"Pro nás je důležité, jak člověk dovážené zboží deklaruje," řekl vedoucí referátu řízení Celního úřadu ve Folmavě Milan Obdržálek. "Pokud konstatuje, že starší pneumatiky veze pro svou potřebu a nemá jich tolik, aby to zpochybnil, tak se zpravidla vejde do bezcelního šestitisícového limitu. Celníky může zajímat jen to, zda pneumatiky nemají trhliny nebo jiná poškození a dezén je vysoký nejméně 1,6 milimetru v případě automobilových a milimetrový u motocyklových a tříkolkových plášťů." Doplnil, že čtyřmilimetrový dezén by v duchu platných předpisů celníci vyžadovali, pokud by dovozce přiznal, že automobilové pneumatiky dováží k dalšímu prodeji. "To se ale prakticky nestává," upřesnil Milan Obdržálek. Překupníci rovněž nepřiznávají, že by pláště vezli k protektorování. K tomu by totiž museli mít zvláštní povolení.
Německé zdroje jetých pneumatik pro tuzemské autobazary, vrakoviště a pneuservisy jsou pro zákazníka obvykle neidentifikovatelné. U plášťů, jež v nabídce překupníků převažují a s bídou mají minimálně 1,6milimetrový dezén, se lze domnívat, že se jedná o odpad, který rád německý obchodník s pneumatikami "prodá" třeba za pouhou marku. Ne že by ji potřeboval, jde mu jen o doklad, jak s odpadem naložil.
Mylná je iluze, že Němci jsou rozhazovační a pláště u svých vozů mění bezdůvodně. "V Německu lze pneumatiky využívat - jako v tuzemsku - až do 1,6 milimetru hloubky dezénu," řekl šéf homologace pneumatik v Institutu gumárenské technologie a testování ve Zlíně Rudolf Mačák. "Pokud německý řidič plášť mění výrazně dřív, než mu předpisy ukládají, má k tomu zpravidla dobrý důvod: guma je třeba proražená či jinak poškozená."
Zdejší obchodníci s jetými pneumatikami účtují za kus svého sortimentu od sta do tisíce korun. Plzeňský majitel pneuservisu, který nechce zveřejnit jméno, k tomu podotýká: "Nejlevnější jsou sjeté gumy vhodné už jen k protektorování, naopak nejdražší málo jeté značkové pneumatiky, demontované třeba z havarovaného auta, ovšem bez záruky. Plášť se čtyřmilimetrovým dezénem účtuji do pěti set korun. Současně odmítl podezření, že prodává německý odpad. "Když je pneumatika lepší a ještě využitelná, tak si za ni německý obchodník účtuje pět až deset marek," tvrdí podnikatel.
"Také jsem s jetými pneumatikami z Německa v začátcích svého podnikání pracoval, ale už jsem od toho ustoupil," přiznává majitel zavedeného plzeňského pneuservisu Stanislav Tolar. "Nemám se zbožím nejistého původu a kvality dobré zkušenosti. Když už si k nám zákazníci takové pláště přivezou k montáži, přijdeme často na to, že koupili gumy proražené či s boulemi. Zákazníkům zmíněné šetření nedoporučuji." Doplnil, že od každého milimetru dezénu pláště "lepší" značky může motorista očekávat zhruba deset tisíc kilometrů. Samozřejmě pokud je pneumatika bez závad.
"Já se s jetými pneumatikami od Němců setkávám v případech, kdy si u mne koupí a nechají namontovat nové pláště a staré rádi odloží," říká Václav Suchopár, majitel servisu v Hazlově na Chebsku. "Když chce někdo staré gumy na protektor, tak mu za stovku či dvě vyhovím, zvlášť když jsem je z německého auta jako nepoškozené sám demontoval. Jinak ale jeté gumy nedoporučuji. Jezdím automobilové závody a vím, jak důležitá je dobrá pneumatika."
