Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dovoz auta: radost i starost

  19:15aktualizováno  19:15
Co vás může potkat při dovozu auta ze zahraničí? Jaké auto vůbec můžeme přihlásit do provozu? Jak to bude s poplatky po vstupu do EU? Přinášíme základní informace, týkající se individuálního dovozu aut. Přihlásit jde až jedenáctileté auto. Přibyl pětitisícový poplatek za likvidaci vraku.

Kolik a za co platit?

Dobrou zprávou je, že od 1.5.2004 nebude uvalováno clo na žádné zboží.

Nové auto - takové, které je mladší 6 měsíců a nemající najeto více než 6000 km, nakoupíte v jiné zemi EU bez DPH. Tuto daň je však nutné po dovozu zaplatit u nás, podle sazby platné v ČR.

Dovážíme-li automobil ojetý (tedy straší 6 měsíců, najeto více než 6000km), zaplatíme DPH v zemi nákupu.

Při registraci zaplatíme evidenční poplatek 300 - 2000 korun (300 Kč pro vozidla splňující "evropskou homologaci", 2000 Kč pro vozidla procházející schvalovacím řízením).

POZOR NOVINKA!

Nově schválený zákon o odpadech (188/2004), zavádí nový jednorázový poplatek na likvidaci autovraků ve výši 5000 korun. Poplatek se platí na zvláštní účet Státního fondu životního prostředí České republiky. V některých případech může být tento poplatek dovozci odpuštěn (více § 37 zákona o odpadech).

Kde hledat?

Provoz aut je upraven dvěma zákony a to zákonem 56/2001 o podmínkách provozu vozidel a zákonem 168/1999 o pojištění odpovědnosti.

Zákon 56/2001 (novelizuje zákon 168/1999) byl pětkrát novelizován: 478/2001 Sb., 175/2002 Sb., 320/2002 Sb., 193/2003 Sb. a 103/2004 Sb (začne platit 1/5/2004).

Nehlédnout je třeba také do novelizovaného zákona o odpadech - 188/2004 Sb.

Co dovézt?

V současné době smějí být do ČR dovážena ze zahraničí osobní auta stará maximálně osm let od data první registrace v zahraničí ke dni proclení vozu. Již nyní a od prvního května též budou moci být do ČR dovážena auta, která splní globální homologaci ES.

Dovoz aut bez homologace podle směrnic ES bude i nadále omezen věkem osmi let, tzn. že budou muset mít osvědčení o schválení technické způsobilosti silničního motorového vozidla (případně jeho ověřenou kopii - technický průkaz ze zahraničí) a po dovozu  budou muset absolvovat kontrolu ve zkušební stanici.
(Auta starší 23 let podléhají jiným testacím vyžadovaným u veteránů.)

Evropská (globální) homologace ES

Osvědčení o tom, že automobil plní jednotné evropské předpisy. Tuto homologaci splňují auta některých značek už od roku 1993. Součástí homologace je také závazek výrobce k ekologické likvidaci auta poté, co doslouží.

Jak a kde ji najít?

To, že má auto "globální homologaci" poznáme podle souboru znaků uvedeného na výrobním štítku.  

Má předepsanou skladbu. Začíná malým písmenem e a pokračuje jedno- či dvoumístným číslem, následuje hvězdička a číslo homologace a teprve potom je klasické výrobní číslo (např. e1*93/56*0026 ).  Pozor nestačí záznam v německém technickém průkazu.

Co je možné přihlásit?

Dovoz aut ze zahraničí není výhodný jen pro ojetá auta, díky rozdílům v daňových sazbách se v některých případech vyplatí dovézt ze zahraničí i auto nové.

Postup při přihlašování jednotlivě dovezeného auta do ČR je závislý na tom, jedná-li se o auto nové, či ojeté. Dalším důležitým kritériem je, má-li tzv. "evropskou homologaci ES".

Přehled možností:

* Jednotlivě dovezené vozidlo - nové, dosud neprovozované

A) Je držitelem osvědčení o homologaci ES  - bezproblémová registrace bez požadavku na jakékoliv další testy, kontroly apod.

B) Není držitelem osvědčení o homologaci ES - musí mít doklad o schválení technické způsobilosti vozidla (nebo jeho ověřenou kopii) vydaný jiným státem. Poté následuje kontrola ve zkušební stanici (tj. v pověřené STK), zda plní technické požadavky platné v ČR.

* Jednotlivě dovezené vozidlo - ojeté, již provozované a registrované v cizím státě

K 31.12.2003 bylo v ČR registrováno celkem 3 706 012 ks osobních automobilů v průměrném věku 13,49 roku. Vozidla starší než 15 let (to je do roku výroby 1988) tvoří více než třetinu (1 299 508 ks  = 35,06 %) tohoto vozového parku. Od počátku roku 1993 do konce roku 2003 bylo přitom do České republiky dovezeno 1 343 547 ks ojetých osobních automobilů a tuzemské prodeje nových osobních vozidel za toto období činily 1 550 4401 ks.

A) Je držitelem osvědčení o homologaci ES - dovoz možný bez ohledu na stáří vozidla, pouze  kontrola ve zkušební stanici (stáří vozidla do 8 let), nebo v pověřené zkušebně (auta starší 8 let), zda na vozidle nebyly uskutečněny technické úpravy, které by neodpovídaly danému osvědčení o homologaci ES.

B) Není držitelem osvědčení o homologaci ES -  dovoz je v tomto případě nadále omezen stářím vozidla (max. 8 let) a plněním emisních limitů podle normy EURO 2.
Dále pak zkušební stanice kontroluje, zda dané vozidlo plní technické požadavky platné v ČR v době výroby vozidla.

 

Zdroje: Sdružení automobilového průmyslu, Ministerstvo dopravy ČR, Informační centrum EU





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.