Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tatra táhla Ruslana plného tater. Příběh unikátního letištního siláka

Ruzyňské letiště letos slaví 80 let od svého otevření. Pokud mluvíme o technice, tak na letišti nepotkáme pouze letadla, ale také techniku pozemní. Mezi nejzajímavější kategorii automobilní techniky patří speciální letištní tahače. Jedním z nich byla i Tatra 815 TPL.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P95a41t31r88i31k 20E92g39e54r 2898220859761

Trochu zvláštní pozvánka do muzea v Moravskoslezském kraji to by se více hodilo k výročí letiště Mošnov. Raději pojedu do Kbel se podívat kde je také letecké muzeum a bezplatné vstupné.

0/−1
13.5.2017 19:50
Foto

J20i13ř38í 50D72v81o25ř32á55k 5705679790388

Jen pro úplnost.Tak na rovném asfaltu není problém pro normálního chlapa utlačit 8.tunový náklaďák.Ruslan větší váha, větší kola, menší valivý odpor.Není to za tak zvláštní, unikátní.

0/−1
9.5.2017 18:24

M50i73l57o45s89l34a68v 87P96r95o45c89h90a68z17k50a 7144938156368

Ano Jirko, vůbec by to nikoho nenapadlo, že na rovné betonové ploše (asfalt máš na silnicích, pro úplnost) je to lehčí, než v trávě do kopce, vlastně tam mohli dát tebe s lasem a mohl jsi to tam přetahovat.

+8/0
10.5.2017 13:36
Foto

M25i64c69h38a65l 82N44a50j84m35a72n 7519603806450

Jen pro úplnost, druhý český výrobce náklaďáků měl podobný LIAZ TSL - také nízký,ale nebyl určený pro tak těžká letadla.

+3/0
9.5.2017 11:01

A44r92n63o65š52t 96P79á23t66e47k 4597136735737

Kde je pan Tau? :)

0/0
9.5.2017 10:53

J27a61n 64K41a63l72a79b44z90a 6622551828839

Jo, to ještě bylo Československo, skutečná průmyslová země, schopna vyvíjet a produkovat vysoce kvalitní vlastní výrobky.....

A dnes? Bez dovozu všeho bychom pomřeli hladem.....

+10/−16
9.5.2017 10:32
Foto

M33i54c84h19a54l 33N23a85j48m50a18n 7569123976310

Jo jo, proto se před rokem 89 dovážely ze západu za těžké prachy tahače FAUN pro těžké náklady :-P.

+10/−2
9.5.2017 10:37

R78o61m18a69n 33P33o69l41á86č86e10k 5116529405

To je otázka. Když se podíváte co všechno jsme byli schopni vyrobit tak si myslím, že Honza má pravdu...

I ČKD dokázalo vyrobit super stroje. Viz souprava metra R1 a nebo nástupci tramvají T3... Karosa zase dokázala udělat výborný kloubový autobus...

Jenom to shořelo, že nebyl prostor to dohnat do sériové výroby kvůli závazkům, které byly naslibované a taky materiálu...

+3/0
9.5.2017 10:57

V18o81k68o43u55n 68V80l38a14d78i59m86i77r 8212568849618

Ano, na ceskoslovenske pomery to byly super stroje. Ovsem za temi zapadnimi ponekud pokulhavaly. V osmdesatych letech se zu po zapadoevropskejch metropolich prohanely nizkopodlazni tramvaje i autobusy. Ty autobusy nekourily jako ty karosy a olej z nich take netekl.

+4/−2
9.5.2017 12:43

A73d58a65m 39Ž53í84d59e59k 8925902675973

To je sice pravda, ale to vše je problém motoru, ne smutného vozu

0/0
9.5.2017 13:19

R18o53m79a81n 77K66r80a73t10o43c27h92v74í81l 6586817546224

Motor byl také český.

0/0
9.5.2017 16:03

J22i56ř35í 22E51r45b23e86n 1323314196507

V osmdesátých letech jsem v SRN neměl tu čest vidět nízkopodlažní MHD stroje ani náhodou. Jezdily tam podivné mercedesy a MANy, proti kterým byly Karosy řady Š11 i 730 designérskými skvosty. Dálkové SETRY taky nezapřely svůj původ v 60. a 70. letech.

Mimochodem když Karosu kupoval Renault, chtěli Frantíci okamžitě zrušit výrobu 730 a místo ní montovat obstarožní francouzské typy s motorem pod podlahou. Dalo hodně práce jim to vymluvit.

