Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Paříže míří stovka nových aut. Mezi nimi dva bláznivé modely

  13:00aktualizováno  13:00
Nejdůležitější autosalon druhé poloviny letoška se otevře už zítra. Vytáhnout se chtějí hlavně francouzské automobilky, ale budou to mít těžké. Čeká se víc než stovka premiér, například VW Passat nebo BMW X3. A také dvě bláznivé kreace od Peugeotu a Citroënu.

Nával novinek bude u Peugeotu. Kromě modelu 508, do kterého vkládají velké naděje, bude hlavní hvězdou bláznivý koncept. Elektrický roadster EX1 má velmi originální architekturu. U Peugeotu si ho postavili ke 200. narozeninám značky, která začínala a dodnes vyrábí mlýnky na kávu. EX1 je jedním z nejrychlejších elektromobilů světa. Na stovku vystřelí za tři sekundy a jede až dvěstešedesátkou, bez čelního skla.

Peugeot EX1

Všechna čtyři kola bláznivého sporťáku jménem EX1 pohání elektromotory. Ještě před představením překonal několik světových rekordů ve zrychlení s pevným startem. "Za své ohromující výkony vděčí dokonalé aerodynamice, ultralehké struktuře a dvěma elektrickým motorům, které mu společně dodávají maximální výkon 250 kW (340 k)," popisuje Radka Matthey, tisková mluvčí českého zastoupení automobilky. Každý z motorů nabídce 240 newtonmetrů kroutícího momentu, které nemají s necelou tunou hmotnosti moc práce. Zásobárnou elektřiny jsou lithium-iontové baterie.

Déjà vu (francouzsky "již viděno")

Peugeotistům bude tahle bláznivina povědomá. Originální stavbou totiž EX1 připomíná předchozí koncepty Asphalte (1996) a 20Cup (2005), které ve své době vyvolaly pořádný poprask. EX1 vypadá jako tříkolka, ale vzadu jsou kola opravdu dvě. Jsou jen hodně blízko vedle sebe.

"Koncept EX1, který zdaleka není klasickým roadsterem, vychází z architektury, jejíž tvar připomíná kapku vody. Tuto představu navozuje zadní část, která se zužuje k vzájemně blízko položeným kolům," popisují tvůrci.

Peugeot EX1

Přední nápravu tvoří dvojitá trojúhelníková ramena s oddělenou těhlicí. Zadní nápravu tvoří jedno rameno spojené s centrálně zabudovaným tlumičem, který je vybaven vahadlem pro variabilní tlumení. Jednoprostorová karoserie je vyrobená z karbonového kompozitu se strukturou včelí plástve. Na výšku má pouhých 90 centimetrů, široký je jen 177 cm.

"Pilot, usazený na úrovni podlahy vozu s nataženýma nohama vůz ovládá pomocí dvou páček, což vyvolává pocity vlastní světu letadel či videoher," popisuje Matthey.

Peugeot EX1Peugeot EX1

Když EX1 překonává rekordy na okruhu, má pilot helmu povinnou, v běžném provozu prý není třeba. V případě převrácení ho chrání karbonový ochranný rám a proudící vzduch usměrňuje propracovaná aerodynamika, čelní sklo tedy mohlo zůstat jen symbolické.

Kompletní zpravodajství z pařížského autosalonu ZDE

Tričko na čtyřech kolech

Další "UFO" bude v Paříži parkovat na stánku Citroënu. Vypůjčil si pro něj jméno jiné francouzské ikony s krokodýlem ve znaku: tričkařské legendy Lacoste.

Citroën Lacoste

Pluriel nanovo

Hravý koncept Citroën Lacoste postrádá střechu a dokonce můžete jet i bez čelního skla. Jezdit se v něm dá na mnoho různých způsobů, stejně jako v Citroënu C3 Pluriel, který se nedávno odporoučel ze sériové výroby. V českém ceníku značky chyběl už několik let.

Koncept s délkou 345 cm pohání tříválcový benzinový motor a protože jsou míry podobné kolínskému Citroënu C1, spekuluje se, že některá řešení tohoto bláznivého konceptu se mohou dočkat v nové generaci nejmenšího citroënu.

Nasedání je jednoduché, přední dveře totiž neexistují. Dozadu se naskakuje a pokud potřebujete místo, složí se lavice do zavazadlového prostoru. Nastupování ulehčuje třeba odklápěcí volant.

