Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dodge pokořil Evropany. Nejsilnější sedan světa jede 326 km/h

aktualizováno 
BMW M5 nebo Mercedes E 63 AMG na něj nestačí. Dodge Charger SRT Hellcat je výkonnější a rychlejší. A jak je u amerických aut obvyklé, tak i podstatně levnější. Nový Charger Hellcat je nejvýkonnější a nejrychlejší sedan na světě. Prodávat se začne v příštím roce.

Dodge Charger SRT Hellcat | foto: Dodge

Pro prémiové německé značky je pokoření jejich nejsilnějších modelů o to bolestnější, že pokořitel fakticky pochází ze stáje Fiatu (respektive z nově vytvořeného koncernu FCA). Ten sám německým automobilkám vůbec nekonkuruje, sám přímo vyrábí dnes už jen malá auta (nepočítaje Alfu 4C, Ferrari a Maserati), jenže v době krize se výhodně dostal k americkému koncernu Chrysler a ten produkuje poněkud jinou paletu vozů.

Fotogalerie

Je to samozřejmě dané primárně podmínkami na americkém trhu, kde se sice také zmenšuje a spoří, ale v nabídce zůstávají i běžná a levná auta poháněná motory s počty válců, na které v Evropě v podstatě už jen vzpomínáme. To platí i o dvojici modelů v nabídce značky Dodge, Chargeru a Challengeru.

Challenger je klasický pony car, což je kategorie amerických sportovních kupé za rozumnou cenu. Dnes vedle něj do stejné třídy patří Mustang od Fordu a Chevrolet Camaro. Příbuzný Charger je klasický sedan, který v USA patří do třídy full size, tedy mezi velké rodinné vozy. U Dodge je to největší sedan, který má sourozence v Chrysleru 300. Obě auta letos prošla faceliftem, kupé Challenger se vyrábí od roku 2008 a sedan Charger je v prodeji již od roku 2006.

Může se hodit

Chtěli byste mít v garáži také tak rychlého krasavce? Pořiďte si vůz značky Dodge na Automodul.cz.

V obou řadách je vždy nejvýkonnější variantou verze SRT s osmiválcovým motorem. Úpravy modelu SRT Hellcat se jako první dočkalo kupé Challenger, automobilka jí představila v květnu. Nyní došlo i na Charger, který je v provedení SRT Hellcat nejsilnějším a nejvýkonnějším sedanem na světě.

Charger SRT Hellcat má pod kapotou s přidanými průduchy a nasávacím otvorem osmiválec o objemu 6,2 litru s kompresorem. Výkon je monstrózní, motor poskytuje 519 kW, tedy 707 koní. Neméně impozantní je točivý moment, který má maximum 881 Nm. Auto není lehké, váží přes 2 100 kilogramů, ale přesto má extrémní zrychlení na stokilometrovou rychlost za 3,7 sekundy a maximálka je 326 kilometrů za hodinu.

Pro porovnání, M5 od BMW je na stovku pomalejší o půl sekundy a o desetinku sekundy zaostává i nejvýkonnější Porsche Panamera Turbo S. Obě auta mají i slabší motory, co se výkonu a točivého momentu týká.

O to pikantnější je pohled do ceníku. Dodge sice cenu Hellcatu ještě oficiálně nezveřejnil, ale podle všech indícií by neměla výrazněji překročit sumu 60 tisíc dolarů, což je cena téměř identického Challengeru Hellcat a v přepočtu asi 1,2 milionu korun. Pro Evropu je k tomu nutné připočíst clo a DPH, výsledná suma by však neměla překročit 1,85 milionu korun při individuálním dovozu. I tak ovšem auto vyjde výrazně levněji než evropská konkurence. BMW M5 startuje na 2,7 milionu korun, Porsche Panamera Turbo S stojí dokonce přes pět milionů.

Cenu evropských soupeřů pak navíc zvednou modifikace vyžadované evropskými předpisy a příplatková výbava, která je u Dodge otázkou pár tisíc dolarů, aby v autě bylo vše, co v něm může být. Připlácí se za perleťový lak, adaptivní tempomat, špičkové audio a pár dalších drobností.

Uvedené sumy prostě dokazují, že v USA umí velká a silná auta postavit poměrně levně. Charger se neprodává s menším motorem než je šestiválec o výkonu 218 kW, základní osmiválec má výkon 270 kW. Přitom základní cena v USA startuje na 27 tisících dolarů, za osmiválec se připlácí asi tři tisíce dolarů (více o faceliftu řady Charger zde).

Poslechněte si zvuk motoru

Zvuk si můžete stáhnout i jako zvonění do telefonu.

Technika a výbava Chargeru SRT Hellcat přitom není nikterak primitivní, jak bývávalo u amerických aut časté. Poháněná jsou jen zadní kola (některé slabší verze modelu mohou mít i pohon všech kol). O přenos výkonu se stará moderní osmistupňový automat. Podvozek je elektronicky nastavitelný, stejně jako množství dalších parametrů. Zákazník k Hellcatu dostane dva klíčky. Černý aktivuje jen 500 koní a k tomu, aby Hellcat vypustil všech 707 koní, bude potřeba nastartovat druhým červeným klíčkem (více o klíčcích pro verze Hellcat zde).

Opět v kontextu amerických reálií je důležitý i třetí režim pro valet parking. Ve valet módu je výkon utlumen na minimum, aby se s autem neproháněl pikolík, který vám ho parkuje. Režim se aktivuje i deaktivuje čtyřmístným kódem.

Aby auto dokázalo i dostatečně rychle zastavit, má Hellcat brzdy Brembo. Vepředu šestipístkové a vzadu čtyřpístkové. Kotouče se do sériových dvacetipalcových kol vejdou obrovské, vepředu mají průměr 390 milimetrů, vzadu 275 milimetrů.

Uvnitř zákazníci najdou sportovní sedadla, buď kompletně kožená, nebo v kombinaci kůže a alcantary. Displej v palubní desce zobrazí veškerá možná nastavení a vlastně veškeré možné informace včetně přetížení a dalších zajímavých informací.

Charger původního provedení je občas k vidění i na českých silnicích, prodával se tady oficiálně. Jenže tehdy ještě pod křídly Mercedesu, kterému Chrysler před několika lety patřil. Běžnější je u nás příbuzný Chrysler 300. Oba modely využívají upravenou platformu LX, na jejímž vývoji se ještě podílel Mercedes. Pro zajímavost, stejnou platformu využívalo kombi Dodge Magnum, které se v Evropě prodávalo jako Chrysler 300C Touring. Kombi však z nabídky zmizelo již před lety.

Aktuální model má v podstatě stejný základ karoserie, jen se změnila boční linie oken, která již není v zadní části zalomená, což platí již od faceliftu v roce 2011. Nový model má jiná světla a masku a množství pozměněných detailů. Hellcat má navíc drobný spoiler na zádi a pozměněný předek a nárazníky. Auto sice vypadá agresivněji než základní verze sedanu, ale jinak je to vlk v rouše beránčím.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.