Citroën C4 Picasso

Citroën C4 Picasso | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

DPH je vyšší, ceny aut jdou dolů

  • 53
Automobilky se předhánějí v novoročních akcích. Ceny jdou navzdory vyššímu DPH dolů až o desetitisíce.

"Právě teď koupíte auto nejlevněji v historii kvůli krizi, níže už jít nemůžeme – od ledna 2010 zvýší stát daň z přidané hodnoty a ceny půjdou nahoru," tvrdili na podzim loňského roku mnozí prodejci nových vozů. Byl to však pouhý reklamní tah: v některých cenících sice po Novém roce pár tisíc korun navíc naskočilo, díky "akčním slevám" však ve skutečnosti pořídíte auta o desítky tisíc korun levněji.

Příklad? Třeba rodinné MPV Citroën C4 Picasso s benzinovou 1.6 VTi stálo loni podle ceníku 549 900 Kč, v akci bylo se slevou padesáti tisíc za 499 900 korun. Teď sice v ceníku podražilo o pět tisíc na 554 900 Kč, "akční cena" je však 404 900 korun – tedy o dalších sto tisíc nižší.

A podobné, i když ne v tak velkých číslech, je to u většiny značek – automobilky se zkrátka v prodejně nejslabších měsících roku předhánějí ve slevách. Neprodaných aut je momentálně na trhu příliš mnoho, takže jako zákazníci máte ohromnou výhodu, která vydrží podle expertů minimálně do konce března, kdy by s nástupem jarní motoristické sezony mohly ceny mírně narůst.

Tím, jak automobilky razantně zlevňují, začíná se projevovat touha zákazníků po větších a lépe vybavených vozech, na které by dříve nedosáhli. Už loni na podzim to v praxi dokázal příklad Škodovky, jejímž nejprodávanějším modelem se na nějakou dobu stala větší octavia na úkor malé fabie - hlavně díky (stále trvajícímu) výprodeji staršího modelu Tour.

Potvrzují to i lidé z automobilek. "Sledujeme posun zájmu zákazníků od vozů s nejnižší cenovkou či nejvyšší slevou k těm, jež nabízejí vyšší přidanou hodnotu. To znamená, že při nákupu nového vozu lidé hledí více na jeho výbavu, jízdní parametry a kvality než na co nejnižší cenu. Tento trend potvrzuje i mírný nárůst podílu prodaných modelů nižší střední třídy, zřejmě na úkor doposud největšího segmentu B - malých vozů,", říká Pavel Zákora, marketingový manažer společnosti Toyota Motor Czech.

Myslí si, že vlna největších slev je momentálně na svém vrcholu. "V nejbližší době už na českém automobilovém trhu neočekávám zásadní a plošné cenové zvýhodňování, a to v žádném z rozhodujících segmentů," říká Zákora.

Připravili jsme přehled aktuálních prodejních a bonusových akcí automobilek, tak jak jej vyhlásily v akčních cenících. U jednotlivých dealerů však můžete narazit na ještě výraznější slevy. Když tedy budete vybírat nový vůz, obvolejte a objeďte několik prodejců vybrané značky nebo značek, rozhodně nekývněte hned na první nabídku. Všechny akční slevy platí do 31. března.

Audi

Značka připravila sady "akčních paketů" pro modely A3 Sportback, A4, A5, A6 a Q7. Pakety obsahují například xenonová světla, vyhřívaná zrcátka, vyhřívaná středovou loketní opěrku, parkovací asistent a další komfortní doplňky v ceně téměř 50 tisíc korun u nižších modelů (u vyšších i přes 100 tisíc Kč) a k autům je dostanete zdarma.

BMW

Mnichovská automobilka nabízí v roce 2010 limitované edice vybraných modelů. BMW 116i je tedy za cenu od 379 000 Kč bez DPH a BMW 318d za cenu 549 000 Kč bez DPH.

Citroën

Francouzská značka, známá velkou slabostí pro akční slevy, nabízí zvýhodněné modely C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, Grand C4 Picasso, Berlingo First a nové Berlingo. "Papírové" ceny sice o pár tisíc korun vzrostly, ale ty skutečné šly až o 100 tisíc korun níže. Navíc stále platí akce "nové za staré", kdy při výkupu auta na protiúčet dostanete další slevu ve výši až 20 tisíc Kč. Dalších 50 tisíc korun vám "sundají" při pořízení vozu na značkový leasing. U některých modelů se tak dostanete na těžko uvěřitelné ceny včetně plné výbavy: například rodinný C3 Picasso SX 1.4 VTi koupíte za 264 900 Kč, Berlingo Multispace 1.6 HDi za 314 900 korun.

