Dodge pokořil Evropany. Nejsilnější sedan světa jede 326 km/h

BMW M5 nebo Mercedes E 63 AMG na něj nestačí. Dodge Charger SRT Hellcat je výkonnější a rychlejší. A jak je u amerických aut obvyklé, tak i podstatně levnější. Nový Charger Hellcat je nejvýkonnější a nejrychlejší sedan na světě. Prodávat se začne v příštím roce.

Dodge Charger SRT Hellcat | foto: Dodge

Pro prémiové německé značky je pokoření jejich nejsilnějších modelů o to bolestnější, že pokořitel fakticky pochází ze stáje Fiatu (respektive z nově vytvořeného koncernu FCA). Ten sám německým automobilkám vůbec nekonkuruje, sám přímo vyrábí dnes už jen malá auta (nepočítaje Alfu 4C, Ferrari a Maserati), jenže v době krize se výhodně dostal k americkému koncernu Chrysler a ten produkuje poněkud jinou paletu vozů.

Je to samozřejmě dané primárně podmínkami na americkém trhu, kde se sice také zmenšuje a spoří, ale v nabídce zůstávají i běžná a levná auta poháněná motory s počty válců, na které v Evropě v podstatě už jen vzpomínáme. To platí i o dvojici modelů v nabídce značky Dodge, Chargeru a Challengeru.

Challenger je klasický pony car, což je kategorie amerických sportovních kupé za rozumnou cenu. Dnes vedle něj do stejné třídy patří Mustang od Fordu a Chevrolet Camaro. Příbuzný Charger je klasický sedan, který v USA patří do třídy full size, tedy mezi velké rodinné vozy. U Dodge je to největší sedan, který má sourozence v Chrysleru 300. Obě auta letos prošla faceliftem, kupé Challenger se vyrábí od roku 2008 a sedan Charger je v prodeji již od roku 2006.

V obou řadách je vždy nejvýkonnější variantou verze SRT s osmiválcovým motorem. Úpravy modelu SRT Hellcat se jako první dočkalo kupé Challenger, automobilka jí představila v květnu. Nyní došlo i na Charger, který je v provedení SRT Hellcat nejsilnějším a nejvýkonnějším sedanem na světě.

Charger SRT Hellcat má pod kapotou s přidanými průduchy a nasávacím otvorem osmiválec o objemu 6,2 litru s kompresorem. Výkon je monstrózní, motor poskytuje 519 kW, tedy 707 koní. Neméně impozantní je točivý moment, který má maximum 881 Nm. Auto není lehké, váží přes 2 100 kilogramů, ale přesto má extrémní zrychlení na stokilometrovou rychlost za 3,7 sekundy a maximálka je 326 kilometrů za hodinu.

Pro porovnání, M5 od BMW je na stovku pomalejší o půl sekundy a o desetinku sekundy zaostává i nejvýkonnější Porsche Panamera Turbo S. Obě auta mají i slabší motory, co se výkonu a točivého momentu týká.

O to pikantnější je pohled do ceníku. Dodge sice cenu Hellcatu ještě oficiálně nezveřejnil, ale podle všech indícií by neměla výrazněji překročit sumu 60 tisíc dolarů, což je cena téměř identického Challengeru Hellcat a v přepočtu asi 1,2 milionu korun. Pro Evropu je k tomu nutné připočíst clo a DPH, výsledná suma by však neměla překročit 1,85 milionu korun při individuálním dovozu. I tak ovšem auto vyjde výrazně levněji než evropská konkurence. BMW M5 startuje na 2,7 milionu korun, Porsche Panamera Turbo S stojí dokonce přes pět milionů.

Cenu evropských soupeřů pak navíc zvednou modifikace vyžadované evropskými předpisy a příplatková výbava, která je u Dodge otázkou pár tisíc dolarů, aby v autě bylo vše, co v něm může být. Připlácí se za perleťový lak, adaptivní tempomat, špičkové audio a pár dalších drobností.

Uvedené sumy prostě dokazují, že v USA umí velká a silná auta postavit poměrně levně. Charger se neprodává s menším motorem než je šestiválec o výkonu 218 kW, základní osmiválec má výkon 270 kW. Přitom základní cena v USA startuje na 27 tisících dolarů, za osmiválec se připlácí asi tři tisíce dolarů (více o faceliftu řady Charger zde).

Poslechněte si zvuk motoru

Zvuk si můžete stáhnout i jako zvonění do telefonu.

Technika a výbava Chargeru SRT Hellcat přitom není nikterak primitivní, jak bývávalo u amerických aut časté. Poháněná jsou jen zadní kola (některé slabší verze modelu mohou mít i pohon všech kol). O přenos výkonu se stará moderní osmistupňový automat. Podvozek je elektronicky nastavitelný, stejně jako množství dalších parametrů. Zákazník k Hellcatu dostane dva klíčky. Černý aktivuje jen 500 koní a k tomu, aby Hellcat vypustil všech 707 koní, bude potřeba nastartovat druhým červeným klíčkem (více o klíčcích pro verze Hellcat zde).

Opět v kontextu amerických reálií je důležitý i třetí režim pro valet parking. Ve valet módu je výkon utlumen na minimum, aby se s autem neproháněl pikolík, který vám ho parkuje. Režim se aktivuje i deaktivuje čtyřmístným kódem.

Aby auto dokázalo i dostatečně rychle zastavit, má Hellcat brzdy Brembo. Vepředu šestipístkové a vzadu čtyřpístkové. Kotouče se do sériových dvacetipalcových kol vejdou obrovské, vepředu mají průměr 390 milimetrů, vzadu 275 milimetrů.

Uvnitř zákazníci najdou sportovní sedadla, buď kompletně kožená, nebo v kombinaci kůže a alcantary. Displej v palubní desce zobrazí veškerá možná nastavení a vlastně veškeré možné informace včetně přetížení a dalších zajímavých informací.

Charger původního provedení je občas k vidění i na českých silnicích, prodával se tady oficiálně. Jenže tehdy ještě pod křídly Mercedesu, kterému Chrysler před několika lety patřil. Běžnější je u nás příbuzný Chrysler 300. Oba modely využívají upravenou platformu LX, na jejímž vývoji se ještě podílel Mercedes. Pro zajímavost, stejnou platformu využívalo kombi Dodge Magnum, které se v Evropě prodávalo jako Chrysler 300C Touring. Kombi však z nabídky zmizelo již před lety.

Aktuální model má v podstatě stejný základ karoserie, jen se změnila boční linie oken, která již není v zadní části zalomená, což platí již od faceliftu v roce 2011. Nový model má jiná světla a masku a množství pozměněných detailů. Hellcat má navíc drobný spoiler na zádi a pozměněný předek a nárazníky. Auto sice vypadá agresivněji než základní verze sedanu, ale jinak je to vlk v rouše beránčím.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...