Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dravá novinka proti staré známé: Renault Fluence vs. Octavia Tour

aktualizováno 
Velikostí vyhrává Renault. Houpavou jízdou ale nepřesvědčí tak, jako letitá octavia. Fluence vás zahrne spoustou výbavy, v octavii budete jako doma. Nesmrtelná legenda českých silnic stále umí s francouzským elegánem držet krok.

Renault Fluence | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Fluence je o 10 centimetrů delší, pro posádku uvnitř má díky delšímu rozvoru navrch dokonce dvacet "čísel" prostoru v podélném směru, o skoro osm centimetrů je širší ve výši loktů na předních sedadlech, o pět centimetrů na zadních. Jen kufr má o 84 litrů menší a díky sedanovité zádi i hůře přístupný.

Může se hodit

Dáváte přednost šarmu
s francouzskou příchutí nebo české klasice?
Vozy Renault a Škoda
na obřím online portálu
www.automodul.cz

Ale ne každý potřebuje a využije obří kufr staré octavie. A že je kufr u sedanu nepraktický? No a co, tohle auto není určeno mladým rodinám, ale spíše usedlým čtyřicátníkům, kterým vyhovuje konzervativní karoserie a bohatá výbava.

Ačkoliv to mnohé zájemce nenapadne, fluence je vlastně zvětšený mégane, s nímž sdílí techniku. Vyrábí se v turecké Burse, tam, kde předtím jeho předchůdce sedan od méganu. Automobilka ho prezentuje jako svébytný model v C, tedy nižší střední třídě, a tvrdí, že se od konkurentů odlišuje prostorností, komfortem a výjimečnou výbavou.

To první pravda je, to druhé už méně. Právě "krátký" mégane nabízí v základu vlastně totéž, ale levněji. A i mnozí konkurenti dnes mají ceny posazené níže, respektive s klimatizací se dostanete na stejnou úroveň jako u fluence. A když zůstaneme u sedanů, těch moc na výběr není. Fiat Linea je o maličko menší a hlavně užší, ale také o 40 tisíc korun levnější; Opel Astra má téměř nachlup stejné rozměry, ale stojí o 30 tisíc více. O stejnou sumu je dražší i octavia II, pravda, se slabým motorem 1.4, ale jinak slušnou výbavou. Na starší generaci octavie, pojmenovanou Tour, už fluence ztrácí 27 tisíc korun.

Musím přiznat, že jsem se na fluence dost těšil. Mám sedany rád a na fotkách vypadal opravdu elegantně a reklama slibovala velký vnitřní prostor.

Když jsem auto viděl poprvé "naživo", mé nadšení ochladlo. Nevýrazný "čumák" s úzkou mřížkou chladiče nevzbuzuje dojem robustnosti ani velkého auta a už vůbec ne limuzíny, což by asi měl. Boční profil dojem vylepšuje, krásně splývavá záď nevypadá ani v nejmenším jako naroubovaná na zbytek auta. Fluence je tak jedním z nejhezčích sedanů, které jsem viděl, snad vedle Opelu Astra. Když pomyslím, jakou hrůzu zplodil Citroën ze u své C4 sedan...

Škoda Octavia Tour

A Octavia? Je nutné říct, že její vnější design je skvělou vizitkou konstruktérů, protože za 16 let nezestárl a funkčně mu už vůbec nic nelze vytknout. Je fakt, že když si octavii koupíte, budete ji na sídlišti mezi dvaceti stejnými auty dlouho hledat, ale to není její vina. V našem případě jsme pro srovnání měli kombíkovou verzi.

