V zimě tankujte vždy plnou, aby v nádrži bylo palivo, ne vlhký vzduch

V zimě tankujte vždy plnou, aby v nádrži bylo palivo, ne vlhký vzduch | foto: iDNES.cz

Dopřejte svému nafťáku. Kupte mu plnou a shánějte arktickou

  • 319
Na zamrzlou naftu je nejlepší teplá garáž a s různými přídavky, které vám poradí v hospodě, buďte velmi opatrní. Všechny zimní nafty by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Když mrzne ještě víc, nemusíte nastartovat. Při výpravě do tuhých mrazů tedy shánějte arktickou naftu.

Zimu nemají majitelé nafťáků rádi. Kromě toho, že se jim auto déle rozehřívá, občas vůbec neodjedou kvůli zamrzlému palivu.

Norma benzinkám přikazuje prodávat od začátku prosince zimní naftu odolávající až dvacetistupňovému mrazu. Větší odolnost proti mrazům zvyšují rafinérie přidáváním petroleje do nafty.

Pokud vám nafta zamrzla, pravděpodobně málo jezdíte a máte natankovanou ještě "letní".

Když už nafta zmrzla, jediným bezpečným řešením je najít vytápěnou garáž. Majitelé starých nafťáků mohou zkusit přidat "panáka" benzinu, který umí krystalky parafínu rozpouštět. Rozhodně to ale nezkoušejte, pokud máte moderní vznětový motor. S přidáním benzinu totiž prudce klesá mazivost, na kterou jsou vstřikovací systémy velmi citlivé. Jestli to opravdu chcete zkusit, poraďte se předtím v servisu.

Bezpečnějším, ale méně účinným prostředkem jsou speciální aditiva. Ty je ale třeba přidat do nádrže dřív, než nafta zamrzne, nejlépe ještě před natankováním. Navíc je už rády užívají samy rafinérie a tím, že je přidáte, ničemu nepomůžete.

Častým problémem je také voda, která kondenzuje v palivovém systému. Nejčastěji se tam dostává v podobě vzdušné vlhkosti při otevření víčka nádrže. Jednoduchá rada tedy zní tankovat vždy plnou, aby v nádrži bylo co nejvíce nafty a co nejméně vzduchu a aby se otevírala co nejméně.

Názory, že za zamrzávání nafty může povinně přimíchávaná biosložka, odborníci odmítají. "Estery kyselin obsažené v biosložce mají úplně jiné složení a mráz jim nevadí," vysvětluje Martin Frei, šéfredaktor specializovaného časopisu AutoDiesel.

Při cestě na hory natankujte "místní" naftu. Čerpadláři reagují na počasí a také zohledňují, kde se palivo prodává. V horských oblastech tak můžete narazit i na arktickou naftu, která odolá až dvaatřicetistupňovým mrazům. "Do arktické nafty rafinérie biosložku nepřimíchávají, protože zkracuje dobu, po kterou je možné palivo skladovat," dodává Martin Frei.

Pečujte o filtr

Hodně záleží na stavu palivového filtru. Pokud jste ho dlouho neměnili, je zanesený nečistotami a mnohem snáze se ucpe. Když nafťáka kupujete a víte, že zrovna u vás padají teploty hluboko pod nulu, vybírejte takové auto, které má palivový filtr vyhřívaný.