Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zácpy v Praze jsou 68. nejhorší na světě, na Istanbul a Moskvu nemají

  10:44aktualizováno  13:10
Během odpolední dopravní špičky stráví řidiči v celosvětovém průměru v zácpách až dvojnásobek běžné dojezdové doby. Za rok 2014 pročekali v průměru na cestě z práce 100 hodin. Praha se umístila na 68. místě, její řidiči strávili loni v kolonách 77 hodin.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vyplývá to ze studie, kterou provedla nizozemská společnost TomTom v téměř 150 světových metropolích.

Nejhorší jsou odpoledne v Istanbulu

K největším zácpám z celého dne podle výsledků průzkumu dochází na celém světě odpoledne, nikoliv ráno. A nejhorší je situace v Istanbulu, kde se jindy půlhodinová cesta ve špičce prodlouží i na víc než hodinu. Za rok se tak doba, kterou obyvatelé města kolem úžiny Bospor stráví v zácpách, může pohybovat až kolem 125 hodin. V žebříčku následují ruská města Moskva a Petrohrad. První pětici světových metropolí, které jsou nejhůře postiženy odpolední špičkou, uzavírá hlavní město Mexika a středočínský Čchung-čching.

Nejucpanější města na světě

Hodnocení TomTom za rok 2014

1. Istanbul

2. Mexico City

3. Rio de Janeiro

4. Moskva

5. Salvador (Brazílie)

6. Recife (Brazílie)

7. Petrohrad

8. Bukurešť

9. Varšava

10. Los Angeles 

Praha je s průměrným dvacetiminutovým zdržením v zácpách na třicetiminutové cestě na 68. místě na světě a 24. místě v Evropě. Podobná situace jako v české metropoli je i v německých městech Mnichov a Frankfurt nad Mohanem, ve španělské Barceloně či francouzském Lyonu. Výrazně horší než v Praze je situace například v Bukurešti, Varšavě, Římě či Londýně, naopak méně v tomto ohledu trpí obyvatelé Amsterodamu, Budapešti či Madridu.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. Oproti roku 2013 se situace v české metropoli prý mírně zlepšila. Řidiči dojíždějící za prací v Praze získají k dobru až hodinu ročně.

Hodina osobáku stojícího v koloně stojí 311 korun

Na čekání v kolonách existuje i metodika, která dokáže vyčíslit ušlý zisk. V hodnocení silnic, které vytváří ministerstvo dopravy (metodika HDM-4), je stanoveno, že osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztráty 311 korun za hodinu a těžké nákladní vozidlo 1 029 Kč/h. „Za rok 2013 takto lidé pročekali v kolonách v Česku 9,5 miliardy korun,“ uvádí Martin Hájek, manažer projektu Rodos.

Stačí zavřené tunely a v Praze se tvoří obří zácpy (1. 11. 2013):

Autoři: ,




Nejčtenější

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

ReRendezvous
Ostrá jízda napříč Paříží kvůli rendez-vous je lahůdka pro milovníky aut

V originále je to C’etait un rendez-vous, česky se pak jeden z nejslavnějších filmů, ve kterém hraje hlavní roli auto, jmenuje jednoduše Schůzka. Tento...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.