Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pravidla výměny dat o dopravních přestupcích mezi státy se změní

  12:31aktualizováno  12:31
Evropská směrnice upravující přeshraniční výměnu informací o dopravních přestupcích má špatný právní základ, míní Soudní dvůr EU. Proto rozhodl o jejím zrušení. Stávající pravidla však budou platit ještě rok, aby měly evropské instituce čas připravit směrnici novou.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Směrnice umožňuje, aby si členské státy mohly vyměňovat údaje o registracích vozidel v souvislosti s osmi dopravními přestupky, jako jsou řízení v opilosti, jízda na červenou, telefonování za jízdy a podobně.

Evropská komise ji v roce 2008 navrhla na základě svých pravomocí souvisejících s bezpečností dopravy. Členské země a Evropský parlament však nakonec v roce 2011 ve směrnici jako právní základ použili kompetence v oblasti policejní spolupráce. Na evropský soud se kvůli tomu obrátila sama Evropská komise.

Podle soudu je však cílem a smyslem právní normy posílení bezpečnosti dopravy. "Opatření týkající se zlepšování bezpečnosti na silnicích patří do dopravní politiky. Soud proto došel k závěru, že s ohledem na svůj cíl i obsah je směrnice opatřením, které má zajistit vyšší bezpečnost silničního provozu, a proto měla být přijata na tomto základě," upozornil soud.

Cíle evropské policejní spolupráce se podle soudu týkají především spolupráce v otázkách, jako jsou udělování azylu, imigrace, ochrana vnějších hranic nebo boj se zločinností, rasismem a xenofobií.

Ale protože by zrušení směrnice bez náhrady mohlo mít negativní dopady na evropskou dopravní politiku a protože unijní země měly směrnici ve svém právu aplikovat nejpozději v listopadu loňského roku, rozhodl soud, že pravidla a postupy ze směrnice budou platit ještě nejvýše rok. Za tu dobu musí unie připravit směrnici novou, tentokrát na správném právním základě.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.