Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní psycholog: Body s pokutami jsou nejlepší

  13:02aktualizováno  13:02
Řidičů, kteří nedodržují dopravní předpisy a sbírají za své prohřešky trestné body, neustále přibývá. Nejrozšířenějším přestupkem je nedodržování nejvyšší povolené rychlosti. "Je to nejčastější dopravní přestupek, který je takříkajíc starý jako automobilismus sám," říká dopravní psycholožka Pavla Rymešová.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Proč je nedodržení rychlosti tak častým přestupkem u pražských řidičů?
Na to se nedá jednoznačně odpovědět. Jsme uspěchaný národ, který žije v uspěchané době. Každý, kdo pospíchá, tak jednoduše sešlápne plyn. Stejná je situace také jinde ve světě, kde je tak jako u nás nejčastějším dopravním přestupkem právě nedodržování nejvyšší povolené rychlosti.

Dá se proti vysoké rychlosti nějak účinně bojovat?
To je už milionkrát obehraná písnička - je třeba, aby povolená rychlost odpovídala stavu silnice a danému úseku, aby třeba nebyla zbytečně nízká. Druhou věcí je dozor policie, která by měla hlídat dodržování rychlosti, ne řidiče zbytečně šikanovat.

Jaký trest je efektivnější, přidělovat řidičům trestné body, nebo vysoké pokuty?
Nejlepší je kombinace obou způsobů. Je však třeba rozlišit přestupky, které si udělení bodů zaslouží, a které ne.

A čeho se řidiči více bojí - bodů, nebo pokut?
Já bych řekla, že bodů. Počet bodů, který mohou získat, je velmi omezený, a jakmile je řidič dostane, tak se jich jen tak nezbaví a musí si dávat větší pozor. Peníze, které za pokutu zaplatí, vydělá ve většině případů mnohem rychleji, než mu jsou smazány body.

V Praze nasbíralo sto sedm řidičů dvanáct bodů, přitom nemají řidičský průkaz. Jak je možné, že k tomu dochází?
Je to selhání státu. Tihle lidé mají být potrestáni tak, aby se toho opakovaně nemohli dopouštět.

Jak?
Například by měli být zavřeni. Jsou to lidé, kteří mají asociální sklony - jdou totiž jednoznačně proti pravidlům, kterými se společnost řídí.

Autoři:




Nejčtenější

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Další z rubriky

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.