Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dražší palivo se vyplatí, možná ne hned

Značková paliva nesníží výdaje při tankování, ale šetří náklady na servis a opravy vozu.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Václav PancerMF DNES

Parametry motorových paliv jsou jasně dány normami. Minimálně vyhovující jakost by tak měla mít, ať už vám je prodá kdokoliv.

V praxi se bohužel ne úplně zřídka setkáváme se závadnými palivy. Příčinou může být nedodržení technologie skladování a přepravy, ale i úmyslné přimíchávání jiných látek ve snaze navýšit zisk.

Veřejné a poloveřejné stanice
Český trh je specifický vysokým počtem čerpacích stanic. Mnohé vznikaly v období podvodů s lehkými topnými oleji za účelem praní peněz. Nikoho tehdy nemusela zajímat návratnost těchto investic. Dnes již bývají v rukách nových vlastníků či nájemců.

Ti nevydělávají na daňových podvodech. Očekávají zisk z podnikání, takže snižují náklady. Šidí údržbu (odkalování tanků, výměny filtrů na výdejních stojanech) a neváhají nakupovat levné pohonné hmoty, byť třeba bez atestů jakosti.

Specifikem českého trhu jsou takzvané poloveřejné čerpací stanice v areálech dopravních podniků, bývalých traktorových stanic či zemědělských družstev. Unikají kontrolám, protože jsou oficiálně provozovány jen pro vlastní potřebu podniku.

Občas vyvěsí na bránu ceduli s cenou benzinu a nafty, kterou přilákají lidi zvenku. Navíc místní už obvykle vědí, že si tam mohou přijet levně natankovat, i kdyby tam cedule nevisela. Zde už opravdu chybí jakákoliv, byť teoretická, záruka kvality.

Nerad dávám doporučení typu tankujte u velkých čerpacích stanic renomovaných značek, protože to sám skoro považuji za ohrožení hospodářské soutěže. Nicméně na českém trhu kvalitě náležitou pozornost věnují skutečně jen velcí prodejci.

Dobrou zárukou pro mne je pečeť jakosti motorových paliv, kterou přiděluje Ústav paliv a maziv, a. s., a bývá viditelně vylepena na výdejních stojanech.

Prodejce pohonných hmot si platí předem neohlášené kontroly s odběrem vzorků a jejich vyhodnocením akreditovanou laboratoří. Již fakt, že je ochoten platit za to, aby byl kontrolován, ukazuje na pozornost, kterou věnuje kvalitě.

Kvalita není samoúčelná
Benzin s nižším oktanovým číslem nalitý do staršího automobilu (bez čidla klepání) způsobí detonační spalování. Krom známého klepavého zvuku to způsobuje i velmi rychlé opotřebení motoru, u výkonných agregátů třeba i okamžité zničení.

Voda v naftě způsobí korozi vstřikovacího zařízení a i u nového vozidla pak výrobce odmítne reklamaci, protože toto nebylo konstruováno na čerpání vody. Nedostatečná mazivost způsobí rychlé opotřebení a zadírání třeba vysokotlakého čerpadla systému Common Rail.

Výše škod bývá u moderních vznětových motorů obvykle od 50 tisíc Kč a následné dokazování viny prodejci pohonné hmoty je těžké. Často totiž nafta, která zadírání odstartovala, již v nádrži vozidla při jeho definitivním kolapsu není. Nezbývá proto, než minimalizovat riziko už při nákupu.

Natankovat dobrý benzin jednou za čas nestačí
Největší záruku dávají povýrobně aditivované pohonné hmoty. Na českém trhu je prodávají pouze společnosti Benzina, OMV a Shell.

Není potřeba kupovat ty nejdražší, už základní paliva těchto značek mají nadstandardní jakost. Nafta má vyšší cetanové číslo (které slibuje tišší spalování, lepší akceleraci a mírnou úsporu paliva), lepší mazivost, méně pění při tankování, chrání kovové povrchy před korozí a brání tvorbě úsad. Benzin též aditivací získává čisticí vlastnosti.

Nelze však od těchto paliv čekat, že by po jednorázovém natankování vyčistily zanesený motor, jejich účinky jsou až dlouhodobé. Snížení spotřeby je u nafty s vyšším cetanovým číslem prokázáno, je ovšem na hranici pozorovatelnosti (nanejvýš pět procent, v praxi dvě až tři).
Prémiové benziny prodávané za vyšší cenu jsou aditivovány mazivostní přísadou, která přechází do motorového oleje a vyrovnává tak zhoršování jeho vlastní mazivosti.

Opět je však potřeba jezdit na toto palivo stále, efekt na hranici pozorovatelnosti se dostaví po několika tisících kilometrů. Od značkových paliv proto nečekejme snížení výdajů při tankování, ale rozhodně v dlouhodobém horizontu přinášejí nižší náklady na opravy a delší životnost auta.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie v bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...