Citroën Lacoste

Nejzajímavější je rozhodně střecha. Podél "páteře" tvořené kovovým profilem, která je i ochranným prvkem, se při nepohodě nafoukne měkká střecha.

Interiér vozu zkoncipovali tvůrci jako praktickou kabelku. Takže má hlavně spoustu odkládacích přihrádek. Jsou schované pod kraji palubní desky a v obou lavicích a zavírají se na zip. Textilní potahy a další prvky v interiéru připomínají legendární lacostovské polokošile. Kliky dveří připomínají žluté tenisáky a motiv z bílého sportu najdete i na karoserii.

Víc než stovka premiér

Letošní pařížský autosalon otevře v sobotu 2. října. Už ve čtvrtek se pochlubí novinkami médiím a odborníkům. Mezi nimi se budou potulovat i boháči, aby si nového rollse, na kterého se dělají zálusk, mohli prohlédnout v klidu bez velkého publika.

Mezi ohlášenými novinkami převládají vozy s nízkou spotřebou nebo elektromobily s nulovými emisemi. Ekologické auto představí téměř každá velká značka. Mezi elektromobily vévodí vozy pro městský provoz. Například Nissan předvede koncept městského vozu Townpod a zároveň představí elektromobil leaf, který už má nakročeno do Evropy. Stejným směrem se vydala třeba korejská Kia, která vsadila na koncept třímetrového elektromobilu do města jménem Pop.

Kia PopKia Pop

Škoda pro hlavní podzimní autosalon připravila yeti a superb kombi ve světové premiéře s novými ekologickými agregáty řady GreenLine. Hyundai uvede ve světové premiéře nový víceúčelový vůz MPV pod označením ix20, který bude vyrábět v moravských Nošovicích. Hyundai ix20 si prohlédněte ZDE

Toyota se pochlubí praktickým modelem Verso-S, který je představitelem segmentu malých MPV a tedy konkurentem Škody Roomster.

Toyota Verso-S

Pařížský autosalon se ob jeden rok střídá s přehlídkou ve Frankfurtu nad Mohanem. Dospělí zaplatí za vstup 12 eur a mládež od deseti let polovinu. Posledního návštěvníka vyženou z výstaviště u Porte de Versailles 17. října.

Tisícikilometrová cesta z Prahy do Paříže trvá autem asi deset hodin. K mání jsou ještě levné letenky, zpáteční pořídíte od nějakých tří a půl tisíce. Většina hotelů poblíž výstaviště je rezervovaná dlouho dopředu. Pokud vám nevadí cestovat za auty přes půlku Paříže, volná místa v levnějších hotelech ještě jsou.

Novinky autosalonu Paříž 2010

Seznam novinek je prozatím velmi neúplný, automobilky mění plány a některé novinky tají do posledních chvil před autosalonem. Prozatím se očekává že dorazí:

Abarth Punto Evo esseesse
Audi A7 Sportback
BMW 1 M
BMW 6 Concept
BMW X3
Bentley Continental GT
Chevrolet Cruze hatchback
Chevrolet Aveo
Chevrolet Captiva facelift
Chevrolet Orlando
Citroën C4
Citroën DS4
Citroën C4 Picasso a Grand Picasso facelift
Citroën C5 facelift
Citroën Lacoste
Ferrari SA Aperta
Ford Focus ST
Hyundai i10 facelift
Hyundai ix20
Hyundai Genesis Coupe
Honda Jazz Hybrid
Infiniti IPL G Concept
Isuzu Urban Jungle
Jaguar Concept
Kia Pop concept
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Freelander 2 facelift
Lamborghini Concept
Lotus Evora S
Lotus Evora IPS
Lotus Elite
Lotus Esprit
Mazda Mazda 2 facelift
Mercedes A E-CELL
Mercedes CLS
Mercedes CL facelift
Mini E scooter concept
Mitsubishi i-MiEV
Nissan Leaf
Nissan Townpod Concept
Nissan X-Trail facelift
Opel Opel GTC Concept
Peugeot 508
Peugeot 3008 Hybrid4
Peugeot EX1
Porsche 911 GTS
Porsche 911 Speedster
Renault DeZir
Renault Espace facelift
Renault Latitude
Renault Laguna facelift
Saab 9-3 ePower
Seat Concept
Smart e-scooter
Suzuki Kizashi Sport
Toyota iQ facelift
Toyota Verso S
Volkswagen Passat
Volvo V60


Autor:




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.