Diskuze

Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Příběh těžké Tatry 813

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické jaro, vždyť se zde začala vyrábět do té doby nejvýkonnější tatra. Když si trošku zapřeháníme, tak v té době jí žádný jiný náklaďák stejné kategorie z celého širého světa nesahal ani po nápravy.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Nejlepší je ten závěr: "Armáda ČR se rozloučila s posledními raketomety v roce 2010 a v současné době žádnými zbraňovými systémy této kategorie nedisponuje. "

0 0
možnosti

Pekný článok...len mi prišlo trochu smutno z toho, koľko podnikov jednoducho "zaniklo" ...len preto, že mali dočinenia s vojenskou výrobou.:-/

P.S.:Moja najobľúbenejšia Tatrovka bola "kačena" - Tatra 805 v sanitnej úprave pre armádu;-D...lebo mala kachle na tuhé palivo!R^ A to bolo na "cvičáku" k nezaplateniu!!V;-D

0 0
možnosti

Byl jsem na vojně v Klecanech. Dole u Vltavy byl lom. kde se těžil a zpracovával kámen. Z lomu byla cesta do Klecan hodně do kopce a vedla kolem konce kasáren. To kamení vozily Tatry 111 a později Tatry 138. Občas jsme je stopli a svezli nás. Byla to báječná vozidla a ten zvuk s plným nákladem. Na to se nedá zapomenout..

0 0
možnosti

A kdybyste věděli co to dokázalo s pontony! Rusáci při stavbě mostu na Dunaji čuměli jak vyorané myši!

0 0
možnosti

Nádherná mašina – nadčasový tvary![>-]R^

0 0
možnosti

a která... za měl nejhezčí 813... Děda jezdil na 111 a ta byla taky úžasná ;-)

0 0
možnosti
Foto

K63a90r57e21l 82S29e64i97d19l

31. 3. 2017 21:43

K tématu, probíranému v diskuzi:

"Tatra chce vzduchem chlazený motor splňující Euro 6, byla by jediná na světě"

https://www.novinky.cz/auto/433809-tatra-chce-vzduchem-chlazeny-motor-splnujici-euro-6-byla-by-jedina-na-svete.html

1 0
možnosti
Foto

K68a89r25e57l 50S44e22i39d50l

31. 3. 2017 21:47

Z článku:

"...Nový agregát by tak splňoval emisní normu Euro 6. Kopřivnická automobilka nabízela vzduchem chlazené naftové motory do emisní normy Euro 5, což byl světový unikát. Žádný jiný výrobce totiž tuto koncepci nenabízel..."

0 0
možnosti

Pekný článok, šikovní konštruktéri, veľmi dobré čítanie.

Len sa mi nezdá uvádzaný tlak v pneumatikách (0,8 - 4 bary). U nákladných áut býva tlak v pneumatikách uvádzaný od 5,5 do 9,5 barov.

0 0
možnosti

Dneska mívají hlavně vzadu dvoumontáže, tady měla velký balóny, kde je obecne potřeba menší tlak.

2 0
možnosti

Tak s tímhle jsem jezdil na vojně, převážně jsem vozil na přívěsu tanky T55, na tu dobu to bylo pohodlné vozidlo, posilovače, bufík, perfektní výhled z té výšky, dobrá vychytávka bylo centrální dofukování, takže defekty se řešily vždy až v klidu v kasárnách, akorát to bylo trochu hlučné, ten vzduchem chlazený 12 válec byl vlastně uprostřed kabiny i když se to snažili odhlučnit, tak s nástupcem 815 se to nedalo vůbec srovnat.

6 0
možnosti
Foto

M57a34r76e83k 32C46e45r49n75y

26. 3. 2017 12:02

Tatra nezna bratra....R^

5 0
možnosti

Buďto z filmových záznamů těch zkoušek zmíněných v článku nebo dodatečně vytvořilo tiskové oddělení Tatrovky výborný propagační film. Je tam vidět podvozek Kolosu jak překonává ony zmíněné překážky a všelijaké kopečky a hromady nebo jak se brodí hlubokou vodou přes běžnou řeku, že je vidět jen hlava a ramena řidiče a trubka sání vzduchu k motoru a potom zdolává běžný říční břeh. Vytvořil itaky i propagační film k osobní tatře 613 nebo k nákladním tatrám 148. A docela dobré, s příslušným , na propagační filmy velice dobrým dějem.

Za socíku je občas pouštěli v kopřivnickém kině a myslím je taky pouštěli ve velkém sále tehdejší správní budovy Tatrovky (dneska správní budova úřadu Kopřivnice) pro veřejnost například učňům a studentům a podobně pro nábory zaměstnanců.

Na youtube jsem je hledal marně, možná jsem ale nepoužil správní klíčová slova.

Dneska mohou být tyto filmy snad v kopřivnickém museu. Doufám, že nejsou zničeny, byla by to velká škoda.

Bohužel po 1968 tito kreativní lid v propagačním oddělení zřejmě nesouhlasili s ruskou okupací a tak toto oddělení rozprášili. Od té doby pak Tatrovka produkovala, aspoň co je mně známo, pouze knižní ročenky a drobné předměty jako odznáčky nebo modely tatrovek.

1 0
možnosti