Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doba nejlevnějších ojetin končí, ceny mohou růst

aktualizováno 
V roce 2007 stál 290 tisíc, letos o 80 tisíc méně. Řeč je o ideálu českých rodin, mírně ojetém, tři roky starém kombíkovém Fordu Mondeo v plné výbavě. Tříletá octavia ztratila na ceně 50 tisíc, a ještě ji dostanete se silnějším motorem a bohatší výbavou. Ojetiny za dva roky ztratily třetinu ceny. Pokles se teď zastavil.

Ilustrační foto | foto: Škoda

Krize, s níž nikdo nepočítal, zamíchala cenami aut tak, že každý rok v jejím průběhu ztrácely ojetiny na českém trhu na ceně zhruba 20 až 30 tisíc korun. Dobře je to vidět na číslech z největšího českého autocentra AAA Auto, jež sbírá data ze svých 15 českých poboček, v nichž loni prodalo 27 tisíc aut. O rok dříve to bylo 35 tisíc vozů, což kopíruje vývoj celého trhu. Loni bylo v Česku registrováno 144 tisíc ojetých vozů, o rok dříve 230 tisíc.

Nejmenší propad ceny (auta r. v. 2005)
ceny v tis. Kč

vůz cena v roce 2008 2010 rozdíl
Škoda Octavia 1.9 TDi 299 229 -70
VW Golf 1.9 TDi 289 229 -60
Největší propad ceny (auta r. v. 2006)
ceny v tis. Kč
Hyundai Sonata 2.0i 319 169 -150
Honda Accord 2.0i 419 269 -150

Zdroj: AAA Auto

Letos je to podobné, prodeje ojetin nešly příliš dobře. Celorepublikově klesly zhruba o 18 procent oproti prvnímu čtvrtletí roku 2009. "Počet registrací ojetých aut za leden až duben 2010 klesl v porovnání s rokem 2008 přibližně na polovinu. Na propad cen ojetin navíc zapůsobil cenový tlak prodejců nových automobilů. Řada zákazníků si místo ojetého vozu mohla koupit nový," říká Jan Linhart z české pobočky auditorské společnosti KPMG.

Ceny klesat nebudou, naopak

Dá se čekat, že pokles ještě nějakou chvíli vydrží? Experti z autobazarů i ekonomičtí analytici si myslí, že nejlepší doba pro koupi ojetiny pomalu končí. "Spekulovat na to, že ceny ještě klesnou, je nesmysl. Čekáme, že se to zlomí v polovině roku. Hospodářská krize totiž ustupuje," říká například Jan Procházka z makléřské společnosti Cyrrus. Jedním dechem však dodává, že není důvod s nákupem spěchat.

auta výhodně

Nová, předváděcí i ojetá auta se slevou najdete na Automodul.cz

Dovozci jsou závislí na cenách v eurech. Záleží na tom, jak jsou dohodnuti s mateřskou automobilkou. A na jak dlouho dopředu mají kurz domluvený.

"Lidé ještě oživení chvíli neucítí, některé firmy budou i propouštět. A nákup auta bývá tím posledním, co se v těžké době řeší. Počítám ale, že se minimálně zastaví klesající trend cen, a to u ojetých i u nových vozů. Tam budou automobilky pokračovat v cenovém boji, momentálně si zvykly na to, že prodávají hodně aut, i když s minimálními zisky, ale zase vydělají na servisech. Dramaticky tedy nezdraží, ale drobné nárůsty nevylučuji," míní Procházka.

Ojetiny by naopak mohly začít mírně zdražovat. "Klesání cen se už nedá očekávat. Momentálně spíše stagnují a u některých modelů naopak začínají růst. Je to dáno i mírným nedostatkem kvalitních aut, způsobeným masivním poklesem dovozů ojetin ze západních zemí," vysvětluje Tomáš Svoboda, obchodní ředitel druhého největšího bazaru v ČR, Auto ESA.

Souhlasí s ním i Petr Vaněček z Áček. "Ceny jsou dlouhodobě na dně a neměly by se nijak významně měnit. Jen u některých nejžádanějších modelů mírně rostou, třeba ty výkupní u vozů Škoda s motory TDI jsou nyní v AAA až o 30 tisíc korun vyšší než na začátku roku."

kolik stoji ojetiny

Tabulky cen přehledně ZDE

Škodovky pořád táhnou

Z čísel obou největších autobazarů vyplývá, že Češi mají stále stejný vkus. První místo letos drží Škoda Fabia, druhá je octavia, felicia už z tabulek vypadla. Druhou nejoblíbenější značkou ojetin je Ford (focus a mondeo), následován značkami Volkswagen a Renault, u nějž boduje zejména model Mégane.

Podle údajů z Áček roste opět podíl aut s naftovými motory, z loňských 25 na letošních 31 procent ze všech prodaných vozů, a pozorují také zvýšení zájmu o dražší ojetiny. "Týká se to i nejvyšší kategorie s cenou nad půl milionu korun. Loni tvořily vozy dražší než 150 tisíc asi 36 procent prodejů, v roce 2010 by se mohly vrátit k 50 procentům, jak tomu bylo před krizí," míní Petr Vaněček.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.