Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta jen pro bohaté. Starosta Dubaje ví, jak zabránit dopravním zácpám

aktualizováno 
Spojené Arabské Emiráty jsou pro motoristy zhmotněným rájem. Benzin je neuvěřitelně levný, stejně jako pojištění nebo parkovné. Není proto divu, že v ulicích se objevuje stále více aut, která komplikují dopravu. Starosta Dubaje má na nepříznivou situaci poměrně jednoduché a radikální řešení.

Nízké ceny a rychlý nárust populace začínají dopravnímu systému Dubaje způsobovat velké problémy. | foto: Profimedia.cz

Vysoké platy, levný benzin (10,50 Kč/litr), nízké parkovné i pojištění vozidel navíc znamenají, že silnice hlavního města Emirátů začínají plnit automobily všeho druhu. Situaci nepomáhá ani rychle rostoucí počet obyvatel. Populace ve městě se jen během poslední dekády zdvojnásobila a městský dopravní systém se začíná blížit ke kolapsu.

Originální řešení, jak dostat situaci ve městě pod kontrolu představil minulý týden starosta Dubaje Hussain Lootah. "Každý si ve městě užívá luxusní život," řekl serveru The National na konferenci Dubai-Hamburg 2014 pořádané v Německu. "Ale bez zákonů omezujících vlastnictví auta kapacita našich silnic na všechna vozidla stačit nebude."

Policejní Bugatti Veyron v akci s majáky na Jumeirah Road v Dubaji. Veyron se...

Policejní Bugatti Veyron v akci s majáky na Jumeirah Road v Dubaji. Veyron se stal součástí policejního vozového parku na začátku února letošního roku.

Jako řešení proto vidí navrhnout platovou hranici, která by určovala, kdo může v Emirátech vlastnit automobil a kdo ne. Lidé, kteří ji nepřesáhnou, budou odkázáni na služby městské dopravy.

Posvítit si chce i na ceny benzinu a souvisejících služeb. "Měli bychom navýšit poplatky za parkování, cenu benzinu i pojištění," říká starosta Lootah. "V Německu stojí parkovné 30 dirhamů za půl hodiny, v Dubaji jeden dirham (5,45 Kč)," argumentuje.

Tvrdá ruka

Policie v bourácích

Na bezpečnost ve Spojených arabských emirátech dohlížejí policisté v nejlepších supersportech na trhu. Už tak rozsáhlý arzenál, který tvoří například Nissan GT-R, Mercedes-Benz SLS AMG, McLaren 12C, Ferrari FF nebo Aston Martin One-77, naposledy rozšířilo Bugatti Veyron.

Zároveň starosta odmítá myšlenku, že by obyvatele města mohla navést ke snížení počtu vozidel jakákoliv mediální kampaň nebo systém sdílení vozidel. "V Dubaji najdete více než 200 národností, v kampaních nebo vzdělávání nevidím žádný efekt," říká starosta. "A jakákoliv měkká opatření nefungují vůbec, dokonce ani v Evropě nebo Americe. Dokud nepostupujete tvrdě, nebudou vás poslouchat."

Podle něj bude právě počet aut ve městě největší výzvou v budoucnosti Dubaje. Tíživou situaci mají zlepšit také elektrická a hybridní vozidla, zároveň starosta požádal obyvatele města, aby více využívali městskou hromadnou dopravu. Radnice si hodně slibuje i od nové tramvajové dráhy, která by měla být dokončena v listopadu letošního roku.

"Ve městě je spousta jiných alternativ: taxi, autobusy i metro. A my postavíme více metra, budeme ho rozšiřovat stanici po stanici. Máme také luxusní autobusy, ale lidé je nevyužívají, protože ceny aut jsou velice nízké."

Autor:






Nejčtenější

Míša Sacherová se driftu věnuje od roku 2011 a je první Česka, která...
Česká královna driftu má obrovskou spotřebu gum. Chlapi na ni žárlí

V jejím věku holky maximálně spálí bábovku. Drobná Míša Sacherová ale o víkendech nasazuje helmu a nechá na závodech řvát pět set koní svého bestiálního...  celý článek

Zaznamenat zkoušku v nové laboratoři u Mladé Boleslavi musí speciální...
Nová laboratoř testuje bezpečnostní výbavu aut bez jediného škrábance

Nové testovací centrum u Mladé Boleslavi simuluje náraz při dopravní nehodě. Auta se však při tom neničí. Vedle této laboratoře vzniknou také speciální...  celý článek

Ford Fiesta
Nová fiesta má být víc nóbl, už jsme v ní seděli

Nová, už osmá generace fiesty se začne v Česku prodávat nejdřív v červnu příštího roku. Vzhledem k úspěšnému tažení aktuální generace modelu, který letos slaví...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.