Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní nehody jsou desátý největší zabiják lidí

aktualizováno 
Smrt na následky dopravní nehody je desátou nejčastější příčinou úmrtí na zeměkouli. O život jde hlavně v Indii a v Eritreji. Česko je v počtu mrtvých na 100 tisíc obyvatel dvakrát horší než Německo.

Špatná infrastruktura zvyšuje riziko i následky nehod | foto: World Health Organization

A bude hůř

Světová zdravotnická organizace (WHO) publikovala rozsáhlou studii o dopadech automobilových nehod na zdraví obyvatel. V průzkumu jsou použita data z roku 2007. Podle nich jsou automobilové nehody desátou nejčastější příčinou úmrtí na světě vůbec. Do roku 2030, pokud se nepodaří zvrátit současné trendy, však mají postoupit dokonce až na pátou příčku.

Ročně je na celosvětových silnicích usmrceno asi 1,3 milionu lidí, dalších 20 až 50 milionů je zraněno. U mladých lidí mezi 15–29 lety je úmrtí při nehodě suverénně nejčastější příčinou smrti. Nehody překonávají i druhého největšího strašáka této skupiny, nemoc AIDS.

Nevíc lidí zemře na silnicích a cestách v Indii. V roce 2007 to bylo 105 725 účastníků silničního provozu. Z hlediska úmrtí na počet obyvatel je na tom ale nejhůř Eritrea. Na 100 000 obyvatel tam ročně připadá 48 úmrtí při dopravních nehodách. Druhé místo si ve statistikách WHO připsaly Cookovy ostrovy. V malé zemi s 13 325 obyvateli zemřelo v roce 2007 na silnicích 5 lidí. Přepočítáno na 100 000 obyvatel je to 45 úmrtí, ale v takovém objemu obyvatel může jedna tragická havárie statistiky výrazně změnit. Další místa ve smutné statistice patří Egyptu s 41,6 úmrtí na 100 000 obyvatel a Libyi (40,5).

Velmi rozporuplná je situace v Afghánistánu. Země je totiž velmi dobře hodnocena za vynucování některých pravidel a limitů. Velmi přísně se prý v Afghánistánu dodržuje rychlostní limit 50 km/h v obcích, absolutně se netoleruje alkohol za volantem. Na to má vliv hlavně islámské náboženství. Jenže třeba v Indonésii, nejlidnatější islámské zemi na světě, žádná pravidla proti alkoholu za volantem nemají. Když policie zastaví namol opilého řidiče, nic s ním nezmůže. I přes přísné postihy řidičů nedodržujících předpisy ale afghánské silnice patří k těm nejnebezpečnějším na světě. Umírá tam 39 lidí na 100 tisíc obyvatel.

V České republice připadá na 100 000 obyvatel 12 usmrcených. To je dvakrát víc než v sousedním Německu. Na druhou stranu třeba v zemi s největší koncentrací automobilů, v USA (252 milionů vozů na 306 milionů obyvatel), činí průměr 13,9 úmrtí na 100 tisíc obyvatel.

Rozdílná pravidla zkreslují

Světová zdravotnická organizace také ve svém výzkumu upozorňuje, že ne všechna čísla jsou zcela porovnatelná. V různých zemích se totiž do statistik počítají různá úmrtí. Někde se jako zemřelý při nehodě bere ten, kdo skoná na místě, jinde ten, kdo zemře do 24 hodin po nehodě, a nejpřísnějším kritériem je úmrtí na následky nehody do 30 dnů.

Světová zdravotnická organizace volá po tom, aby byla ve všech zemích zavedena alespoň některá základní pravidla. Stále totiž existuje řada států, kde jsou bezpečnostní pásy zcela ignorovány, dětské sedačky naprosto neznámé a helmy u motorkářů a cyklistů zázrak. Existují dokonce země, ve kterých platí v obcích rychlostní limit 90 km/h. WHO oroduje za padesátku. Ta ale platí jen v 62 procentech zkoumaných zemí.

Z takového chování plyne další smutná statistika. Přes 90 procent úmrtí na silnicích se stane právě v zemích s nízkým příjmem a benevolentními pravidly i policisty. Tyto země přitom čítají jen 48 % světového vozového parku. Velkou roli zde hraje i úroveň lékařské péče.

WHO také upozorňuje, že v poslední době sice významně pokročila bezpečnost vozidel, ale jen málo bylo učiněno pro bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu, především pro chodce, cyklisty a motocyklisty. Ti přitom na nehody doplácejí stále častěji.

Detailní a velmi smutnou zprávu si můžete stáhnout ze stránek WHO.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.