Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do tří let se každé vozidlo musí ukázat úřadu

aktualizováno 
Mnozí motoristé si ještě zcela nestačili uvědomit změny, které v silničních předpisech přinesl začátek letošního roku, a už na ně čekají další novinky. Tentokrát se týkají prakticky všech motorových vozidel v zemi a začínají se uplatňovat od 1. července letošního roku. "Jde o změny, které Českou republiku opět o kousek přibližují vyspělé Evropě, " říká Josef Pokorný, vrchní rada Ministerstva dopravy a spojů České republiky.

Veškeré změny plynou ze zákona 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně řady dalších zákonů. Motoristé se s novinkami budou setkávat průběžně už od začátku příštího týdne a nejpozději do tří let se jim nevyhne žádný majitel auta, motorky, skútru či jakéhokoliv jiného motorového vozidla.

"Povinnost, která se týká doslova každého vlastníka motorového vozidla, přinesou evidenční kontroly. Těm se nejpozději do 30. června 2004 musí podrobit vše, co s motorovým pohonem jezdí na zdejších silnicích," upřesňuje Josef Pokorný. "Ve zmíněném termínu musí vlastník uvést do souladu se skutečností čísla motoru, karoserie, předvést vozidlo příslušným úředníkům...

Důvody? Jednak vyčištění registru motorových vozidel, ve kterém jsou bohatě zastoupeny i dávno neexistující exempláře, a jednak odstranění nesouladu mezi evidencí povinně pojištěných a na druhé straně registrovaných aut."

Vozidlo dostane třetí nálepku

Podklady pro evidenční kontrolu - správné číslo motoru a karoserie a podobně - budou k dispozici z prohlídky ve stanici technické kontroly. Další, například barvu vozidla, ověří přímo při návštěvě na kontrolním pracovišti příslušný úředník. "Bude-li vše v pořádku, dostane vozidlo na registrační značku třetí nálepku - vedle dvou, které dosud potvrzovaly výsledky emisní a technické kontroly," pokračuje Josef Pokorný. "Na první pohled tedy bude zřejmé, které auto, motorka či jiné vozidlo už má evidenční kontrolu za sebou."

Civilista nahradí policistu

Začátkem roku okresní úřady převzaly od policie veškeré náležitosti kolem vydávání občanských a řidičských průkazů, stejně jako vyřizování závažnějších dopravních prohřešků spolu s případným zadržováním řidičských průkazů. Od 1. července se pracovníci okresních úřadů ujmou také kompletní agendy evidence a registrace motorových vozidel včetně schvalování úprav, výměn motorů či karoserií, přestaveb, dovozů a vůbec všeho, co s tím souvisí.

"Dopravní policie se bude věnovat už jen bezpečnosti silničního provozu," konstatuje Josef Pokorný. Motoristů se změny prakticky nedotknou. Nejčastěji budou zmíněné formality vyřizovat tam, kam dřív chodili za policejními úředníky, jen v nemnoha okresech se adresa změní.

Čísla na přání nebudou

Původně slibovanou možnost volby státní poznávací značky nový zákon nezná, a to ani za poplatek. A navíc se pojem státní poznávací značka mění v registrační značku. S novým zákonem a po poměrně krátké době rovněž padá možnost ponechat vozu jeho původní značku i po změně okresu, ve kterém je sídlo vozidla. Stejná registrační značka na vozidle nově zůstane jen při změně vlastníka v rámci a to je další novinka - kraje.

Vozidla totiž budou evidována podle nových krajů, nikoliv tedy v okresech jako dosud. "Je pravděpodobné, že tato praxe nevstoupí plně do praxe hned od 1. července, nýbrž postupně, jak budou úřady nové registrační značky dostávat. Objednané už jsou," sděluje Jan Skřivánek, rada Ministerstva dopravy a spojů České republiky.

Registrační značky nového vzoru a nové skladby písmen a čísel budou úřady postupně měnit při převodech vozidel, jinak zůstanou v platnosti dosavadní čísla, o jejichž výměnu není nutné žádat. Veškeré registrační značky i pro nákladní a speciální vozidla - budou pouze bílé s černými písmeny a čísly. Dostanou je dokonce i pracovní stroje a vůbec vše, co třeba i na nejkratší čas vyjíždí na silnice.

