Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Evropy pojedeme bez pasu, i když třeba trabantem

  20:22aktualizováno  20:22
Vstup do společné Evropy běžným motoristům, kteří zamíří mimo území republiky, žádné velké změny v prvních májových dnech nepřinese. Sjednocování v oblasti cen i různých nařízení bude probíhat další měsíce a léta.

Jednou z nejvíce zřetelných změn, kterou bude možné po vstupu Česka do Evropské unie zaregistrovat téměř okamžitě, je proměna hraničních přechodů. Namísto celních kontrol nás na přechodech čeká pouze zjištění totožnosti prováděné běžnými policisty.

K cestě do členských států unie tak bude stačit jen občanský průkaz. V případě, že nemíříte například na chorvatské pobřeží, si tedy pas můžete bez obav nechat doma.

Do členských zemí rychleji

Ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie slibuje, že se bude snažit průjezd hraničními přechody co nejvíce urychlit. „S kolegy z ostatních zemí pracujeme na systému jednoho zastavení, takže by postupně měly odpadnout zastávky na obou stranách hranice. Cílem je, aby průjezd občany členských zemí zdržoval co nejméně,“ řekla tisková mluvčí Tatiana Muselová.

Kromě pasů nebude při cestě do zemí EU potřeba ani mezinárodní řidičský průkaz. V posledních letech sice většinou nebýval příliš vyžadován, ale občas se hodil.

Nová Evropa, nové řidičáky

Jednotné řidičské průkazy

Nové uspořádání Evropy přinese i nové řidičské průkazy, jednotné pro všechny země EU. Nejvíce rozšířený papírový doklad zatavený do průhledné fólie vystřídá plastová kartička růžovomodré barvy.

Ta bude mimo jiné obsahovat digitálně vytištěnou fotografii a podpis jejího majitele. V pravém spodním rohu dokladu navíc bude umístěn proměnlivý hologram. Tyto prvky by podle ministra dopravy Milana Šimonovského měly ztížit případné padělání.

Průkazy už nebudou vydávány na neomezeně dlouhou dobu. „Nový řidičský průkaz bude z důvodu životnosti a dostatečné čitelnosti platný po dobu deseti let. Pak bude muset být vyměněn,“ vysvětlila Lenka Códlová z tiskového odboru ministerstva dopravy. Tento průkaz by se měl postupně stát jednotným dokladem všech členských států EU, čímž se výrazně usnadní především práce policie.

Nyní je totiž možné v zemích EU narazit až na 80 druhů řidičských oprávnění, po 1. květnu jejich počet vzroste přibližně ještě o dalších 50.

Čeští řidiči se nemusí obávat, že by jejich průkazy přestaly s prvním májem platit. Evropská unie slíbila, že řidičské průkazy budou platit minimálně ještě dalších deset let. Ty nejstarší však pouze do konce roku 2007. Jejich výměna proběhne zdarma. Pro padesátikorunu budou muset sáhnout pouze řidiči, kteří si oprávnění budou vyzvedávat poprvé v životě.

Do Evropy i trabantem

Připojištění do zahraničí se vyplatí

Pokud se v některé z členských zemí stanete účastníkem nehody a budete potřebovat zdravotní ošetření, nemusíte zoufat. I v případě, že nemáte cestovní připojištění, na základě mezistátní smlouvy máte nárok na bezplatné poskytnutí neodkladné péče, jež bude hrazena ze zdravotního pojištění odváděného v Česku.

„Před vycestováním je potřeba se obrátit na svoji zdravotní pojišťovnu, kde sdělíte tranzitní země a cíl vašeho pobytu a požádáte o příslušný formulář, který vyplníte a necháte si jej potvrdit. Od 1. června tento formulář nahradí Evropská karta zdravotního pojištění. Některým z těchto dokladů se pak prokážete přímo při ošetření,“ vysvětluje tiskový mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiří Suttner.

Mezinárodní smlouva o ošetření se však nevztahuje například na převoz pacienta do České republiky či na jeho finanční spoluúčast, která je v mnoha zemích Evropy běžná a může dosáhnout až několika tisíc korun. Proto je dobré zvážit, zda si nepořídit některé z cestovních pojištění nabízených většinou pojišťoven, jež na českém trhu působí.