+8/−1
9.5.2017 17:07

J63a11n 81V29a59l98o76u19c21h 6392827838280

Nástupci tramvají T3? I když prototypy T5 vyjely r. 1972, o 10 let později musel být zrušen zákaz pořizování nových T3 (vydaný 1976 kvůli nehospodárné elektrovýzbroji), sériově byl typ KT8 (protože soudruzi "prozíravě" začali nejsložitějším typem) dodáván od r. 1989 (přičemž slovník mechaniků oněch "šťastných" DP, kteří je zprovozňovali, je nepublikovatelný) a krátká verze T6 chodila od r. 1994 ("pouhých" 22 let po té, co prototyp zamýšleného následovníka T3 poprvé vyjel), tedy v době, kdy už "zaostalý západ" běžně produkoval nízkopodlažní vozy, pčičemž Praha se T6 už masově zbavuje...

0/0
9.5.2017 17:53
Foto

J56i65ř89í 56D94v13o15ř47á79k 5445419850668

Co jsme dokázaly vyrobit ? Třeba v segmentu nákladních a i osobních aut, motorek jsme stále těžily s padesátých let. A ve velké části to mělo základ v předválečných, možná válečných konstrukcích.Před válkou se tady vyráběly náklaďáky, které měly třeba mechanické centrální mazání, brzdové samostavy,..... . A podívej se třeba na licenčně vyráběnou Avii. Na přední nápravě spousty maznic, na brzdách ruční excentry. Před každou technickou totální generálka minimálně přední nápravy, brzd,.........

+2/0
9.5.2017 18:33

P18e65t94r 54N44ě71m32e45č42e44k 1722244822803

Jane Koblazo, vzal jste si léky?

+2/−6
9.5.2017 11:41

J72a43n 81K39a72l17a64b85z54a 6662911298269

No od Vás to sedí;-D, ani neumíte opsat přímení;-DR^. To chce klid

+7/−2
9.5.2017 11:49

J70i70n29d68ř95i61c51h 42M81i63t75t67e59r 6474845211916

To nedává smysl, co píšete . Když něco chcete dovážet, musíte platit v konvertibilní měně. Abyste ji získal, musíte i něco vyvážet jinak to nejde. A tvrdá měna byla za komoušů největší problém. Za ty šunty co vyráběli ji na Západě nezískali. Proto tady nic z dovozu nebyl , ani léky. Takže se vzpamatujte.

+5/−1
9.5.2017 13:35

T75o72m24á40š 71V64l49a71s34á30k 4804639989126

Fotka č.5 je super. Takové správné retro.

0/0
9.5.2017 10:12

M35a27r10e61k 26K72l48u20f71a 3508974184666

Vzpomínám si, že při uvedení tohoto tahače vyšel o TPL článek v časopisu Motor a tam se psalo, že vzhledem k okolnostem (nasazení TPL právě při příletu Ruslana), byl ten první tahač pokřtěn symbolicky jménem Ludmila. Dokonce takový byl i titul toho článku = Ruslan a Ludmila. To jen pro doplnění, v článku jsem to nenašel.

+6/0
9.5.2017 8:53

J24i78ř34í 31E53r92b77e93n 1773884546157

Tenhle titulek si taky pamatuju.

+1/0
9.5.2017 9:34

D30a57n43i75e80l 87K42r79o38n57e66r 7974314226727

Dodejme, ze ta Tatra s tim byla schopna jet pouze rovne. Zpocatku mel Ruslan po pristani vyosena kola a kdyz do toho Tatru zaprahli, zacaly se ji na betonu protacet kola...Tak vzali druhy tahac, Ruslan popotahli, aby srovnali kola, a az pak ho ta Tatra tahla sama.

+2/0
9.5.2017 8:44

Z80d14e31n25ě31k 15H50r69u46b13ý 5765868841146

Že to utáhne 400 tun mě nepřekvapuje, ale že to vydrží ta přední noha jo. Když jsem byl kluk, tak u mých modelů se přední podvozková noha vždycky ulomila jako první ;-)

+22/0
9.5.2017 8:24

R34o46m72a94n 40K67r39a72t39o83c17h28v78í18l 6566807136184

Chápu....

0/0
9.5.2017 8:47

P79e22t73r 71P61r66u49s 7637595209392

To chtelo slabsiho anglicaka na tahani.

+2/0
9.5.2017 10:41

J97a92n 12M37a55l91ý 1845719664628

To je tím, že jste měl špatný přistávací úhel. Znám to ze svých dětských let.