Řada obchodníků tvrdí, že jeté pneumatiky v jejich nabídce pocházejí z automobilů z vrakovišť. "Vrakoviště jsem měl, něco plášťů mi zůstalo a rád je prodám," tvrdí Jindřich Vodička z firmy Auto-pneu v Horní Lukavici na Plzeňsku. "Za likvidaci na oficiální skládce bych platil od 28,50 do 75 korun za kus."
Ředitel karlovarského inspektorátu České obchodní inspekce Pavel Novák však připomíná: "Samostatně lze prodávat jen pláště s minimální hloubkou dezénové drážky tři milimetry pro dvoukolová a tříkolová vozidla a čtyři milimetry pro automobily. Je to v zájmu kapsy i bezpečnosti motoristů."
Nákup jetých pneumatik má rizika i výhody
PRO
+ Nižší cena v průměru na milimetr dezénu ve srovnání s novými pneumatikami, pokud výrobek nezklame
+ Možnost získání pláště věhlasné značky za nižší cenu
+ Při zničení pneumatiky ze série na autě lze právě mezi jetými gumami najít náhradní plášť předepsaných parametrů (rozměr, konstrukce, dezén a značka)
+ Možnost levnějšího obutí vleku
+ Možnost levnějšího obutí rezervního kola
PROTI
- Riziko selhání pneumatiky v mezní, a tudíž nebezpečné situaci
- Obvykle neznámý původ a osud plášťů, které se mohou dříve či později po montáži na ráfky ukázat jako nepoužitelné
- Žádná záruka výrobce na jeté pneumatiky neznámého osudu
- Ne vždy se podaří v nabídce překupníků vyhledat jeté pneumatiky tak, aby svými parametry vyhověly platným předpisům
- Překupníci někdy u jetých pneumatik pro osobní auta prořezáváním prohlubují dezén, což je podle platných předpisů nepřípustné a hlavně nebezpečné
- Jeté pneumatiky záhadného původu a stavu mohou být na právě zakoupené ojetině
Minimální hloubka dezénu pneumatik v evropských zemích (mm)
Německo 1,6; 1,0 mopedy
Rakousko 1,6 osobní auta; 2,0 vozidla nad 3,5 tuny; 1,0 mopedy; radiální zimní 4 a diagonální zimní 5
Anglie 1,6; 1,0 motocykly a mopedy
Belgie 1,6; 1,0 mm mopedy
Dánsko 1,0 vozidla pod 3,5 tuny; 1,6 mm vozidla nad 3,5 tuny
Francie 1,6 osobní auta; 1,0 motocykly a mopedy
Maďarsko 1,0 osobní auta; 1,6 nákladní vozy s diskem do průměru 750 mm a 3 s diskem nad 750 mm
Itálie 1,6; 1,0 motocykly a 0,5 mopedy
Holandsko 1,6 vozy nad 3,5 tuny; pod 3,5 tuny nesmí být narušena kostra
Slovensko 1,0
Švédsko 1,6
Švýcarsko 1,6
Pramen: EVROPSKÁ TECHNICKÁ ORGANIZACE PNEUMATIK A RÁFKŮ_
Ministerstvo upřesnilo vyhlášku
"Na vozidle nesmějí být, s výjimkou nouzového dojetí, současně použity pneumatiky různých rozměrů a konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak. Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky," konstatuje vyhláška ministerstva dopravy 102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích. Rovněž upřesňuje, že konstrukcí pneumatiky se rozumí konstrukce diagonální, radiální a smíšená. Shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky. Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní, zimní, terénní a univerzální.
"Redakční změnou vyhlášky však ministerstvo dopravy povolilo kombinaci pneumatik tak, že lze na vozidle současně využít pláště konstrukce STEEL a ALL STEEL - vpředu musí být pneumatiky STEEL a vzadu ALL STEEL," informoval vedoucí dopravního inspektorátu západočeského policejního ředitelství v Plzni Vladimír Toman. (hč)
Některé autobazary nebo vrakoviště nabízejí kvanty ojetých pneumatik, které však z valné většiny nesplňují požadovanou hloubku vzorku. |