Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Ostravě postavili elektrosporťák, představí ho na dnech NATO

  11:16aktualizováno  11:16
Na víkendových Dnech NATO bude mít světovou premiéru elektrické sportovní kupé, který postavil vysokoškolský tým z ostravské univerzity. Dvoumístný elektrosporťák SCX čeká na homologaci, tvůrci by chtěli vytvořit více exemplářů tohoto zajímavého vozu.

Tým StudentCar, tvořený inženýry, vývojáři, studenty a odborníky z několika firem, dokončuje na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) unikátní sportovní elektromobil nazvaný SCX. Vůz bude mít premiéru při víkendových Dnech NATO na letišti v Mošnově na Novojičínsku. | foto: ČTK

Tým StudentCar, tvořený inženýry, vývojáři, studenty a odborníky z několika firem, postavil na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) unikátní sportovní elektromobil nazvaný SCX. Vůz bude mít premiéru při víkendových Dnech NATO na letišti v Mošnově na Novojičínsku. 

Skica elektrosporťáku SCX

Sportovní elektromobil vyjede z laboratoří Katedry materiálů a technologií pro automobily po čtyřletém vývoji. Nyní probíhá schvalování vozu k provozu na pozemních komunikacích.

Studentský tým spolupracoval na stavbě s odborníky ze firem EVC Group a TÜV SÜD Czech. První se specializuje na elektrický pohon, druhá má zkušenosti se schvalováním aut do provozu. Čalounění je prací ostravské renovátorské dílny Ecorra.

SCX je podle tvůrců prvním sportovním elektromobilem vyvinutým a vyrobeným v České republice, jehož výkony jsou srovnatelné se současnou světovou špičkou. Vedoucí týmu StudentCar Petr Tomčík uvedl, že jde o jedinečný projekt nejen v podmínkách Česka.

„SCX má unikátní uspořádání elektropohonu 4x4, který je tvořen čtyřmi synchronními motory řízenými čtyřmi frekvenčními měniči. Elektromotory přímo přes poloosy pohánějí kola,“ popisuje. Použitá koncepce pohonu umožňuje „vektorování točivého momentu“, což simuluje práci aktivních elektronických diferenciálů. „Zatáčky SCX projíždí bez problémů ve vysokých rychlostech s bočním přetížením více než 1 G,“ popisují vývojáři.

StudentCar SCX - maketa ve zmenšené velikosti
StudentCar SCX

Celkový výkon pohonné soustavy SCX je 220 kW. Z nuly na 100 kilometrů v hodině zrychlí nízké dvoumístné kupé za pět sekund, z nuly na 150 kilometrů za 9,25 sekundy. Podle režimu jízdy má dojezd až 180 kilometrů. Palubní údaje zobrazují dva displeje a odnímatelný tablet. Na závěr projektu se pro zájemce plánuje příprava výroby limitované edice.

Autor:






Nejčtenější

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.