+2/0
9.5.2017 10:41

L81u98k50á29š 23B96a51j95g93a88r 3433934958742

Super článek :)

0/0
9.5.2017 7:49

V21á42c71l78a33v 40H80o56s98c73h 8466818782721

A co se používá teď?

+4/0
9.5.2017 6:26

R86o32m83a23n 49K36r79a70t53o57c63h24v52í69l 6706767456124

Speciální letištní tahače.

0/0
9.5.2017 7:07

T28o90m94á82š 23H61r41u85b15ý 6822355145477

Jaké?

0/0
9.5.2017 7:10

R44o34m64a72n 19K74r93a67t25o13c66h83v17í63l 6796707196794

http://www.planes.cz/cs/photo/1221150/a380-861-a6-eoq-emirates-uae-ek-praha-ruzyne-prg-lkpr

+1/0
9.5.2017 8:46

O63n70d27ř90e83j 88Č73a70p52k37a 6431521543654

S tyčí tenhle http://www.planes.cz/cs/photo/1038325/b747-409f-scd-b-18715-china-airlines-cal-ci-praha-ruzyne-prg-lkpr

Bez tyče tenhle http://www.planes.cz/cs/photo/1078672/a320-214-ec-hdn-iberia-ibe-ib-praha-ruzyne-prg-lkpr

S tím bez tyče se líp pracuje, je lehčí (jako zátěž využívá přímo to letadlo, žádné závaží vozit nemusí) a vytlačení je rychlejší. Ale zvládne jen běžně používaná letadla. Tahač s tyčí pohne s čímkoliv, včetně různých nákladních speciálů se zdvojeným příďovým podvozkem nebo třeba B-52. Maximálně je potřeba dovézt spojovací tyč pro to konkrétní letadlo.

+1/0
9.5.2017 13:13
Foto

M16i23c39h59a78l 59N94a81j76m86a24n 7339213746580

Tažení na tyči se v Praze na letišti využívá minimálně. Nyní se používají tahače, které se upínají přímo za přední podvozek letadla. V praze využívají převážně tahače Douglas Tugmaster, pro malá letadla pak traktory a téměř sériové silniční tahače.

+2/0
9.5.2017 7:11

J80a69k75u35b 29Š63a85f56a59n44d90a 7125667471601

No tak ta tyč se také upíná přímo na přední podvozek....

Nové tahače mají vzadu nezávislá kola, celý podvozek je rozdvojen. Najede k přednímu kolu letadla tak, že se kola letadla nacházejí mezi koly tahače (jak podélně tak příčně) a tahač pomocí hydrauliky přední podvozek zvedne. Letadlo tak vlastně tahá přímo za kola (pneumatiky).

0/0
9.5.2017 9:41

Z24d69e46n60ě69k 77W14e11r21n24h96a85r83t 6137665712238

No a hlavně se tím výrazně zlepší trakce, to letadlo částečně zatěžuje kola tahače a ten tedy může být výrazně lehčí.

0/0
9.5.2017 10:07
Foto

M24i89c81h60a18l 33N89a79j58m62a93n 7679763916570

Neví mza co jiného by jste chtěl letadlo tahat, než za přední podvozek....

Tahače letadel se dělí na dvě skupiny 1. tahače ojové (používají právě k tažení tyč) 2. tahače bezojové (přímos e připojují na přední podvozek letadla, případně pod něj i částečně zajíždějí).

0/0
9.5.2017 10:19

P31a62v26e76l 72J50e96ř53á79b58e61k 7371432794827

A ještě tahače burlaci.

I když tento model je již historický, byl především u řek, kde nebyl zpevněný břeh.

+2/0
9.5.2017 14:09

J88a87k31u75b 22Š83a85f51a89n78d66a 7115167821451

Napsal jste: "Nyní se používají tahače, které se upínají přímo za přední podvozek letadla."

A za co se asi dříve tahala letadla (s pomocí oje) než že se (pomocí oje) upnula k přednímu podvozku?

Jinak ono se vlastně o upnutí nejedná, ten přední podvozek tam leží vlastní vahou.

0/0
9.5.2017 15:22

V33á28c66l75a32v 66P35o93u31s25t70k19a 3320981792

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1170433294-auto-moto-revue/214562220500009/obsah/419656-tahace-na-letisti

http://technet.idnes.cz/stroje-na-letisti-0mi-/tec_technika.aspx?c=A131119_152319_tec_technika_sit

+1/0
9.5.2017 7:41

J89i20ř95í 68E74r72b91e63n 1173704786727

Jo, taky tam mohlo být napsáno, čím byly nahrazeny. :-)

Jinak pěkný a zajímavý článek.

+2/0
9.5.2017 9:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.