Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravní nehody jsou desátý největší zabiják lidí

Smrt na následky dopravní nehody je desátou nejčastější příčinou úmrtí na zeměkouli. O život jde hlavně v Indii a v Eritreji. Česko je v počtu mrtvých na 100 tisíc obyvatel dvakrát horší než Německo.

Špatná infrastruktura zvyšuje riziko i následky nehod | foto: World Health Organization

A bude hůř

Světová zdravotnická organizace (WHO) publikovala rozsáhlou studii o dopadech automobilových nehod na zdraví obyvatel. V průzkumu jsou použita data z roku 2007. Podle nich jsou automobilové nehody desátou nejčastější příčinou úmrtí na světě vůbec. Do roku 2030, pokud se nepodaří zvrátit současné trendy, však mají postoupit dokonce až na pátou příčku.

Ročně je na celosvětových silnicích usmrceno asi 1,3 milionu lidí, dalších 20 až 50 milionů je zraněno. U mladých lidí mezi 15–29 lety je úmrtí při nehodě suverénně nejčastější příčinou smrti. Nehody překonávají i druhého největšího strašáka této skupiny, nemoc AIDS.

Nevíc lidí zemře na silnicích a cestách v Indii. V roce 2007 to bylo 105 725 účastníků silničního provozu. Z hlediska úmrtí na počet obyvatel je na tom ale nejhůř Eritrea. Na 100 000 obyvatel tam ročně připadá 48 úmrtí při dopravních nehodách. Druhé místo si ve statistikách WHO připsaly Cookovy ostrovy. V malé zemi s 13 325 obyvateli zemřelo v roce 2007 na silnicích 5 lidí. Přepočítáno na 100 000 obyvatel je to 45 úmrtí, ale v takovém objemu obyvatel může jedna tragická havárie statistiky výrazně změnit. Další místa ve smutné statistice patří Egyptu s 41,6 úmrtí na 100 000 obyvatel a Libyi (40,5).

Velmi rozporuplná je situace v Afghánistánu. Země je totiž velmi dobře hodnocena za vynucování některých pravidel a limitů. Velmi přísně se prý v Afghánistánu dodržuje rychlostní limit 50 km/h v obcích, absolutně se netoleruje alkohol za volantem. Na to má vliv hlavně islámské náboženství. Jenže třeba v Indonésii, nejlidnatější islámské zemi na světě, žádná pravidla proti alkoholu za volantem nemají. Když policie zastaví namol opilého řidiče, nic s ním nezmůže. I přes přísné postihy řidičů nedodržujících předpisy ale afghánské silnice patří k těm nejnebezpečnějším na světě. Umírá tam 39 lidí na 100 tisíc obyvatel.

V České republice připadá na 100 000 obyvatel 12 usmrcených. To je dvakrát víc než v sousedním Německu. Na druhou stranu třeba v zemi s největší koncentrací automobilů, v USA (252 milionů vozů na 306 milionů obyvatel), činí průměr 13,9 úmrtí na 100 tisíc obyvatel.

Rozdílná pravidla zkreslují

Světová zdravotnická organizace také ve svém výzkumu upozorňuje, že ne všechna čísla jsou zcela porovnatelná. V různých zemích se totiž do statistik počítají různá úmrtí. Někde se jako zemřelý při nehodě bere ten, kdo skoná na místě, jinde ten, kdo zemře do 24 hodin po nehodě, a nejpřísnějším kritériem je úmrtí na následky nehody do 30 dnů.

Světová zdravotnická organizace volá po tom, aby byla ve všech zemích zavedena alespoň některá základní pravidla. Stále totiž existuje řada států, kde jsou bezpečnostní pásy zcela ignorovány, dětské sedačky naprosto neznámé a helmy u motorkářů a cyklistů zázrak. Existují dokonce země, ve kterých platí v obcích rychlostní limit 90 km/h. WHO oroduje za padesátku. Ta ale platí jen v 62 procentech zkoumaných zemí.

Z takového chování plyne další smutná statistika. Přes 90 procent úmrtí na silnicích se stane právě v zemích s nízkým příjmem a benevolentními pravidly i policisty. Tyto země přitom čítají jen 48 % světového vozového parku. Velkou roli zde hraje i úroveň lékařské péče.

WHO také upozorňuje, že v poslední době sice významně pokročila bezpečnost vozidel, ale jen málo bylo učiněno pro bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu, především pro chodce, cyklisty a motocyklisty. Ti přitom na nehody doplácejí stále častěji.

Detailní a velmi smutnou zprávu si můžete stáhnout ze stránek WHO.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...