Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konečně bezpečný dotykový displej. Má tlačítka, která nahmatáte

  17:58aktualizováno  17:58
Dotykové displeje do auta nepatří, řidiče hodně rozptylují, ale zákazníci je žádají a srovnávají s chytrými telefony. Ovládání dotykáče vyžaduje vždy oční kontrolu, nový vynález firmy Bosch by to měl změnit. Z obrazovky „vystoupí“ tlačítka, která nahmatáte.

Displej s mechanickou zpětnou vazbou, která umí napodobit klasická fyzická tlačítka. | foto: Bosch

Dotykové displeje jsou pro bezpečnost řízení pohroma. Uživateli totiž chybí haptická zpětná vazba, musí se podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.

Pro přiblížení: zkuste si na svém dotykovém telefonu napsat SMS poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku zvládnout dalo.

Fotogalerie

Stejné je to s auty. Jen velmi málo výrobců zůstává u mechanických ovladačů, které si po čase řidič „osahá“ a naučí se je používat poslepu. Dotykový displej je dnes nejlevnější a nejelegantnější řízení.

Dodavatel komponentů pro autoprůmysl Bosch ovšem představuje dotykový displej, který umí mechanickou zpětnou vazbu nasimulovat. Za svůj vynález, který představí za pár dní na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas, už vyhrál v předstihu cenu za inovaci letošního ročníku.

Virtuální tlačítka na displeji je možné identifikovat dotykem díky změnám textury povrchu.

Tlačítko se neaktivuje, dokud ho uživatel pevně nestiskne. Má dát pocit, že mačká klasický mechanický knoflík. Na pohled se však displej neliší od normálních „dotykáčů“.

Při dotyku displej poskytne jak haptickou, tak vizuální a zvukovou odezvu. Na dotyk jsou cítit hladké, drsné nebo texturované povrchy, které odlišují jednotlivá tlačítka.

Kokpit auta budoucnosti tvořený velkoplošnými obrazovkami

Kokpit auta budoucnosti tvořený velkoplošnými obrazovkami

Nový displej od Bosche ale umí ještě víc, umí rozeznat sílu dotyku a na základě toho vyvolávat různé funkce. Lehké zmáčknutí tak třeba vyvolá funkci pomocníka - nápovědy. Změnou tlaku také uživatel může například měnit rychlost listování v seznamu.

“Nový dotykový displej kombinuje jednoduché ovládání mechanickými tlačítky s výhodami dotykového displeje, což výrazně ulehčí ovládání,“ komentuje Manfred Baden, šéf divize Bosch Car Multimedia.

Revoluční dotykáč od Bosche je vybaven dvěma senzory, jeden je konvenční dotykový a druhý měřící sílu dotyku. Bosch prozatím neprozradil, na jakém principu nový vynález funguje. Uvádí jen, že displej využívá speciální software a mechaniku uložení displeje. Dá se předpokládat, že bude použita ještě speciální mikrofluidní vrstva. S podobnými technologiemi už několik let koketují výrobců spotřební elektroniky (více zde).

Moderní auta umožní například komunikovat s domem na dálku a  pustit do zádveří kurýra s očekávanou zásilkou.

Moderní auta umožní například komunikovat s domem na dálku a pustit do zádveří kurýra s očekávanou zásilkou.

Bosch představí svůj nový displej na veletrhu CES 2016 na futuristickém kokpitu auta budoucnosti tvořeném velkými monitory. Vše se totiž chystá na příjezd aut s autonomním řízením. A Bosch patří mezi ty, kteří na autech bez řidiče pracují nejintenzivněji (čtěte zde).

Vize představená na CESu tak ukáže třeba komunikaci auta s inteligentní domácností, kterou je možné ovládat na dálku. Z auta třeba zadáte povel k vytopení bytu s předstihem.





Nejčtenější

Citroën C4 Cactus
Francie prozkoumá emise PSA: Citroën Cactus sedminásobně překročil limity

Koncerny Renault a PSA jsou ve Francii konfrontovány s podezřelými výsledky emisních testů. Podle britského serveru Autocar byly například modelu Citroën C4...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Triumph Street Triple 765 RS
První jízda britského drsňáka: Triumph Street je nový od výfuku po ventilek

Jakkoli tradiční britský výrobce v posledních sezónách chrlil novinky jako na běžícím pásu, produktové řadě Street Triple se změny vždy vyhnuly. Snad v tom byl...  celý článek

Motor 1,6 TDI
EGR ventil: další součástka moderních motorů, která umí majitele potrápit

Ze špatné funkce EGR ventilu má řada majitelů starších vozů obavy, přestože je mnoho častěji se vyskytujících závad. V některých autech je řešení snadné a po...  celý článek

Hyundai i30
První jízda novinkou z Nošovic: Hyundai i30 dotírá na nejlepší

Z továrny ve slezských Nošovicích začala vyjíždět úplně nová třetí generace kompaktu Hyundai i30. Jako první Češi jsme s ní už jeli.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.