Dodge Avenger | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Dodge Avenger: Mstitel s ostře řezanou tváří

  • 19
Americké svalnaté auto (muscle car) nelze na pařížském stánku Dodge minout bez povšimnutí. Prozatím se velký sedan jménem Avenger představuje na autosalonu jako koncept. Odvážný a výrazný design uvítají milovníci "amerik" a všichni ti, pro které jsou evropská a japonská moc kulatá a nudná.

V D-segmentu dosud koncern Daimler-Chrysler nabízel poněkud nevýrazný model Dodge Stratus.

Mimoamerickým zákazníkům se zdál málo atraktivní, pro Američany byl zase příliš malý a slabý. Koncept Dodge Avenger, vystavený v Paříži, dává jasný signál, že od příštího roku se věci změní.

Hlavně na mimoamerické trhy zamíří výrazně tvarovaný model střední třídy Dodge Avenger, který nahrazuje nejen již nevyráběný stratus, ale i stejnojmenné kupé z let 1995 – 2000.

Evropa je k americké produkci tradičně vlažná, proto bylo pro samotné zástupce Chrysler Group překvapením, jak dobře trh přijal originálně tvarovaný, levný kompakt Dodge Caliber.

Agresivně tvarovaný, velkoryse konstruovaný vůz tvoří zajímavou alternativu k nudné euroasijské produkci a podle prvních prodejních výsledků se zdá, že Evropa na nový koncernový styling slyší.

Proto se v Paříži představuje koncept nového Dodge Avenger, které nahradí, zejména na mimoamerických trzích, vysloužilého stratuse. Američané opět vsadili na silný a dynamický design a pokud udrží nízkou cenu, mohlo by být zaděláno na nový hit evropského trhu.

Koncept, postavený na globální platformě JS, sdílené s Mitsubishi, je odznakovou verzí již prodávaného Chrysleru Sebring. S ním také sdílí použitou techniku – základní zážehový čtyřválec 127 kW, vyráběný v joint-venture DaimlerChrysler/Mitsubishi/Hyundai pro základní verzi ST, zážehový šestiválec 2,7 l 139 kW FFV s možností pohonu na ethanol E-85 pro ES a konečně vrcholný šestiválec 3,5 l 173 kW, nedílně spojený s šestistupňovým automatem pro špičkovou verzi R/T.

Čtyřstupňový automat lze volit i k oběma slabším motorům, speciálně pro Evropu je určený dvoulitrový turbodiesel VW 103 kW a 310 Nm, spojený s šestistupňovou manuální převodovkou, který je namontován i ve vystaveném, ďábelsky rudém pařížském avengeru.

Autosalonovému konceptu nechybí dvojitá koncovka výfuku, matně stříbrná, 19“ pětipaprsková kola a sada aerodynamických doplňků.

Jak je patrné na příkladu caliberu, nemusí se nutně jednat o nedostupné příplatkové speciality. Celosvětový prodej se chystá příští rok, bližší podrobnosti ani ceny dosud známy nejsou. Ještě před Avengerem se Evropa může těšit na SUV Dodge Nitro a rychlou variantu caliberu, pojmenovanou SRT4.