Renault Fluence 1.5 dci versus Škoda Octavia Tour Combi 1.9 TDi

motor

1.5 dci 1.9 TDi

výkon

63 kW 74 kW

délka/šířka/výška/rozvor v mm

4 618/1 809/1 469/2 702 4 513/1 731/1 457/2 512*

kufr

496 l 580 l

zákl. cena

339 900 302 900**

** za příplatek 10 000 Kč komfortní paket s klimatizací a další výbavou, jímž vyrovná náskok renaultu

Vnitřek – ve funkčnosti vede renault, v ergonomii škodovka

Uvnitř fluence je místa opravdu hodně: pasažéři vzadu si mohou pohodlně natáhnout nohy díky rozvoru 2,7 metru, což je hodnota patřící už do střední třídy – octavia II má o 12 cm méně, testovaný Tour dokonce o 19 cm. Nabídkou místa pro nohy tedy jasně vítězí fluence. Mačkání ve francouzském autě nehrozí ani napříč. Řidič i spolujezdec mají ve výši loktů k dispozici o 6,5 cm širší prostor než v nové octavii, vzadu o pět centimetrů. Jediné, v čem škodovka francouze poráží, je velikost kufru a jeho využitelnost. Pět set litrů je hodně, ale sedan s malým vstupním otvorem prostě obří "tlamě" liftbacku nebo kombíku a 560, respektive 580 litrům konkurovat nemůže.

Sedadla v Octavii Tour se nedají srovnat s těmi téměř dokonalými v nové oktávce. Mají nižší opěradla a působí subtilněji i než ta ve fluence, ale boční vedení mají lepší. A zatímco v octavii jsem se pohodlně usadil, nastavil sedadlo na optimální výšku a volant (inovovaný čtyřramenný z nové octavie) do správné polohy okamžitě, ve fluence jsem i přes dostatek místa ve všech směrech nemohl najít ideální pozici za volantem – buď jsem měl natažené ruce nebo pokrčená kolena. Navíc rád sedím výše, což se mi ovšem nepodařilo, protože jsem hlavou už narážel do střechy, i při mých 178 cm. Nenadchl mě ani přílišný sklon "budíků" – jsou hodně naplacato.

Škoda Octavia Tour

Škoda Octavia Tour

Renault Fluence

Renault Fluence

V disciplíně odkládací místa vede s velkým náskokem renault. Má loketní opěrku s úložným prostorem, kapsy ve dveřích jsou větší, dá se do nich umístit alespoň malá lahev – v touru nanejvýš autoatlas. Na prostředním tunelu u ruční brzdy je otvor na kelímek, a když vyhodíte kulatý popelník, tak i na dva – tour nemá ani jeden, jen výklopný pro zadní sedadla. Jinak si můžete naházet kapesníčky vedle ruční brzdy, ale to kafe nepostavíte nikam...

Interiér renaultu je také výrazně hezčí – členitější, oživují ho stříbrné doplňky. U octavie tour po přesednutí překvapí nízká palubní deska, která navozuje sice dojem větší vzdušnosti, ale i nižší bezpečnosti, chybí pocit robustnosti jako u moderní aut. Ve fluence jste pocitově "za hradbou". A vnitřek škodovky je prostě nudný: kombinace černé s černou, jen ve dveřích černá s šedou, to opravdu duši nepohladí.

Řadicí páka škodovky má opravdu malou hlavici, nedrží se tak příjemně jako ta renaultí. V řazení není velký rozdíl: krátké a přesné dráhy potěší.

A ještě k ergonomii ovládacích prvků. Ačkoli klimatroniku u octavie nelze nic moc vytýkat, moc se mi líbilo ovládání klimatizace u renaultu (mají je všechny nové modely). Je řešené kolébkovými tlačítky, která se lehce intuitivně ovládají ťuknutím nahoru nebo dolů. Velmi povedené a praktické. A než jsem v palubní schránce objevil zapadlý dálkový ovladač k navigaci TomTom (za příplatek 13 tisíc korun), byl jsem zoufalý, jak se mám do jejího menu dostat. Pak jsem si lehce zvykl, takže navigaci mohu doporučit.

Nemůžu ovšem nezmínit ještě dvě drobnosti, které mě u renaultu rozčilovaly: zaprvé nepříjemně ostrý a klapavý zvuk blinkrů, a také fakt, že když jsem cokoli malinko těžšího – třeba pouzdro s CD a příruční taštičku – položil na sedadlo spolujezdce, začala pískat kontrolka nezapnutého pásu. Čidlo zatížení je prostě u všech renaultů hypercitlivé.

