Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Držte si odstup. Na dálnici v Německu je za „nalepení se“ pokuta až 400 eur

aktualizováno 
Německá policie už dlouhou dobu postihuje nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Malý odstup je častou příčinou nehod. Právě na tento přestupek se podle mluvčího saské policie hlídky zaměřují, mají na to i speciální přístroje.

Německá policie měří bezpečný odstup na dálnicích pomocí kamer na mostech. Ale v posledních letech se v její výbavě stále častěji objevují kamery ve vozidlech, které jsou schopny změřit rozestup mezi auty i za jízdy po jakékoli silnici. Za nedodržení bezpečné vzdálenosti hrozí vysoké pokuty a v nejhorších případech i pozastavení platnosti řidičského oprávnění na jeden až tři měsíce.

Na dálnici mějte odstup

"Máme k dispozici zařízení k měření rychlosti přímo z aut a v některých vozech máme kamery, s nimiž měříme zároveň rychlost i dodržování bezpečné vzdálenosti," říká Lothar Hofner, tiskový mluvčí saské policie. Běžně německá policie používá k měření rychlosti laserové pistole.

Pokuta za brzdění

Pokuta hrozí v Německu třeba i za bezdůvodné brzdění (20 eur) nebo neponechání dostatečného odstupu pro zařazení vozidla (25 eur).

Za bezdůvodnou jízdu v předjížděcím pruhu je pokuta 10 eur. 

Saská policie měří vzdálenosti mezi auty hlavně na dálnici. "Právě tam se velmi často stávají nehody kvůli nedodržení dostatečného odstupu mezi auty. Jsou to často těžké nehody. Proto na měření bezpečné vzdálenosti klademe velký důraz," vysvětluje.

Bezpečná vzdálenost se v Německu vypočítává z rychlosti, kterou jedete. Od auta před sebou máte být vzdáleni alespoň poloviční hodnotu tachometrové rychlosti v metrech. Když tedy jedete osmdesátkou, měl by být rozestup mezi vámi nejméně 40 metrů.

Odstup musíte odhadnout. Pomoci mohou třeba ostatní auta. Kamion má kolem 16 metrů délky, obyčejný autobus (karosa) 11 až 12 metrů. Lepší je počítat čas. Dopravní expert Stanislav Huml doporučuje dvou až třísekundový odstup: "Najdu si patník nebo jiný pevný bod u vozovky, počítám ´jednadvacet-dvaadvacet-třiadvacet´ a teprve tehdy můžu stejným místem projet já."

PŘESTUPEK pokuta (eur)
nedodržení bezpečného odstupu do 80 km/h
s ohrožením 30
s nehodou 35
nedodržení bezpečného odstupu při rychlostech nad 80 km/h
odstup menší než 5/10 poloviny tachometrové rychlosti 75
odstup menší než 4/10 poloviny tachometrové rychlosti 100
odstup menší než 3/10 poloviny tachometrové rychlosti 160
odstup menší než 2/10 poloviny tachometrové rychlosti 240
odstup menší než 1/10 poloviny tachometrové rychlosti 320
nedodržení bezpečného odstupu při rychlostech nad 100 km/h
odstup menší než 5/10 poloviny tachometrové rychlosti 75
odstup menší než 4/10 poloviny tachometrové rychlosti 100
odstup menší než 3/10 poloviny tachometrové rychlosti 160
odstup menší než 2/10 poloviny tachometrové rychlosti 240
odstup menší než 1/10 poloviny tachometrové rychlosti 320
nedodržení bezpečného odstupu při rychlostech nad 130 km/h
odstup menší než 5/10 poloviny tachometrové rychlosti 100
odstup menší než 4/10 poloviny tachometrové rychlosti 180
odstup menší než 3/10 poloviny tachometrové rychlosti 240
odstup menší než 2/10 poloviny tachometrové rychlosti 320
odstup menší než 1/10 poloviny tachometrové rychlosti 400

Ve městech se hlídá červená

Ve městech hlídají němečtí policisté především jízdy na červenou a překračování rychlosti. "Kontroly probíhají stacionárně, bez zastavování aut. Přístroj pořídí snímek z přestupku, pak se musí zjistit, kdo auto řídil," popisuje Lothar Hofner. Policie provádí kontroly přímo na silnicích a auta zastavuje. "I několik kilometrů za místem přestupku policie auto zastaví a řidiče konfrontuje s pořízeným záznamem," dodává.

Katalog pokut

Pro stanovení částky mají policisté pokutový katalog, který je jednotný pro celé Německo. Katalog pokut k nahlédnutí ZDE (německy)

Přestupky s pokutou do 35 eur může policie sama inkasovat. Jakmile pokuta podle katalogu tuto hranici překročí, dostane řidič oznámení od úřadu a pokutu musí uhradit převodem peněz. Pokud ale někdo spáchá trestný čin, například ujede z místa nehody nebo řídí opilý, musí před soud.

"V případě, že někdo způsobí nehodu například na parkovišti pod vlivem alkoholu, dostane opět pokutu podle sazebníku a ještě se bude z činu zodpovídat úřadům," zdůrazňuje Hofner.

Češi musí sehnat peníze rovnou

Když policie zastaví českého řidiče, který překročil povolenou rychlost, musí pokutu zaplatit na místě. "Když nemá peníze, použije se bankomat nebo si peníze sežene jinak, třeba od známých," říká mluvčí. Pokud však policie řidiče nezastaví, dochází k takzvanému dohledávání. Přestupek se podle mluvčího řeší spolu s českými úřady a na konci procesu by mělo být převedení peněz za pokutu.

České řidiče začnou od října dohánět pokuty za přestupky v Německu vyšší než 70 eur. Pokud například řidič překročí rychlost o 20 km/h a přistihne ho automatický radar, Němci přepošlou pokutu 80 eur do Česka.

Němci totiž chtějí od letošního října začít uplatňovat nařízení Rady EU z roku 2005. Zásada vzájemného uznávání peněžních trestů se má během několika let rozšířit do všech zemí EU. V brzké době to chystá i Rakousko.

Podle mluvčího českého ministerstva dopravy Karla Hanzelky momentálně nemají jiné země přístup do českého registru řidičů a naopak. Podle něj se z ciziny do ČR předávají na základě mezinárodní dohody pouze závažné dopravní nehody, při kterých je například usmrcen člověk či dojde k jiné trestné činnosti. Kvůli drobným přestupkům, jako překročení rychlosti zaznamenané radarem, české úřady údaje o řidiči nevydávají. "Je to z důvodů ochrany osobních údajů a také výmluvy na osobu blízkou," dodává Hanzelka. Podle informací Lidových novin má výnos z "německých" pokut vymáhat a získávat česká strana.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.