Fiat

Italský výrobce připravuje akční ceník, který však zveřejní až v příštím týdnu spolu s programem Range+. Ten nabídne klimatizaci v základní výbavě zdarma u modelů Panda, Punto Actual, Linea a Bravo. Navíc běží výprodej skladových zásob, u dealerů tak můžete sehnat třeba malou Pandu za 110 tisíc Kč (na leasing).

Ford

Populární model Fusion zlevnil o 10 tisíc korun na 229 900 Kč, rodinný C-Max šel s cenou níže o 20 tisíc, začíná na 359 990 korunách. Focus nabízí vyšší výbavu Trend + za cenu nižší Ambiente, což znamená výraznou slevu (od 299 990 Kč). U modelů Fiesta (od 219 990) a Mondeo (od 589 990) se udržely loňské akční ceny.

Honda

U pětidveřového modelu Civic 1.4 Comfort dostanete originální kola z lehkých slitin velikosti 16" a pětiletou záruku. U pseudoterénního CR-V modelového roku 2009 buď dostanete slevu 40 tisíc Kč na modely s manuální převodovkou, nebo bonus 80 tisíc Kč na modely s automatickou ("automat za cenu manuálu"), a rovněž záruku 5 let.

Hyundai

Od počátku roku nabízí Hyundai u vybraných vozů (i10, i20, i30 a i30CW) jako bonus klimatizaci a sadu zimních kol zdarma. Nejmenší model tak s touto výbavou stojí historicky nejnižších 179 900 Kč s DPH, i20 219 900 Kč a i30 269 900 Kč. Na všechna auta dává firma záruku pět let bez omezení počtu ujetých kilometrů.

Chevrolet

U modelu SUV Captiva šla cena plošně dolů o 59 000 Kč, koupíte jej za 494 900 Kč v hotovosti. Až do konce ledna dostanete navíc zimní výbavu v hodnotě 50 tisíc korun (zimní pneumatiky + alu ráfky, střešní nosič a ski box). I v roce 2010 poskytuje Chevrolet na celou modelovou řadu prodlouženou pětiletou záruku. Další výhody platí při pořízení auta na leasing, třeba model Cruze se dá takto pořídit za 290 tisíc korun.

Kia

U této korejské značky dostanete nyní při koupi nového cee’du a modelu Rio sadu zimních pneumatik; u modelů Soul, Carens nebo Sportage si navíc odvezete i hliníkové disky. Finanční slevy poskytuje Kia podle modelu – až 25 000 Kč na Picanto, až 35 000 Kč na Rio, zaváděcí slevu 20 000 Kč na model Venga, slevu 40 000 Kč na cee’d (před faceliftem) a 30 000 Kč na nový cee’d, až 60 000 Kč na Carens, 75 000 Kč na Carnival, 85 000 Kč na Sportage a 175 000 Kč na Sorento. Velkou novinkou je i poskytnutí sedmileté záruky na všechny modely, dříve se týkala jen některých. Záruka je omezena najetím 150 000 km a dá se přenést na dalšího majitele.

Mazda

U Mazdy se prodávají limitované série Premium. U modelu 2 (pět dveří, klimatizace...) se slevou 70 tisíc Kč (od 232 900 Kč na leasing) a prodlouženou zárukou na pět let zdarma, u větší 3 se slevou 90 000 Kč (od 339 900 Kč na leasing) a rovněž prodlouženou zárukou, u rodinné 5 až 75 000 Kč (od 501 900 Kč).

Mercedes-Benz

U luxusní značky probíhá více zvýhodněných nabídek, u třídy B dostane zákazník se sadou PREMIUM výbavu na přání o 50 tisíc korun levněji (např. parkovací asistent, lepší rádio, vyhřívaní předních sedadel, mlhovky, dešťový senzor...). U třídy C dostanete výbavu zdarma v hodnotě 60 tisíc korun. Sama třída C je nejlevnější v historii.

Nissan

U tradičně dražší japonské značky šli letos hodně do sebe a z loňských akčních cen ještě kus ubrali. Například nejprodávanější model značky, Qashqai, je o 57 tisíc korun levnější než loni; tedy o 70 tisíc oproti oficiálnímu ceníku – koupíte ho už za 394 900 Kč, sedmimístnou verzi Qashqai+2 za 458 000 Kč. Na Nissan Micra je sleva 25 000 až 53 000 Kč podle verze, základní cena je o 17 tisíc nižší než loni (202 300 Kč), Note zlevnil o 50 000 Kč (od 242 900 Kč). Naopak u modelu X-Trail zůstala cena prakticky stejná, snížila se o pouhou tisícikorunu.

Opel

Většina modelových řad značky zlevňuje. Například základní ceníková cena pětidveřové Astry Classic III s motorem 1.4 se snižuje o 90 tisíc korun na 274 900 Kč. Podobné je to i u modelů Zafira, Corsa či Combo. O více než 20 tisíc Kč klesla "startovní" cena Insignie, na 528 200 Kč (1.6/85 kW). Verzi s dieselem 2.0 CDTI/81 kW koupíte za 590 200 Kč, což představuje slevu téměř 40 tisíc korun. Opel nabízí i nadstandardní šestiletou záruku.

