Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zácpy v Praze jsou 68. nejhorší na světě, na Istanbul a Moskvu nemají

  10:44aktualizováno  13:10
Během odpolední dopravní špičky stráví řidiči v celosvětovém průměru v zácpách až dvojnásobek běžné dojezdové doby. Za rok 2014 pročekali v průměru na cestě z práce 100 hodin. Praha se umístila na 68. místě, její řidiči strávili loni v kolonách 77 hodin.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vyplývá to ze studie, kterou provedla nizozemská společnost TomTom v téměř 150 světových metropolích.

Nejhorší jsou odpoledne v Istanbulu

K největším zácpám z celého dne podle výsledků průzkumu dochází na celém světě odpoledne, nikoliv ráno. A nejhorší je situace v Istanbulu, kde se jindy půlhodinová cesta ve špičce prodlouží i na víc než hodinu. Za rok se tak doba, kterou obyvatelé města kolem úžiny Bospor stráví v zácpách, může pohybovat až kolem 125 hodin. V žebříčku následují ruská města Moskva a Petrohrad. První pětici světových metropolí, které jsou nejhůře postiženy odpolední špičkou, uzavírá hlavní město Mexika a středočínský Čchung-čching.

Nejucpanější města na světě

Hodnocení TomTom za rok 2014

1. Istanbul

2. Mexico City

3. Rio de Janeiro

4. Moskva

5. Salvador (Brazílie)

6. Recife (Brazílie)

7. Petrohrad

8. Bukurešť

9. Varšava

10. Los Angeles 

Praha je s průměrným dvacetiminutovým zdržením v zácpách na třicetiminutové cestě na 68. místě na světě a 24. místě v Evropě. Podobná situace jako v české metropoli je i v německých městech Mnichov a Frankfurt nad Mohanem, ve španělské Barceloně či francouzském Lyonu. Výrazně horší než v Praze je situace například v Bukurešti, Varšavě, Římě či Londýně, naopak méně v tomto ohledu trpí obyvatelé Amsterodamu, Budapešti či Madridu.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. Oproti roku 2013 se situace v české metropoli prý mírně zlepšila. Řidiči dojíždějící za prací v Praze získají k dobru až hodinu ročně.

Hodina osobáku stojícího v koloně stojí 311 korun

Na čekání v kolonách existuje i metodika, která dokáže vyčíslit ušlý zisk. V hodnocení silnic, které vytváří ministerstvo dopravy (metodika HDM-4), je stanoveno, že osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztráty 311 korun za hodinu a těžké nákladní vozidlo 1 029 Kč/h. „Za rok 2013 takto lidé pročekali v kolonách v Česku 9,5 miliardy korun,“ uvádí Martin Hájek, manažer projektu Rodos.

Stačí zavřené tunely a v Praze se tvoří obří zácpy (1. 11. 2013):

1. listopadu 2013

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...