Značky budou mít i mopedy

Registrační značky od 1. června budou dostávat i babety a podobné mopedy, které je dosud neměly. "Kdo značku nemá, ten musí svůj stroj nejpozději do roka na příslušném úřadě doregistrovat," upozorňuje Josef Pokorný a doplňuje, že k tomu budou nezbytné doklady s technickými údaji stroje, jeho jakýsi jednoduchý technický průkaz, který každý majitel dostal při koupi.

Kdo doklad nepředloží - a není tajemstvím, že zmíněných mopedů bez dokladů je ve zdejším provozu spousta -, ten má smůlu. Bez registrační značky ho nejpozději za rok zastaví první policejní hlídka. Nové značky pro mopedy budou malé - 80 milimetrů široké a 110 milimetrů vysoké.

O vlastníkovi bude jasno

Do registru motorových vozidel a do jejich dokladů bude od 1. července zapisován vlastník, nikoliv držitel jako dosud. Novinka kromě jiného zabrání podvodům s prodejem vozidel na leasing. U vozidel, která už jsou v provozu, musí být skutečný vlastník v registru zapsán nejpozději v termínu evidenční kontroly, tedy do tří let po 1. červenci letošního roku. "Výjimkou však jsou vozidla se zástavním právem - tam musí být záležitost vlastníka vyřešena nejpozději do šesti měsíců, tedy do konce letošního roku," zdůrazňuje Josef Pokorný.

Dovézt lze jen pětiletá vozidla

Při dovozu ojetin ze zahraničí budou k provozu na zdejších silnicích schválena jen vozidla pětiletá a mladší. "Za rozhodující se přitom považuje datum jejich první registrace v cizině," uvádí Josef Pokorný. To znamená, že schváleno bude třeba i auto vyrobené před delším časem, které mohlo třeba rok či dva stát kdesi v autosalonu.

"Výjimku ze zmíněného pravidla tvoří vozidla, kterým bylo uděleno osvědčení o homologaci ve státech Evropské unie, " pokračuje Josef Pokorný. "Poznají se podle toho, že evropskou homologaci mají vyznačenou na výrobním štítku. Ten vždy obsahuje malé e, jedno - či dvoumístné číslo, hvězdičku a číslo homologace, a teprve pak následuje klasické výrobní číslo."

Evropské homologace se objevují na autech v menší míře od roku 1994, od ročníku 1996 častěji, a dnes je mají téměř všechny modely - včetně současných škodovek. Při schvalování k provozu na zdejších silnicích musí dovezená ojetina odpovídat požadavkům platným v tuzemsku v době její výroby. To znamená, že auto například ročníku výroby 1997 se bude posuzovat podle předpisů z roku 1997.

Bez STK a pojistky pohroma nebude

Doslova zděšení vyvolaly mezi motoristy nedávné zprávy o tom, že podle nového zákona jim bude z evidence automaticky vyřazeno nejen vozidlo, u kterého zaniklo pojištění odpovědnosti a do se dmi dnů pro ně nebyla sjednána nová pojistka, ale hlavně vozidlo, které nezískalo do šesti měsíců od termínu pravidelné technické prohlídky osvědčení o úspěšné prohlídce ve stanici technické a emisní kontroly.

 "Zákon hovoří o tom, že úřad dočasně vyřadí vozidlo na základě žádosti vlastníka z provozu, a to nejdéle na 12 měsíců. Ale jinak si nedovedu představit, jak v množství informací samy úřady vyhodnotí, které vozidlo nemá STK a vyřadí je," míní Jan Skřivánek. "Nicméně kdyby vozidlo přece jen bylo vyřazeno, nebude problém ho do evidence zase vrátit. Bude schvalováno a nové doklady tedy dostane podle předpisů platných v časech jeho výroby."


Úvodní písmena registračních značek vozidel podle krajů

Praha A
Středočeský S
Ústecký U
Liberecký L
Jihomoravský B
Karlovarský K
Královéhradecký H
Pardubický E
Plzeňský P
Jihočeský C
Vysočina J
Olomoucký M
Moravskoslezský T
Zlínský Z
Pramen: Ministerstvo dopravy a spojů ČR

Při převodech motorových vozidel budou úřady postupně měnit stávající státní poznávací značky. Pokud vozidlo nebude měnit majitele, zůstávají dosavadní čísla v platnosti.

Autor:


Témata: Dům roku


Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.