Dodge Intrepid: silák pro americké silnice

21. 6. 2000 - Zájemci o americký automobilový komfort nemusí být tak zámožní, jak by snad vizáž tradičně velkých, silných a dobře vybavených vozů chtěla naznačit. Například relativně mladý Dodge Intrepid, který měl premiéru v roce 1992, lze v exemplářích z prvních dvou let výroby pořídit od 130 tisíc korun a vůz přitom bude mít kromě jiného dva airbagy a klimatizaci. Ale často také zhruba 150 tisíc mil na tachometru a všechny bolesti s tím souvisící.
Dodge Intrepid ročníku 1995 je na trhu v cenách od 170 tisíc a poslední exempláře tohoto modelu z roku 1997 stojí kolem 320 tisíc korun. To už bývají méně jetá auta s 80 tisíci až 100 tisíci mil na kontě. Druhá generace, která začala rovněž rokem 1997, zatím není na zdejším trhu ojetin víc rozšířená, a pokud se objeví, je cenou mimo rámec běžně prodávaných vozů. Na stejné platformě jako Dodge Intrepid jezdí Chrysler Vision, Chrysler Eagle Vision, Chrysler LHS a Chrysler New Yorker. A zatímco první tři ze sourozenců jsou v zemi svého původu určeny pro nižší třídy, kupují modely LHS a New Yorker náročnější zákazníci. Intrepid se přitom posláním rodil tak trochu jako sportovec, leč takové ambice v tuzemských podmínkách model má nanejvýš v akceleraci, zatímco v nejbližších zatáčkách či na složitějších cestách ztrácí. A to třeba i na Chryslera Vision, který se na rozdíl od hodnoceného auta do republiky oficiálně dovážel jako nový a v podvozku přizpůsobený evropským podmínkám. Právě neamerické silnice jsou začátkem největších problémů Dodge Intrepid - na už tak dost jetých vozech na zdejších cestách rychle odcházejí poloosy a přední nápravy i ložiska. Uvolní a rozklepe se vše, co tak učinit může: páčky i aretace sedadel, nepříjemná rovněž bývá velká vůle řadicí páky a kromě dalšího třeba i problém y s elektrickým otvíráním oken. Takové slabosti těžce nesou zvláště lidé, kteří mají zkušenost s auty vyrobenými kupříkladu s německou precizností. Zásadní problémy mívá intrepid s automatickými převodovkami, kterým tuzemský kutil nedopřál předepsanou péči a chtěl uspořit na oleji či jinak vyzrát nad specifickou technikou. Oprava převodovky pak může stát třeba i 40 tisíc korun, drahé a hůř dostupné jsou také další opravy a náhradní díly. Motory s přebytkem výkonu bývají bezproblémové, ovšem se značnou spotřebou kolem deseti litrů při poklidné jízdě venku a 15 litrů benzinu vůz spolyká na 100 kilometrů ve městě. Naopak k přednostem Dodge Intrepid patří kromě už zmíněného výkonného a spolehlivého motoru také nevšední pohodlí a komfort, bohatá výbava a fakt, že takové auto nemá kdekdo. Dodge Intrepid jezdí v jedné karosářské variantě a s šestiválcovými motory 2.7, 3.2, 3.3 a 3.5 o výkonech od 122 do 180 kilowattů (166 až 245 koní). Vůz může být buď pětimístný s ovládací pákou automatické převodovky na podlaze, nebo šestimístný s řazením pod volantem, což zdejší řidiči - na rozdíl od Západoevropanů - nemají příliš rádi.

PLUSY
- relativně nízká cena mladých ojetin
- prostor a komfort
- bohatá výbav a
- bezproblémové motory s přebytkem výkonu
- celkově nevšední vůz

MINUSY
- hůř dostupné a drahé náhradní díly
- méně trvanlivá přední náprava
- vyšší spotřeba hlavně ve městě
- nový Dodge Intrepid se do tuzemska oficiálně nedováží, starší auta jsou obvykle hodně jetá
- podvozky konstruované pro kvalitní americké silnice ve zdejších podmínkách trpí
- při špatné údržbě problematické převodovky
- i hodně jetá auta vypadají pěkně, ale ve zdejším provozu se leccos v interiéru uvolní a rozklepe

Největší konkurenti

Dodge Intrepid z roku 1993 na zdejším trhu jetých vozů stojí zhruba 130 tisíc korun a největší stejně starou konkurenci mu tvoří Opel Omega 3.0 za 120 tisíc, Ford Scorpio Cosworth 3.0 za 140 tisíc, Chrysler Vision (evropská verze) za 160 tisíc a BMW 730 V8 za 240 tisíc korun. "Kdo chce americké auto, ten by ze zmíněné nabídky měl podle mého soudu nejspíš volit evropskou verzi Chrysleru Vision," radí šéf nákupu největšího zdejšího autobazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek. "Za nejvhodnější z uvedené čtveřice ovšem považuji Forda Scorpio. Je prostorný, evropský, lze na něj bez nejmenších problémů sehnat relativně levné díly... BMW 730 V8 je ve srovnání s Dodgem Intrepid či Chryslerem Vision super věc, ale stojí dvojnásobek toho, co třeba stejně starý Opel Omega."