Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Drahá nafta odrazuje od koupě dieselových aut

  • 61
Vysoká cena nafty se projevila i v prodejích nových osobních aut v Česku. Lidé se začínají vracet k automobilům s benzinovými motory. Údaje Svazu dovozců automobilů o odbytu nových vozů v prvních třech měsících tohoto roku hovoří jasně: zájem o naftová auta klesá.

"Důvod je hlavně v ceně nafty, která bývala dříve levnější než benzin," vysvětluje tajemník SDA Pavel Tunkl.

Podíl osobních aut s benzinovým motorem se po třech letech vrátil nad sedmdesát procent. Ve skutečnosti je nižší, protože v této kategorii nejsou započítány vozy spadající do kategorie N1, tedy "s mřížkou". U nich je podíl téměř opačný. Ve třídě do dvou tun, kam spadá většina osobních aut předělaných na N1, je zhruba 54 procent motorů na diesel.

Nákup dieselového motoru si podle Martina Vaculíka z časopisu AutoDiesel rozmyslí hlavně lidé, kteří nenajezdí tolik kilometrů nebo jezdí s menším autem. "Jinak bude přemýšlet člověk, který se rozhoduje hlavně podle ceny na stojanu, a jinak třeba člověk, který má na starosti péči o celou flotilu služebních aut," podotkl.

Dieselové motory prošly za posledních patnáct let obrovskou proměnou, a proto se výrazně snížilo množství vypouštěných emisí. Při zachování objemu se snížila i jejich spotřeba.

Společnost Bosch ve své studii uvádí navíc o třetinu nižší náklady dieselových motorů na provoz. Jízda na naftu však přináší i nevýhody, naftový motor bývá většinou dražší a nákladnější na opravy.

Automobilky i výrobci dílů na dieselové motory tvrdí, že žádný pokles necítí. "Útlum rozhodně nepociťujeme, jedeme podle plánu," říká mluvčí Bosch v České republice Pavel Roman. Firma vyrábí čerpadla pro naftové motory ve svých závodech v Jihlavě.

Předloni spustila kampaň, která měla lidi přesvědčit o výhodách dieselových motorů, ale dál v ní nepokračuje. "Teď máme kampaň na bezpečnost," vysvětlil Roman.

Pokles zatím podle mluvčího Evžena Krauskopfa necítí ani Škoda Auto. "Vzhledem k úspornějším vlastnostem dieselových motorů se zatím růst ceny nafty do prodejů příliš nepromítá. Pokud ale cena nafty nadále poroste, lze předpokládat, že dieselové motory budou znevýhodněny," tvrdí Krauskopf.

Poptávka po naftě v Česku od roku 2000 stoupla téměř na dvojnásobek. Česká rafinérská už proto loni zvýšila kapacitu výroby nafty. Další zvětšení zvažuje. "Musí být dlouhodobě zaručeno, že poptávka zůstane tak vysoká," podotkl mluvčí firmy Aleš Soukup.

Podíl naftových aut v procentech Podíl aut na benzin v procentech
osobní vozy vozy N1* osobní vozy vozy N1*
2004 28,15 77,10 67,56 18,19
2005 27,73 72,88 70,42 25,35
2006 28,13 75,27 69,25 22,31
2007 27,73 74,20 69,52 22,72
1. čtvrtletí 2008 25,22 72,27 71,49 23,92
Pozn.: Jde o nově registrované vozy, do kategorie N1 spadají osobní vozy přestavěné na užitkové.
Pramen: SDA