Dodávka pro vozíčkáře: drnčí, ale klady převažují

-
Velkým kladem Fordu Transit s ručním řízením a dálkově ovládanou zvedací plošinou je vysoký komfort při nastupování tělesně postiženého řidiče. l vozíčkář tak rázem s dodávkou zastane práci malého přepravce. Jistou dobu mu však zabere přivykání netradičnímu ovládání ruční páky brzdy a plynu, nelibě zní i drnčení konstrukce zdviže pro vozík při přejíždění městské dlažby. Ford přestavěla táborská firma API s využitím americké technologie.

Testovaný vůz je do jisté míry unikátní. I velmi těžce postiženému člověku s omezenou hybností horních i dolních končetin totiž umožní nejen bezproblémové nastupování, ale i vlastní řízení automobilu. To vše bez jakékoliv asistence. Jediným doprovodem může být dálkový ovladač, pomocí kterého vozíčkář nejdříve otevře zadní křídlové dveře, druhým zmáčknutím spustí dolů plošinu. Člověk ve vozíku vjede jako do výtahu a dalším tlačítkem pošle zdviž do prvního patra, lépe řečeno do kabiny upraveného Fordu Transit. Dodávkou pasažér projede až k sedadlu pro řidiče, na které přesedne. Pokud pojedou i další handicapovaní lidé, zastaví své vozíky na připravených kolejničkách, ke kterým se kola napevno připevní, aby cestující při jízdě setrvali v absolutním bezpečí. U plošiny je důležitá její nosnost. V testu bez problémů zvedala i dvě stovky kilogramů, a to bez jakéhokoliv skřípání. Dva metráky mohou být reálnou zátěží, protože elektrické vozíky jsou těžké. Jediný zápor malého autovýtahu představují zvuky, které se rozezní ze zadní části transitu při přejezdu nerovností. Specialitou testovaného vozu je ruční řízení. Nejvíce rozšířené oddělené ovládání brzdy a plynu (brzda pod volantem a plyn jako vnitřní věnec volantu) nahradila v testovaném transitu páka, kterou lze nazvat brzdoplynem. Tlakem ruky směrem od sebe řidič "šlape" na plyn, když naopak tlačí ruka páku k tělu, tak brzdí. Než si na systém vozíčkář zvykne, může se mu párkrát stát, že si směry splete. Místo zrychlení se dočká brzdění a naopak. Ruční řízení nebrání tomu, aby za volant kdykoliv usedl řidič bez omezené hybnosti. Kdo není zvyklý jezdit s dodávkou, ten musí počítat s tím, že první městské zatáčky občas doprovodí kontakt zadních kol s obrubníkem. Využití rozměrné kabiny transitu záleží na momentální potřebě. Bud vznikne za řidičem prostor pouze pro náklad, nebo uveze až šest lidí. Například tři vozíčkáře a tři chodící spolucestující. Výbava auta pro tělesně handicapované má svá pravidla. Samozřejmostí by měla být klimatizace, nebol mnozí postižení mají problémy s termoregulací. Chybět nesmí centrální zamykání, elektricky seřiditelná zrcátka a elektricky stahovatelná okna. Turbodieselový motor testovaného Fordu Transit zaručuje solidní zátah v nízkých otáčkách, maximální rychlost dokonce odpovídá možnostem na tuzemských dálnicích. Ojedinělá přestavba užitkového vozu dovoluje kromě běžného cestovní také možnost zaměstnání těžce tělesně postiženého člověka jako řidiče z povolání. Při přestavbách lze navíc využít i státní subvenci.

Ford Transit 2.5 TD

Výkon (kW/k) 62,5/85
Převodovka 4stupňová automatická
Pohotovostní hmotnost (kg) 1967
Maximální zatížení (kg) 683
Maximální rychlost (km/h) 129
Spotřeba paliva (1/100 km) 1) 12,3/7,8/9,5
Cena celkem i s úpravami (KČ) 830 000 (bez DPH)
Cena plošiny (Kč) od 130 000 (bez DPH)