Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dotykový volant pomůže řidičům sledovat provoz. Ovládá se jako mobil

aktualizováno 
Doba, kterou řidiči místo vozovky sledují ovládací prvky rádia nebo navigace, se prodlužuje. Alespoň podle německých vědců, kteří tento čas chtějí zkrátit na co nejmenší míru.

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Podnětem pro vývoj dotykového volantu byl prostý fakt: s moderní technikou a zvětšujícím se počtem ovládacích prvků mimo dosah volantu se zvětšuje i čas, kdy se řidič nedívá přímo na vozovku. Albrecht Schmidt, profesor počítačového výzkumu ze stuttgartské univerzity nicméně věří, že právě dotykový volant je tím pravým řešením.

Dotykový volant

Volant vyvíjejí vědci ze Stuttgartu společně s kolegy z Duisburg-Essenu a Výzkumným centrem pro umělou inteligenci. Je vyrobený z 11 milimetrů tenkého plexiskla a Led diod. Pohyb na dotykovém displeji snímá infračervená kamera.

Vědci na začátku poprosili účastníky výzkumu, aby na volantu zaznamenávali pohyby, kterými ovládají různá technická zařízení. Na základě těchto gest vývojáři vytvořili víc než dvacet příkazů. Mezi nimi najdete například známé roztahování prstů pro zoom na dotykových displejích chytrých mobilů, nebo psaní prvního písmene pro určitý příkaz.

Dotykový volant

Jakmile byl systém příkazů hotový, pustili se do testování simulátoru. A data jednoznačně ukázala, že čas, kdy se řidič nevěnuje silničnímu provozu se výrazně zkrátil. Výzkumníci také věří, že jejich vynález bude v budoucnu schopný promítat data na přední sklo a spolupracovat například se senzory, které hlídají okolní silniční provoz.





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.