Dovozcům ojetin se loni dařilo

Počet ojetých vozů na českých silnicích se opět zvýší. Celní úřady vyřizovaly v roce 2001 více žádostí o dovoz nejen u ojetých osobních vozů, ale i u náklaďáků a autobusů. Oproti předcházejícímu roku došlo k nárůstu o pětinu u osobních automobilů a o 71,8 procenta u nákladních vozů. Starších autobusů se loni dovezlo o 11 procent více.

Do ČR bylo loni dovezeno 99 138 ojetých osobních automobilů, což je přesně o 20,18 procenta více, než v roce 2000. Z toho počtu bylo 50 331 vozů importováno pro obchodní účely a zbylých 48 807 vozů individuálně. Dalších 8486 ojetin bylo deklarováno při individuálním dovozu tzv. na náhradní díly. Meta sto tisíce ojetin byla téměř dosažena především díky masivnímu nárůstu individuálně dovážených vozů. Tyto případy se mezi roky 2000 a 2001 zvýšily o 39 procent.

Stále nízká zůstává deklarovaná celní hodnota. Ta sice vzrostla o třicet procent, ale ještě nedosahuje ani čtyřiceti tisíc (přesně 39 359). Je to tedy přibližně desetina průměrné celní hodnoty nového vozu, který zahraniční automobilky na tuzemském trhu umístí. Detailní informace Sdružení automobilového průmyslu říkají, že hodnota obchodních dovozů ojetin se zvýšila o 52 procent na průměrných 43.849 Kč. U individuálních dovozů je to pak 34 729 korun, což znamená nárůst o jedenáct procent.

"I nadále je velký zájem o dieselové verze. Navíc se deklarovaná cena u dieselů zvýšila více než u zážehových verzí. Trend dovozu dražších vozů je správný, konečně se dostáváme do reálnějšího světa," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

S úspěchem dovozců kontrastuje situace českých dealerů zahraničních automobilek. Prodeje nových zahraničních vozů totiž loni poklesly o 0,6 procenta. Radost mohou mít zahraniční servisy alespoň z jedenáctiprocentního nárůstu průměrné ceny nově prodaného vozu, která teď dosahuje bez padesáti korun 380 tisíc Kč.

Situace výrobců se zdá být ale podstatně horší u nákladních vozů. Ti loni prodali sice 14 231, což je o 3,6 procenta více než v předcházejícím roce, ale hrozivý je především nástup konkurence ojetin. Do ČR se totiž loni dovezlo o 72 procent o ojetých náklaďáků více. Dle Antonína Šípka je tento masivní nárůst způsoben především tím, že se pravděpodobně některé nové či zánovní náklaďáky prodávají cíleně jako ojeté. 

ČR dovezla loni také 226 ojetých autobusů, což představovalo růst o 11,2 procenta. Nových autobusů se dovezlo o 28 procent meziročně více, což představovalo 338 vozů.

Průměrná celní hodnota nového tahače představovala loni 2 048 956 korun, u autobusu to bylo 3,9 miliónu.

Také dovoz ojetých motocyklů a mopedů vzrostl o více než 25 procenta na 7964 strojů. Nových motocyklů a mopedů se dovezlo 9576 kusů.