Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské ulice se uvolňují, stále jsou ale nejucpanější. Hlavně ve čtvrtek

  1:00aktualizováno  9:36
Pokud se chcete vyhnout nejhorší dopravní špičce v Praze, nevyjíždějte autem v úterý ráno a ve čtvrtek odpoledne. Po Brně pak raději nejezděte ve čtvrtek a v pátek odpoledne. V tu dobu jsou dopravní zácpy v moravské metropoli vůbec nejhorší v zemi.

Ilustrační snímek | foto: idnes video

Vyplývá to z průzkumu společnosti TomTom, která sledovala hustotu dopravy v Praze, v Brně a Ostravě a spočítala čas navíc, který řidiči stráví v dopravních zácpách.

Brno dostihlo Prahu ve dvou ze tří sledovaných parametrů: v celkové úrovni dopravní zácpy a odpolední špičce. Řidiči v obou městech musejí počítat s tím, že na cestě stráví kdykoli během dne o 27 procent a v odpolední špičce v průměru o 47 procent více času, než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné.

V Praze je situace na silnicích nejhorší v době ranní špičky, kdy řidičům jízda autem trvá o 52 procent déle, v Brně je to 41 procent. Řidiči, kteří denně dojíždějí do práce v dopravní špičce v Praze, tak stráví za rok na cestách navíc 114 hodin, v Brně pak 101 hodin.

O poznání lépe se jezdí v Ostravě, kde řidiči stráví ročně na silnicích o 66 hodin více, než kdyby k zácpám vůbec nedocházelo.

Doprava v Praze se mírně lepší

Podle průzkumu se dopravní situace v Praze od roku 2008 s mírnými výkyvy zlepšuje. Metropole se v porovnání s velkými světovými městy nad 800 tisíc obyvatel umístila na 74. místě a v hustotě dopravy je na tom podobně jako Vídeň nebo Frankfurt nad Mohanem.

Čas strávený v dopravní zácpě

Česká republika

Praha: 27 procent

Brno: 27 procent

Ostrava: 18 procent

Údaj v procentech představuje čas navíc, který řidiči stráví v dopravní zácpě oproti době, kdy jsou silnice volné.

Praha se loni dostala do nejhorší dopravní zácpy ve čtvrtek 30. dubna, den před prvním ze dvou prodloužených květnových víkendů. Čtvrteční odpolední špičky v hlavním městě byly v tomto roce nejhorší z celého týdne, mezi 17 a 18 hodinou dosahovaly 51 procent. Naopak nejsnáze se odpoledne jezdí v pondělí, kdy na silnici strávíme o 42 procent času víc než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné.

V ranních špičkách je doprava nejhustší mezi 8 a 9 hodinou, v týdnu je nejhorší úterý, v těsném závěsu je pondělní ranní špička. Relativně nejklidnější je v ranní špičce situace v pátek, kdy jsou silnice ucpanější o 37 procent v porovnání s klidovým stavem.

Jízda po Brně je snazší ráno

V Brně jsou ranní dopravní špičky snesitelnější, ty odpolední jsou naopak podobné jako v Praze, ve čtvrtek a v pátek mezi 16 a 17 hodinou, kdy hustota dopravy dosahuje maxima, jsou dokonce brněnské silnice hůř průjezdné než v hlavním městě. Nejvyšší hustota dopravy z celého loňského roku zde byla naměřena 15. října. Na vině byla kombinace deštivého počasí a řady uzavírek ve městě i na dálnici D1.

Světové metropole s nejhoršími dopravními zácpami

  1. Mexico City: 59 procent
  2. Bangkok: 57 procent
  3. Istanbul: 50 procent
  4. Rio de Janeiro: 47 procent
  5. Moskva: 44 procent
  6. Bukurešť: 43 procent
  7. Salvador: 43 procent
  8. Recife, Brazílie: 43 procent
  9. Čcheng-tu, Čína: 41 procent
  10. Los Angeles: 41 procent

Údaj v procentech představuje čas navíc, který řidiči stráví v dopravní zácpě oproti době, kdy jsou silnice volné.

Hustota dopravy ve světě vzrostla od roku 2008 o 13 procent, liší se však podle kontinentu. Zatímco v Severní Americe zhoustla o 17 procent, v Evropě pouze o dvě procenta. Důvodem je pravděpodobně ekonomický růst v Severní Americe. Údaje za Evropu silně ovlivňují jihoevropské státy jako Itálie a Španělsko, kde se hustota dopravy v posledních osmi letech výrazně snížila.

Takzvaný TomTom Traffic Index vychází letos už popáté. Loni sledoval dopravní situaci ve 295 městech ve 38 zemích na šesti kontinentech. Společnost TomTom má pro průzkum k dispozici 14 trilionů dat nasbíraných za osm let.

Autor:




Nejčtenější

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.