Peugeot

Ceníkové ceny zůstaly na úrovni roku 2009, akční slevy platí na vybrané verze modelů Peugeot 207, 308 a speciální série Partner Holiday. Zdarma navíc dostanete havarijní pojištění a povinné ručení na jeden rok.

Renault, Dacia

Téměř na všechny modely lze využít slevu na značkový leasing, který může být i s 0% navýšením a prodlouženou čtyřletou záruku. Po uplatnění této slevy můžete koupit třeba SUV Koleos o deset tisíc levněji než loni na podzim (od 419 900 Kč), Clio Storia (od 149 900 Kč), Thalii (od 139 900 Kč) či Scénic (od 349 900 Kč) se slevou 20 tisíc, Mégane 30 tisíc korun (od 249 900 Kč). Naopak Laguna všech modifikací je o 10 tisíc dražší než loni (od 429 900 Kč). Totéž překvapivě platí pro všechny Dacie mimo užitkových – Logan, MCV i Sandero jsou o 10 tisíc dražší než v prosinci 2009.

Seat

U pětidveřové Ibizy koupíte akční verzi Reference 1.2 51 kW s klimatizací s výhodou 20 200 za 259 900 Kč. U jiných verzí ibizy může sleva dosáhnout až 40 tisíc korun (Style 1.4 s automatickou klimatizací Climatronic a 15" koly z lehkých slitin za 304 900 Kč.) Model Leon zlevnil o 30 tisíc až 65 000 oproti ceníku, v cenovém rozpětí od 399 900 Kč do 499 900 Kč má Seat hned šest různých akčních modelů řady Altea XL (úspora 15 až 70 000 Kč). Výbavu navíc plus tříletou záruku dostanete k sedanům Exeo.

Subaru

Specialista na auta s pohonem všech čtyř kol doprodává poslední kusy modelu Outback ročníku 2009 se slevou 30 procent a Imprezy levnější o 20 procent. Do skladů nyní přivážejí nový modelový rok 2010 – Impreza je v průměru levnější o 30 000 korun, ale třeba špičkový model Impreza 2.5 WRX STI až o 150 000 Kč (od 1,1 milionu Kč). Akční cena modelu Forester se od loňska nezměnila (610 000 Kč).

Škoda

Největší tuzemská automobilka nabízí v akci skladové vozy včetně nejmenší fabie. Populární lidová škodovka s tříválcovým motorem HTP 1.2 44 kW a výbavou Classic je poprvé v historii pod hranicí 200 tisíc korun (199 900 Kč). V akci však lze koupit i další modely – Roomster, Octavii Tour (původní), novou Octavii a Yeti. I supervýhodná loňská cena Octavie Tour 1.6 MPi šla o dalších 20 tisíc korun dolů na 271 900 korun, kombík je o 20 tisíc dražší. Roomster startuje se slevou 40 tisíc korun na částce 262 900 Kč, Octavia II se zvýhodněním 20 tisíc (Classic 1.4/59 za 312 900 Kč, kombi +20 000 Kč).

Toyota

Od ledna zlevnila Toyota o 10 tisíc korun nejprodávanější akční verzi Yaris Active (1.0 l, 5 dv., bez parkovacích senzorů) na 249 900 Kč. U nejprodávanějšího pick-upu Hilux (double cab ve výbavě terra s klimatizací) počítejte se slevou 70 tisíc korun bez daně na výsledných 555 000 Kč bez DPH, a to přesto, že v modelovém roce 2010 má motorem 2.5 D-4D posílený na výkon 106 kW.

Volkswagen

Nabídka slev u německé značky je velmi rozsáhlá, doplňuje ji množství "akčních paketů" s výbavou za zvýhodněné ceny. U modelu Touran jde o úsporu přes 50 tisíc korun, zhruba 30 tisíc korun lze ušetřit při koupi golfu, cena Passatu CC klesla o 42 tisíc korun a automobilka navíc k vozu nabízí bezplatně nové prvky výbavy za 30 tisíc Kč. Sportovní Scirocco je levnější až o 60 tisíc korun.

Příklady akčních slev (v Kč s DPH)
model výsledná cena sleva
Ford Fusion 229 900 10 000
Škoda Fabia 199 900 20 000
Seat Ibiza 259 900 20 000
Ford C-Max 359 900 20 000
Renault Mégane 249 900 30 000
Škoda Roomster 262 900 40 000
Chevrolet Captiva 494 900 59 000
Nissan Qashqai 394 900 70 000
Toyota Hilux (cena bez DPH) 555 000 70 000
Opel Astra Classic III 274 900 90 000
Citroën C4 Picasso 404 900 150 000