Naftový duel

V obou autech jsme testovali naftové motory. Agregát ve fluence 1.5 dci měl 63 kilowattů a systém vstřikování common-rail, pod kapotou škodovky tepala stará dobrá čerpadlo-tryska 1.9 TDi se 74 kilowatty. Po nastartování má octavia hrubší zvuk než renault a stejné je to i za jízdy. V provozu je ovšem příjemnější mladoboleslavský agregát – výborně táhne, kupodivu neobtěžuje tak výrazným turboefektem jako francouzský a předčí jej i spotřebou (5,5 versus 5,8 litru).

S renaultem jsem měl narozdíl od škodovky drobné problémy: nepodařil se mi ani první rozjezd. Kombinace slabšího motoru se značným turboefektem a spojka zabírající úplně nahoře je vražedná. První cesta z pražských Ďáblic byla tedy opravdu ďábelská, na většině křižovatek jsem zuřivě hledal klíček, který tady ovšem nebyl. Fluence má startovací tlačítko, ovšem umístěné ne moc šťastně až dole vedle autorádia... No, zvykl jsem si, začal dávat víc plynu při rozjezdu, na což u nafťáků nejsem zvyklý a zvykl si i na turboefekt – tedy chvilkové mrtvo po sešlápnutí plynu a pak razantní kopanec..

A jízda samotná? Fluence má jednoduchou zadní nápravu se zkrutnou příčkou, Octavia Tour také (narozdíl od nového modelu, který disponuje víceprvkovým zavěšením). Podobné je i komfortní naladění podvozku, ovšem jízdní vlastnosti jednoznačně vyznívají ve prospěch škodovky.

Fluence jezdí jako typický francouz staré školy – podvozek je houpavý, rychlé jízdě se nebrání pouze na dálnici, jinak protestuje výraznými náklony v zatáčkách. Zcela odtažité řízení s elektromechanickým posilovačem neposkytuje téměř žádnou zpětnou vazbu od kol, takže necítíte, kam se natáčejí. Klidný řidič však bude spokojen. Komfort odpružení je velmi dobrý, podvozek si poradí s výtluky, kočičími hlavami, a to přesto, že auto jezdilo na 17palcových kolech.

Ale odpružení octavie tour se mi líbilo ještě více. Tlumení výtluků a děr jsem vyzkoušel na nejhorších silnicích ve středních Čechách v okolí Jílového a Kamenného Újezda a podvozek vše zvládl s nesmírnou nonšalancí. Na druhou stranu má výborné jízdní vlastnosti, v zatáčkách drží stopu bezvadně, byť, jak už bylo řečeno, nemá vzadu víceprvkovou nápravu, ale obyčejnou torzní příčku.

Co se týče dílenského zpracování, robustní škodovka je tradičně bezchybná, ani renault se v tomto ohledu nenechal nachytat. Žádný průšvih jsme neobjevili, vše dokonale lícuje, všude byly použity kvalitní měkčené plasty. Jen u předního sloupku se po pár dnech začalo ozývat silné vrzání, takže je otázka, jak dlouho interiér bez pazvuků vydrží.

Renault FluenceRenault Fluence

Renault Fluence

Zbývá se ještě zmínit o kufru renaultu. Na svou třídu má nezvykle zevnitř čalouněné víko a plastem zakryté výkyvné vzpěry (ty jsou sice nejlevnějším řešením, ale v téhle třídě obvyklým) – ovšem nemá zevnitř žádné madlo, za které by se dal zavřít, což je děsně otravné, zvlášť když je víko kufru zaneřáděné. A to je naprosto zbytečná chybička, která by u auta těchto ambicí neměla stávat...

