Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do auta nepatří sandály ani úzké džíny

aktualizováno 
Jaké boty má řidič obout pro delší cesty v letním horku? Zdánlivě prostá otázka obvykle vyvolá jednoduchou odpověď: Přece sandály nebo lehké nazouváky. Před takovým řešením však odborníci varují. "Boty,které nejsou dobře upevněny na noze,lehce sklouznou a třeba v nejméně vhodné chvíli se zapříčí kupříkladu pod brzdovým pedálem. Řidič se ale může dostat do dramatické situace i tím, že botu bude hledat na podlaze auta," vysvětluje pracovnice zlínské zkušebny obuvi Marie Ordeltová. Za dobré řešení považuje řízení bez bot. "Kontakt holé nohy s pedálem je takřka ideální a spousta řidičů nedá na takový způsob jízdy dopustit," doplňuje Marie Ordeltová.

Nebezpečné podpatky

Pokud však motorista z jakéhokoliv důvodu nechce nebo nemůže řídit bosý, měl by do auta obout boty, které jsou pohodlné a dobře sedí na noze. Dobře vyhovují například textilní boty s nízkou podešví, které nejsou tuhé a dá se u nich snadno ohnout špice. "Pokud bota tlačí a bolí, tak odvádí řidičovu pozornost nežádoucím směrem," tvrdí Marie Ordeltová. Upozorňuje, že moderní široká podešev s sebou zase nese riziko nechtěného sešlápnutí sousedního pedálu, takže řidič může při brzdění přidávat plyn. Toto nebezpečí je zejména u menších vozů s malou vzdáleností pedálů. Obuvníci doporučují boty buď s množstvím větracích otvorů, nebo z propustného perforovaného materiálu. Ideální je useň, která dobře saje vlhkost z nohy. Problémy mohou mít ženy s botami na podpatku. "Za řízením nemají co dělat jehlové podpatky. Ty nesou podobná rizika jako nazouváky. Když už podpatky,tak širší a maximálně pět centimetrů vysoké," radí Marie Ordeltová. Podnikatelka Renata V osová z Mělníka potvrzuje: "Na obchodní jednání musím mít boty na podpatku. Proto vozím v autě tenisky a pro řízení auta se přezouvám."

Těsné kalhoty bolí

Nepohodlí a problémy mohou při delší letní cestě způsobit řidiči také těsné kalhoty. "Úzké džíny škrtí a svazují natolik, že se jen málo motoristů v klidu soustředí na řízení," míní Bořivoj Klug, šéfdesignér výrobce oděvů OP Prostějov. Souhlasí s ním i pražský specialista na žilní chirurgii Ota Schütz: "Oblečení, které kdekoliv škrtí, může vyvolat zdravotní problémy. Hrozí třeba záněty,trombózy nebo embolie." Pro neformální cesty lze podle názoru Bořivoje Kluga obléci bavlněné kalhoty širokého střihu. Do auta je vhodný zejména materiál s vysokým podílem přírodních vláken, jako je bavlna, naopak nevhodné jsou v létě stoprocentní syntetické látky. "Pokud muž musí cestovat v obleku, pak by měl řídit v košili a sako sundat," radí Bořivoj Klug. "Ženy by za volant neměly usedat v dlouhé nebo v úzké sukni. První se může zamotat do nohou, zatímco druhá může znemožnit rychlou reakci při brzdění."

Padl mýtus rukavic

Mýtem, který padl, jsou rovněž řidičské rukavice, tolik oblíbené před lety. Tvůrci automobilových interiérů je za praktické považovali v časech plastových volantů, které v upocených rukách při extrémních manévrech snadno proklouzly. Tato rizika existovala třeba u starých škodovek a žigulíků, ovšem moderní vozy mají volanty potažené speciálním materiálem nebo kůží, do nichž se pot dobře vsakuje. Autorukavice jsou v takových případech zbytečné.
Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.