědět že to není žádnej drobek. Jo dělali jsme výborné nákladní auta do terénu např. praga V3S ta vyjela úplně všechno. Při pohledu na fotky 813 si vzpomenu na ten její zvuk.

+6/0
24.3.2017 16:36

I32v57a61n 27B20u63b57l23a 3252365135694

Ten motor byl přeplňovaný dvanáctiválec. Stejný byl v motoráčku M 240.0 na železnici. Hrozný žrout nafty a pro dráhu výkon nic moc. Ale zněl pěkně a nic nepotřeboval.

+1/0
24.3.2017 19:39

J13o73s68e36f 96M25i60k74i13n 5683284865824

Nebyl přeplňovaný

0/0
25.3.2017 18:22
Foto

R81o81m37a47n 53K60o90z92e98l 4227786203144

Nebyl přeplňovaný, přeplňované motory měly Tatry až od půlky 80.let. Byl to motor, který vycházel z motoru Tatry 138, jen měl přidané 4 válce, proto měl skoro stejný ječivý zvuk jako Tatra 138.

0/0
26.3.2017 3:05

V49á76c10l50a20v 94M43a97l82ý 3374278234639

Proč by vycházel motor z Tatry 138, s 12v měla Tatra zkušenosti už od roku 1943 v T111, montoval se i za války dokonce jako 18 válec do tanku. Je to stavebnice 4,6,8,12,18.

+1/0
26.3.2017 9:38

R53a96d17i77m 62P38o74l44á37š81e30k 9746713749229

To je pravda, válce a spousta dalších dílů byla na všechny motory, aspoň v 80 letech v době T815, úplně stejná.

Rozdíly byly logicky v klikovce, motorové skříni a potom hlavně v příslušenství motoru, alternátoru, kompresoru podle toho, jaký výkon potřebovalo autro, olejovém hospodářství, pro vojáky a civily díly v jiné barvě, vojáci v khaki, civil v podvozkové tehdy černé....

0/0
29.3.2017 7:19

M76a13r60t88i25n 92B74ř83e73z61i57n33a 8538835980532

Jo jo, Tatra nezná bratra. "Na přechodu pro chodce, Tatra drtí důchodce.Důchodci se v krvi válí, Tatra ale nezahálí.":-)

+3/0
24.3.2017 16:23

J19a33n 88S17e93m85i31k 4584507452689

Mrtvy hroby?

0/0
24.3.2017 16:25

P21e93t79r 74S48v30o30b31o79d75a 9385977704770

"cerny brejle, bila hul, dedek frajer neuhnul" ;-)

+2/0
24.3.2017 22:01

J22i42n26d14ř15i30c60h 38Š37k20o51p81e66k 4285901810125

Nejhezčí Tatra, která se kdy dělala

+1/0
24.3.2017 16:03

M48a79r33e63k 88M93i85c19k12a 3323625284779

Musím uznat, že Tatry jsou fakt pěkný a jsem rád, že se Tatře opět daří. :-)

+11/0
24.3.2017 15:19

F80r35a28n39t80i53š15e53k 44K24o18c82o66u68r33e65k 6620123407979

Tatra to je stroj, úžasné síly zdroj ;-):-)

+2/0
24.3.2017 13:06

J73a88n 28K46o24z33á47k 2396943127971

A hlavně nezapomenout na War Rig z nového Šíleného Maxe - hádejte, na čem je postavený :-)

+4/0
24.3.2017 13:01

J96a19r59o39m26i63r 37F47a47r75e57k 4132643257

815....

+1/0
24.3.2017 13:02

H79o32n34z61a 52T48a30r 3329302144912

http://madmax.wikia.com/wiki/Tatra_T815_%22The_War_Rig%22

0/0
24.3.2017 23:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.