Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Pardubicích zrekonstruovali vzácný trolejbus, trvalo to skoro 20 let

  15:35aktualizováno  15:35
Ke dvěma pojízdným trolejbusům Škoda 8Tr9 ze 60. let minulého století, které jsou v Česku, se v příštím roce přidá další. Mechanici pardubického dopravního podniku mají téměř po 20 letech hotovo. Příští rok se jím svezou první cestující.

Dopravní podnik v Pardubicích dokončuje renovaci historického trolejbusu Škoda 8Tr9 ze 60. let. | foto: ČTK

„Provozuschopné s papíry jsou dva, pražský a ostravský. Brňáci ho rekonstruují. My jsme ve fázi, kdy řešíme papíry na provoz vozidla,“ popisuje automechanik Pavel Zedník.

Podnik koupil vozidlo od soukromníka v roce 1998, bylo nepojízdné, karoserie zrezivělá. Původní plány, že do dvou let bude opravené, vzaly záhy za své. Historických trolejbusů tohoto typu už je velmi málo, náhradní díly prakticky neexistují.

„V roce 1998 to byl absolutní vrak (fotka v původním stavu zde). Hledali jsme několik let někoho, kdo nám opraví odporovou skříň, která řídí elektronickou část trolejbusu. Vozidlo už něco pamatuje. Lidé, kteří je opravovali, už mezi námi nejsou,“ řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Fotogalerie

Pavel Zedník pracuje v dílně 17 let, na opravách historického trolejbusu je prakticky od začátku. Hodiny strávené rekonstrukcí už ani nepočítá, jsou jich tisícovky.

„Člověk musí být fanda do historie. Díly jsme sháněli ve výprodejích, od nadšenců do trolejbusové dopravy, něco jsme si museli udělat vlastními silami,“ řekl Zedník.

Trolejbus s oblými tvary karoserie či okřídleným logem Škoda na čelní části bude vyjíždět jen výjimečně. Dopravní podnik ho představí v květnu příštího roku, kdy trolejbusová doprava ve městě slaví 65 let. Někdy na jaře se vydá na zkušební jízdy. „Styl jízdy je jiný než se současnými vozy, je tu pár vyvolených, kteří ho mohou řídit,“ řekl Pelikán.

Původně trolejbus jezdil v Praze, v barvě převažovala bílá proti červené. Dnes je červený a střecha krémově bílá, aby odpovídal barvám typickým pro tehdejší provoz v Pardubicích. Ve své době v trolejbuse ještě seděl průvodčí u pultíku a vybíral od cestujících jízdné. Později vozy nahradily trolejbusy s logem S, což znamenalo samoobslužný provoz.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Další z rubriky

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.