Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dolce vita revival: Fiat 500

  16:00aktualizováno  16:00
Jedna z největších legend automobilové historie znovu ožívá. Fiat 500 rozhodně nebude levný, ale bude krásný.

Fiat si počkal na klid po ženevském autosalonu, aby se pochlubil s malým lamačem řidičských srdcí. Aby se fiátek v autosalonovém šrumci neztratil, představuje se tři dny po jeho ukončení. Prozatím jen na prvních šesti oficiálních fotkách.

Naživo se ukáže 4. července, na den přesně padesát let po uvedení slavného pradědečka. Premiéra maličkého fiátku proběhne také na stejném místě jako před půlstoletím, v severoitalském městě aut - Turíně.

Ikona Itálie, která ji společně s loni šedesátiletou vespou (skútr na kterém jezdil v Prázdninách v Římě Gregory Peck a Audrey Hepburnová) motorizovala, se dočkává své reinkarnace.

Před třemi lety "pětistovku" na autosalonu v Ženevě (2004) předznamenal projekt Tripiuno. V sériové podobě ale nebude mít tři, ale konvenčnější čtyři místa pro cestující.

Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500




Základními tvary a proporcemi, ale i drobnými detaily, odkazuje na veleslavného předchůdce. Dílo geniálního konstruktéra Danteho Giacosy, o které se dnes sběratelé perou, vzniklo v letech 1957 až 1975 v 3 893 294 kopiích.

Uvnitř čekají dvoubarevná sedadla s kulatými opěrkami hlavy. Minimalisticky ztvárněné přístrojovce vévodí bílý volant a za ním obří kruhová kaplička.

Pradědeček z roku 1957 odvezl kromě dvou dospělých 70 kilo nákladu. Pravnuk je co do rozměrů o mnoho větší. Na délku má o víc než padesát centimetrů navíc, je také o 33 cm širší. Fiat 500 pro 21. století je 355 centimetrů dlouhý, 149 vysoký a 165 centimetrů široký. Mezi koly má 230 centimetrů. 

Mechanika se zezadu přestěhovala nad přední nápravu. O pohon se budou zpočátku starat tři motory. Na místo původního dvouválce s tolika centimetry krychlovými, kolik jich má v názvu (vzduchem chlazený, 10 kW), přišly benzinové, které mají objemy 1,2 a 1,4 litru s výkony 69 a 100 koní. Mezi ně se objemově usadil turbodiesel 1,3 Multijet - ceněná chlouba italské automobilky (výkon 75 koní). Motory mají splňovat ekonormy Euro 5, které vstoupí v platnost v roce 2009, budou spolupracovat s pěti- a šestistupňovými manuálními převodovkami.

Podle neoficiálních informací se na příští rok připravuje premiéra sportovní verze se znovuoživovanou značkou Abarth (snad s přeplňovanou jedna-dvojkou). Podle automagazínu Infomotori se na rok 2009 chystá verze kabrio a prý i mikrokombík, kterému kdysi u Fiatu říkali Giardiniera.

S novou pětistovkou chce Fiat překročit desetiprocentní podíl na evropském trhu. Potvrdil to i šéf automobilky Sergio Marchionne v Bruselu na srazu automobilových výrobců, napsal deník la Repubblica.

Nová pětistovka má být stylovkou, která se zařadí po bok MINIho a jemu podobných. Pro levné cestování má Fiat Pandu, 500 má dostat cenovku, která naznačí, že je něco extra. Mluví se o 10 tisících eurech.

Pětistovečky budou vyjíždět z polské fabriky Fiatu ve městě Tichy, společně s druhou generací nesmrtelného Fordu Ka, s kterým si budou půjčovat díly. Ročně jich chce Fiat prodat podle serveru Infomotori 120 tisíc. Distribuce by měla odstartovat 15. záři.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.