Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dodávka pro vozíčkáře: drnčí, ale klady převažují

aktualizováno 
-
Velkým kladem Fordu Transit s ručním řízením a dálkově ovládanou zvedací plošinou je vysoký komfort při nastupování tělesně postiženého řidiče. l vozíčkář tak rázem s dodávkou zastane práci malého přepravce. Jistou dobu mu však zabere přivykání netradičnímu ovládání ruční páky brzdy a plynu, nelibě zní i drnčení konstrukce zdviže pro vozík při přejíždění městské dlažby. Ford přestavěla táborská firma API s využitím americké technologie.

Testovaný vůz je do jisté míry unikátní. I velmi těžce postiženému člověku s omezenou hybností horních i dolních končetin totiž umožní nejen bezproblémové nastupování, ale i vlastní řízení automobilu. To vše bez jakékoliv asistence. Jediným doprovodem může být dálkový ovladač, pomocí kterého vozíčkář nejdříve otevře zadní křídlové dveře, druhým zmáčknutím spustí dolů plošinu. Člověk ve vozíku vjede jako do výtahu a dalším tlačítkem pošle zdviž do prvního patra, lépe řečeno do kabiny upraveného Fordu Transit. Dodávkou pasažér projede až k sedadlu pro řidiče, na které přesedne. Pokud pojedou i další handicapovaní lidé, zastaví své vozíky na připravených kolejničkách, ke kterým se kola napevno připevní, aby cestující při jízdě setrvali v absolutním bezpečí. U plošiny je důležitá její nosnost. V testu bez problémů zvedala i dvě stovky kilogramů, a to bez jakéhokoliv skřípání. Dva metráky mohou být reálnou zátěží, protože elektrické vozíky jsou těžké. Jediný zápor malého autovýtahu představují zvuky, které se rozezní ze zadní části transitu při přejezdu nerovností. Specialitou testovaného vozu je ruční řízení. Nejvíce rozšířené oddělené ovládání brzdy a plynu (brzda pod volantem a plyn jako vnitřní věnec volantu) nahradila v testovaném transitu páka, kterou lze nazvat brzdoplynem. Tlakem ruky směrem od sebe řidič "šlape" na plyn, když naopak tlačí ruka páku k tělu, tak brzdí. Než si na systém vozíčkář zvykne, může se mu párkrát stát, že si směry splete. Místo zrychlení se dočká brzdění a naopak. Ruční řízení nebrání tomu, aby za volant kdykoliv usedl řidič bez omezené hybnosti. Kdo není zvyklý jezdit s dodávkou, ten musí počítat s tím, že první městské zatáčky občas doprovodí kontakt zadních kol s obrubníkem. Využití rozměrné kabiny transitu záleží na momentální potřebě. Bud vznikne za řidičem prostor pouze pro náklad, nebo uveze až šest lidí. Například tři vozíčkáře a tři chodící spolucestující. Výbava auta pro tělesně handicapované má svá pravidla. Samozřejmostí by měla být klimatizace, nebol mnozí postižení mají problémy s termoregulací. Chybět nesmí centrální zamykání, elektricky seřiditelná zrcátka a elektricky stahovatelná okna. Turbodieselový motor testovaného Fordu Transit zaručuje solidní zátah v nízkých otáčkách, maximální rychlost dokonce odpovídá možnostem na tuzemských dálnicích. Ojedinělá přestavba užitkového vozu dovoluje kromě běžného cestovní také možnost zaměstnání těžce tělesně postiženého člověka jako řidiče z povolání. Při přestavbách lze navíc využít i státní subvenci.

Ford Transit 2.5 TD

Výkon (kW/k) 62,5/85
Převodovka 4stupňová automatická
Pohotovostní hmotnost (kg) 1967
Maximální zatížení (kg) 683
Maximální rychlost (km/h) 129
Spotřeba paliva (1/100 km) 1) 12,3/7,8/9,5
Cena celkem i s úpravami (KČ) 830 000 (bez DPH)
Cena plošiny (Kč) od 130 000 (bez DPH)
Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.