Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pravidla výměny dat o dopravních přestupcích mezi státy se změní

  12:31aktualizováno  12:31
Evropská směrnice upravující přeshraniční výměnu informací o dopravních přestupcích má špatný právní základ, míní Soudní dvůr EU. Proto rozhodl o jejím zrušení. Stávající pravidla však budou platit ještě rok, aby měly evropské instituce čas připravit směrnici novou.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Směrnice umožňuje, aby si členské státy mohly vyměňovat údaje o registracích vozidel v souvislosti s osmi dopravními přestupky, jako jsou řízení v opilosti, jízda na červenou, telefonování za jízdy a podobně.

Evropská komise ji v roce 2008 navrhla na základě svých pravomocí souvisejících s bezpečností dopravy. Členské země a Evropský parlament však nakonec v roce 2011 ve směrnici jako právní základ použili kompetence v oblasti policejní spolupráce. Na evropský soud se kvůli tomu obrátila sama Evropská komise.

Podle soudu je však cílem a smyslem právní normy posílení bezpečnosti dopravy. "Opatření týkající se zlepšování bezpečnosti na silnicích patří do dopravní politiky. Soud proto došel k závěru, že s ohledem na svůj cíl i obsah je směrnice opatřením, které má zajistit vyšší bezpečnost silničního provozu, a proto měla být přijata na tomto základě," upozornil soud.

Cíle evropské policejní spolupráce se podle soudu týkají především spolupráce v otázkách, jako jsou udělování azylu, imigrace, ochrana vnějších hranic nebo boj se zločinností, rasismem a xenofobií.

Ale protože by zrušení směrnice bez náhrady mohlo mít negativní dopady na evropskou dopravní politiku a protože unijní země měly směrnici ve svém právu aplikovat nejpozději v listopadu loňského roku, rozhodl soud, že pravidla a postupy ze směrnice budou platit ještě nejvýše rok. Za tu dobu musí unie připravit směrnici novou, tentokrát na správném právním základě.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.