Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drahý šperk do města: Lancia Ypsilon

  14:00aktualizováno  14:00
Pánové, nosíte dámské šaty? Asi moc často ne. A přesně takhle se cítíte v ypsilonu. Malé městské auto s tak ženským charakterem snad nikdo jiný nevyrábí. Minilancia splňuje všechny požadavky na luxusní doplněk pro poletování po buticích, zároveň potvrzuje, že dobře zabalené staré železo se prodá taky.

Lancia Ypsilon | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

ZEVNITŘ  |  MOTOR  |   JÍZDA  |   CENA ZÁVĚR

Sem tam někdo bručí nad tím, že je ypsilon na pohled vysoký, vypadá jak zmačkaná krabice od kuchyňského robotu nebo přímo jako ten robot.

Ona vlastně auta občas tak vypadat musí. Aby byla "ženská", musí být praktická, uvnitř musí mít přihrádky a přihrádečky na různé hlouposti a musí být okatá, aby mu členky té krásnější polovičky lidstva mohly dávat jména. Pokud vypadá dostatečně luxusně, je na úspěch zaděláno, i když ukrývá techniku staršího data narození (přesněji řečeno osm let starého Fiatu Punto předchozí generace).

Ypsilonka je hlavně stylová, vypadá spíš jako kabelka. A nebýt tak drahá, měly by některé řidičky nutkání ji s každým outfitem vyměnit, aby jim ladily barvy. Dá se pořídit totiž i dvoubarevná.

Přesně takhle si ale přestavujeme italský design, krásný v celku i jednotlivostech. Ypsilonka vypadá z kteréhokoliv pohledu dobře, nechybí jí šarm a nepopsatelná aristokratická nadřazenost.

Lancia Ypsilon

ZEVNITŘ: elegance a vkus

Velké dveře se rády otevírají co nejvíc až nadoraz, jsou docela těžké, takže pozor na ostatní auta, nebo otlučete ypsilonku i kolemparkující.

V interiéru se moc jako v autě necítíte, vypadá jako draze vybavená kuchyň, kterou nenavrhoval autodesignér, ale architekt.

Uprostřed přístrojovky je pod docela malým čelním sklem kaplička s budíky. S šedým podkladem a zelenými čísly vypadají jako dědečkovy staré hodinky, je to stylové, hezké, ale za denního světla trochu málo kontrastní.

Lancia Ypsilon

Přístrojovka je tvarovaná tak, abyste na ni vyskládali co nejvíc věcí z kabelky, ale pozor, všechno co před sebe položíte, vám při nárazu nebo prudším brzdění poničí make-up a při řízení to všechno uvidíte v odrazu v čelním skle.

Italové nezůstali při návrhu interiéru nic dlužni své pověsti. Všechno je krásné, nápadité... ale bohužel také plastové. Neskromnou cenu Lancia odůvodňuje mimo jiné vybranými materiály, vybraný je z pohledu ypsilonu i tvrdý plast, kamkoli se v interiéru podíváme.

Může se hodit

Prodej, koupě nebo převod leasingu nových   a ojetých automobilů www.automodul.cz

Při projížďkách ve městě se možná stále vrtíte, jak koukáte do výkladů, ale není to jen tím. V sedadlech se totiž pořád nějak nemůžete usadit, na jejich boční vedení zapomeňte úplně.

Dozadu se vejde nanejvýš dítě v dětské sedačce, sedadla je možné posouvat vzad, ani pak to ale s místem na odložení nohou na dlouhé vzdálenosti slavné není. Přístup za přední sedadla je ale díky velkým dveřím a vysoké stavbě karoserie dobrý.

Lancia Ypsilon

Svou roli městské nákupní tašky plní do puntíku. Interiér je čtyřmístný, za pětimístný se připlácí 3 500 korun, kufr pobere akorát ten nákup. 215 až 290 litrů nákladu - v závislosti na poloze zadních sedadel - se do něj bude stěhovat hůře díky schodu tvořenému nárazníkem, pod vysoko výklopné víko se ale vejdou i čahouni. Zadní sedadla se dají také sklopit, nejprve je ale třeba vyndat opěrky hlavy, vzniklá ložná plocha není rovná, sklopená opěradla vytvoří asi deseticentimetrový schod.

Minilancia za cenu hodně přes 400 tisíc měla v testované konfiguraci "Oro" umělý věnec volantu, za kožený se připlácí dalších 5 tisíc. Větším prohřeškem jsou manuálně ovládaná zrcátka. Díky vysokým bokům je třeba si míry auta při parkování ozkoušet, jinak si poškrábete drahé lité ráfky. Okna nedostala jednodotykové ovládání, při zavírání a otevírání je třeba vydržet s palcem na čudlíku až do konce.

Dvě střešní okna jsou na malém autě raritou, to přední se otevírá úplně, zadní je jen pro parádu - nedá se ani přiotevřít.

MOTOR: musíte ho točit

Usedáte za volant a oživujete 95 koní motoru 1,4 16V pod kapotou. Osaháte si pedály. Brzdy jsou docela ostré, spojka houbovitě zabírá až úplně u podlahy a na plyn musíte šlapat zprudka, aby se čtyřválec rozdováděl.

