Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dodge Challenger: plýtvat benzinem je tak krásné...

aktualizováno 
Levý loket z otevřeného okénka, cigareta v pravém koutku a noha na plynu nepovolí, ani když do tetelícího se vzduchu nad Route 66 začne křičet policejní houkačka. Zvuk a síla osmiválce jsou opojné...

Dodge Challenger | foto: Dodge

V tomto autě projížděli rebelové bez příčiny Amerikou křížem krážem, žádná silnice nebyla dost rovná na vyzkoušení toho, co pod rovným a dlouhým čumákem vězí, žádný soupeř přimhouřenému pohledu čtyř očí dlouho neodolal.

Evropa šílí po italském minaturním retru, kterému pod kapotou cvrliká motor velikosti challengerova motorku od stěračů, a Amerika oživuje své rozežrané muscle-cars. I tak se dá ilustrovat rozdílnost názorů na auta plenící modrou planetu na dvou březích Atlantiku.

Dodge Challenger

V hranaté japonské plechovce s hybridním motorem, kybernetickou asistentkou schovanou někde v útrobách přístrojovky a potahy z lýka barveného výtažky ze špenátu sice do supermarketu dojedete a uchlácholíte své asketické ekologické já, ale opravdová automobilová romantika na americký způsob vypadá jinak: spálit při nastartování pár litrů benzinu, při rozjezdu dva milimetry pneumatik a v neřízeně-řízeném smyku zmizet za rohem...

Dodge Challenger

Dodge Challenger je to NEJ, co si kdy zasloužilo nosit označení muscle-car. Nejenže zažil zlatou dobu těchto úžasně syrových aut, challenger byl její součástí. Bohužel byl ale i u jejího konce. Ten původní se představil se v roce 1970 ve verzi kupé a kabrio, už o čtyři roky později ale jeho kariéru utnula ropná krize.

Dodge Challenger

Kdo by chtěl o novém challengeru pochybovat, přesvědčí ho hned první nabízená nejzuřivější verze, nesoucí označení SRT8.

Extrakt amerického pojetí kupé stojí na podvozkové platformě LX (stejnou využívá 300C, Charger a Magnum). Itálie možná potřebuje drobečky, jako je 3,5metrová pětistovka, ale když americké retro, tak to musí být pořádný kus auta. Challenger tak má přes pět metrů délky (přesněji 5 023mm), široký je 1 923 a vysoký 1 448 milimetrů. Rozvor je skoro tři metry (2 946 mm) a neskromná je i hmotnost - 1 878 kilogramů.

Dodge Challenger

Náskok díky technice
Osmiválec HEMI je americká legenda mezi motory. 6,1litr ukazuje přímočarý přístup k věci, pan W. O. Bentley tomu také říkal: "Objem ničím nenahradíš!" HEMI má sice archaický rozvod OHV a původ celého motoru sahá k roku 1951, do starého železa ale nepatří.

Dodge Challenger

Ze svých půlkulových spalovacích komor (HEMIsférických) vymámí 425 koní. 570 newtonmetrů krouticího momentu přenáší na zadní kola pětistupňový automat, časem přibude šestistupňový manuál. Když se challenger rozdovádí, je na stovce pod pět sekund. Čtvrtmíli (400 metrů) pokoří za 14 sekund.

Výrobce prozatím neprozradil, jakou rychlostí bude challenger prohánět Ford Mustang a ostatní konkurenty. V případě konceptu slibovali před dvěma roky 280 km/h. - více zde

Dodge Challenger

Dvacet palců průměru ráfků se zdá najednou málo, přední pneumatiky mají rozměr 245/45 R20, zadní 255/45 R20. Za těmi předními se schovávají kotouče s průměrem 360 milimetrů, vzadu jsou o centimetr menší, zakusují se do nich čtyřpístkové třmeny od Bremba.

Pro koho by bylo koní na kočírování moc, může sáhnout po menším osmiválci 5,7litru, nebo šestiválci 3,5litru. Oba ale dorazí se zpožděním, prodej totiž nyní odstartuje limitovanou edicí v nejsilnější verzi. Challenger SRT8 se bude objednávat kromě oranžového lakování také ve stříbrné a černé. Startovací cena pro Ameriku: 37 995 dolarů – míň než 26 000 eur (670 tisíc).

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.