Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konečně bezpečný dotykový displej. Má tlačítka, která nahmatáte

  17:58aktualizováno  17:58
Dotykové displeje do auta nepatří, řidiče hodně rozptylují, ale zákazníci je žádají a srovnávají s chytrými telefony. Ovládání dotykáče vyžaduje vždy oční kontrolu, nový vynález firmy Bosch by to měl změnit. Z obrazovky „vystoupí“ tlačítka, která nahmatáte.

Displej s mechanickou zpětnou vazbou, která umí napodobit klasická fyzická tlačítka. | foto: Bosch

Dotykové displeje jsou pro bezpečnost řízení pohroma. Uživateli totiž chybí haptická zpětná vazba, musí se podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.

Pro přiblížení: zkuste si na svém dotykovém telefonu napsat SMS poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku zvládnout dalo.

Fotogalerie

Stejné je to s auty. Jen velmi málo výrobců zůstává u mechanických ovladačů, které si po čase řidič „osahá“ a naučí se je používat poslepu. Dotykový displej je dnes nejlevnější a nejelegantnější řízení.

Dodavatel komponentů pro autoprůmysl Bosch ovšem představuje dotykový displej, který umí mechanickou zpětnou vazbu nasimulovat. Za svůj vynález, který představí za pár dní na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas, už vyhrál v předstihu cenu za inovaci letošního ročníku.

Virtuální tlačítka na displeji je možné identifikovat dotykem díky změnám textury povrchu.

Tlačítko se neaktivuje, dokud ho uživatel pevně nestiskne. Má dát pocit, že mačká klasický mechanický knoflík. Na pohled se však displej neliší od normálních „dotykáčů“.

Při dotyku displej poskytne jak haptickou, tak vizuální a zvukovou odezvu. Na dotyk jsou cítit hladké, drsné nebo texturované povrchy, které odlišují jednotlivá tlačítka.

Kokpit auta budoucnosti tvořený velkoplošnými obrazovkami

Kokpit auta budoucnosti tvořený velkoplošnými obrazovkami

Nový displej od Bosche ale umí ještě víc, umí rozeznat sílu dotyku a na základě toho vyvolávat různé funkce. Lehké zmáčknutí tak třeba vyvolá funkci pomocníka - nápovědy. Změnou tlaku také uživatel může například měnit rychlost listování v seznamu.

“Nový dotykový displej kombinuje jednoduché ovládání mechanickými tlačítky s výhodami dotykového displeje, což výrazně ulehčí ovládání,“ komentuje Manfred Baden, šéf divize Bosch Car Multimedia.

Revoluční dotykáč od Bosche je vybaven dvěma senzory, jeden je konvenční dotykový a druhý měřící sílu dotyku. Bosch prozatím neprozradil, na jakém principu nový vynález funguje. Uvádí jen, že displej využívá speciální software a mechaniku uložení displeje. Dá se předpokládat, že bude použita ještě speciální mikrofluidní vrstva. S podobnými technologiemi už několik let koketují výrobců spotřební elektroniky (více zde).

Moderní auta umožní například komunikovat s domem na dálku a  pustit do zádveří...

Moderní auta umožní například komunikovat s domem na dálku a pustit do zádveří kurýra s očekávanou zásilkou.

Bosch představí svůj nový displej na veletrhu CES 2016 na futuristickém kokpitu auta budoucnosti tvořeném velkými monitory. Vše se totiž chystá na příjezd aut s autonomním řízením. A Bosch patří mezi ty, kteří na autech bez řidiče pracují nejintenzivněji (čtěte zde).

Vize představená na CESu tak ukáže třeba komunikaci auta s inteligentní domácností, kterou je možné ovládat na dálku. Z auta třeba zadáte povel k vytopení bytu s předstihem.





Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.