Ceny Renaultu Fluence

Na leasing si odečtěte ještě 20 tisíc korun, připočtěte zdarma povinné ručení a záruku pět let

výbava

motor cena

Confort

1.6 81 kW
1.5 dCi 63 kW
299 900
339 900

Exception

1.6 81 kW
1.5 dCi 78 kW
329 900
379 900

Privilege

1.6 81 kW
1.5 dCi 78 kW
339 900
389 900

V základní výbavě je ABS, šestice airbagů, stabilizace podvozku ESP a mechanická klimatizace, nechybí ani loketní opěrka, dělená zadní sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, centrální zamykání, kompletní okna v elektrice, tempomat, palubní počítač, přední mlhovky; překvapí ovšem pouze výškově nastavitelný volant.

Pozoruhodné je, že v základní výbavě Confort má turbodiesel 1.5 dci jen 63 kilowattů, v lepších výbavách je pak naladěn na 78 kilowattů.

Je otázka, jestli má cenu pořizovat prostřední výbavu Exception – za 30 tisíc navíc totiž získáte jen digitální dvouzónovou klimatizaci s výdechy pro zadní sedadla a parkovací senzory. Za mnohé položky se připlácí – 13 700 za metalízu, 6 300 za alarm, 50 tisíc za kožené čalounění, k nejvyšší výbavě lze za tři tisíce přikoupit systém kontroly tlaku v pneumatikách, ke dvěma prostředním za pět tisíc vyhřívání sedaček, 20 tisíc za xenony, 15 za elektricky otvíratelné střešní okno, za rádio s bluetooth čtyři tisíce, za lepší Arkamys s USB portem 10 tisíc.

Fluence versus konkurence

model

rozdíl v délce v cm rozdíl v rozvoru v cm zákl. motor zákl. cena

Renault Fluence

délka 4 618 rozvor 2 702 1.6i 299 900

Octavia Tour Trumf

-10,5 -19 1.6i 272 900

Octavia II

-4,5 -12 1.4i 332 900

Renault Mégane

-32 -6 1.6i 269 900

Kia cee´d

-38 -5,2 1.4i 254 980

Peugeot 308

-34 -9,4 1.4i 324 900

Ford Focus

-13 -6,2 1.4i 299 990

Opel Astra sedan

-3 stejný 1.6i 333 900

Fiat Linea

-6 -10 1.4i 259 900

Radši bych si vybral starší Octavii Tour

Roman ŠvidrnochDvě veliká auta za skoro stejné peníze, jedno úplná novinka, druhé letitý matador českých silnic. Líbivý Renault Fluence nepřehlédnete, okoukané Octavie Tour si nevšimnete – za 16 let, co se vyrábí, ji všichni Češi viděli a polovina z nich ji měla... Fluence je uvnitř svěží, oktávka ponurá v kombinaci černé s černou, chybí jí odkládací prostory, vzadu má méně místa, zato má zbytečně obří kufr...

A přesto – kdybych mezi těmi dvěma vybíral, zůstal bych nakonec u české "klasiky". Důvod? To nejpodstatnější, co dělá auto autem: jízdní vlastnosti a ergonomie ovládání. "Stará" octavia má skvěle, alespoň pro mě, vyvážený podvozek, který úchvatně tlumí hrůzné výtluky českých cest, ale zároveň je naprosto jistý v zatáčkách i na mokru. Řízení s hydraulickým posilovačem má výtečnou zpětnou vazbu, naftový motor 1.9 TDi má, pravda, drnčivý zvuk, ale slušný zátah a famózní spotřebu do 5,5 litru na 100 km.

Prostě, v octavii jsem se cítil po přesednutí z renaultu "jako doma", nehledal dva dny ten správný posaz v sedadle, které ještě navíc poskytlo slušné boční vedení, jež ve fluence chybí. Ve srovnání se soudobými auty, třeba s nástupkyní Octavií II, starý Tour neobstojí, ale s některými novějšími konkurenty si kupodivu poradí. To, že si nemám kam odložit kafe, octavii klidně odpustím. Vypiju si ho prostě na benzince.

Roman Švidrnoch, redaktor MF DNES







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.