Dolce vita revival: Fiat 500

  • 51
Jedna z největších legend automobilové historie znovu ožívá. Fiat 500 rozhodně nebude levný, ale bude krásný.

Fiat si počkal na klid po ženevském autosalonu, aby se pochlubil s malým lamačem řidičských srdcí. Aby se fiátek v autosalonovém šrumci neztratil, představuje se tři dny po jeho ukončení. Prozatím jen na prvních šesti oficiálních fotkách.

Naživo se ukáže 4. července, na den přesně padesát let po uvedení slavného pradědečka. Premiéra maličkého fiátku proběhne také na stejném místě jako před půlstoletím, v severoitalském městě aut - Turíně.

Ikona Itálie, která ji společně s loni šedesátiletou vespou (skútr na kterém jezdil v Prázdninách v Římě Gregory Peck a Audrey Hepburnová) motorizovala, se dočkává své reinkarnace.

Před třemi lety "pětistovku" na autosalonu v Ženevě (2004) předznamenal projekt Tripiuno. V sériové podobě ale nebude mít tři, ale konvenčnější čtyři místa pro cestující.

Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500




Základními tvary a proporcemi, ale i drobnými detaily, odkazuje na veleslavného předchůdce. Dílo geniálního konstruktéra Danteho Giacosy, o které se dnes sběratelé perou, vzniklo v letech 1957 až 1975 v 3 893 294 kopiích.

Uvnitř čekají dvoubarevná sedadla s kulatými opěrkami hlavy. Minimalisticky ztvárněné přístrojovce vévodí bílý volant a za ním obří kruhová kaplička.

Pradědeček z roku 1957 odvezl kromě dvou dospělých 70 kilo nákladu. Pravnuk je co do rozměrů o mnoho větší. Na délku má o víc než padesát centimetrů navíc, je také o 33 cm širší. Fiat 500 pro 21. století je 355 centimetrů dlouhý, 149 vysoký a 165 centimetrů široký. Mezi koly má 230 centimetrů. 

Mechanika se zezadu přestěhovala nad přední nápravu. O pohon se budou zpočátku starat tři motory. Na místo původního dvouválce s tolika centimetry krychlovými, kolik jich má v názvu (vzduchem chlazený, 10 kW), přišly benzinové, které mají objemy 1,2 a 1,4 litru s výkony 69 a 100 koní. Mezi ně se objemově usadil turbodiesel 1,3 Multijet - ceněná chlouba italské automobilky (výkon 75 koní). Motory mají splňovat ekonormy Euro 5, které vstoupí v platnost v roce 2009, budou spolupracovat s pěti- a šestistupňovými manuálními převodovkami.

Podle neoficiálních informací se na příští rok připravuje premiéra sportovní verze se znovuoživovanou značkou Abarth (snad s přeplňovanou jedna-dvojkou). Podle automagazínu Infomotori se na rok 2009 chystá verze kabrio a prý i mikrokombík, kterému kdysi u Fiatu říkali Giardiniera.

S novou pětistovkou chce Fiat překročit desetiprocentní podíl na evropském trhu. Potvrdil to i šéf automobilky Sergio Marchionne v Bruselu na srazu automobilových výrobců, napsal deník la Repubblica.

Nová pětistovka má být stylovkou, která se zařadí po bok MINIho a jemu podobných. Pro levné cestování má Fiat Pandu, 500 má dostat cenovku, která naznačí, že je něco extra. Mluví se o 10 tisících eurech.

Pětistovečky budou vyjíždět z polské fabriky Fiatu ve městě Tichy, společně s druhou generací nesmrtelného Fordu Ka, s kterým si budou půjčovat díly. Ročně jich chce Fiat prodat podle serveru Infomotori 120 tisíc. Distribuce by měla odstartovat 15. záři.