Modré proužky na registračních značkách

Není to tak dávno, co si stovky, možná tisíce českých řidičů lepily na levou stranu registračních značek svých vozů modrý proužek s logem Evropské unie a písmeny CZ. Jako by se řidiči snažili dokázat, že už jsme "tam".

Nyní už se snažit nemusí. Ministerstvo dopravy zadalo výrobu tabulek registračních značek, u nichž už se s modrým polem počítá. "Nové série budou po vstupu do Evropské unie vyráběny jen s modrým pruhem.

Přidělovány budou až po vyčerpání zásob starých značek, nejpozději však do koce roku 2007," říká Lenka Códlová z tiskového oddělení ministerstva dopravy, podle které dolepování modrého pruhu majiteli není dovolen.

V případě, že vůz nemá registrační značku se znakem EU, je potřeba na auto umístit samolepku rozlišující značky státu, tedy všem dobře známé CZ.

Vozy hned tak levnější nebudou

Poměrně nejasná situace panuje v otázce změn cen nových vozů. Schválené snížení DPH o tři procenta na 19 procent se v konečných cenách patrně neprojeví. Prodej v posledních měsících stagnuje a prodejci vyčerpaní množstvím různých speciálních nabídek se nebudou chtít připravit o svůj už tak klesající zisk.

Otevřením hranic se navíc usnadní možnost koupě automobilu i cizincům z ostatních zemí EU, kteří vyrazí vůz koupit k českému prodejci, kde pro něj bude levnější o desítky až stovky tisíc korun. To vše hraje v neprospěch nárůstu českých cen.

Pavel Nešpor z autobazaru AAA Auto předpovídá i zvýšení cen u ojetých vozů. „Očekáváme mírný nárůst v rozmezí pěti až deseti procent, a to zejména u vozů v cenové hladině do 150 tisíc, který je vyvolaný zvýšeným zájmem, dorovnáváním cen běžných v EU a zavedením povinného ekologického poplatku,“ uvedl Petr Nešpor.

Šanci ušetřit budou mít čeští řidiči, kteří se rozhodnou koupit nový vůz v cizině. Stejné vozy lze v zemích Evropské unie koupit za různé ceny. Pokud nepočítáme státy přistupující společně s námi do EU, nejlépe lze nakoupit v Dánsku či Řecku, naopak vysoké ceny jsou ve Velké Británii, sousedním Německu či Rakousku. Zájem českých řidičů se tak pravděpodobně obrátí směrem k Polsku a Slovensku.

Rozdíl v ceně nového vozu může dosáhnout až 60 000 korun. Podle všeho není potřeba se obávat, že v případě závady na vozu, který je v záruce, budete muset k prodejci, u něhož jste vůz koupili. „Pokud je auto v záruce, samozřejmě ho u nás přijmeme,“ řekl vedoucí servisu kladenského prodejce vozů Škoda Roman Nedvěd.

Co se (ne)změní po vstupu do Evropské unie?
Patero rad:


1. Hraniční přechody zůstanou

Na hranicích bude i nadále třeba zastavit. Policisté, kteří vystřídají celníky, totiž budou kontrolovat vaši totožnost.
2.Nelepte nic na značku

Nenechte se zlákat nabídkou prodejců modrých samolepek s logem EU, určených na registrační značku vozu (dříve SPZ). Vše, co na tabulku nepatří, může policie "ocenit" pokutou. Značky s modrým pruhem se budou vyměňovat průběžně.
3.Nechte se připojistit

Neodkladné lékařské ošetření v zemích EU za vás sice uhradí vaše pojišťovna, ale platba se nemusí vztahovat na všechno. Pokud nemáte zdravotní připojištění, může se pobyt například v německé nemocnici prodražit. Cestovní připojištění se proto stále vyplatí.
4.Předpisy jsou všude jiné

Sloučení většiny evropských států zdaleka neznamená, že všude budou platit už teď stejné dopravní předpisy. Proto pokud cestujete například s malým potomkem, většina států vyžaduje za všech okolností jeho usazení do dětské autosedačky.
5.Sledujte ceny vozů v cizině

Pokud přemýšlíte o nákupu nového automobilu, vyplatí se sledovat nabídky prodejců i v ostatních státech Evropské unie. U některých vozů se dají ušetřit až desítky tisíc korun.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.