Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zácpy v Praze jsou 68. nejhorší na světě, na Istanbul a Moskvu nemají

  10:44aktualizováno  13:10
Během odpolední dopravní špičky stráví řidiči v celosvětovém průměru v zácpách až dvojnásobek běžné dojezdové doby. Za rok 2014 pročekali v průměru na cestě z práce 100 hodin. Praha se umístila na 68. místě, její řidiči strávili loni v kolonách 77 hodin.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vyplývá to ze studie, kterou provedla nizozemská společnost TomTom v téměř 150 světových metropolích.

Nejhorší jsou odpoledne v Istanbulu

K největším zácpám z celého dne podle výsledků průzkumu dochází na celém světě odpoledne, nikoliv ráno. A nejhorší je situace v Istanbulu, kde se jindy půlhodinová cesta ve špičce prodlouží i na víc než hodinu. Za rok se tak doba, kterou obyvatelé města kolem úžiny Bospor stráví v zácpách, může pohybovat až kolem 125 hodin. V žebříčku následují ruská města Moskva a Petrohrad. První pětici světových metropolí, které jsou nejhůře postiženy odpolední špičkou, uzavírá hlavní město Mexika a středočínský Čchung-čching.

Nejucpanější města na světě

Hodnocení TomTom za rok 2014

1. Istanbul

2. Mexico City

3. Rio de Janeiro

4. Moskva

5. Salvador (Brazílie)

6. Recife (Brazílie)

7. Petrohrad

8. Bukurešť

9. Varšava

10. Los Angeles 

Praha je s průměrným dvacetiminutovým zdržením v zácpách na třicetiminutové cestě na 68. místě na světě a 24. místě v Evropě. Podobná situace jako v české metropoli je i v německých městech Mnichov a Frankfurt nad Mohanem, ve španělské Barceloně či francouzském Lyonu. Výrazně horší než v Praze je situace například v Bukurešti, Varšavě, Římě či Londýně, naopak méně v tomto ohledu trpí obyvatelé Amsterodamu, Budapešti či Madridu.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. Oproti roku 2013 se situace v české metropoli prý mírně zlepšila. Řidiči dojíždějící za prací v Praze získají k dobru až hodinu ročně.

Hodina osobáku stojícího v koloně stojí 311 korun

Na čekání v kolonách existuje i metodika, která dokáže vyčíslit ušlý zisk. V hodnocení silnic, které vytváří ministerstvo dopravy (metodika HDM-4), je stanoveno, že osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztráty 311 korun za hodinu a těžké nákladní vozidlo 1 029 Kč/h. „Za rok 2013 takto lidé pročekali v kolonách v Česku 9,5 miliardy korun,“ uvádí Martin Hájek, manažer projektu Rodos.

Stačí zavřené tunely a v Praze se tvoří obří zácpy (1. 11. 2013):

Autoři: ,




Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.