Lancia Ypsilon

V nízkých otáčkách je jedna-čtyřka ypsilonu hodně lenivá. Dobré zpřevodování převodovky ale umožní jet na úsporné nízké otáčky v městské koloně klidně na čtyřku, rozjezdy na dvojku také nejsou problém.

Až tušíte, že se motor rozpálil na provozní teplotu - budík teploty chladicí kapaliny v ženském autě, a tedy ani v ypsilonce nehledejte - je možné šlapat na plyn hezky zhurta.

Po překročení tříapůltisíce otáček začne motor dýchat, za patřičného zvukového doprovodu zabere a hezky táhne. Když nenecháte otáčky spadnout a budete motor točit až k omezovači, odmění se nadmíru slušnou dynamikou. A samozřejmě také hladovostí. Při normálním ježdění ve městě si ovšem vystačí se sedmi litry naturalu.

Volant jde otáčet malíčkem. Měkké řízení s nulovou zpětnou vazbou tak nějak k městskému autu patří... bohužel. Při jízdě v táhlých obloucích tak budete neustále kormidlovat a hledat stopu.

JÍZDA: pohodlná a houpavá

Rozjedeme se, interiér prosvětluje díky mnoha oknům hromada paprsků. V první levotočivé zatáčce se projeví neduh hodně blízkého širokého předního sloupku, do obluku tedy moc vidět není.

Na dálnici se ypsilonce moc nechce, krátký rozvor a vysoká stavba způsobuje, že je vcelku neposedná. Ve městě oceníte měkký podvozek, poskytující nadprůměrné pohodlí i na českých silnicích, který ovšem jako by fungoval nezávisle na zbytku auta. Kola se drží zvolené stopy statečně a hezky dlouho. Když to do zatáčky přeženete, začne se stáčet dovnitř kolem svislé osy. Pro publikum to minilancia ještě doprovodí efektní zvedačkou vnitřního kola. 

Z pohledu řidiče to ale uvidíte jinak. Obrovské náklony karoserie ještě umocňuje pocit, že mezi vaším pozadím a vozovkou je houba. Z řádění s ypsilonkou si odvážíte přesně opačný pocit než z většiny stávající automobilové produkce: Z pohledu řidiče to vypadá hůř než zvenčí.

Lancia Ypsilon

Nepotěší na pohled krásná, ale malá zpětná zrcátka. Výhledu dozadu také brání velké klenuté oblouky zadních sloupků.

Řazení šestistupňové převodovky je gumové a nepřesné. Za zajímavě tvarovanou a hezky po ruce blízko volantu umístěnou hlavicí řadicí páky - v našem případě ozdobenou imitací mramoru, je občas třeba hodně zabrat, když chcete zařadit požadovanou rychlost.

CENA: nic pro šetřílky

Ypsilonka není na silnicích žádným nováčkem, evropská města křižuje už skoro pět let. Do Česka se ale dostává až nyní, ve své omlazené podobě. Minilancia přiváží legendární italskou automobilku zpátky pod Říp po osmileté odmlce.

Malá hvězda stylových rubrik dámských časopisů startuje na ceně 295 tisíc, to ovšem bude mít pod kapotou slabší motor 1,2 s výkonem 44 kW (60 koní). Nejlevnější verze s naším motorem 1,4 16V je za 368 tisíc a nafťák vyjde minimálně na 355 tisíc (1,3 JTD 75k).

Hlavové airbagy jsou ve vyšších výbavách bez příplatku, ale za boční se neobvykle vždy připlácí 10 tisíc. Prosklená střecha je za 25 tisíc navíc. Klimatizace je v sériovém vybavení kromě základní verze "Argento". Radio s CD najdeme ve všech výbavách.

Lancia Ypsilon

ZÁVĚR: Made in Italy

Kupujete italské boty v tuzemských obchodech s vývěsním štítem Made in Italy a máte skříň plnou kabelek z italské dovolené? Malá lancia to dokonale doplní, vzhledem, ale i svým charakterem.

Za styl chce zaplatit. Nejvyšší položkou výroby byl s nadsázkou plat designéra, technika a kvalita je na úrovni aut za polovic, občas je tak třeba přimhouřit oko.

V pražském provozu je krásná, výrazná. I když je malá, přitáhne zájem. Jen nenechte ostatní studovat ji moc zblízka. Mohli by přijít třeba na to, že ta krásná chromová maska s urozeným erbem Lancia na přídi je ve skutečnosti z plastu a mramor v interiéru taky. Nadělá moc parády, ale milovníka preciznosti a vytříbené techniky neosloví.

Tohle auto se kupuje po italsku - srdcem. A pro takové případy je připraveno víc než dobře. 

Lancia Ypsilon v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 3810 x 1704 x 1530 x 2388
objem kufru/nádrže (l) 215-290/47
MOTOR zážehový čtyřválec 16 V
objem (ccm) 1368
max. výkon (kW/k) 70/95
max. krouticí moment (Nm) 128
max. rychlost (km/h) 175
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,9
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 8,5/5,4/6,6
pneumatiky 185/65 R14
Pozn: údaje uváděné automobilkou





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.