Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dražší benzin toho moc nezlepší

  17:33
Pokud chcete jezdit jako vedoucí závodník seriálu formule 1 Michael Schumacher, určitě vám k tomu nepomůže vysokooktanový benzin. Nové druhy paliva, které postupně zavádí většina prodejců pohonných hmot, jsou dozajista kvalitní, ale rozhodně se od nich nevyplatí očekávat zázraky.

Motor vašeho vozu bude mít vyšší výkon, prodlouží se jeho životnost, sníží se a nižší bude i celková spotřeba...

To vše slibují společnosti, které na tuzemském trhu nabízejí benzin s oktanovým číslem 99 a 100.

Tyto druhy paliva tak postupně nahrazují o něco levnější Natural 98, který z většiny čerpacích stanic postupně mizí. Výrazně inzerované výhody vysokooktanových benzinů se však zákazníkům při placení značně prodraží. Otázku tak zůstává, zda se tato investice vyplatí.

Více oktanů zázraky nedělá

S vysokooktanovým benzinem je to jako s vínem. Můžete si koupit lahev za několik tisíc a určitě si pochutnáte. Dobré víno se však dá pořídit i mnohem levněji.

Řidiči, kteří do svých vozů kupují vysokooktanový benzin označovaný například jako Blue Octans 99, V-Power Racing či Super 100, motoru svého vozu rozhodně neškodí.

Výhody, které tato paliva nabízejí, jsou však vykoupeny vysokou cenou, za niž jsou motoristům nabízena. Jejich plusy navíc patrně nebudou takové, jak inzerují prodejci. Podle motoristického odborníka Pavla Biskupa se vysokooktanové benziny hodí pouze pro supervýkonné sportovní vozy a moderní motory s přímým vstřikováním.

"Pokud výrobce automobilu přímo nedoporučuje tankovat benzin s oktanovým číslem 98, tak si dovolím říci, že používání vysokooktanového benzinu nic nepřináší," vysvětluje expert Pavel Biskup.

"Jestliže výkon vozu vzroste, tak pouze nepatrně, což řidič nejspíš ani nepostřehne. Prodloužení životnosti motoru je také velmi diskutabilní." Fakt, že jsou tato paliva určena především řidičům s novými vozy, potvrzuje i ředitel provozu čerpacích stanic společnosti Shell Vladimír Vacek: "Zavedením nového paliva V-Power Racing odpovídáme na postupnou obnovu vozového parku na českých silnicích."

Patero rad
Při koupi benzinu

1. Dbejte na radu výrobce Výrobce vozu doporučuje, jaký druh paliva je pro daný vůz nejvhodnější. Experimentem se nic nezíská.

2. Výkon moc nevzroste
S vysokooktanovým palivem se výkon motoru zvýší minimálně. Řidič rozdíl nejspíš ani nepostřehne.

3. Víc oktanů nic nezkazí
Pokud neřešíte otázku ceny paliva, vysokooktanovým benzinem nic nezkazíte. Motoru vozu mírně prospějete.

4. Přemýšlejte nad cenou Benzin s vyšším oktanovým číslem je proti běžnému Naturalu 95 citelně dražší. Mírné výhody jsou draze vykoupeny.

5. Starší auta na Natural 95 Například do felicie tankujte Natural 95. Starší motory výhody vysokooktanového benzinu nezužitkují.

Cenový rozdíl je velký

Pokud motorista u čerpací stanice mine stojan nabízející nejpoužívanější benzin Natural 95 a do nádrže natankuje produkt s vyšším oktanovým číslem, který na českém trhu nabízejí společnosti Benzina, Shell a OMV, svému motoru rozhodně neuškodí, spíše prospěje.

Vyšší kvalita je však draze vykoupena. Například u Benziny, jejíž síť čerpacích stanic je v České republice nejhustší, se cena pohybuje mezi 32 a 33 korunami za litr. Stejné množství Naturalu 95 v současné době vyjde zhruba o čtyři až pět korun méně. A to už je u plné nádrže znát.

Benzin pro moderní motory

Vysokooktanová paliva jsou určena především novým vozům, které pohání zážehový motor s přímým vstřikováním.

Tento typ motorů například koncern Volkswagen označuje zkratkou FSI a nově je jím vybavena i poslední generace Škody Octavia. Právě s jejím uvedením na trh se objevily nejasnosti ohledně paliva, které je pro tento vůz nejvhodnější.

Mladoboleslavská automobilka nejprve uvedla, že k pohonu výkonnějších a úspornějších agregátů je nutné používat palivo s oktanovým číslem 98. To by ale novou škodovku vzhledem k vyšší ceně tohoto benzinu na českém trhu do jisté míry poškodilo.

Zanedlouho tedy přišla změna a vedení společnosti oznámilo, že lze jezdit i na Natural 95. "U octavie vybavené motorem 1,6 FSI 85 kW je možné používat benzin s oktanovým číslem 95 nebo 98. Tankování benzinu s oktanovým číslem 95 nemá negativní dopad na životnost motoru," uvedl tiskový mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf.

U starších vozů se více oktanů nevyplatí

Kupovat si víceoktanový benzin do staršího vozu považují oslovení odborníci za zbytečné.

"Z reklamních akcí se dozvíme, že se použitím vylepšeného paliva motor pročistí a prodlouží se i jeho životnost, ale to jsou údaje, které laik těžko posoudí. V podstatě jde o draze zaplacený luxus, který své výhody má, ale není nezbytný," vysvětluje motoristický odborník Pavel Biskup.

Podobný názor má i vedoucí servisu prodejny Renault HS Auto Kontakt Zdeněk Hradecký. "Použití vysokooktanových benzinů výrobce doporučuje u aut v cenové hladině okolo sedmi set tisíc korun a výš. Zákazníkům, kteří si takové auto pořídí, většinou nevadí, jestli za litr benzinu dají o pár korun víc. U levnějších aut nemá vysokooktanový benzin smysl," říká Hradecký.

Německý test napověděl

Vysokooktanovými benziny se zabýval i renomovaný časopis německého automotoklubu ADAC. Jeho redakce si k testu paliva Shell V-Power Racing vybrala tři vozy, jejichž majitelé by podle výrobců měli používat benzin s oktanovým číslem minimálně 98.

Testu se zúčastnil i jeden vůz, jehož motor se spokojí s Naturalem 95. Měření výkonu se tak podrobilo Audi A3, BMW 316i, Porsche Boxter a Volkswagen Golf 1,4. Proti hodnotám udávaných výrobcem se výkon motoru nepatrně zlepšil pouze u vozů Porsche a Volkswagen. U zbývajících tří byl zaznamenán dokonce jeho pokles. Podobně dopadla i druhá část testu, v níž se posuzovalo pružné zrychlení.

TEST paliva Shell V-POWER 100 oktanů

Audi A3 2,0 FSI

BMW 316i

Porsche Boxster

VW Golf 1,4 16V

Naměřený výkon (kW)
S doporučeným palivem

109,2

88,0

165,3

59,7

Se Shell V- Power

109,5

87,7

167,5

60,7

Zlepšení v %

0,3

-0,4

1,3

1,7

Změřené pružné zrychlení 60-100km/h (s)
S doporučeným palivem

9,65

11,63

8,3

15,61

Se Shell V- Power

9,61

11,67

8,41

15,29

Zlepšení v %

0,4

-0,4

-1,3

2,1

Zdroj: ADAC

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...