Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní inženýr žije obchvatem už desítky let

  16:01aktualizováno  16:01
Jedním z lidí, kteří nad dálničním obchvatem Plzně strávili doslova kus života, je dopravní inženýr západočeské policie Jaroslav Mecl.

Tunel Valík na dálničním obchvatu Plzně | foto: Petr JežekMF DNES

"Je to něco, na co se nedá zapomenout. Vždyť si to vezměte, kolik bylo variant, různé úseky, upravovali jsme návrhy křižovatek, opravdu toho bylo hodně," vypočítává Mecl.

Historii a někdejší plány s plzeňskou dálnicí zná jako málokdo. "V polovině osmdesátých let padla takzvaná severní varianta, která měla jít v oblasti za Boleveckými rybníky. Už tehdy se hledalo, kudy vést dálnici jižně od Plzně, protože dopravní zatížení komunikací na České Budějovice, Klatovy i Domažlice bylo větší, než na Karlovy Vary a Most. Z hlediska nákladů a rychlosti výstavby byla vybrána varianta mezi plzeňskými částmi Černice a Bručná," vzpomíná dopravní inženýr.

V první polovině 90. let se z dálnice kolem Plzně stalo politikum. Vznikly nové trasy, nakonec se stavěla trasa skrz vrch Valík. Podle Mecla to ale ze stavebního hlediska nebylo ideální řešení.

"Soudními spory se dospělo k tomu, že dálnice se musí stavět jako tunel. Přitom profil tunelu je větší, než kolik je nad ním země. O kvalitě lesa se nedá hovořit. To není historický les, ale nálet dřevin," upřesňuje dopravní specialista.

Obří křižovatku u Černic nešlo postavit jinak
Mecl se významně podílel i na přípravě dálniční křižovatky na obchvatu Plzně u Černic. Ta je v současné době považovaná za největší a nejsložitější v celé republice.

"Výsledná křižovatka je důsledkem toho, že se změnila původní trasa a zároveň se musel chránit městský les u Černic, jehož se dálnice dotýká. Kdyby se stavěl obchvat v původní variantě mezi Černicemi a Bručnou, dnes by byla před nákupním centrem Olympia klasická dálniční křižovatka, takzvaný čtyřlístek, nebo obdobný jednoduchý typ.

Ale kvůli tomu, že se trasa obchvatu odklonila na Valík, dálnice šla souběžně s koterovským přivaděčem a pokračováním silnice první třídy na České Budějovice. Proto se objevil tenhle extrém. Ale křižovatka nešla udělat jinak," vysvětlil Jaroslav Mecl.

I když dálniční křižovatka a tři kruhové objezdy na silnicích v její těsné blízkosti vypadají hrozivě, podle Mecla je projíždění jednoduché a hlavně bezpečné.

"Podařilo se nám, že na dálnici je jen jedno místo, ze kterého se z ní sjíždí, a jedno, kde se dá na dálnici najet. Ve svém principu je to mimořádně bezpečné a jednoduché.

Jediným problematickým místem je zatáčka, když jedete po silnici od Českých Budějovic na koterovský přivaděč. Je to ale psychologický problém. Před řidičem je zatáčka, ale on v dálce před sebou vidí zase silnici.

Před zatáčkou jsou dopravní značky, ale až za nimi vyrostou zasazené keře, bude po problému. I když řidiče, kteří nedodržují předpisy a jezdí neustále příliš rychle, nezastaví ani to," soudí Jaroslav Mecl.

Dopravní inženýr očekává po otevření obchvatu další nárůst provozu na celé dálnici D5. Bude to způsobeno tím, že i v Německu se nově otevře navazující dálnice A6 až k Ambergu.

Česká dálnice z Prahy do Rozvadova tak bude v dohledné době napojena na už fungující západoevropskou dálniční síť. "Proto nákladní auta, která jezdila přes Domažlicko, budou zřejmě více využívat dálnici," soudí Jaroslav Mecl.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.