Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda

Doba nejlevnějších ojetin končí, ceny mohou růst

  • 228
V roce 2007 stál 290 tisíc, letos o 80 tisíc méně. Řeč je o ideálu českých rodin, mírně ojetém, tři roky starém kombíkovém Fordu Mondeo v plné výbavě. Tříletá octavia ztratila na ceně 50 tisíc, a ještě ji dostanete se silnějším motorem a bohatší výbavou. Ojetiny za dva roky ztratily třetinu ceny. Pokles se teď zastavil.

Krize, s níž nikdo nepočítal, zamíchala cenami aut tak, že každý rok v jejím průběhu ztrácely ojetiny na českém trhu na ceně zhruba 20 až 30 tisíc korun. Dobře je to vidět na číslech z největšího českého autocentra AAA Auto, jež sbírá data ze svých 15 českých poboček, v nichž loni prodalo 27 tisíc aut. O rok dříve to bylo 35 tisíc vozů, což kopíruje vývoj celého trhu. Loni bylo v Česku registrováno 144 tisíc ojetých vozů, o rok dříve 230 tisíc.

Nejmenší propad ceny (auta r. v. 2005)
ceny v tis. Kč

vůz cena v roce 2008 2010 rozdíl
Škoda Octavia 1.9 TDi 299 229 -70
VW Golf 1.9 TDi 289 229 -60
Největší propad ceny (auta r. v. 2006)
ceny v tis. Kč
Hyundai Sonata 2.0i 319 169 -150
Honda Accord 2.0i 419 269 -150

Zdroj: AAA Auto

Letos je to podobné, prodeje ojetin nešly příliš dobře. Celorepublikově klesly zhruba o 18 procent oproti prvnímu čtvrtletí roku 2009. "Počet registrací ojetých aut za leden až duben 2010 klesl v porovnání s rokem 2008 přibližně na polovinu. Na propad cen ojetin navíc zapůsobil cenový tlak prodejců nových automobilů. Řada zákazníků si místo ojetého vozu mohla koupit nový," říká Jan Linhart z české pobočky auditorské společnosti KPMG.

Ceny klesat nebudou, naopak

Dá se čekat, že pokles ještě nějakou chvíli vydrží? Experti z autobazarů i ekonomičtí analytici si myslí, že nejlepší doba pro koupi ojetiny pomalu končí. "Spekulovat na to, že ceny ještě klesnou, je nesmysl. Čekáme, že se to zlomí v polovině roku. Hospodářská krize totiž ustupuje," říká například Jan Procházka z makléřské společnosti Cyrrus. Jedním dechem však dodává, že není důvod s nákupem spěchat.

auta výhodně

Nová, předváděcí i ojetá auta se slevou najdete na Automodul.cz

Dovozci jsou závislí na cenách v eurech. Záleží na tom, jak jsou dohodnuti s mateřskou automobilkou. A na jak dlouho dopředu mají kurz domluvený.

"Lidé ještě oživení chvíli neucítí, některé firmy budou i propouštět. A nákup auta bývá tím posledním, co se v těžké době řeší. Počítám ale, že se minimálně zastaví klesající trend cen, a to u ojetých i u nových vozů. Tam budou automobilky pokračovat v cenovém boji, momentálně si zvykly na to, že prodávají hodně aut, i když s minimálními zisky, ale zase vydělají na servisech. Dramaticky tedy nezdraží, ale drobné nárůsty nevylučuji," míní Procházka.

Ojetiny by naopak mohly začít mírně zdražovat. "Klesání cen se už nedá očekávat. Momentálně spíše stagnují a u některých modelů naopak začínají růst. Je to dáno i mírným nedostatkem kvalitních aut, způsobeným masivním poklesem dovozů ojetin ze západních zemí," vysvětluje Tomáš Svoboda, obchodní ředitel druhého největšího bazaru v ČR, Auto ESA.

Souhlasí s ním i Petr Vaněček z Áček. "Ceny jsou dlouhodobě na dně a neměly by se nijak významně měnit. Jen u některých nejžádanějších modelů mírně rostou, třeba ty výkupní u vozů Škoda s motory TDI jsou nyní v AAA až o 30 tisíc korun vyšší než na začátku roku."

kolik stoji ojetiny

Tabulky cen přehledně ZDE

Škodovky pořád táhnou

Z čísel obou největších autobazarů vyplývá, že Češi mají stále stejný vkus. První místo letos drží Škoda Fabia, druhá je octavia, felicia už z tabulek vypadla. Druhou nejoblíbenější značkou ojetin je Ford (focus a mondeo), následován značkami Volkswagen a Renault, u nějž boduje zejména model Mégane.

Podle údajů z Áček roste opět podíl aut s naftovými motory, z loňských 25 na letošních 31 procent ze všech prodaných vozů, a pozorují také zvýšení zájmu o dražší ojetiny. "Týká se to i nejvyšší kategorie s cenou nad půl milionu korun. Loni tvořily vozy dražší než 150 tisíc asi 36 procent prodejů, v roce 2010 by se mohly vrátit k 50 procentům, jak tomu bylo před krizí," míní Petr Vaněček.